Existuje tak málo zavedených norem pro dávání dárků na konci roku, že názory na to, kdo by měl během svátků dostávat spropitné – a kolik by měl dostat – se mohou různit.
„Spropitné je jedno z nejkontroverznějších témat,“ říká Thomas P. Farley, který je známý jako pan Manners. „Celý rok mluvím o otázkách etikety a spropitné je téma, které vždy vyvolá tisíce komentářů. Lidé to cítí velmi silně.“
Nyní se pro tyto argumenty objevila nová potrava: Průzkum finančního informačního webu Bankrate.com, který ukazuje, jak moc se situace ohledně spropitného změnila ve srovnání s loňským rokem.
Zjištění jsou pro poskytovatele služeb smíšená, s některými dobrými a některými špatnými zprávami o tom, co se na ně chystá.
Zdroj: Unsplash
„V letošním roce plánuje dávat spropitné více lidí, ale v nižších částkách,“ říká Ted Rossman, hlavní analytik společnosti Bankrate. „Zdá se, že si všichni uvědomují, že se potýkají s inflací a vysokými náklady, což lidi nutí dávat spropitné častěji. Zároveň ale možná nemáme tolik peněz na rozdávání.“
S dýškem totiž může počítat 56 % uklízeček (oproti 47 % v loňském roce), stejně jako 51 % učitelů (oproti 41 %) a 49 % poskytovatelů péče o děti (rovněž oproti 41 %).
Větší počet příjemců spropitného však znamená, že se peníze rozdělují o něco méně. Například medián spropitného u uklízeček klesl na 40 USD (z 50 USD) a u poskytovatelů péče o děti na 25 USD (z 50 USD).
Navzdory měnícím se číslům jde v podstatě o stejný hlavolam každý rok. Lidé by nejraději všechny ve svém životě zasypali penězi na dovolenou. Finanční realita nám však diktuje, že to nejde.
Jak tedy tuto hádanku vyřešit? Několik rad od odborníků:
Namísto náhodného dávání spropitného si promyslete, koho ve svém životě potřebujete poctít a kolik si vlastně můžete dovolit.
„Udělal bych si seznam a rozdělil ho,“ říká Farley. „Přemýšlejte o tom, co musíte, a určitě oceňte ty poskytovatele služeb, se kterými si tykáte – ať už jde o kadeřníky, vrátné nebo lidi, kteří se starají o vaše děti.“
BUĎTE KREATIVNÍ
Zdroj: Unsplash
Hotovost je samozřejmě králem, ale v případě potřeby můžete zvážit i alternativy. Rossman říká, že například některé organizace jako FedEx (NYSE:FDX), UPS nebo pošta nemusí být nadšené z hotovostních spropitných pro zaměstnance, takže se zeptejte, co je přijatelné a co ne.
Ačkoli takové zásady obvykle nejsou striktně dodržovány, jedním ze způsobů, jak je obejít, je koupit dárkovou kartu do konkrétního obchodu. Dalším způsobem, jak projevit uznání a zároveň uhradit náklady, může být skupinový dárek, třeba pro třídního učitele vašeho dítěte.
MLUVTE O TOM
Některá spropitná mají standardní rozmezí – například obsluha v restauraci, která obvykle očekává kolem 15-20 %. Ale pokud jde o spropitné na dovolenou, lidé si prostě nevědí rady.
Řešením tohoto problému je mluvit o něm otevřeně, namísto tajnůstkářství.
„Podívejte se, co dělají vaši sousedé, a zapojte je do rozhovoru,“ říká Farley. „Ani v jednom případě nechcete být odstrčený, buď příliš mnoho, nebo příliš málo.“
Zde je nápověda: V průzkumu Bankrate činí medián plánovaného spropitného 25 dolarů u zahradníků, 20 dolarů u učitelů a 20 dolarů u poštovních doručovatelů. U lidí, které navštěvujete příležitostně, jako jsou kadeřníci nebo maséři, je typickým pravidlem cena jedné služby.
VYHNĚTE SE „INFLACI SPROPITNÉHO“
Zdroj: Pixabay
Téměř kdykoli v dnešní době přijdete do maloobchodu, nabízí se vám možnost dát spropitné. Tomu se říká tipflation nebo tip creep, říká Farley, a neměli byste cítit žádnou morální povinnost tak učinit.
Koneckonců, pokud se jedná o prodavače, kterého jste nikdy předtím neviděli a už nikdy neuvidíte, neexistuje zde žádný osobní vztah. Pokud se cítíte velkorysí, klidně to udělejte. Je však lepší zaměřit se na stálé poskytovatele služeb ve vašem životě, kteří by měli být oceněni zdravým spropitným na konci roku.
Farley říká: „Stejně jako Santa Claus si sepište seznam a dvakrát ho zkontrolujte – ale nezkrachujte.“
Existuje tak málo zavedených norem pro dávání dárků na konci roku, že názory na to, kdo by měl během svátků dostávat spropitné – a kolik by měl dostat – se mohou různit.„Spropitné je jedno z nejkontroverznějších témat,“ říká Thomas P. Farley, který je známý jako pan Manners. „Celý rok mluvím o otázkách etikety a spropitné je téma, které vždy vyvolá tisíce komentářů. Lidé to cítí velmi silně.“Nyní se pro tyto argumenty objevila nová potrava: Průzkum finančního informačního webu Bankrate.com, který ukazuje, jak moc se situace ohledně spropitného změnila ve srovnání s loňským rokem.Zjištění jsou pro poskytovatele služeb smíšená, s některými dobrými a některými špatnými zprávami o tom, co se na ně chystá.Zdroj: Unsplash„V letošním roce plánuje dávat spropitné více lidí, ale v nižších částkách,“ říká Ted Rossman, hlavní analytik společnosti Bankrate. „Zdá se, že si všichni uvědomují, že se potýkají s inflací a vysokými náklady, což lidi nutí dávat spropitné častěji. Zároveň ale možná nemáme tolik peněz na rozdávání.“S dýškem totiž může počítat 56 % uklízeček , stejně jako 51 % učitelů a 49 % poskytovatelů péče o děti .Větší počet příjemců spropitného však znamená, že se peníze rozdělují o něco méně. Například medián spropitného u uklízeček klesl na 40 USD a u poskytovatelů péče o děti na 25 USD .Navzdory měnícím se číslům jde v podstatě o stejný hlavolam každý rok. Lidé by nejraději všechny ve svém životě zasypali penězi na dovolenou. Finanční realita nám však diktuje, že to nejde.Jak tedy tuto hádanku vyřešit? Několik rad od odborníků:Chcete využít této příležitosti?NAPLÁNUJTE SI TONamísto náhodného dávání spropitného si promyslete, koho ve svém životě potřebujete poctít a kolik si vlastně můžete dovolit.„Udělal bych si seznam a rozdělil ho,“ říká Farley. „Přemýšlejte o tom, co musíte, a určitě oceňte ty poskytovatele služeb, se kterými si tykáte – ať už jde o kadeřníky, vrátné nebo lidi, kteří se starají o vaše děti.“BUĎTE KREATIVNÍZdroj: UnsplashHotovost je samozřejmě králem, ale v případě potřeby můžete zvážit i alternativy. Rossman říká, že například některé organizace jako FedEx , UPS nebo pošta nemusí být nadšené z hotovostních spropitných pro zaměstnance, takže se zeptejte, co je přijatelné a co ne.Ačkoli takové zásady obvykle nejsou striktně dodržovány, jedním ze způsobů, jak je obejít, je koupit dárkovou kartu do konkrétního obchodu. Dalším způsobem, jak projevit uznání a zároveň uhradit náklady, může být skupinový dárek, třeba pro třídního učitele vašeho dítěte.MLUVTE O TOMNěkterá spropitná mají standardní rozmezí – například obsluha v restauraci, která obvykle očekává kolem 15-20 %. Ale pokud jde o spropitné na dovolenou, lidé si prostě nevědí rady.Řešením tohoto problému je mluvit o něm otevřeně, namísto tajnůstkářství.„Podívejte se, co dělají vaši sousedé, a zapojte je do rozhovoru,“ říká Farley. „Ani v jednom případě nechcete být odstrčený, buď příliš mnoho, nebo příliš málo.“Zde je nápověda: V průzkumu Bankrate činí medián plánovaného spropitného 25 dolarů u zahradníků, 20 dolarů u učitelů a 20 dolarů u poštovních doručovatelů. U lidí, které navštěvujete příležitostně, jako jsou kadeřníci nebo maséři, je typickým pravidlem cena jedné služby.VYHNĚTE SE „INFLACI SPROPITNÉHO“Zdroj: PixabayTéměř kdykoli v dnešní době přijdete do maloobchodu, nabízí se vám možnost dát spropitné. Tomu se říká tipflation nebo tip creep, říká Farley, a neměli byste cítit žádnou morální povinnost tak učinit.Koneckonců, pokud se jedná o prodavače, kterého jste nikdy předtím neviděli a už nikdy neuvidíte, neexistuje zde žádný osobní vztah. Pokud se cítíte velkorysí, klidně to udělejte. Je však lepší zaměřit se na stálé poskytovatele služeb ve vašem životě, kteří by měli být oceněni zdravým spropitným na konci roku.Farley říká: „Stejně jako Santa Claus si sepište seznam a dvakrát ho zkontrolujte – ale nezkrachujte.“
Technologický sektor v poslední době zažívá vlnu strategických partnerství v oblasti umělé inteligence (AI). Výrobci čipů, vývojáři softwaru i velké...