Důležitější otázkou pro trh však je, zda jakékoli zpomalení nákupů z Ruska ze strany Číny a Indie je dočasným faktorem, který se změní, jakmile účastníci přijdou na to, jak pracovat s cenovým stropem nebo jak jej obejít.
Čína, největší světový dovozce ropy, a Indie, třetí největší dovozce, se v letošním roce stále častěji obracely k ruské ropě a nakupovaly náklady s výraznými slevami, protože Moskva se snažila udržet objem vývozu poté, co se západní země vyhýbaly její ropě.
Cílem cenového limitu skupiny G7 a zákazu dovozu ze strany EU je snížit příjmy Ruska z vývozu ropy a produktů a jsou součástí snahy potrestat Moskvu za její invazi na Ukrajinu z 24. února. Rusko své tamní akce označuje za „speciální operaci“.
Podle obchodníků a průmyslových subjektů v Číně začaly čínské rafinerie zpomalovat nákupy ruské ropy pro prosincové dodávky.

Snížené objemy z Ruska na prosinec přicházejí po několika měsících silného dovozu. Podle údajů společnosti Refinitiv Oil Research Čína v listopadu přiveze 1,80 milionu barelů ruské ropy denně, což je více než říjnových 1,69 milionu barelů denně a odpovídá zářijovým 1,82 milionu barelů denně.
Je také pravděpodobné, že Rusko v listopadu předstihne Saúdskou Arábii na pozici největšího dodavatele ropy do Číny, přičemž tito dva přední členové skupiny OPEC+ si letos první místo již několikrát vyměnili.
INDICKÝ APETIT
Indické rafinerie se rovněž obávají nakupovat ruskou ropu po datu 5. prosince, kdy EU zakáže dovoz a navrhne cenový strop. Podle dvou zdrojů obeznámených s nákupními plány přední rafinerie Reliance Industries a státem kontrolovaná Bharat Petroleum od objednávek ustupují.
Nižší objemy pro prosinec následují po silném dovozu ruské ropy Indií v posledních měsících. Společnost Refinitiv odhaduje listopadové dodávky na 1,0 mil. barelů denně, což by z Ruska učinilo hlavního dodavatele za tento měsíc, před Irákem s 960 000 barely denně.
Otázkou je, zda se Čína a Indie v novém roce opět obrátí na ruskou ropu, nebo zda bude přetrvávat nejistota vyvolaná cenovým stropem a zákazem EU.
Je pravděpodobné, že obě země budou chtít nakupovat ruskou ropu, zejména pokud bude s výraznou slevou ve srovnání s druhy z Blízkého východu a Afriky.

Existuje však několik problémů, které budou muset rafinerie v obou zemích řešit.
Otázky plateb a přepravy, jako je pojištění, mohou být složitější, i když je pravděpodobné, že rafinerie a obchodníci jsou dostatečně chytří na to, aby vymysleli způsoby, jak pokračovat v podnikání.
Ve skutečnosti může být hlavním problémem zajištění dostatečného počtu plavidel pro přepravu ropy ze západních ruských přístavů do Asie.
V současné době většina ropy, kterou Čína nakupuje od Ruska, pochází z východních přístavů. Údaje společnosti Refinitiv ukazují, že z 3,42 milionu tun námořní ropy, které dorazily v listopadu, pocházelo všechno kromě 705 000 tun z tichomořských a arktických přístavů.
Očekává se, že Čína doveze 705 000 tun ruské ropy třídy Urals, která byla hlavní třídou dodávanou evropským rafineriím ze západních přístavů země.
Před útokem na Ukrajinu nakupovala Čína jen malé objemy ropy Urals, ale v květnu se tento objem začal zvyšovat a v červnu dosáhl maxima 739 860 tun.
Otázkou je, zda Rusko a Čína mají dostatek tankerů, aby mohly zvýšit dodávky ruské ropy. Ty by musely proplouvat Suezským průplavem, který omezuje velikost plavidel, nebo se vydat dlouhou cestou kolem mysu Dobré naděje v Jihoafrické republice.

Indie, která má k západním ruským přístavům blíže než Čína, zvýšila po začátku války na Ukrajině své nákupy ropy Urals. Očekává se, že v listopadu doveze 3,13 milionu tun ropy Urals, což je méně než rekordních 3,54 milionu tun v říjnu, ale výrazně více než 135 000 tun z listopadu loňského roku.
Pokud chce Rusko zvýšit dodávky do Číny a Indie nebo dalším potenciálním odběratelům v Asii, bude muset zajistit více plavidel nebo uzavřít dohody s dovozci o využití jejich flotil tankerů.
Právě toto omezení může omezit ruský vývoz do Asie spíše než cenový strop G7.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























