„Přestože se virtuální pohovory staly všudypřítomnou součástí přijímacího procesu, i když stále více společností vyžaduje, aby se zaměstnanci vraceli do kanceláře, naše údaje ukazují, že mnoho uchazečů o zaměstnání ještě nezvládlo umění virtuálního pohovoru – a to sabotuje jejich kandidaturu,“ vysvětluje Amanda Augustinová, kariérní expertka společnosti TopResume.
V období od srpna do září požádala společnost TopResume 330 amerických personalistů, náborových manažerů a odborníků na lidské zdroje, aby seřadili nejhorší prohřešky, kterých se může kandidát dopustit během virtuálního pohovoru.
Zde je 5 nejčastějších případů, které by vás podle TopResume mohly stát práci:
Vyhýbání se očnímu kontaktu nebo zírání do prázdna
Sezení v nepořádku v místnosti
Ponechání nevhodných karet nebo aplikací otevřených při sdílení obrazovky
Používání neprofesionálního pozadí
Vyrušování členy rodiny

Některá doporučení se mohou zdát zřejmá – nemějte na pozadí hromadu špinavého prádla, požádejte spolubydlící nebo členy rodiny, aby vás během hovoru nerušili – ale jiným je těžší se vyhnout. Co přesně představuje „neprofesionální pozadí“? Jak správně navázat oční kontakt s někým na obrazovce?
Podle Jeffa Hymana, generálního ředitele společnosti Recruit Rockstars, je nejlepším místem pro vedení virtuálního pohovoru místnost, která je čistá, tichá a má dobrou akustiku. „Chcete, aby se tazatel soustředil na vás, ne na pozadí,“ zdůrazňuje.
Pokud doma nemáte klidný pracovní prostor, doporučuje Hyman sedět před prázdnou stěnou v koupelně nebo šatně a použít rozmazané pozadí. „Vím, že to zní šíleně, ale akustika je tam fantastická,“ říká.
Augustinová často vede rozhovory od stolu ve své ložnici, ale odstraní polštáře z postele a přehodí přes ni neutrální deku, aby vytvořila profesionálnější pozadí.
Co se týče dekorací, „pokud byste si dvakrát rozmysleli mít něco za sebou v kancelářské kóji, pak byste to pravděpodobně neměli mít vyvěšené během pracovního pohovoru,“ říká Augustinová.

Přímý oční kontakt při pohovoru je důležitou dovedností, kterou je třeba si osvojit, protože prokazuje profesionalitu, vytváří důvěru a je zdvořilý, vysvětluje Hyman. „Od přírody jsme zvyklí věřit, že lidé s uhýbavýma očima lžou nebo něco skrývají, i když jsou jen nervózní,“ říká.
Možná vám připadá nepřirozené dívat se přímo do kamery – ale když si to předem nacvičíte s kamarádem na videokonferenční platformě, jako je Zoom nebo Microsoft Teams, můžete se ujistit, že se díváte na správné místo, říká Augustinová, stejně jako když na začátku hovoru seřadíte videokameru Interview přímo pod kameru počítače.
Překvapivě se technické potíže nedostaly na seznam překážek virtuálních rozhovorů. Augustinová říká, že je to proto, že náboroví manažeři se stali empatičtějšími vůči neúprosným problémům na pracovišti, které se objevily v posledních více než dvou letech.
„Dobrou zprávou je, že těm nejvíce rušivým a znervózňujícím projevům, které personalisté považují za překážky, se lze s trochou přípravy a praxe vyhnout,“ dodává.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky