Tvrdí to restauratér Will Guidara, který o své strategii „bezdůvodné pohostinnosti“ hovořil minulý měsíc v TED Talk. Podle Guidary jde o nenáročný způsob, jak pozvednout obyčejné zážitky – a tyto techniky můžete využít v jakékoli kariéře nebo práci.
Guidara téměř deset let spoluvlastnil a provozoval restauraci Eleven Madison Park v New Yorku, která získala michelinskou hvězdičku a nabízí degustační menu o několika chodech a obsluhu v oblecích a kravatách. Není to zrovna místo, kde byste čekali, že se objeví hot dog z vozíku.
Ale během obzvlášť rušné polední špičky v roce 2010 Guidara zaslechl, jak si stůl rekreantů posedlých jídlem stěžuje, že přestože navštívili všechny nejlepší restaurace ve městě, neměli čas dát si obyčejný newyorský hot dog.
„Znáte ty momenty v kreslených filmech, kdy se nad hlavou postavy rozsvítí animovaná žárovka, což znamená, že se chystá přijít na opravdu dobrý nápad? Kdybyste ten den byli v místnosti se mnou, viděli byste, jak se jedna objevila nad tou mojí,“ řekl Guidara.

Vyběhl ven k nedalekému vozíku, aby si koupil hot dog, přesvědčil kuchaře zvyklého připravovat čtyřhvězdičková jídla, aby mu ho naservíroval, a na stůl nic netušících turistů doručil hot dog za dva dolary s michelinskými přílohami.
„Nikdo nikdy nereagoval na nic, co jsem jim naservíroval, lépe než na ten hot dog,“ řekl Guidara. „Každý člověk řekl, že to byl nejen vrchol jeho jídla, ale celého výletu do New Yorku, a že o tom bude vyprávět do konce života.“
Fungovalo to tak dobře, že Guidara nakonec přidal novou pozici zodpovědnou za podobné nápady, od přeměny vozíku se šampaňským v restauraci na vozík s Budweiserem – poté, co se jeden host zmínil, že jeho otec má Budweiser raději než šampaňské – až po vytvoření repliky pláže v soukromé jídelně jednoho páru poté, co byl zrušen jejich let na tropickou dovolenou.
„Ve skutečnosti jsem se nevěnoval servírování večeří,“ řekl Guidara. „Chtěl jsem jim naservírovat vzpomínky.“
A to je to, co si z toho odnášíme: Téměř každé odvětví je do určité míry odvětvím služeb a každý může najít drobné způsoby, jak vytvořit nezapomenutelné zážitky pro své klienty, zákazníky nebo spolupracovníky, řekl Guidara.
Za tímto účelem nabídl tři rady, jak začlenit bezdůvodné pohostinnost do vlastního života nebo podnikání.

Zaprvé: Zůstaňte přítomní.
„Často máme tak dlouhé seznamy úkolů, že nejsme schopni zpomalit natolik, abychom skutečně naslouchali lidem kolem sebe, věcem, které říkají, a všem věcem, které neříkají,“ řekl Guidara a dodal, že kdyby nedával pozor, nikdy by neslyšel poznámku o hot dogu.
Dále vytvořte prostor pro hravost. Dostat na talíř hot dog za dva dolary v luxusní restauraci vyžadovalo vědomé opuštění vlastních standardů – ale pro tuto skupinu strávníků to znamenalo změnu.
A nakonec Guidara řekl, že zavedení jeho modelu bezdůvodného pohostinnosti vyžadovalo „uznání, že pokud se snažíte dát lidem pocit skutečné sounáležitosti, jedna velikost vyhovuje jednomu“.
Jinými slovy, láhev šampaňského by byla hezká, ale nic se nemohlo vyrovnat přesně tomu hot dogu, po kterém tito hosté toužili.
„Když se začnete dívat dostatečně pozorně, všude kolem sebe najdete příležitosti k bezdůvodnému pohostinnosti, k tomu, abyste lidem dali víc, než by kdy mohli očekávat,“ řekl Guidara.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky