Podívejte se na nedávné titulky v článcích o akciích společnosti Carvana (NYSE:CVNA) a možná si začnete myslet, že se objevila příležitost k nákupu na dně i u této bývalé burzovní jedničky. Od loňského roku se akcie této společnosti zabývající se elektronickým obchodováním s automobily propadly o více než 94 %, z historického maxima 370,10 USD za akcii na dnešních přibližně 20 USD za akcii.
V důsledku poklesu akciového trhu a splasknutí bubliny na trhu ojetých automobilů začíná být Carvana postavena výrazně níže a někteří začínají tvrdit, že je přeprodaná. To je však chybný argument. Pokud jde o cestu této společnosti k ziskovosti, panuje zde velká nejistota.
Ještě horší je, že riziko poklesu u společnosti Carvana zůstává extrémně vysoké. Splasknutí bubliny na trhu ojetých automobilů se teprve začíná rýsovat. Situace se pro společnost může ještě zhoršit, což tuto akcii možná vystavuje i riziku úplného zničení.
Zdroj: Getty Images
Akcie CVNA: Proč to není výhodná koupě?
Minulý měsíc Alexander Potter z Piper Sandler zvýšil hodnocení akcií Carvana z „neutral“ na „overweight“ (což odpovídá „buy“). Ve svém zvýšení, které bylo doprovázeno snížením cílové ceny (z 98 na 73 USD za akcii), Potter označil akcie společnosti Carvana za „hrubě podhodnocené“ s odkazem na skutečnost, že se obchodují za méně než desetinu toho, za co se obchodovaly před rokem, a na jejich dlouhodobý růstový potenciál.
Potter má pravdu, že cena společnosti Carvana výrazně klesla. Analytik má také pravdu v tom, že tato společnost má vzhledem k dlouhodobým trendům stále růstový potenciál. Ani jeden z těchto faktorů však z této akcie nečiní výhodnou koupi. Zaprvé, akcie CVNA si začnou razit cestu k Potterově cílové ceně až poté, co prokáží konzistentní ziskovost.
Na základě konsensu analytiků se tak může stát až v roce 2025. Jistě, přechod z 20 na 73 dolarů na akcii během tří let by stále znamenal silný anualizovaný výnos, ale vzhledem ke konsensu analytiků ohledně zisku v roce 2025 (2,36 dolaru na akcii) nemusí akcie dosáhnout více než trojnásobku ceny.
Za druhé, než bude mít Carvana příležitost pokračovat v „narušování“ trhu s ojetými automobily, musí přežít současný pokles. Jednoduše řečeno, nemusí se jí to podařit.
Carvana a riziko bankrotu
V roce 2022 zatím poptávka po ojetých automobilech značně ochladla. Ceny zůstaly vysoké. Pokračující krize dodavatelského řetězce omezila výrobu nových vozů a vytvořila celkový nedostatek vozidel.
Zdroj: Getty Images
Avšak mezi ukončením stimulačních šeků, vysokou inflací a rostoucími úrokovými sazbami, které způsobily, že se měsíční splátky ve výši 1 000 USD staly mnohem běžnějším jevem, se automobily staly pro americké domácnosti mnohem méně dostupné, což vedlo k destrukci poptávky.
Je pravděpodobné, že poptávka bude klesat i nadále, protože ekonomické prostředí je stále náročnější. Očekává se, že v příštím roce se začne normalizovat i nabídka automobilů. Méně příznivá dynamika nabídky a poptávky bude vytvářet větší tlak na hrubé marže společnosti Carvana, které již byly sníženy inflačními tlaky. To následně zhorší spotřebu hotovosti společnosti Carvana.
V nejlepším případě společnost získá více hotovosti prodejem nových akcií CVNA. V horším případě, vzhledem k omezenému apetitu trhu po spekulativních růstových akciích, nemusí být navyšování kapitálu s ředícími účinky žádnou možností.
Společnost Carvana bude muset místo toho podat žádost o vydání rozhodnutí podle kapitoly 11. Ačkoli to prozatím není jisté, případný bankrot není vyloučen.
Verdikt ohledně akcií CVNA
Během jednoho roku se trendy na trhu ojetých automobilů změnily z extrémně příznivých na extrémně nepříznivé, a to platí i pro společnost Carvana. Vzhledem k tomu se ani nepokoušejte ospravedlnit nákup jejích akcií. Nemuselo by to dopadnout dobře.
To, že se propadla o více než 94 %, neznamená, že se nemůže propadnout o dalších 94 %. Ve skutečnosti se může propadnout až na nulu, pokud jí dojdou možnosti financování a bude nucena vyhlásit bankrot.
Spolu s tímto vysokým rizikem poklesu se pojí nedostatečná úroveň potenciálu růstu. I kdyby se společnost vyhnula bankrotu a získala vlastní kapitál, aby mohla pokračovat v činnosti, výsledné rozředění ještě více omezí schopnost společnosti Carvana odrazit se zpět k podstatně vyšším cenám.
