Kvůli pokračujícím zásahům proti technologickým společnostem v Číně, hrozbě stažení z burzy a zhoršujícím se geopolitickým vztahům mezi USA a čínskou vládou se akcie zdají být téměř neinvestovatelné.
Přesto si nemyslím, že by investoři měli společnost zcela odepsat – alespoň dokud nezváží dva níže uvedené faktory.
Korunovační klenot společnosti Alibaba zůstává vysoce ziskový
Alibaba je symbolem dokonalosti a kvality. Vlastní jedny z nejlepších podniků v Číně – elektronický obchod, cloud, logistiku, fintech a další – a je prostředníkem pro investory, kteří chtějí těžit z vzestupu čínského technologického průmyslu.
V poslední době se však zdá, že tato technologická společnost ztratila svůj elán. Řada nepříznivých událostí, včetně neúspěšného IPO společnosti Ant Group, intenzivního zásahu čínské vlády a slabých finančních výsledků – čistý zisk ve fiskálním roce 2022 klesl o 67 % – vedla investory k pochybnostem o vyhlídkách společnosti.
Zdroj: Getty Images
Přesto bychom neměli přehlížet silné stránky společnosti. Za prvé, Alibaba je stále největší společností v oblasti elektronického obchodování v Číně (a na celém světě). Podívejme se na některá čísla. Ve fiskálním roce končícím 31. března 2022 dosáhla společnost Alibaba celosvětové hrubé hodnoty zboží (GMV) ve výši 8 317 miliard jüanů (1,3 bilionu USD). Pro srovnání, GMV společnosti Amazon za rok 2021 činila přibližně 600 miliard dolarů.
Alibaba ve fiskálním roce 2022 obsloužila 1,3 miliardy zákazníků (1 miliardu v Číně a zbytek v zahraničí) prostřednictvím svých čínských platforem (Tmall a Taobao) a zahraničních podniků (Lazada, Aliexpress a další). Kromě toho je její čínský segment elektronického obchodování vysoce ziskový a ve fiskálním roce 2022 vygeneroval upravený zisk před úroky, zdaněním a amortizací (EBITA) ve výši 182 miliard jüanů (28,7 miliardy USD).
Obrovský rozsah společnosti vytváří pro konkurenty obrovskou překážku, kterou musí překonat. Pokud bude i nadále těšit zákazníky, zůstane jedním z hlavních hráčů v tomto odvětví. Mnoho konkurentů se pokoušelo sesadit stávajícího provozovatele, včetně společností JD.com, Pinduoduo a dalších méně známých hráčů. Přesto Alibaba zůstává nezpochybnitelným lídrem s více než 45% podílem na čínském trhu elektronického obchodování v roce 2021.
Zdroj: Shutterstock
Investoři by měli věnovat pozornost signálu a ignorovat šum.
Stále dostatek příležitostí k růstu
Další obavou investorů v souvislosti s Alibabou je, zda společnost dokáže i nadále růst. Je to oprávněný důvod k obavám, zejména poté, co gigant v oblasti elektronického obchodování dosáhl ve čtvrtletí končícím 31. března pouze 9% růstu. Pro představu, v předchozích dvou finančních letech Alibaba zvýšila tržby o 35 % a 41 %.
Přesto jsem optimista. Pro začátek může Alibaba rozšířit své podnikání v oblasti elektronického obchodování v Číně i v zámoří, a to na základě příznivých faktorů, jako je rostoucí HDP na obyvatele a rostoucí penetrace trhu pro online nakupování. Kromě toho internetový prodejce expandoval do fyzického maloobchodu se značkami jako Hema a Sun Art, čímž se mu otevírají nové trhy pro růst.
Navíc má Alibaba v oblasti cloudových služeb dobré předpoklady k růstu. Ali Cloud je již nyní lídrem v tomto odvětví s 37% podílem na trhu (další dva největší hráči mají dohromady 34% podíl na trhu). V tomto oboru bude mít největší hráč díky úsporám z rozsahu obrovskou výhodu před ostatními.
A nezapomeňme na přidruženou společnost Alibaba, Ant Group, která vlastní přední elektronickou peněženku v Číně (Alipay) a další velmi lukrativní podniky v oblasti půjček, správy majetku, pojištění a dalších. Ačkoli je Ant v poslední době předmětem represí ze strany čínské vlády, mnozí se domnívají, že vláda hodlá napravit některé zásadní problémy – například kapitálové požadavky – a ne tento podnik zničit. Dříve či později se Ant vrátí k běžnému provozu.
Alibaba se zkrátka může spolehnout na svůj stěžejní e-commerce byznys a další rychleji rostoucí firmy, jako jsou Ali Cloud, Cainiao a Ant Group, aby udržela svůj růstový stroj v chodu. Díky solidní rozvaze (54 miliard dolarů v hotovosti po odečtení půjček) a peněžním tokům z elektronického obchodu má Alibaba všechny finanční zdroje, které potřebuje k investicím do růstu.
Kvůli pokračujícím zásahům proti technologickým společnostem v Číně, hrozbě stažení z burzy a zhoršujícím se geopolitickým vztahům mezi USA a čínskou vládou se akcie zdají být téměř neinvestovatelné.Přesto si nemyslím, že by investoři měli společnost zcela odepsat – alespoň dokud nezváží dva níže uvedené faktory.Alibaba je symbolem dokonalosti a kvality. Vlastní jedny z nejlepších podniků v Číně – elektronický obchod, cloud, logistiku, fintech a další – a je prostředníkem pro investory, kteří chtějí těžit z vzestupu čínského technologického průmyslu.V poslední době se však zdá, že tato technologická společnost ztratila svůj elán. Řada nepříznivých událostí, včetně neúspěšného IPO společnosti Ant Group, intenzivního zásahu čínské vlády a slabých finančních výsledků – čistý zisk ve fiskálním roce 2022 klesl o 67 % – vedla investory k pochybnostem o vyhlídkách společnosti.Zdroj: Getty ImagesPřesto bychom neměli přehlížet silné stránky společnosti. Za prvé, Alibaba je stále největší společností v oblasti elektronického obchodování v Číně . Podívejme se na některá čísla. Ve fiskálním roce končícím 31. března 2022 dosáhla společnost Alibaba celosvětové hrubé hodnoty zboží ve výši 8 317 miliard jüanů . Pro srovnání, GMV společnosti Amazon za rok 2021 činila přibližně 600 miliard dolarů.Alibaba ve fiskálním roce 2022 obsloužila 1,3 miliardy zákazníků prostřednictvím svých čínských platforem a zahraničních podniků . Kromě toho je její čínský segment elektronického obchodování vysoce ziskový a ve fiskálním roce 2022 vygeneroval upravený zisk před úroky, zdaněním a amortizací ve výši 182 miliard jüanů .Chcete využít této příležitosti?Obrovský rozsah společnosti vytváří pro konkurenty obrovskou překážku, kterou musí překonat. Pokud bude i nadále těšit zákazníky, zůstane jedním z hlavních hráčů v tomto odvětví. Mnoho konkurentů se pokoušelo sesadit stávajícího provozovatele, včetně společností JD.com, Pinduoduo a dalších méně známých hráčů. Přesto Alibaba zůstává nezpochybnitelným lídrem s více než 45% podílem na čínském trhu elektronického obchodování v roce 2021.Zdroj: ShutterstockInvestoři by měli věnovat pozornost signálu a ignorovat šum.Další obavou investorů v souvislosti s Alibabou je, zda společnost dokáže i nadále růst. Je to oprávněný důvod k obavám, zejména poté, co gigant v oblasti elektronického obchodování dosáhl ve čtvrtletí končícím 31. března pouze 9% růstu. Pro představu, v předchozích dvou finančních letech Alibaba zvýšila tržby o 35 % a 41 %.Přesto jsem optimista. Pro začátek může Alibaba rozšířit své podnikání v oblasti elektronického obchodování v Číně i v zámoří, a to na základě příznivých faktorů, jako je rostoucí HDP na obyvatele a rostoucí penetrace trhu pro online nakupování. Kromě toho internetový prodejce expandoval do fyzického maloobchodu se značkami jako Hema a Sun Art, čímž se mu otevírají nové trhy pro růst.Navíc má Alibaba v oblasti cloudových služeb dobré předpoklady k růstu. Ali Cloud je již nyní lídrem v tomto odvětví s 37% podílem na trhu . V tomto oboru bude mít největší hráč díky úsporám z rozsahu obrovskou výhodu před ostatními.A nezapomeňme na přidruženou společnost Alibaba, Ant Group, která vlastní přední elektronickou peněženku v Číně a další velmi lukrativní podniky v oblasti půjček, správy majetku, pojištění a dalších. Ačkoli je Ant v poslední době předmětem represí ze strany čínské vlády, mnozí se domnívají, že vláda hodlá napravit některé zásadní problémy – například kapitálové požadavky – a ne tento podnik zničit. Dříve či později se Ant vrátí k běžnému provozu.Alibaba se zkrátka může spolehnout na svůj stěžejní e-commerce byznys a další rychleji rostoucí firmy, jako jsou Ali Cloud, Cainiao a Ant Group, aby udržela svůj růstový stroj v chodu. Díky solidní rozvaze a peněžním tokům z elektronického obchodu má Alibaba všechny finanční zdroje, které potřebuje k investicím do růstu.