Od oborových akcí až po večírky s přáteli – příležitostí k budování osobní sítě je spousta, zvláště když se svět po dlouhé pandemické odstávce začíná znovu otevírat. Ale co pracovní pohovory? Setkáváte se s někým novým, ale může to být také příležitost k rozšíření vaší sítě?
„Každá interakce s někým novým je příležitostí k navázání kontaktů,“ říká Amanda Augustinová, kariérní expertka společnosti TopResume a spolupracovnice Fast Company. „Ať už chodíte na hodiny keramiky, účastníte se rodičovské schůzky ve škole svého dítěte, čekáte ve frontě v místní kavárně, a dokonce i během pracovního pohovoru, můžete tyto příležitosti využít k rozvoji své osobní sítě.“
Ve skutečnosti se proces přijímacího pohovoru může stát zásadním způsobem navázání kontaktů ve vašem oboru, říká Keith Sims, prezident společnosti Integrity Resource Management, která je pobočkou firmy Sanford Rose zabývající se vyhledáváním manažerů. „Pohovory jsou skvělým způsobem, jak strávit čas mezi čtyřma očima s vedoucími pracovníky ve vašem oboru a jak se seznámit s novými kontakty,“ říká.
Váš cíl, se kterým jdete na pohovor, může být dvojí: zjistit, zda je pro vás daná pracovní příležitost vhodná, a navázat kontakt s profesionálem ve vašem oboru.

JAK NAVÁZAT KONTAKT PŘI POHOVORU
Jedním z cílů během pracovního pohovoru je navázat vztah s účastníky pohovoru, říká Augustinová. „Pokud se vám podaří navázat s tazatelem kontakt, stanete se nejen zapamatovatelnějším kandidátem, ale také si otevřete dveře k navázání cenných vztahů bez ohledu na to, zda práci získáte,“ říká.
Požádejte hlavní kontaktní osobu o jména lidí, se kterými budete na pohovoru, abyste se mohli podívat na jejich online profily a lépe je poznat, navrhuje Augustine. Pak si udělejte průzkum.
„Pohovory nejsou popové kvízy,“ říká Sims. „Většina toho, co potřebujete k přípravě na pohovor, je veřejně známa z tiskových zpráv, oborových blogů a sítě LinkedIn.“
Sims doporučuje věnovat čas prozkoumání společnosti a osoby, se kterou se setkáte. Připravte si příběhy o svých zkušenostech, které by mohly být relevantní pro osobu vedoucí pohovor na základě toho, co se dozvíte o jejím zázemí. Naplánujte si také otázky, které ukáží váš přehled o trhu.
„Ptejte se na konkrétní obchodní otázky týkající se toho, jak změny na trhu ovlivňují jejich podnikání,“ říká Sims. „Buďte připraveni diskutovat o opatřeních, která jste přijali k řešení těchto problémů ve svých současných i minulých pozicích. Máte-li do vztahu přinést přidanou hodnotu, musíte být vnímáni jako rovnocenný partner a rostoucí myšlenkový lídr v oboru.“
Nezapomeňte využít nezávazné konverzace, která obvykle probíhá na začátku pohovoru, abyste se o dané osobě dozvěděli více, například o jejích zájmech mimo práci a o tom, zda má nějaké nadcházející cestovní plány nebo oblíbený sportovní tým, říká Augustinová. „Tyto drobné detaily vám pomohou vytvořit osobnější následnou zprávu po pohovoru a mohou být využity jako příležitost k oslovení v budoucnu,“ říká.
CO DĚLAT PO POHOVORU

Kromě běžného poděkování po pohovoru pošlete žádost o připojení na LinkedIn s personalizovanou poznámkou, kterou připojíte k žádosti, navrhuje Augustinová. „Zvažte, zda v nadcházejících měsících nenavázat e-mailem s přáním ‚Šťastné svátky‘ nebo ‚Šťastný nový rok‘, abyste obnovili kontakt a dali dané osobě najevo, jak moc vás setkání s ní potěšilo,“ dodává.
Můžete také hledat způsoby, jak zůstat v kontaktu na základě toho, co jste se během pohovoru dozvěděli. „Pokud se například dozvíte o novém podcastu, který právě vychází, nebo si přečtete dobrý článek o oblíbeném umělci vašeho tazatele, máte nyní důvod ho kontaktovat a podělit se o tuto informaci,“ říká Augustinová. „Totéž platí, pokud se dozvíte o zajímavé networkingové akci nebo webináři, který by se dotyčnému mohl líbit. Jde o to, abyste hledali způsoby, jak se s danou osobou spojit – zejména pokud máte společné zájmy -, abyste se vzájemně poznali i mimo vztah kandidát – tazatel.“
Pokud zjistíte, že jste práci nezískali, můžete tuto zprávu využít k budování své sítě, říká Jeff Henderson, autor knihy What to Do Next: Taking Your Best Step When Life is Uncertain.
„Obvykle, když někomu zavolají, že práci nezískal, je zklamaný,“ říká. „Ale je důležité si uvědomit, že člověk na druhém konci telefonu nerad sděluje špatné zprávy. Využijte této příležitosti k pokládání otázek.“
Můžete například říci: „Kdybyste byl na mém místě, co byste teď dělal?“. „Jak s vámi mohu zůstat v kontaktu?“ nebo „Jaké by měly být mé další kroky?“.

„Na základě toho, co vám řeknou, pak zůstaňte v kontaktu,“ říká Henderson.
Pokud osoba, která vám zprávu doručila, není osobou, která s vámi vedla pohovor, nebo pokud s vámi vedlo pohovor více osob ve společnosti, nezapomeňte je kontaktovat, dodává Augustinová.
„Dejte jim vědět, jak se vám setkání s nimi líbilo, a naznačte, že byste rádi zůstali v kontaktu, kdyby se něco změnilo nebo se otevřela jiná příležitost, která by vám lépe vyhovovala,“ říká. „Profesionální jednání a pozitivní přístup vám pomůže vypěstovat si dlouhodobé vztahy s těmi, které jste potkali během pohovoru.“
„Networking je tak trochu jako životní pojištění,“ říká Henderson. „Musíte si ho sjednat, když ho nepotřebujete. Vytváření sítí může být těžké, protože jsme všichni zaneprázdnění, ale vždy byste měli budovat svou osobní síť. Od další příležitosti nás dělí jeden, dva nebo tři lidé.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























