Většina evropských leteckých společností vykázala v letošním létě na severní polokouli prudce rostoucí zisky, protože lidé využili první cestovní sezónu bez omezení COVID-19 za poslední tři roky.
S prudce rostoucí inflací a zvyšujícími se úrokovými sazbami hypoték se však disponibilní příjmy propadají a analytici se ptají, jak dlouho může tento boom trvat. Generální ředitel společnosti Virgin Atlantic Shai Weiss uvedl, že se již chýlí ke konci.
„Rok 2023 bude těžký. Potřebujeme samozřejmě, aby se snížila cena energií a aby se lidem žilo o něco lépe a inflace byla zkrocena,“ řekl Weiss na pondělní konferenci v oboru.
V porovnání s rokem 2022, kdy podle Weisse společnost Virgin vykáže vyšší příjmy než v roce 2019, tedy v roce před pandemií, a to i přesto, že létá o 20 % méně.

„Byl to velmi silný rok, překonali jsme naše plány,“ řekl.
Výkonnost společnosti Virgin podle něj pomohlo pozvednout „cestování z pomsty“, tedy myšlenka, že po letech výluk jsou lidé odhodláni cestovat i přes vysoké ceny.
Konkurent Virginu, společnost IAG, která vlastní British Airways, rovněž vykázala silné léto a v říjnu překonala odhady zisku.
Virgin Atlantic – vlastněná skupinou Virgin Group miliardáře Richarda Bransona s 51% podílem a americkou leteckou společností Delta, která má 49% podíl – vykazuje roční výsledky počátkem roku 2023.
Británie se již nachází v recesi, ale Virgin zatím nezaznamenal pokles rezervací, uvedl Weiss a dodal, že letecká společnost s poklesem počítá.
„Pro rok 2023 jsem velmi opatrný. Nechci dávat jiné signály než opatrné,“ řekl agentuře Reuters na okraj konference.
Dobré výsledky v roce 2022 byly dosaženy navzdory omezení kapacity londýnského letiště Heathrow, které je hlavním uzlem společností Virgin Atlantic i British Airways.

Heathrow se již desítky let snaží o rozšíření, což Virgin dříve podporoval, ale Weiss uvedl, že jeho letecká společnost v poslední době ochladla v otázce nové ranveje, což dává za vinu snaze Heathrow zkusit cestujícím účtovat mnohem vyšší poplatky za její využívání.
„Třetí ranvej bychom podpořili pouze tehdy, pokud by Heathrow zůstalo konkurenceschopné,“ řekl Weiss.
Podpora společnosti Virgin se podle něj změnila z „jednoznačné“ na „nejistou“.
Vzal si na mušku regulační rámec pro tvorbu cen na letištích, který je podle něj „rozbitý“, a kritizoval Heathrow za to, že se zaměřuje na „nadměrné dividendy“ pro své akcionáře, a řekl, že by místo toho mělo být spravedlivější a otevřenější konkurenci.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























