Po celosvětovém rozmachu pandemie osamělosti nám všem došla praxe ve zvládání problematických osobností – které se zdají být ostřejší než kdy jindy. Červnový průzkum společnosti LifeWorks, správce benefitů, zjistil, že téměř čtvrtina respondentů se setkává se zvýšeným výskytem konfliktů nebo agrese na pracovišti a že více než třetina z nich tvrdí, že jejich organizace neposkytuje školení nebo podporu pro řešení těchto problémů. Hybridní rozvrhy dále eskalují konflikty, protože „bez těchto rozhovorů na chodbě, které by věci urovnaly, necháváme věci vyhnít,“ říká Amy Gallo, autorka knihy Getting Along: How to Work With Anyone (Even Difficult People).
Kniha, která vyšla minulý měsíc, rozděluje obtížné kolegy do archetypů s rozdělením toho, co je příčinou jejich chaotického chování, a strategiemi, jak se s každým z nich vypořádat. Tyto postavy z kanceláře dobře znáte: pesimista („Tvůj plán nikdy nevyjde“), trýznitel („Já jsem trpěl, tak bys měl taky“), pasivně agresivní kolega, který si stěžuje za vašimi zády, a kariérní šplhoun, který si přisvojuje zásluhy za vaši práci. Vyhledali jsme Gallo, abychom získali její rady, jak zvládat neshody na pracovišti. Rozhovor byl upraven pro přehlednost a délku.
Jak se nejlépe vypořádat s noční můrou spolupracovníka?
Musíte být dospělým v místnosti a mít pro takového člověka pochopení. Démonizování nebo nenávist k někomu, kdo škodí, ve skutečnosti situaci nepomůže a rozhodně nepomůže ani vám. Můžete se zajímat o to, proč se daná osoba takto chová, a být otevření tomu, aby se dynamika mezi vámi dvěma mohla změnit. To je důležité pro každý vztah, který vám způsobuje stres. Pak zjistěte, jaké chování vaše kolegyně předvádí, a identifikujte její archetyp. Někdy lidé nezapadají čistě do jednoho archetypu, ale můžete použít taktiky pro každý z nich a zjistit, co funguje. Přistupujte k tomu jako k experimentu.
Existují nějaké zastřešující strategie?
Zdroj: Unsplash
Jednou z taktik pro spoustu špatného chování je pokusit se v týmu nastavit normy, které takovému chování předcházejí. Pokud například někdo neustále mluví přes vás, můžete stanovit normu, že se lidé nebudou navzájem přerušovat. Nemusíte být nejstarší osobou v týmu, abyste mohli říct: „Můžeme se všichni dohodnout, jaké by mohly být některé naše normy?“.
Každý má ve svém okolí nějakého všeználka. Jak by se s tím měli kolegové vyrovnat?
Klasickým chováním všeználků je prosté vyhlašování věcí a prohlášení bez údajů a důkazů, které by je potvrzovaly, takže se opravdu ujistěte, že takového člověka nenecháte chrlit fakta bez skutečných důkazů. Pokud mu dáte najevo, že si taková prohlášení nenecháte líbit, upozorníte ho na to.
Jak trvat na údajích, aniž byste působili agresivně?
Řekněte: „To je zajímavé, že říkáte, že naše zákazníky tato vlastnost produktu nezajímá. Jak to víte?“ Nebo: „Myslím si, že pracujeme s jinými informacemi, protože jsem neviděl data, která by to potvrzovala.“ Anebo: „Nevím, jestli to tak je. Ve skutečnosti tím jen sdělujete, že to nenecháte být.
A co když vás někdo přeruší?
Předejděte přerušení tím, že řeknete: „Mohl byste prosím vydržet s komentáři nebo otázkami, dokud neskončím?“ nebo „Přerušování narušuje mé soustředění, takže bych ocenil, kdybyste mě nechal dokončit myšlenky, než mi skočíte do řeči.“ Pokud jste přerušeni, řekněte: „Dokončím svou myšlenku a pak si rád poslechnu, co chcete říct vy.“ V případě, že jste přerušeni, řekněte: „Ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne.
Jaká je nejčastější chyba při konfliktech na pracovišti?
Lidé se rozhodnou, že se nebudou starat, a možná doufají, že si toho někdo všimne nebo že kolega odejde. To by mohlo být velmi dlouhé čekání! A znám jen velmi málo lidí, kteří se dokážou úspěšně odpojit. Místo toho potlačují emoce a nakonec se cítí ještě více vystresovaní. Tyto emoce mohou unikat ven pasivně-agresivním způsobem nebo špatným zacházením s někým mimo situaci kvůli frustraci z nutnosti jednat s obtížným kolegou.
Co byste doporučili někomu, kdo s tím bojuje?
Zdroj: Unsplash
Negativní lidé vás tolik nevyvedou z míry, pokud máte koníčky, komunitu, přátele a rodinu. Jste odolnější. A pokud je 90 % lidí, se kterými přicházíte do styku, milých, věnujte jim čas, myslete na ně a komunikujte s nimi, jak jen to jde.
A co se snažit, aby dotyčný pochopil, jak je hrozný?
Stud nás málokdy inspiruje k lepšímu chování. Většinu z nás nutí k dalším výpadům.
Kdy je v pořádku informovat manažery nebo personální oddělení?
Pokud jste vyzkoušeli mnoho taktik, jak vztah zlepšit, a žádná nezabrala, pak je skvělé jít za někým, kdo má schopnosti, motivaci a autoritu s tím něco udělat. Mnoho lidí, za kterými jdeme, však často tyto dovednosti nemá nebo se prostě nezajímají natolik, aby něco udělali.
Co když nic nefunguje?
Pokud nedosahujete pokroku, musíte někdy chránit svou kariéru a blaho a od takového vztahu odstoupit. Chcete také zdokumentovat incidenty, abyste v případě, že se věci dostanou na přetřes, měli důkazy o tom, co se vlastně časem stalo, a mohli se bránit.
Po celosvětovém rozmachu pandemie osamělosti nám všem došla praxe ve zvládání problematických osobností – které se zdají být ostřejší než kdy jindy. Červnový průzkum společnosti LifeWorks, správce benefitů, zjistil, že téměř čtvrtina respondentů se setkává se zvýšeným výskytem konfliktů nebo agrese na pracovišti a že více než třetina z nich tvrdí, že jejich organizace neposkytuje školení nebo podporu pro řešení těchto problémů. Hybridní rozvrhy dále eskalují konflikty, protože „bez těchto rozhovorů na chodbě, které by věci urovnaly, necháváme věci vyhnít,“ říká Amy Gallo, autorka knihy Getting Along: How to Work With Anyone .Kniha, která vyšla minulý měsíc, rozděluje obtížné kolegy do archetypů s rozdělením toho, co je příčinou jejich chaotického chování, a strategiemi, jak se s každým z nich vypořádat. Tyto postavy z kanceláře dobře znáte: pesimista , trýznitel , pasivně agresivní kolega, který si stěžuje za vašimi zády, a kariérní šplhoun, který si přisvojuje zásluhy za vaši práci. Vyhledali jsme Gallo, abychom získali její rady, jak zvládat neshody na pracovišti. Rozhovor byl upraven pro přehlednost a délku.Jak se nejlépe vypořádat s noční můrou spolupracovníka?Musíte být dospělým v místnosti a mít pro takového člověka pochopení. Démonizování nebo nenávist k někomu, kdo škodí, ve skutečnosti situaci nepomůže a rozhodně nepomůže ani vám. Můžete se zajímat o to, proč se daná osoba takto chová, a být otevření tomu, aby se dynamika mezi vámi dvěma mohla změnit. To je důležité pro každý vztah, který vám způsobuje stres. Pak zjistěte, jaké chování vaše kolegyně předvádí, a identifikujte její archetyp. Někdy lidé nezapadají čistě do jednoho archetypu, ale můžete použít taktiky pro každý z nich a zjistit, co funguje. Přistupujte k tomu jako k experimentu.Existují nějaké zastřešující strategie?Zdroj: UnsplashJednou z taktik pro spoustu špatného chování je pokusit se v týmu nastavit normy, které takovému chování předcházejí. Pokud například někdo neustále mluví přes vás, můžete stanovit normu, že se lidé nebudou navzájem přerušovat. Nemusíte být nejstarší osobou v týmu, abyste mohli říct: „Můžeme se všichni dohodnout, jaké by mohly být některé naše normy?“.Každý má ve svém okolí nějakého všeználka. Jak by se s tím měli kolegové vyrovnat?Klasickým chováním všeználků je prosté vyhlašování věcí a prohlášení bez údajů a důkazů, které by je potvrzovaly, takže se opravdu ujistěte, že takového člověka nenecháte chrlit fakta bez skutečných důkazů. Pokud mu dáte najevo, že si taková prohlášení nenecháte líbit, upozorníte ho na to.Chcete využít této příležitosti?Jak trvat na údajích, aniž byste působili agresivně?Řekněte: „To je zajímavé, že říkáte, že naše zákazníky tato vlastnost produktu nezajímá. Jak to víte?“ Nebo: „Myslím si, že pracujeme s jinými informacemi, protože jsem neviděl data, která by to potvrzovala.“ Anebo: „Nevím, jestli to tak je. Ve skutečnosti tím jen sdělujete, že to nenecháte být.A co když vás někdo přeruší?Předejděte přerušení tím, že řeknete: „Mohl byste prosím vydržet s komentáři nebo otázkami, dokud neskončím?“ nebo „Přerušování narušuje mé soustředění, takže bych ocenil, kdybyste mě nechal dokončit myšlenky, než mi skočíte do řeči.“ Pokud jste přerušeni, řekněte: „Dokončím svou myšlenku a pak si rád poslechnu, co chcete říct vy.“ V případě, že jste přerušeni, řekněte: „Ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne, ne.Jaká je nejčastější chyba při konfliktech na pracovišti?Lidé se rozhodnou, že se nebudou starat, a možná doufají, že si toho někdo všimne nebo že kolega odejde. To by mohlo být velmi dlouhé čekání! A znám jen velmi málo lidí, kteří se dokážou úspěšně odpojit. Místo toho potlačují emoce a nakonec se cítí ještě více vystresovaní. Tyto emoce mohou unikat ven pasivně-agresivním způsobem nebo špatným zacházením s někým mimo situaci kvůli frustraci z nutnosti jednat s obtížným kolegou.Co byste doporučili někomu, kdo s tím bojuje?Zdroj: UnsplashNegativní lidé vás tolik nevyvedou z míry, pokud máte koníčky, komunitu, přátele a rodinu. Jste odolnější. A pokud je 90 % lidí, se kterými přicházíte do styku, milých, věnujte jim čas, myslete na ně a komunikujte s nimi, jak jen to jde.A co se snažit, aby dotyčný pochopil, jak je hrozný?Stud nás málokdy inspiruje k lepšímu chování. Většinu z nás nutí k dalším výpadům.Kdy je v pořádku informovat manažery nebo personální oddělení?Pokud jste vyzkoušeli mnoho taktik, jak vztah zlepšit, a žádná nezabrala, pak je skvělé jít za někým, kdo má schopnosti, motivaci a autoritu s tím něco udělat. Mnoho lidí, za kterými jdeme, však často tyto dovednosti nemá nebo se prostě nezajímají natolik, aby něco udělali.Co když nic nefunguje?Pokud nedosahujete pokroku, musíte někdy chránit svou kariéru a blaho a od takového vztahu odstoupit. Chcete také zdokumentovat incidenty, abyste v případě, že se věci dostanou na přetřes, měli důkazy o tom, co se vlastně časem stalo, a mohli se bránit.