šokovalo přihlížející i zasvěcené, ale není to první – a nebude ani poslední – společnost, která se s propouštěním zaměstnanců vypořádala nešetrně.
Od doby, kdy miliardář Elon Musk koupil tuto platformu sociálních médií za 44 miliard dolarů, propustil téměř 3 700 lidí, aby krátce poté oslovil desítky z nich a požádal je, aby se vrátili. Twitter na žádost o komentář neodpověděl. Všechny zraky se upírají také na společnost Meta Platforms Inc. v souvislosti s oznámením generálního ředitele Marka Zuckerberga, že bude zrušeno více než 11 000 pracovních míst.
Kromě toho, že špatně zvládnuté propouštění může poškodit produktivitu a morálku, může poškodit i značku zaměstnavatele. Podle Waynea Cascia, emeritního profesora na University of Colorado Denver Business School, který více než 30 let studoval finanční a psychologické náklady propouštění, mají někteří zaměstnavatelé problémy s přijímáním zaměstnanců. „Z pohledu vedoucích pracovníků máte dvě možnosti,“ řekl Cascio v rozhovoru. „Můžete působit bezcitně, nebo starostlivě. Kterou z nich si vyberete?“
To nezabránilo společnostem a jejich nejvyšším představitelům v tom, aby zakopli. Zatímco Musk to schytává například za to, že propouští jednotlivé pracovníky přímo e-mailem, nebyl průkopníkem používání platformy pro škrty. V roce 2001, v době krachu dot-comu, se touto cestou vydala společnost Dell, která v dystopickém podání písně You’ve Got Mail oznámila, že přicházejí výpovědi. Ze všech „snižování počtu zaměstnanců“, které Cascio v průběhu let zaznamenal, však pět vyniká jako obzvláště hanebné.
Better (2021)
Zdroj: Unsplash
Poskytovatel digitálních hypoték Better Holdco Inc. se poprvé dostal na titulní stránky novin kvůli hromadnému propuštění 900 zaměstnanců v rámci programu Zoom v prosinci 2021. Zprávu v několika minutách přednesl bezvýrazný Vishal Garg, generální ředitel společnosti Better. Druhé kolo propouštění firma provedla v březnu, kdy propustila 3 000 zaměstnanců – pro některé z nich byla zpráva o odstupném předčasně uložena na jejich bankovních účtech. Celkově společnost za necelý rok provedla čtyři kola propouštění. Společnost Better se k tomu odmítla vyjádřit.
Verizon (2002)
Uprostřed rozsáhlého poklesu telekomunikačního odvětví a konkurence mobilních telefonů na počátku 80. let propustila společnost Verizon Communications Inc. jen několik dní před Vánocemi 2 700 techniků v New Yorku a New Jersey. „Bylo to neskutečné, jako sen,“ řekl deníku The New York Times otec dvou dětí. „Je to americká noční můra.“ Jiný technik řekl, že musel zrušit svůj plán požádat o Vánocích svou přítelkyni o ruku, protože diamantový prsten nepřipadá v úvahu. Mluvčí společnosti Verizon na žádost o komentář neodpověděl.
Cascio nazval manévr snižování nákladů ve společnosti Bird Global Inc. vyrábějící elektrické koloběžky propouštěním „Black Mirror“, což je odkaz na sci-fi seriál společnosti Netflix. Zaměstnanci se přihlásili do jednosměrného hovoru na Zoomu s tmavě šedým sklíčkem na pozadí, na kterém bylo napsáno pouze „COVID-19“, a poté je zhruba během dvou minut propustil bezvládný, roboticky znějící hlas, uvádí dot.LA, nezávislá publikace o technologiích a startupech se sídlem v Los Angeles. Propuštěno bylo více než 400 zaměstnanců, tedy asi 30 % pracovní síly. Stejně jako v případě Better „nejhorší je, když zaměstnanci nemají možnost ani klást otázky, jde o striktně jednosměrnou komunikaci. To je pro zaměstnance opravdu těžké,“ řekl Cascio. Bird na žádost o komentář neodpověděl.
Robbs (2007)
Zdroj: Unspalsh
Když zaměstnanci obchodního domu Robbs v anglickém Hexhamu přišli na směnu, o které si mysleli, že bude další nudná, čekalo je kruté probuzení. Manažeři záměrně spustili požární alarm, aby vyklidili budovu od zákazníků a shromáždili 140 zaměstnanců na jednom místě, aby jim oznámili, že téměř 200 let starý obchod bude zavřen – za dva týdny. Podle BBC označili správci toto rozhodnutí za „efektivní a praktické“.
The Accident Group (2003)
Pravděpodobně jediná věc je horší než dostat kopačky prostřednictvím SMS: dostat výpověď. The Accident Group, britská pojišťovací společnost, poslala více než 2 000 zaměstnancům textovou zprávu s pokynem, aby zavolali na určité číslo. Čekala je nahraná zpráva: „Všichni zaměstnanci, kteří budou propuštěni, budou dnes kontaktováni. Pokud jste nebyli osloveni, jste proto s okamžitou platností propuštěni,“ stálo podle listu Independent na záznamníku. „Musím se omluvit za povahu tohoto telefonátu. Raději bych to udělal z očí do očí. V časovém rozsahu, který byl k dispozici, to nebylo možné.“ (Klobouk dolů před titulkem CNN – SMS 4U: U R vyhozen.) A aby toho nebylo málo: „Bohužel fakticky nejsou k dispozici žádné prostředky na vyplacení mezd za květen,“ dodala společnost v další zprávě.
šokovalo přihlížející i zasvěcené, ale není to první – a nebude ani poslední – společnost, která se s propouštěním zaměstnanců vypořádala nešetrně.Od doby, kdy miliardář Elon Musk koupil tuto platformu sociálních médií za 44 miliard dolarů, propustil téměř 3 700 lidí, aby krátce poté oslovil desítky z nich a požádal je, aby se vrátili. Twitter na žádost o komentář neodpověděl. Všechny zraky se upírají také na společnost Meta Platforms Inc. v souvislosti s oznámením generálního ředitele Marka Zuckerberga, že bude zrušeno více než 11 000 pracovních míst.Kromě toho, že špatně zvládnuté propouštění může poškodit produktivitu a morálku, může poškodit i značku zaměstnavatele. Podle Waynea Cascia, emeritního profesora na University of Colorado Denver Business School, který více než 30 let studoval finanční a psychologické náklady propouštění, mají někteří zaměstnavatelé problémy s přijímáním zaměstnanců. „Z pohledu vedoucích pracovníků máte dvě možnosti,“ řekl Cascio v rozhovoru. „Můžete působit bezcitně, nebo starostlivě. Kterou z nich si vyberete?“To nezabránilo společnostem a jejich nejvyšším představitelům v tom, aby zakopli. Zatímco Musk to schytává například za to, že propouští jednotlivé pracovníky přímo e-mailem, nebyl průkopníkem používání platformy pro škrty. V roce 2001, v době krachu dot-comu, se touto cestou vydala společnost Dell, která v dystopickém podání písně You’ve Got Mail oznámila, že přicházejí výpovědi. Ze všech „snižování počtu zaměstnanců“, které Cascio v průběhu let zaznamenal, však pět vyniká jako obzvláště hanebné.Better Zdroj: UnsplashPoskytovatel digitálních hypoték Better Holdco Inc. se poprvé dostal na titulní stránky novin kvůli hromadnému propuštění 900 zaměstnanců v rámci programu Zoom v prosinci 2021. Zprávu v několika minutách přednesl bezvýrazný Vishal Garg, generální ředitel společnosti Better. Druhé kolo propouštění firma provedla v březnu, kdy propustila 3 000 zaměstnanců – pro některé z nich byla zpráva o odstupném předčasně uložena na jejich bankovních účtech. Celkově společnost za necelý rok provedla čtyři kola propouštění. Společnost Better se k tomu odmítla vyjádřit.Verizon Uprostřed rozsáhlého poklesu telekomunikačního odvětví a konkurence mobilních telefonů na počátku 80. let propustila společnost Verizon Communications Inc. jen několik dní před Vánocemi 2 700 techniků v New Yorku a New Jersey. „Bylo to neskutečné, jako sen,“ řekl deníku The New York Times otec dvou dětí. „Je to americká noční můra.“ Jiný technik řekl, že musel zrušit svůj plán požádat o Vánocích svou přítelkyni o ruku, protože diamantový prsten nepřipadá v úvahu. Mluvčí společnosti Verizon na žádost o komentář neodpověděl.Chcete využít této příležitosti?Bird Cascio nazval manévr snižování nákladů ve společnosti Bird Global Inc. vyrábějící elektrické koloběžky propouštěním „Black Mirror“, což je odkaz na sci-fi seriál společnosti Netflix. Zaměstnanci se přihlásili do jednosměrného hovoru na Zoomu s tmavě šedým sklíčkem na pozadí, na kterém bylo napsáno pouze „COVID-19“, a poté je zhruba během dvou minut propustil bezvládný, roboticky znějící hlas, uvádí dot.LA, nezávislá publikace o technologiích a startupech se sídlem v Los Angeles. Propuštěno bylo více než 400 zaměstnanců, tedy asi 30 % pracovní síly. Stejně jako v případě Better „nejhorší je, když zaměstnanci nemají možnost ani klást otázky, jde o striktně jednosměrnou komunikaci. To je pro zaměstnance opravdu těžké,“ řekl Cascio. Bird na žádost o komentář neodpověděl.Robbs Zdroj: UnspalshKdyž zaměstnanci obchodního domu Robbs v anglickém Hexhamu přišli na směnu, o které si mysleli, že bude další nudná, čekalo je kruté probuzení. Manažeři záměrně spustili požární alarm, aby vyklidili budovu od zákazníků a shromáždili 140 zaměstnanců na jednom místě, aby jim oznámili, že téměř 200 let starý obchod bude zavřen – za dva týdny. Podle BBC označili správci toto rozhodnutí za „efektivní a praktické“.The Accident Group Pravděpodobně jediná věc je horší než dostat kopačky prostřednictvím SMS: dostat výpověď. The Accident Group, britská pojišťovací společnost, poslala více než 2 000 zaměstnancům textovou zprávu s pokynem, aby zavolali na určité číslo. Čekala je nahraná zpráva: „Všichni zaměstnanci, kteří budou propuštěni, budou dnes kontaktováni. Pokud jste nebyli osloveni, jste proto s okamžitou platností propuštěni,“ stálo podle listu Independent na záznamníku. „Musím se omluvit za povahu tohoto telefonátu. Raději bych to udělal z očí do očí. V časovém rozsahu, který byl k dispozici, to nebylo možné.“ A aby toho nebylo málo: „Bohužel fakticky nejsou k dispozici žádné prostředky na vyplacení mezd za květen,“ dodala společnost v další zprávě.