Zastavení koridoru pro příjem obilí nebylo pro obchodníky překvapením, protože Rusové od 20. září prudce snížili počet kontrol plavidel, což vedlo k tomu, že do ukrajinských černomořských přístavů zamířilo více než 170 lodí, které měly nakládat v Bosporu.
Ve dnech 31. října a 1. listopadu byl některým lodím průjezd ještě povolen, ale již 2. listopadu byl pohyb všech lodí zakázán. Turecko uvedlo, že aby se vyhnulo rizikům, poskytne pro nakládku své vlastní lodě, ale Ukrajina očekává, že civilizované země upozorní Rusko na nepřípustnost pirátství vůči civilním lodím v mezinárodních vodách.
Kvůli zpoždění lodí byly obilné terminály přeplněné, takže bylo nutné zastavit příjem obilí, zejména kukuřice, která byla během posledních tří měsíců hlavní komoditou pro překládku.
V areálu přístavu se nahromadilo mnoho vagonů s kukuřicí, které čekají na vykládku, čímž vzniká nedostatek vagonů, jako tomu bylo na jaře, kdy kamiony s obilím stály ve frontách 2-3 měsíce ve směru do přístavů Rumunska a Polska.

Obchodníci se vracejí k zavedeným exportním trasám přes dunajské přístavy a západní hranice, protože poptávka ze zemí EU je vzhledem k výraznému snížení vlastní sklizně poměrně vysoká.
Nákupní ceny kukuřice v černomořských přístavech se prakticky nedeklarují a v dunajských přístavech se snížily na 7 200-8 300 hřiven/t, resp. 170-205 hřiven/t s dodávkou, i když dodávka do dunajských přístavů je o 500-1 000 hřiven/t dražší než předtím z Oděsy V důsledku toho se ceny na bázi ex-elevátor nebo ex-farm rovněž snížily o 300-500 hřiven/t na 5 500-6 000 hřiven/t, i když v západních regionech je podporuje poptávka z EU.
Na pozadí zvýšené nabídky se ceny za dodávky na hranice s Polskem, Maďarskem, Rumunskem a Slovenskem snížily na 230-250 EUR/t a za dodávky do rumunských přístavů na 270-275 EUR/t.
Březnový futures kontrakt na kukuřici na burze v Paříži se v průběhu týdne zvýšil o 3,7 % na 344,5 €/t na pozadí blokování vývozu z Ukrajiny, která je hlavním dodavatelem obilí do EU.
V MR 2022/23 k 26. říjnu se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku dovoz kukuřice do EU zdvojnásobil – ze 4,26 na 9,04 mil. t, zejména z Brazílie – z 2,7 na 5 mil. t, z Ukrajiny – z 0,96 na 3,4 mil. t.

Od 1. července do 31. října Ukrajina vyvezla 6,8 mil. tun kukuřice, z toho 2 mil. tun v říjnu, zatímco loni to bylo 2,3, resp. 0,9 mil. tun.
Zpoždění sklizně snižuje tlak nabídky nové úrody na ceny, ale suché počasí v blízké budoucnosti umožní urychlení prací. Dne 26. října bylo na Ukrajině sklizeno 4,5 mil. t kukuřice z 20 % plochy, tj. 832 tis. ha, s výnosem 5,37 t/ha, zatímco loni bylo k tomuto datu sklizeno 11,2 mil. t z 32 % plochy s výnosem 6. 34 t/ha.
Podle červencových dohod jsou lodě s ukrajinským obilím odesílány z přístavů Oděsa, Pivdenny a Čornomorsk. Lodě směřují do zemí Asie, Afriky a Evropy, zemědělské produkty pomáhají některým zemím vyhnout se hladomoru.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky