Dvě různé společnosti.“ Tak nedávno popsal vlivný analytik automobilového průmyslu Morgan Stanley Adam Jonas společnosti General Motors a Ford Motor, které jsou již více než sto let nesmiřitelnými rivaly.
Obě společnosti se soustavně pokoušejí překonat jedna druhou v prodeji, výkonu a designu nových vozů. GM získala v posledních letech náskok díky lepším finančním výsledkům a brzkým krokům v oblasti elektrických a autonomních vozidel. Naposledy GM vykázal výsledky za třetí čtvrtletí, které ve srovnání s Fordem vyrazily dech.
Investiční záměry největších amerických automobilek se stále více rozcházejí, protože společnosti, které od sebe dělí pouhý jeden bilion dolarů tržní hodnoty, se v oblasti elektrických a autonomních vozidel vydaly různými cestami.
GM se vedle plánu nabízet do roku 2035 výhradně elektromobily co nejvíce diverzifikuje kolem svých rozvíjejících se aktivit v oblasti baterií a samořízených vozidel. Ford se také zaměřuje na elektromobily, ale zároveň udržuje investice do svých tradičních podniků. Ford očekává, že do konce tohoto desetiletí budou nejméně 40 % jeho celosvětového prodeje tvořit elektromobily.
(Obě společnosti se mezitím nadále silně spoléhají na tradiční prodeje pick-upů a SUV s vysokou marží, obnovují své zaměření na tento segment a využívají miliardové zisky k posílení investic do autonomních i elektrických vozidel).
Zdroj: Reuters
Analytici z Wall Street tvrdí, že sledují tyto rozvíjející se segmenty, aby zjistili, kdy nebo zda vůbec se některá z detroitských automobilek dokáže odlišit.
„Je to velmi konkurenční odvětví a všichni mají z tohoto hlediska tendenci být docela rychlými následovníky,“ řekl analytik společnosti Edward Jones Jeff Windau. „Stává se obtížným se skutečně odlišit na delší dobu.“
Ford prochází rozsáhlou restrukturalizací v rámci plánu generálního ředitele Jima Farleyho na ozdravení společnosti, nazvaného Ford+. GM mezitím pod vedením generální ředitelky Mary Barraové před lety snížil náklady.
„GM nyní rozhodně funguje na vyšším stupni s ohledem na velký rozdíl v maržích mezi oběma společnostmi,“ řekl CNBC analytik společnosti Morningstar David Whiston. „GM si touto bolestí prošel již před několika lety.“
GM rychle zdůrazňuje své odlišnosti od Fordu a pravděpodobně tak učinil i ve čtvrtek během akce pro investory. Zdá se však, že toto poselství se nikdy neujme.
Podle zpráv analytiků sestavených společností FactSet si Wall Street udržuje průměrné hodnocení „overweight“ pro obě akcie. Obě automobilky v letošním roce ztratily více než 30 % kvůli obavám investorů, že jejich ziskové období rozkvětu v době pandemie koronaviru je ve světle rostoucích úrokových sazeb, inflace a obav z recese již za nimi.
Obě akcie mají tržní kapitalizaci kolem 54 miliard dolarů – ačkoli GM se obchoduje za zhruba 40 dolarů za akcii a Ford za méně než 14 dolarů za akcii – a obchodují se zdánlivě vedle sebe.
Autonomní investice Koncem minulého měsíce Ford oznámil, že rozpustí svou jednotku pro autonomní vozidla Argo AI a uvedl, že nemá důvěru v tento byznys ani v jeho potenciál pro zpeněžení v dohledné budoucnosti.
„Ukázalo se zcela jasně, že ziskové, plně autonomní vozy ve velkém měřítku jsou ještě daleko,“ řekl 26. října novinářům John Lawler, finanční ředitel společnosti Ford. „Došli jsme také k závěru, že tuto technologii nemusíme nutně vytvářet sami.“
O den dříve se generální ředitel GM Cruise Kyle Vogt vyjádřil optimisticky o růstu robotických vozů své společnosti, včetně „rychlé fáze rozšiřování“ s „významnými příjmy“ od příštího roku.
„Jsme svědky stále většího oddělování společností provozujících komerční služby bez řidiče od těch, které stále ještě uvízly v korytu rozčarování,“ řekl Vogt a prakticky tak předznamenal oznámení Fordu, že rozpustí společnost Argo. „Děje se tu to, že společnosti s nejlepším produktem táhnou dopředu a zrychlují.“
Zdroj: Getty Images
Společnost Cruise nedávno uvedla, že rozšiřuje svou službu robotaxi tak, aby pokrývala většinu San Franciska. Stalo se tak několik měsíců poté, co společnost komerčně spustila svou flotilu samořízených vozidel v omezeném počtu hodin v noci.
„GM se na to zjevně dívá jako na dlouhodobější příležitost, které se chce účastnit,“ řekl Sam Abuelsamid, hlavní analytik společnosti Guidehouse Insights. „Ford říká: ‚Myslíme si, že se k tomu nakonec dostanou, ale bude to trvat mnohem déle a my máme teď jiné starosti.'“
K dalším „rybám“ Fordu patří miliardy vynaložené na elektromobily a také méně schopné technologie na podporu řidiče, jako je například hands-free systém automobilky BlueCruise pro jízdu na dálnici.
„Plnění“ a prodej Společnost GM byla mezi prvními výrobci automobilů, kteří oznámili miliardové investice do nových elektromobilů a stanovili si cíl ukončit prodej vozidel se spalovacími motory do roku 2035.
V oblasti elektromobilů však GM snadno předčil Ford, zatímco GM upřednostňuje luxusní modely s novými technologiemi baterií, včetně vozů Hummer za 100 000 dolarů a Bolt EV se starší technologií baterií.
„Stejně jako v případě AV, i zde GM naskočil dříve,“ řekl Abuelsamid. „Ale když se podíváte například mimo automobilový průmysl, na technologický průmysl, být první na trhu z dlouhodobého hlediska nemusí být nutně zárukou, že budete úspěšní.“
Ford prodal za prvních devět měsíců letošního roku 41 236 plně elektrických modelů, zatímco GM 22 830 – většinu z nich tvořily jeho starší modely Bolt.
Zdroj: Getty Images
Ford těží ze strategie pro elektromobily, která mu umožnila rychleji zvýšit výrobu než GM a dostat více vozů na prodejní plochy. Společnost převzala oblíbené vozy s tradičními benzinovými motory a přestavěla je na elektromobily tím, že do nich „nacpala“ akumulátory.
Naproti tomu GM vytvořil speciální architekturu pro elektromobily. Ford plánuje, že bude časem následovat, ale jeho krátkodobý přístup mu zajistil náskok v prodeji a zdá se, že zákazníkům to nevadí. Ford také pokračuje ve výrobě hybridů a plug-in hybridních elektromobilů, což se GM rozhodl dělat až na potenciální „elektrifikovanou“ Corvettu.
GM je vedle vedoucí společnosti Tesla jedinou automobilkou, která v USA vyrábí vlastní bateriové články prostřednictvím společného podniku.Společnost oznámila plány na čtyři společné továrny na výrobu baterií v USA, včetně jedné v Ohiu, která zahájila komerční výrobu článků na začátku tohoto roku.
Podobné plány má i Ford, který vyčlenil 5,8 miliardy dolarů na výstavbu dvou závodů na výrobu lithium-iontových baterií ve středním Kentucky prostřednictvím společného podniku s jihokorejskou společností SK, ale zahájení výroby se očekává až v roce 2026.
Windau z Edward Jones uvedl, že ačkoli GM může mít v krátkodobém horizontu před Fordem náskok, ostatní jej mohou v následujících letech dohnat.
„Schopnost postupovat o něco rychleji je výhodou,“ řekl. „Zdá se, že mnoho hráčů se opět řídí podobným přístupem.“
Dvě různé společnosti.“ Tak nedávno popsal vlivný analytik automobilového průmyslu Morgan Stanley Adam Jonas společnosti General Motors a Ford Motor, které jsou již více než sto let nesmiřitelnými rivaly.Obě společnosti se soustavně pokoušejí překonat jedna druhou v prodeji, výkonu a designu nových vozů. GM získala v posledních letech náskok díky lepším finančním výsledkům a brzkým krokům v oblasti elektrických a autonomních vozidel. Naposledy GM vykázal výsledky za třetí čtvrtletí, které ve srovnání s Fordem vyrazily dech.Investiční záměry největších amerických automobilek se stále více rozcházejí, protože společnosti, které od sebe dělí pouhý jeden bilion dolarů tržní hodnoty, se v oblasti elektrických a autonomních vozidel vydaly různými cestami.GM se vedle plánu nabízet do roku 2035 výhradně elektromobily co nejvíce diverzifikuje kolem svých rozvíjejících se aktivit v oblasti baterií a samořízených vozidel. Ford se také zaměřuje na elektromobily, ale zároveň udržuje investice do svých tradičních podniků. Ford očekává, že do konce tohoto desetiletí budou nejméně 40 % jeho celosvětového prodeje tvořit elektromobily..Zdroj: ReutersAnalytici z Wall Street tvrdí, že sledují tyto rozvíjející se segmenty, aby zjistili, kdy nebo zda vůbec se některá z detroitských automobilek dokáže odlišit.„Je to velmi konkurenční odvětví a všichni mají z tohoto hlediska tendenci být docela rychlými následovníky,“ řekl analytik společnosti Edward Jones Jeff Windau. „Stává se obtížným se skutečně odlišit na delší dobu.“Chcete využít této příležitosti?Ford prochází rozsáhlou restrukturalizací v rámci plánu generálního ředitele Jima Farleyho na ozdravení společnosti, nazvaného Ford+. GM mezitím pod vedením generální ředitelky Mary Barraové před lety snížil náklady.„GM nyní rozhodně funguje na vyšším stupni s ohledem na velký rozdíl v maržích mezi oběma společnostmi,“ řekl CNBC analytik společnosti Morningstar David Whiston. „GM si touto bolestí prošel již před několika lety.“GM rychle zdůrazňuje své odlišnosti od Fordu a pravděpodobně tak učinil i ve čtvrtek během akce pro investory. Zdá se však, že toto poselství se nikdy neujme.Podle zpráv analytiků sestavených společností FactSet si Wall Street udržuje průměrné hodnocení „overweight“ pro obě akcie. Obě automobilky v letošním roce ztratily více než 30 % kvůli obavám investorů, že jejich ziskové období rozkvětu v době pandemie koronaviru je ve světle rostoucích úrokových sazeb, inflace a obav z recese již za nimi.Obě akcie mají tržní kapitalizaci kolem 54 miliard dolarů – ačkoli GM se obchoduje za zhruba 40 dolarů za akcii a Ford za méně než 14 dolarů za akcii – a obchodují se zdánlivě vedle sebe.Autonomní investiceKoncem minulého měsíce Ford oznámil, že rozpustí svou jednotku pro autonomní vozidla Argo AI a uvedl, že nemá důvěru v tento byznys ani v jeho potenciál pro zpeněžení v dohledné budoucnosti.„Ukázalo se zcela jasně, že ziskové, plně autonomní vozy ve velkém měřítku jsou ještě daleko,“ řekl 26. října novinářům John Lawler, finanční ředitel společnosti Ford. „Došli jsme také k závěru, že tuto technologii nemusíme nutně vytvářet sami.“O den dříve se generální ředitel GM Cruise Kyle Vogt vyjádřil optimisticky o růstu robotických vozů své společnosti, včetně „rychlé fáze rozšiřování“ s „významnými příjmy“ od příštího roku.„Jsme svědky stále většího oddělování společností provozujících komerční služby bez řidiče od těch, které stále ještě uvízly v korytu rozčarování,“ řekl Vogt a prakticky tak předznamenal oznámení Fordu, že rozpustí společnost Argo. „Děje se tu to, že společnosti s nejlepším produktem táhnou dopředu a zrychlují.“Zdroj: Getty ImagesSpolečnost Cruise nedávno uvedla, že rozšiřuje svou službu robotaxi tak, aby pokrývala většinu San Franciska. Stalo se tak několik měsíců poté, co společnost komerčně spustila svou flotilu samořízených vozidel v omezeném počtu hodin v noci.„GM se na to zjevně dívá jako na dlouhodobější příležitost, které se chce účastnit,“ řekl Sam Abuelsamid, hlavní analytik společnosti Guidehouse Insights. „Ford říká: ‚Myslíme si, že se k tomu nakonec dostanou, ale bude to trvat mnohem déle a my máme teď jiné starosti.'“K dalším „rybám“ Fordu patří miliardy vynaložené na elektromobily a také méně schopné technologie na podporu řidiče, jako je například hands-free systém automobilky BlueCruise pro jízdu na dálnici.„Plnění“ a prodejSpolečnost GM byla mezi prvními výrobci automobilů, kteří oznámili miliardové investice do nových elektromobilů a stanovili si cíl ukončit prodej vozidel se spalovacími motory do roku 2035.V oblasti elektromobilů však GM snadno předčil Ford, zatímco GM upřednostňuje luxusní modely s novými technologiemi baterií, včetně vozů Hummer za 100 000 dolarů a Bolt EV se starší technologií baterií.„Stejně jako v případě AV, i zde GM naskočil dříve,“ řekl Abuelsamid. „Ale když se podíváte například mimo automobilový průmysl, na technologický průmysl, být první na trhu z dlouhodobého hlediska nemusí být nutně zárukou, že budete úspěšní.“Ford prodal za prvních devět měsíců letošního roku 41 236 plně elektrických modelů, zatímco GM 22 830 – většinu z nich tvořily jeho starší modely Bolt.Zdroj: Getty ImagesFord těží ze strategie pro elektromobily, která mu umožnila rychleji zvýšit výrobu než GM a dostat více vozů na prodejní plochy. Společnost převzala oblíbené vozy s tradičními benzinovými motory a přestavěla je na elektromobily tím, že do nich „nacpala“ akumulátory.Naproti tomu GM vytvořil speciální architekturu pro elektromobily. Ford plánuje, že bude časem následovat, ale jeho krátkodobý přístup mu zajistil náskok v prodeji a zdá se, že zákazníkům to nevadí. Ford také pokračuje ve výrobě hybridů a plug-in hybridních elektromobilů, což se GM rozhodl dělat až na potenciální „elektrifikovanou“ Corvettu.GM je vedle vedoucí společnosti Tesla jedinou automobilkou, která v USA vyrábí vlastní bateriové články prostřednictvím společného podniku.Společnost oznámila plány na čtyři společné továrny na výrobu baterií v USA, včetně jedné v Ohiu, která zahájila komerční výrobu článků na začátku tohoto roku.Podobné plány má i Ford, který vyčlenil 5,8 miliardy dolarů na výstavbu dvou závodů na výrobu lithium-iontových baterií ve středním Kentucky prostřednictvím společného podniku s jihokorejskou společností SK, ale zahájení výroby se očekává až v roce 2026.Windau z Edward Jones uvedl, že ačkoli GM může mít v krátkodobém horizontu před Fordem náskok, ostatní jej mohou v následujících letech dohnat.„Schopnost postupovat o něco rychleji je výhodou,“ řekl. „Zdá se, že mnoho hráčů se opět řídí podobným přístupem.“