Podle zprávy společnosti CareerBuilder Jak vytvořit dokonalý životopis, stráví téměř čtvrtina, tedy 24 % personalistů, prohlížením každého životopisu méně než 30 sekund.
Proto je důležité vyhnout se faux-pas při psaní životopisu, abyste se dostali přes první fázi a přiměli je, aby vás jako kandidáta zvážili.
„Čtení životopisu je jako čtení eseje,“ říká Gorick Ng, kariérní poradce z Harvardu a autor knihy „Nevyslovená pravidla“. „Všechna slova, která vám učitel angličtiny na základní škole říkal, abyste nepoužívali, můžete očekávat i v případě životopisu.“
Zde je šest konkrétních výrazů, kterým byste se podle kariérních odborníků měli ve svém životopise vyhnout.
Přídavná jména jako „opravdu“ nebo „velmi“
Přídavná jména jako „opravdu“ a „velmi“ jsou docela prázdná, říká Ng, a nepřidávají vašim odrážkám velký význam.
„Prostě přejděte rovnou ke slovesu,“ říká. „Je to tak působivější.“
Neurčité názvy jako „stážista“
Podobně vágní tituly jako „stážista“ nebo „manažer“ nedávají smysl, co jste v dané roli vlastně dělali.
„Uveďte konkrétnější informace o tom, zda jste stážista v provozu, stážista v sociálních médiích, stážista v designu atd.“, říká Ng.

Sebehodnocení jako „orientovaný na detaily“
„Nemůžete být sami sobě soudcem,“ říká Ng a dodává, že tento druh hodnocení působí náborovým manažerům „úsměv“.
„Musíte nechat svá podstatná jména, slovesa a čísla, aby stála sama za sebe a mluvila sama za sebe,“ říká. Pokud váš životopis neobsahuje překlepy ani pravopisné chyby, pomůže to dokázat, že jste orientovaní na detaily. Pokud uvedete konkrétní příklady, které ukazují, jak moc jste zlepšili prodejní čísla svého týmu, dokazuje to, že jste pracovití.
Žargon, který je specifický pro vaši společnost
„Řekněme, že pracujete v týmu pro rozvoj vedoucích pracovníků a nazýváte ho LDT,“ říká Vicki Salemi, kariérní expertka společnosti Monster. „Stačí napsat slova ‚tým pro rozvoj vedoucích pracovníků‘.“
Pro začátek nemůžete předpokládat, že personalista nebo náborář, který čte váš životopis, bude vědět, co zkratka nebo akronym znamená. A za druhé, říká Salemi, když se ucházíte o práci v dané společnosti, všichni náboráři v této společnosti mají nyní přístup k vašemu životopisu.
I když se nakonec nemusíte hodit na pozici, na kterou se hlásíte, můžete se hodit na jinou pozici. Používání žargonu, který systém pro sledování uchazečů nebo personalista nerozpozná, by však mohlo oběma z nich ztížit vaše budoucí nalezení.

Módní slova jako „ninja“
„Vyhněte se slovům jako ‚ninja‘, například ‚copywritingový ninja‘,“ říká Salemi. Napište prostě „copywriter“, pokud to byla vaše role.
Stejně jako v případě vyhýbání se žargonu specifickému pro danou společnost „bych se zamyslel nad tím, co je možné vyhledávat,“ říká. „Co je něco, o čem by ostatní lidé prostě přesně věděli, co to je.“
„Reference jsou k dispozici na vyžádání“
„To se předpokládá a bude to zabírat cenné místo ve vašem životopise,“ říká Salemi o tomto termínu. Místo toho, abyste to tam psali, vymyslete jiný bod v předchozím zaměstnání, který dokazuje, co jste dokázali.
V širším měřítku Ng při psaní životopisu doporučuje použít to, čemu říká „test cizince z ulice“. „Přečtěte si každý řádek, každý bod,“ říká, „a zeptejte se sami sebe: ‚Rozuměl by tomu cizí člověk?'“.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky