Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Americká letecká společnost vyvíjející a vyrábějící elektrická letadla

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Bude to těžké – Odkud bude Evropa brát naftu za tří týdny?

Kdo nastoupí, aby tuto obrovskou mezeru v dodávkách zaplnil?

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
15 ledna, 2023
7 min. čtení
petrol, gasoline, diesel

Zdroj: Pixabay

7 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

A bude jí dostatek? Vstupuje blok do palivové krize jako náměsíčný?

Podle údajů společnosti Vortexa Ltd., které zpracovala agentura Bloomberg, EU loni dovezla z Ruska přibližně 220 milionů barelů motorové nafty. Toto palivo je pro ekonomiku bloku životně důležité, pohání osobní a nákladní automobily, lodě, stavební a výrobní zařízení a další.

Od 5. února bude téměř veškerý tento dovoz zakázán ve snaze potrestat Moskvu za válku na Ukrajině. Nahradit takové množství ruského paliva – představte si asi 14 000 bazénů olympijské velikosti, které jsou plné nafty – je obrovský problém.

Určitého pokroku již bylo dosaženo. V roce 2021 pocházela více než polovina všech námořních dodávek do EU a Spojeného království – které již zákaz zavedlo – z Ruska. Do prosince loňského roku se tento podíl snížil na přibližně 40 %, částečně díky nárůstu ze Saúdské Arábie a Indie.

Do budoucna je důvod se domnívat, že zbývající ruské dodávky mohou být pokryty barely odjinud.

„Ztracené ruské dodávky budou nahrazeny,“ řekl Eugene Lindell, vedoucí oddělení rafinovaných produktů poradenské společnosti Facts Global Energy.

Advertisement

Není to však zdaleka jisté.

Chcete využít této příležitosti?

Dodavatelé

Cena nafty a benzínu za poslední tři roky – Zdroj: Kurzy.cz

Nejzřejmějším místem, odkud může Evropa získat více nafty, je Blízký východ: je poměrně blízko, zejména v zemích u Středozemního moře – samozřejmě za předpokladu, že nebude zablokován Suezský průplav – a v provozu jsou nové obrovské ropné rafinerie, které budou chrlit miliony barelů paliva. Společnost Abu Dhabi National Oil Co. se již také dohodla na dodávkách do Německa.

Indie a USA, které jsou dlouhodobými dodavateli do EU, v posledních týdnech rovněž zvýšily dodávky. Americké rafinerie podle odhadů letos vyrobí rekordní objem destilátů, což je kategorie paliv, která zahrnuje naftu používanou v nákladních a osobních automobilech.

Nejdůležitějším potenciálním dodavatelem, i když nepřímým, se však může ukázat Čína.

„Politika Číny mění pravidla hry,“ řekl Mark Williams, ředitel výzkumu ve společnosti Wood Mackenzie Ltd. Tato země „drží klíč ke všem přebytečným rafinérským kapacitám na světě“.

Dodávky nafty z Číny se v posledních měsících dramaticky zvýšily. I když jen zlomek těchto nákladů pluje až do Evropy, zvyšuje regionální dodávky. To pak uvolňuje barely od jiných výrobců, které mohou teoreticky zamířit do Evropy.

První čínská vývozní kvóta na pohonné hmoty pro rok 2023 se oproti stejnému období před rokem zvýšila téměř o 50 %, takže je nepravděpodobné, že by dodávky nafty klesly zpět na nízké úrovně z počátku roku 2022.

Podle Williamse by vývoz motorové nafty z Číny mohl v první polovině letošního roku činit 400 000 až 600 000 barelů denně. To je podobný objem, o jaký v současnosti přicházejí EU a Spojené království, pokud jde o námořní dodávky z Ruska.

„Od začátku února dojde k celkovému přeuspořádání obchodních toků s naftou,“ řekl.

Je však důležité si uvědomit, že Čína se někdy rozhodla upřednostnit své životní prostředí před ziskem z vývozu pohonných hmot. Mohla by tak učinit znovu.

Potenciální problémy

I really enjoy driving all around Iceland; be careful to not be out of fuel:)
Zdroj: Unsplash

I když však existuje více možností, jak EU a Spojené království zásobovat, existuje také potenciálně širší problém: Mohly by sankce EU způsobit, že ruské barely zcela zmizí z globálního trhu?

Pokud Rusko nebude schopno najít dostatek nových odběratelů svých paliv mimo EU, co pak? Pokud by následně snížilo produkci ve svých rafineriích, mohlo by to omezit globální dodávky a potenciálně zvýšit ceny.

Lindell očekává, že příští měsíc a v březnu dojde k poklesu toků nafty v zemi – i když je to kvůli práci v rafinériích a také kvůli určitým obchodním třenicím, protože sankce vstoupí v platnost.

I když existuje dostatek ochotných kupců, dostat palivo z Ruska může být problém. Mnozí přepravci se budou obávat porušení západních sankcí, které budou stanovovat, že cena těchto nákladů nesmí být vyšší než limitní úroveň, o níž v současné době jedná skupina G-7.

Tento mechanismus a samotný cenový strop – u ropy je to 60 dolarů za barel – musí být pro ruská paliva teprve stanoven. Na konci loňského roku agentura Argus Media Ltd., která se zabývá cenotvorbou ropy, ocenila ruskou naftu na 926 dolarů za tunu (asi 124 dolarů za barel), přičemž neruská nafta byla o 30 dolarů za tunu (asi 4 dolary za barel) dražší.

Pokud by byl připravovaný cenový strop stanoven hluboko pod tržní úrovní, pak by velká část světové flotily tankerů nebyla schopna nadále nakládat a přepravovat ruské náklady, pokud by chtěla mít přístup ke službám G-7, jako je pojištění.

Strana poptávky

Zdroj: Reuters

Odvrácenou stranou otázky, zda bude mít EU v budoucnu dostatek nabídky nafty, je otázka, jak silná bude poptávka.

Nedávné teplé počasí v Evropě nepochybně pomohlo, protože pravděpodobně snížilo spotřebu topného oleje – paliva typu nafty – a snížilo cenu zemního plynu, což teoreticky zlevňuje výrobu vysoce kvalitní nafty pro ropné rafinerie a také snižuje motivaci podniků používat plyn místo ropy pro výrobu energie.

„Makroekonomické zpomalení postupně drtí evropskou poptávku po naftě,“ uvedl Benedict George, reportér trhu společnosti Argus. „Údaje z jednotlivých zemí naznačují, že evropská poptávka po motorové naftě již meziročně poklesla nejméně o 5 %. Během recese v roce 2008 klesla poptávka po naftě v nejnižším bodě meziročně přibližně o 10 %.“

Přesto společnost Goldman Sachs Group, Inc. již nepředpovídá recesi v eurozóně poté, co se ekonomika na konci loňského roku ukázala jako odolnější.

Role Turecka

Zdroj: Getty Images

Neměla by se podceňovat ani role potenciálních zprostředkovatelských zemí, které pomáhají zmírnit dopady zákazu EU a doprovodného cenového stropu.

Například Turecko, které není součástí EU, by teoreticky mohlo dovážet velké objemy ruské nafty – již nyní jí odebírá značné množství – a následně ji využít k zásobování svého domácího trhu.

Neruskou naftu, kterou pak vyrábí ve vlastních rafineriích, by mohlo prodávat do EU, a to potenciálně za mnohem vyšší cenu.

„Dlouhodobé zpomalení ekonomiky, teplé počasí, pokračující vítr z vyšších čínských vývozů a dobře nastavený cenový strop by pomohly udržet globální rovnováhu nafty v reálných podmínkách“ a poskytly by Evropě dostatečný výběr pro získání náhradních barelů,“ uvedl Hedi Grati, vedoucí oddělení rafinace a marketingu pro Evropu/CIS ve společnosti S&P Global Commodity Insights.

„Čím vyšší bude poptávka a čím prudší bude pokles produkce nafty v Rusku, tím komplikovanější a potenciálně roztříštěnější může být situace.“

