Jaké jsou dnes hlavní faktory volatility cen kukuřice?
Jedním z nich je válka na Ukrajině a druhým počasí.
Podívejme se na situaci na Ukrajině.
Ukrajina byla před válkou významným vývozcem kukuřice, asi čtvrtým největším vývozcem na světě. Přibližně 90 % ukrajinského vývozu se uskutečňovalo přes hlubokomořské přístavy. Od invaze Ruska v únoru letošního roku jsou přístavy blokovány a nejsou přístupné pro účely vývozu, což fakticky odřízlo ukrajinskou kukuřici od světového trhu.
Nyní jsou Ukrajinci vynalézaví a kreativní a skutečně našli jiné cesty, jak vyvážet kukuřici po železnici k sousedům EU a z mělkovodních přístavů u Dunaje. Tyto cesty jsou však velmi nákladné. Nejsou nijak zvlášť rozvinuté. Chybí investice do infrastruktury, takže to není dlouhodobě životaschopná varianta. To vytváří obrovský tlak na růst cen kukuřice na světových trzích.
A pak v červenci přišla dohoda o dodávkách obilí zprostředkovaná OSN, která Ukrajině umožnila znovu otevřít tři z černých černomořských přístavů: Pivdennyj, Oděsa a Čornomorsk, aby se kukuřice vrátila na světové trhy. Kukuřice byla ve skutečnosti produktem, který z dohody o obilném koridoru těžil nejvíce. A to uvolnilo část tlaku na ceny.
Cena kukuřice za posledních 5 let – Zdroj: Tradingeconomics.com
Nejedná se však o hladce fungující koridor. Každý týden, ne-li každý den, se z trhu dozvídáme zprávy, které vedou k nejistotě, zda dodávky budou i nadále probíhat po trase koridoru nebo zda bude dohoda pokračovat i po uplynutí daného termínu.
Byli jsme svědky toho, jak Rusko odstoupilo a náhle se opět připojilo k původní dohodě, která byla dohodnuta na 120 dní. Byli jsme svědky obrovských zpoždění inspekcí a každý krok na této cestě je hnacím motorem cen a přispívá k vysoké volatilitě na trzích s kukuřicí.
Dalším hnacím faktorem je počasí. Letos došlo k dlouhodobému horkému a suchému počasí v mnoha klíčových producentských zemích.
Francie má v EU nejhorší úrodu kukuřice za posledních 30 let. Bulharsko a Rumunsko mají katastrofální úrodu a podobně je tomu i v USA. I zde má horké a suché počasí vliv na bárky pohybující se po řece Mississippi, které dopravují kukuřici do přístavů a poté na světové trhy.
To opět působí na růst cen na světových trzích. Tento týden jsme stále svědky velké nejistoty a je těžké předvídat, jak se věci budou vyvíjet a co to bude znamenat pro proces zpracování kukuřice v budoucnu.
Co způsobuje nejistotu, pokud jde o prognózy brazilského vývozu kukuřice?
Zdroj: Unsplash
V tuto chvíli je dobré se podívat na vývoz kukuřice ze staré úrody v Brazílii, protože nová úroda ještě není připravená.
Loňská úroda masivně utrpěla vlivem La Niña a rozhodně se očekávalo, že vývoz bude nižší. Ve skutečnosti byl vývoz pravděpodobně dvakrát vyšší než v předchozím roce. Brazilský vývoz byl navzdory očekávání vynikající. Je to dáno především problémy v jiných částech světa a tím, že ostatní velké producentské země pociťují nedostatek. Brazílie byla schopna některé mezery zaplnit a reagovat na zahraniční poptávku.
Při pohledu na úrodu v příští sezóně jsou nyní očekávání mnohem vyšší. Předpovědi naznačují lepší úrodu kukuřice, než jaká byla v minulé sezóně.
Ačkoli nadcházející sezóna sóji by mohla představovat výzvu.
Je sice pravda, že až dosud Brazílie vyvážela obrovské množství kukuřice, ale k dispozici je pouze tolik přístavů a terminálů. Bude tedy zajímavé sledovat, co se bude dít, až přijde úroda sóji a Brazílie bude muset také více sóji vyvážet.
Jaké jsou logistické problémy a náklady spojené s ukrajinským vývozem kukuřice? A jak ovlivňují vývoj cen?
Produkce kukuřice na Ukrajině – Zdroj: farmpolicynews.illinois.edu
To je těžko měřitelné. Situace se mění z týdne na týden a z měsíce na měsíc.
Obvykle můžete vyvážet pouze menší objemy prostřednictvím mělkých vodních přístavů a železnice.
Je zde spousta logistických problémů. Existuje pouze určitý počet vagonů, které mohou odvézt kukuřici vlakem.
Pozitivní je, že Ukrajině hodně pomohli sousedé z EU, aby se pokusila zvýšit objem zemědělských produktů, které může vyvážet těmito pozemními cestami, což bude kvůli nejistotě s obilným koridorem pokračovat.
Dohoda o koridoru může být prodloužena o dalších 120 dní, jakmile vyprší její platnost; to prostě nevíme.
Situace je monitorována, ale nikdo v této situaci nechce dát všechna vejce do jednoho košíku, takže ať se stane cokoli, investice do pozemní infrastruktury budou pokračovat.
Zajímavé je, že se v posledním měsíci ukázalo, že mělké vodní cesty mohou být někdy nákladově efektivní.
Obvykle jsou dražší než hlubokomořské trasy, ale pokud vezmeme v úvahu obrovská zpoždění při přepravě obilí z Ukrajiny obilným koridorem a částku, kterou lidé platí za zdržení kvůli opožděným kontrolám nákladu, pak by se mělké vodní cesty mohly jevit jako poměrně efektivní. To znamená, že někdy může být vývoz přes řeku levnější variantou.
Jaké jsou dnes hlavní faktory volatility cen kukuřice?Jedním z nich je válka na Ukrajině a druhým počasí.Podívejme se na situaci na Ukrajině.Ukrajina byla před válkou významným vývozcem kukuřice, asi čtvrtým největším vývozcem na světě. Přibližně 90 % ukrajinského vývozu se uskutečňovalo přes hlubokomořské přístavy. Od invaze Ruska v únoru letošního roku jsou přístavy blokovány a nejsou přístupné pro účely vývozu, což fakticky odřízlo ukrajinskou kukuřici od světového trhu.Nyní jsou Ukrajinci vynalézaví a kreativní a skutečně našli jiné cesty, jak vyvážet kukuřici po železnici k sousedům EU a z mělkovodních přístavů u Dunaje. Tyto cesty jsou však velmi nákladné. Nejsou nijak zvlášť rozvinuté. Chybí investice do infrastruktury, takže to není dlouhodobě životaschopná varianta. To vytváří obrovský tlak na růst cen kukuřice na světových trzích.A pak v červenci přišla dohoda o dodávkách obilí zprostředkovaná OSN, která Ukrajině umožnila znovu otevřít tři z černých černomořských přístavů: Pivdennyj, Oděsa a Čornomorsk, aby se kukuřice vrátila na světové trhy. Kukuřice byla ve skutečnosti produktem, který z dohody o obilném koridoru těžil nejvíce. A to uvolnilo část tlaku na ceny.Cena kukuřice za posledních 5 let – Zdroj: Tradingeconomics.comNejedná se však o hladce fungující koridor. Každý týden, ne-li každý den, se z trhu dozvídáme zprávy, které vedou k nejistotě, zda dodávky budou i nadále probíhat po trase koridoru nebo zda bude dohoda pokračovat i po uplynutí daného termínu.Byli jsme svědky toho, jak Rusko odstoupilo a náhle se opět připojilo k původní dohodě, která byla dohodnuta na 120 dní. Byli jsme svědky obrovských zpoždění inspekcí a každý krok na této cestě je hnacím motorem cen a přispívá k vysoké volatilitě na trzích s kukuřicí.Dalším hnacím faktorem je počasí. Letos došlo k dlouhodobému horkému a suchému počasí v mnoha klíčových producentských zemích.Francie má v EU nejhorší úrodu kukuřice za posledních 30 let. Bulharsko a Rumunsko mají katastrofální úrodu a podobně je tomu i v USA. I zde má horké a suché počasí vliv na bárky pohybující se po řece Mississippi, které dopravují kukuřici do přístavů a poté na světové trhy.To opět působí na růst cen na světových trzích. Tento týden jsme stále svědky velké nejistoty a je těžké předvídat, jak se věci budou vyvíjet a co to bude znamenat pro proces zpracování kukuřice v budoucnu.Chcete využít této příležitosti?Co způsobuje nejistotu, pokud jde o prognózy brazilského vývozu kukuřice?Zdroj: UnsplashV tuto chvíli je dobré se podívat na vývoz kukuřice ze staré úrody v Brazílii, protože nová úroda ještě není připravená.Loňská úroda masivně utrpěla vlivem La Niña a rozhodně se očekávalo, že vývoz bude nižší. Ve skutečnosti byl vývoz pravděpodobně dvakrát vyšší než v předchozím roce. Brazilský vývoz byl navzdory očekávání vynikající. Je to dáno především problémy v jiných částech světa a tím, že ostatní velké producentské země pociťují nedostatek. Brazílie byla schopna některé mezery zaplnit a reagovat na zahraniční poptávku.Při pohledu na úrodu v příští sezóně jsou nyní očekávání mnohem vyšší. Předpovědi naznačují lepší úrodu kukuřice, než jaká byla v minulé sezóně.Ačkoli nadcházející sezóna sóji by mohla představovat výzvu.Je sice pravda, že až dosud Brazílie vyvážela obrovské množství kukuřice, ale k dispozici je pouze tolik přístavů a terminálů. Bude tedy zajímavé sledovat, co se bude dít, až přijde úroda sóji a Brazílie bude muset také více sóji vyvážet.Jaké jsou logistické problémy a náklady spojené s ukrajinským vývozem kukuřice? A jak ovlivňují vývoj cen?Produkce kukuřice na Ukrajině – Zdroj: farmpolicynews.illinois.eduTo je těžko měřitelné. Situace se mění z týdne na týden a z měsíce na měsíc.Obvykle můžete vyvážet pouze menší objemy prostřednictvím mělkých vodních přístavů a železnice.Je zde spousta logistických problémů. Existuje pouze určitý počet vagonů, které mohou odvézt kukuřici vlakem.Pozitivní je, že Ukrajině hodně pomohli sousedé z EU, aby se pokusila zvýšit objem zemědělských produktů, které může vyvážet těmito pozemními cestami, což bude kvůli nejistotě s obilným koridorem pokračovat.Dohoda o koridoru může být prodloužena o dalších 120 dní, jakmile vyprší její platnost; to prostě nevíme.Situace je monitorována, ale nikdo v této situaci nechce dát všechna vejce do jednoho košíku, takže ať se stane cokoli, investice do pozemní infrastruktury budou pokračovat.Zajímavé je, že se v posledním měsíci ukázalo, že mělké vodní cesty mohou být někdy nákladově efektivní.Obvykle jsou dražší než hlubokomořské trasy, ale pokud vezmeme v úvahu obrovská zpoždění při přepravě obilí z Ukrajiny obilným koridorem a částku, kterou lidé platí za zdržení kvůli opožděným kontrolám nákladu, pak by se mělké vodní cesty mohly jevit jako poměrně efektivní. To znamená, že někdy může být vývoz přes řeku levnější variantou.