Zatímco se Evropa a Spojené státy snaží snížit svou závislost na ruských ropných produktech, čelí nedostatku dodávek na domácím trhu. To otevírá příležitosti pro megerafinerie v místech, jako je Čína a Kuvajt, které mohou trh zaplavit palivy.
„Tím, že se Evropa a USA odvracejí od ruských ropných produktů, zvyšují svou závislost na dálkových barelech z Blízkého východu a Asie,“ uvedl Eugene Lindell, vedoucí oddělení rafinovaných produktů v průmyslové poradenské společnosti FGE se sídlem v Londýně.
Ruská invaze vytváří větší rozdíl mezi oběma regiony poté, co západní země v posledních letech výrazně omezily rafinérské kapacity, zatímco na druhé straně světa dochází k jejich rozšiřování.
Podle FGE západní trhy včetně Ameriky a Evropy v posledních třech letech uzavřely čistě 2,4 milionu barelů rafinérské kapacity denně, zatímco Blízký východ a Asie přidaly 2,5 milionu barelů.

Očekává se, že tento rozdíl se bude zvětšovat. Podle odhadů společnosti Rystad Energy bude v příštích třech letech zprovozněno přibližně 8 milionů barelů denně nových rafinérských kapacit, přičemž nejvíce jich přibude v Asii a nejméně v Evropě.
„Asie a Blízký východ se budou stále více stávat světovými dodavateli pohonných hmot,“ řekl Mukesh Sahdev, vedoucí oddělení downstream společnosti Rystad. Toky rafinérských produktů mezi východem a západem „se stanou strukturálnějšími“, dodal.
Seismický posun v globálním rafinérském průmyslu byl urychlen během pandemie, kdy byly starší závody uzavřeny, protože globální výluky zdecimovaly poptávku po ropě. Čína od té doby uvedla do provozu větší a sofistikovanější rafinerie, aby uspokojila rostoucí potřebu ropy v zemi, zatímco USA a Evropa se zaměřily na přechod od fosilních paliv.
Spotřeba paliv, jako je benzin a nafta, v USA a Evropě dozrává dříve než v Asii, uvedl Victor Shum, viceprezident energetického poradenství společnosti S&P Global Commodity Insights se sídlem v Singapuru. Řekl, že v Asii bylo také vybudováno mnoho nových rafinérských projektů s ohledem na rostoucí poptávku po petrochemii v regionu.

Ruská invaze na Ukrajinu a následné sankce západních zemí na dodávky paliv zaskočily globální energetické trhy a do popředí zájmu zemí bez dostatečných rafinérských kapacit se nyní dostávají obavy o bezpečnost paliv. V této situaci budou případné výpadky rafinerií způsobené stávkami zaměstnanců nebo nečekaným uzavřením ještě citelněji pociťovány na všech trzích.
„Evropské vlády a jejich občané, které trápí obrovské účty za energie a prudce rostoucí inflace, nyní upřednostňují příštích několik let před lety 2040-2050,“ řekl Lindell z FGE.
Západ pociťuje zátěž spojenou s menším počtem rafinérií. Zásoby nafty v severozápadní Evropě se snižují a podle prognózy společnosti Wood Mackenzie Ltd. dosáhnou na začátku jara svého minima, protože Evropská unie chce v únoru přerušit dovoz ruského paliva po moři.
Rostoucí nedostatek nafty a benzínu na východním pobřeží USA mezitím podněcuje prezidenta Joea Bidena, aby zvážil vydání mandátu, který by ropným společnostem nařizoval skladovat více pohonných hmot v zemi. Podle Sahdeva ze společnosti Rystad se nedostatek benzinu pravděpodobně ještě zhorší v době vrcholící letní řidičské sezóny.
Podle Johna Auerse, výkonného ředitele společnosti RBN Energy, je Latinská Amerika stále více závislá na dovozu, protože několik rafinerií v Karibiku bylo uzavřeno a zařízení ve Venezuele a Mexiku se nadále potýkají se značnými odstávkami a nízkou spotřebou.

Mexiko odebírá benzin z Číny, kde rafinerie využívají vyšších vývozních kvót a jezdí na vyšší výkon a více expedují. Podle údajů agentury Bloomberg je vývoz dopravních paliv z Asie do Ameriky v současné době více než dvojnásobný ve srovnání s předchozím rokem.
Přeprava ropných produktů na západ na delší vzdálenosti prudce zvyšuje náklady na přepravu a je hnací silou růstu zisků z tankerů. Podle údajů společnosti Vortexa Ltd. je objem pohonných hmot přepravovaných po moři o 3 % vyšší než průměrné hodnoty za posledních pět let. Vede nafta z Asie a Blízkého východu do Evropy a objemy se mohou zvýšit, protože ta zakazuje dodávky z Ruska, uvedla Serena Huangová, hlavní asijská analytička společnosti Vortexa.
Jistě, USA jsou stále hlavním vývozcem nafty a snahy o posílení energetické bezpečnosti mohou pomoci zmírnit nedostatek, ale analytici nevidí, že by se rozdíl v kapacitě v dohledné době zmenšil.
„Do budoucna bychom se měli dočkat realističtější energetické politiky, ale plány na odchod z fosilních paliv stále existují,“ řekl Lindell z FGE. „Jen se nyní soustředí spíše na krátkodobý až střednědobý než na velmi dlouhodobý horizont.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