A bude jí dostatek? Vstupuje blok do palivové krize jako náměsíčný?Podle údajů společnosti Vortexa Ltd., které zpracovala agentura Bloomberg, EU loni dovezla z Ruska přibližně 220 milionů barelů motorové nafty. Toto palivo je pro ekonomiku bloku životně důležité, pohání osobní a nákladní automobily, lodě, stavební a výrobní zařízení a další.Od 5. února bude téměř veškerý tento dovoz zakázán ve snaze potrestat Moskvu za válku na Ukrajině. Nahradit takové množství ruského paliva – představte si asi 14 000 bazénů olympijské velikosti, které jsou plné nafty – je obrovský problém.Určitého pokroku již bylo dosaženo. V roce 2021 pocházela více než polovina všech námořních dodávek do EU a Spojeného království – které již zákaz zavedlo – z Ruska. Do prosince loňského roku se tento podíl snížil na přibližně 40 %, částečně díky nárůstu ze Saúdské Arábie a Indie.Do budoucna je důvod se domnívat, že zbývající ruské dodávky mohou být pokryty barely odjinud.„Ztracené ruské dodávky budou nahrazeny,“ řekl Eugene Lindell, vedoucí oddělení rafinovaných produktů poradenské společnosti Facts Global Energy.Není to však zdaleka jisté.Chcete využít této příležitosti?DodavateléCena nafty a benzínu za poslední tři roky – Zdroj: Kurzy.czNejzřejmějším místem, odkud může Evropa získat více nafty, je Blízký východ: je poměrně blízko, zejména v zemích u Středozemního moře – samozřejmě za předpokladu, že nebude zablokován Suezský průplav – a v provozu jsou nové obrovské ropné rafinerie, které budou chrlit miliony barelů paliva. Společnost Abu Dhabi National Oil Co. se již také dohodla na dodávkách do Německa.Indie a USA, které jsou dlouhodobými dodavateli do EU, v posledních týdnech rovněž zvýšily dodávky. Americké rafinerie podle odhadů letos vyrobí rekordní objem destilátů, což je kategorie paliv, která zahrnuje naftu používanou v nákladních a osobních automobilech.Nejdůležitějším potenciálním dodavatelem, i když nepřímým, se však může ukázat Čína.„Politika Číny mění pravidla hry,“ řekl Mark Williams, ředitel výzkumu ve společnosti Wood Mackenzie Ltd. Tato země „drží klíč ke všem přebytečným rafinérským kapacitám na světě“.Dodávky nafty z Číny se v posledních měsících dramaticky zvýšily. I když jen zlomek těchto nákladů pluje až do Evropy, zvyšuje regionální dodávky. To pak uvolňuje barely od jiných výrobců, které mohou teoreticky zamířit do Evropy.První čínská vývozní kvóta na pohonné hmoty pro rok 2023 se oproti stejnému období před rokem zvýšila téměř o 50 %, takže je nepravděpodobné, že by dodávky nafty klesly zpět na nízké úrovně z počátku roku 2022.Podle Williamse by vývoz motorové nafty z Číny mohl v první polovině letošního roku činit 400 000 až 600 000 barelů denně. To je podobný objem, o jaký v současnosti přicházejí EU a Spojené království, pokud jde o námořní dodávky z Ruska.„Od začátku února dojde k celkovému přeuspořádání obchodních toků s naftou,“ řekl.Je však důležité si uvědomit, že Čína se někdy rozhodla upřednostnit své životní prostředí před ziskem z vývozu pohonných hmot. Mohla by tak učinit znovu.Potenciální problémyZdroj: UnsplashI když však existuje více možností, jak EU a Spojené království zásobovat, existuje také potenciálně širší problém: Mohly by sankce EU způsobit, že ruské barely zcela zmizí z globálního trhu?Pokud Rusko nebude schopno najít dostatek nových odběratelů svých paliv mimo EU, co pak? Pokud by následně snížilo produkci ve svých rafineriích, mohlo by to omezit globální dodávky a potenciálně zvýšit ceny.Lindell očekává, že příští měsíc a v březnu dojde k poklesu toků nafty v zemi – i když je to kvůli práci v rafinériích a také kvůli určitým obchodním třenicím, protože sankce vstoupí v platnost.I když existuje dostatek ochotných kupců, dostat palivo z Ruska může být problém. Mnozí přepravci se budou obávat porušení západních sankcí, které budou stanovovat, že cena těchto nákladů nesmí být vyšší než limitní úroveň, o níž v současné době jedná skupina G-7.Tento mechanismus a samotný cenový strop – u ropy je to 60 dolarů za barel – musí být pro ruská paliva teprve stanoven. Na konci loňského roku agentura Argus Media Ltd., která se zabývá cenotvorbou ropy, ocenila ruskou naftu na 926 dolarů za tunu , přičemž neruská nafta byla o 30 dolarů za tunu dražší.Pokud by byl připravovaný cenový strop stanoven hluboko pod tržní úrovní, pak by velká část světové flotily tankerů nebyla schopna nadále nakládat a přepravovat ruské náklady, pokud by chtěla mít přístup ke službám G-7, jako je pojištění.Strana poptávkyZdroj: ReutersOdvrácenou stranou otázky, zda bude mít EU v budoucnu dostatek nabídky nafty, je otázka, jak silná bude poptávka.Nedávné teplé počasí v Evropě nepochybně pomohlo, protože pravděpodobně snížilo spotřebu topného oleje – paliva typu nafty – a snížilo cenu zemního plynu, což teoreticky zlevňuje výrobu vysoce kvalitní nafty pro ropné rafinerie a také snižuje motivaci podniků používat plyn místo ropy pro výrobu energie.„Makroekonomické zpomalení postupně drtí evropskou poptávku po naftě,“ uvedl Benedict George, reportér trhu společnosti Argus. „Údaje z jednotlivých zemí naznačují, že evropská poptávka po motorové naftě již meziročně poklesla nejméně o 5 %. Během recese v roce 2008 klesla poptávka po naftě v nejnižším bodě meziročně přibližně o 10 %.“Přesto společnost Goldman Sachs Group, Inc. již nepředpovídá recesi v eurozóně poté, co se ekonomika na konci loňského roku ukázala jako odolnější.Role TureckaZdroj: Getty ImagesNeměla by se podceňovat ani role potenciálních zprostředkovatelských zemí, které pomáhají zmírnit dopady zákazu EU a doprovodného cenového stropu.Například Turecko, které není součástí EU, by teoreticky mohlo dovážet velké objemy ruské nafty – již nyní jí odebírá značné množství – a následně ji využít k zásobování svého domácího trhu.Neruskou naftu, kterou pak vyrábí ve vlastních rafineriích, by mohlo prodávat do EU, a to potenciálně za mnohem vyšší cenu.„Dlouhodobé zpomalení ekonomiky, teplé počasí, pokračující vítr z vyšších čínských vývozů a dobře nastavený cenový strop by pomohly udržet globální rovnováhu nafty v reálných podmínkách“ a poskytly by Evropě dostatečný výběr pro získání náhradních barelů,“ uvedl Hedi Grati, vedoucí oddělení rafinace a marketingu pro Evropu/CIS ve společnosti S&P Global Commodity Insights.„Čím vyšší bude poptávka a čím prudší bude pokles produkce nafty v Rusku, tím komplikovanější a potenciálně roztříštěnější může být situace.“
Tagy: Blízky východČínadieseleuKomoditynaftapalivapohonné hmotyruskoUSA

