Sběratelství historických automobilů – koníček, který si oblíbila generace baby boomu – se vyhne podobnému osudu díky mnohem mladším ročníkům milénia, což je demografická skupina, která je nečekaně odhodlaná udržet tuto vášeň při životě.
Podle Craiga Jacksona, předsedy představenstva a generálního ředitele společnosti Barrett-Jackson, která se specializuje na aukce klasických a starožitných automobilů, se počet kupujících z řad mileniálů od roku 2009 každoročně zvyšuje v průměru o 48 %.
Podobný posun zaznamenala i aukční síň RM/Sotheby’s. „Vidíme, že demografická struktura účastníků našich aukcí je stále mladší,“ říká Alian Squindo, provozní ředitel aukčního domu pro sběratelské vozy.

Každoroční akce Audrain Newport Concours & Motor Week na Rhode Islandu uspořádala v roce 2019 první ročník akce „30 pod 30“, na kterou byli pozváni mladí koníčkáři do 30 let, kteří na své renovace vynaložili méně než 30 000 dolarů, aby soutěžili ve vlastní třídě Concours. Výsledná akce byla značně přeplněná.
Mileniálové nakupují navzdory rozšířeným mylným představám
„Mnoho lidí si myslí, že mileniálové jsou malé děti, ale ti, kteří se narodili na začátku 80. let, vstupují do věku 40 let a vyrůstali v době technologického boomu,“ řekl Jackson a jako příklad uvedl Marka Zuckerburga.
Podle zprávy společnosti Coldwell Banker z roku 2019 již existuje významná populace mileniálů-milionářů. V příštím desetiletí bude tato skupina „vlastnit pětkrát více majetku než dnes a očekává se, že po svých předchůdcích zdědí více než 68 bilionů dolarů“. Zpráva rovněž poukazuje na nárůst počtu milionářů z řad mileniálů, kteří budou nakupovat sběratelské a klasické automobily na akci Monterey Classic Car 2019.
Přesto se někteří stále domnívají, že mileniálové nemají v porovnání s předchozími generacemi, které začínaly v 50. letech minulého století, takový zájem o automobily a automobilovou kulturu.

„Mileniálové, kteří jsou zatíženi studentskými dluhy, vstoupili na trh práce v době velké recese a na rozdíl od minulých generací si v raném věku pomaleji pořizovali drahá nová vozidla,“ uvedl Ryan ZumMallen, autor knihy Slow Car Fast: The Millennial Mantra Changing Car Culture for Good
„To bylo mylně chápáno jako naprostý nezájem o automobily a podnítilo nesprávné označení líné generace, která chce zírat do svých smartphonů a žít na gauči ve sklepě,“ řekl ZumMallen.
Měnící se styl sběratelů aut
Nejenže se mileniálové účastní aukcí historických vozů, ale také rozvíjejí tuto platformu. Vzestup online aukcí mění podobu trhu se sběratelskými vozy. „Tyto mladší generace, které naskakují na trh, vyrostly online a přijímají rozvíjející se technologie,“ řekl Jackson. „Někteří jsou dokonce průkopníky této technologie.“
Mileniálové mají větší online gramotnost a pohodlí při nakupování přes internet, což je výrazný rozdíl oproti sběratelům z dob boomu,“ uvedl ZumMallen. Opouštějí také „staré, statické autosalony ve prospěch akcí, které staví do centra dění jízdu autem nebo obsahují aspekty, jako je živá hudba nebo kempování na místě“.
„Naše prostředí v oblasti starých automobilů se mění, ale nezmenšuje se,“ řekl McKeel Hagerty, generální ředitel pojišťovací společnosti Hagerty, která se specializuje na klasická vozidla. Růst regionálních akcí „auta a káva“ a počet televizních pořadů věnovaných tomuto koníčku nadále zvyšuje jeho atraktivitu, uvedl Hagerty.

Restomody a nákladní automobily
V době, kdy lidé z Boomu dosáhli plnoletosti, byli omezeni na tři sběratelské oblasti: předválečnou, poválečnou a americkou svalnatou, uvedl ZumMallen.
Mileniálové oceňují tyto klasické vozy, ale také vzpomínají na auta, která řídili jako teenageři nebo se jimi chtěli řídit. „Roste poptávka po domácích a dovozových vozidlech vyrobených od konce 70. do začátku 90. let,“ řekl Jackson. Dvoudveřový hatchback Dodge Daytona Turbo z roku 1984 se během online aukce pořádané společností Barrett-Jackson v květnu 2020 prodal za 20 350 dolarů, čímž byl stanoven světový aukční rekord pro tento model.
Mladší sběratelé také rádi kombinují klasický styl s moderním komfortem, jak ukazuje nedávný nárůst popularity trhu s restomody. Restomod je starší vozidlo doplněné o nové vybavení a technologie, jako jsou motory se vstřikováním paliva a bezdrátové připojení. „Vidíme skvělé zakázkové práce se vším od Corvett a klasických muscle cars až po SUV a pickupy, jako jsou Chevy Blazer a 3100, Land Rover a Ford Bronco,“ řekl Jackson.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky




