S ohledem na tento nepříznivý podíl rizika a výnosu je alespoň nyní tím nejlepším krokem vyhnout se akciím CVNA.
Podívejte se na nedávné titulky v článcích o akciích společnosti Carvana a možná si začnete myslet, že se objevila příležitost k nákupu na dně i u této bývalé burzovní jedničky. Od loňského roku se akcie této společnosti zabývající se elektronickým obchodováním s automobily propadly o více než 94 %, z historického maxima 370,10 USD za akcii na dnešních přibližně 20 USD za akcii.V důsledku poklesu akciového trhu a splasknutí bubliny na trhu ojetých automobilů začíná být Carvana postavena výrazně níže a někteří začínají tvrdit, že je přeprodaná. To je však chybný argument. Pokud jde o cestu této společnosti k ziskovosti, panuje zde velká nejistota.Ještě horší je, že riziko poklesu u společnosti Carvana zůstává extrémně vysoké. Splasknutí bubliny na trhu ojetých automobilů se teprve začíná rýsovat. Situace se pro společnost může ještě zhoršit, což tuto akcii možná vystavuje i riziku úplného zničení.Zdroj: Getty ImagesMinulý měsíc Alexander Potter z Piper Sandler zvýšil hodnocení akcií Carvana z „neutral“ na „overweight“ . Ve svém zvýšení, které bylo doprovázeno snížením cílové ceny , Potter označil akcie společnosti Carvana za „hrubě podhodnocené“ s odkazem na skutečnost, že se obchodují za méně než desetinu toho, za co se obchodovaly před rokem, a na jejich dlouhodobý růstový potenciál.Potter má pravdu, že cena společnosti Carvana výrazně klesla. Analytik má také pravdu v tom, že tato společnost má vzhledem k dlouhodobým trendům stále růstový potenciál. Ani jeden z těchto faktorů však z této akcie nečiní výhodnou koupi. Zaprvé, akcie CVNA si začnou razit cestu k Potterově cílové ceně až poté, co prokáží konzistentní ziskovost.Chcete využít této příležitosti?Na základě konsensu analytiků se tak může stát až v roce 2025. Jistě, přechod z 20 na 73 dolarů na akcii během tří let by stále znamenal silný anualizovaný výnos, ale vzhledem ke konsensu analytiků ohledně zisku v roce 2025 nemusí akcie dosáhnout více než trojnásobku ceny.Za druhé, než bude mít Carvana příležitost pokračovat v „narušování“ trhu s ojetými automobily, musí přežít současný pokles. Jednoduše řečeno, nemusí se jí to podařit.V roce 2022 zatím poptávka po ojetých automobilech značně ochladla. Ceny zůstaly vysoké. Pokračující krize dodavatelského řetězce omezila výrobu nových vozů a vytvořila celkový nedostatek vozidel.Zdroj: Getty ImagesAvšak mezi ukončením stimulačních šeků, vysokou inflací a rostoucími úrokovými sazbami, které způsobily, že se měsíční splátky ve výši 1 000 USD staly mnohem běžnějším jevem, se automobily staly pro americké domácnosti mnohem méně dostupné, což vedlo k destrukci poptávky.Je pravděpodobné, že poptávka bude klesat i nadále, protože ekonomické prostředí je stále náročnější. Očekává se, že v příštím roce se začne normalizovat i nabídka automobilů. Méně příznivá dynamika nabídky a poptávky bude vytvářet větší tlak na hrubé marže společnosti Carvana, které již byly sníženy inflačními tlaky. To následně zhorší spotřebu hotovosti společnosti Carvana.V nejlepším případě společnost získá více hotovosti prodejem nových akcií CVNA. V horším případě, vzhledem k omezenému apetitu trhu po spekulativních růstových akciích, nemusí být navyšování kapitálu s ředícími účinky žádnou možností.Společnost Carvana bude muset místo toho podat žádost o vydání rozhodnutí podle kapitoly 11. Ačkoli to prozatím není jisté, případný bankrot není vyloučen.Během jednoho roku se trendy na trhu ojetých automobilů změnily z extrémně příznivých na extrémně nepříznivé, a to platí i pro společnost Carvana. Vzhledem k tomu se ani nepokoušejte ospravedlnit nákup jejích akcií. Nemuselo by to dopadnout dobře.To, že se propadla o více než 94 %, neznamená, že se nemůže propadnout o dalších 94 %. Ve skutečnosti se může propadnout až na nulu, pokud jí dojdou možnosti financování a bude nucena vyhlásit bankrot.Spolu s tímto vysokým rizikem poklesu se pojí nedostatečná úroveň potenciálu růstu. I kdyby se společnost vyhnula bankrotu a získala vlastní kapitál, aby mohla pokračovat v činnosti, výsledné rozředění ještě více omezí schopnost společnosti Carvana odrazit se zpět k podstatně vyšším cenám.S ohledem na tento nepříznivý podíl rizika a výnosu je alespoň nyní tím nejlepším krokem vyhnout se akciím CVNA.