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Ceny ropy dále klesají, skupina OPEC+ zvažuje navýšení produkce
      2. Ceny ropy pokračují v růstu po útocích na ruskou infrastrukturu
      3. Struktura cen ropy se mění, prémie klesají a trh se připravuje na větší nabídku
      4. Paliva v České republice po 5 týdnech zlevňování mírně zdražila
      5. Pohonné hmoty v České republice zlevňují, trend může pokračovat
      Advertisement

      Breaking.

      20:56

      Automobiloví giganti bojují za klíčovou obchodní dohodu USA-Mexiko-Kanada

      20:52

      Yum Brands hledá novou cestu pro Pizza Hut, Taco Bell září

      20:42

      Rheinmetall na prahu miliardových kontraktů: Munice a satelity v centru pozornosti

      20:34

      BP triumfuje: Získala miliardu v bitvě s Venture Global

      20:29

      Nabors Industries zlepšuje finanční zdraví díky snížení dluhu

      20:24

      Wayfair slaví růst: S&P zlepšuje výhled díky silným číslům

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Goldman Sachs předkládá globální akcie s růstovým potenciálem

      4 listopadu, 2025

      Goldman Sachs aktualizoval pro listopad svůj respektovaný globální seznam nejlepších akcií s největším růstovým potenciálem.

      Zdroj: Reuters

      UBS očekává růst Cisco díky silné poptávce po infrastruktuře AI

      4 listopadu, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Akcie IREN skokově rostou díky zásadní dohodě s Microsoftem o AI kapacitě

      3 listopadu, 2025
      Zdroj: Unsplash

      Piper Sandler doporučuje po silných výsledcích kupovat akcie Roku

      3 listopadu, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Boston Scientific jako silná alternativa pro investory mimo sektor AI

      3 listopadu, 2025

      IPO Radar.

      BETA Technologies, Inc.

      Datum IPO: 4 listopadu, 2025
      Potenciální ocenění: 7,2 miliardy USD

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      S&P 500 roste, Nvidia opět posiluje celý sektor AI průmyslu

      3 listopadu, 2025

      Inflace v eurozóně se blíží cíli, ECB drží úrokové sazby beze změny

      2 listopadu, 2025

      S&P 500 uzavřel výše, Amazon posílil díky výsledkům za 3. čtvrtletí

      31 října, 2025

      Zlato klesá po ochlazení očekávání snížení sazeb, říjen však končí růstem

      2 listopadu, 2025

      Apple překonal očekávání, ale prodeje iPhonů v Číně zůstávají slabinou

      31 října, 2025

      Nvidia a Amazon se stávají symbolem růstu technologických akcií

      3 listopadu, 2025

      Spotify překonal odhady výnosů díky růstu marží a očekávání zvýšení cen

      4 listopadu, 2025

      Vládní program podle odborníků slibuje víc, než si Česko může dovolit

      1 listopadu, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Shutterstock
      Bullionář Recap

      Nvidia a Amazon se stávají symbolem růstu technologických akcií

      3 listopadu, 2025

      Index S&P 500 v pondělí posílil, když akcie spojené s tématem umělé inteligence, vedené společností Nvidia, pokračovaly v růstu díky...

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      • Pomoc investorům
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.