Nejprve však budou muset být trochu trpěliví.
Téměř 12 měsíců poté, co platforma pro sdílení automobilů Turo podala žádost o primární veřejnou nabídku akcií, společnost ještě nestihla stisknout spoušť pro vstup na burzu. Kdo by jí to mohl mít za zlé? Konkurenční společnost Getaround ztratila více než 90 % své hodnoty od uzavření fúze s účelovou akviziční společností InterPrivate II Acquisition Corp. na začátku tohoto měsíce. Nasdaq letos klesl o 34 % a další technologické společnosti, jako je Instacart, rovněž odložily velmi očekávané veřejné nabídky.
S Turo však nepočítejte. Její nejnovější finanční výsledky naznačují, že oprašuje svou konkurenci. Za prvních devět měsíců letošního roku vzrostly tržby společnosti Turo o 69 % oproti stejnému období loňského roku. A vzhledem k tomu, že společnost loni ve čtvrtém čtvrtletí vygenerovala přibližně 30 % svých ročních příjmů, je možné, že tempo růstu se do konce roku ještě zrychlí. Podle údajů společnosti Turo vzrostly příjmy hostitelů – těch, kteří pronajímají svá vozidla na platformě Turo – jen mezi druhým a třetím čtvrtletím letošního roku o 28 %, zatímco příjmy hostů – těch, kteří za pronájem vozidel platí – vzrostly v tomto období o 17 %.

Tyto výsledky podstatně odlišují společnost Turo od společnosti Getaround, jejíž tržby podle údajů regulačních orgánů z minulého měsíce klesly o zhruba 7 % oproti předchozímu roku za prvních devět měsíců letošního roku. K 30. září byla společnost Getaround na cestě k letošní ztrátě přes 130 milionů dolarů, zatímco Turo bylo na cestě k historicky prvnímu čistému zisku.
Trh je k těmto rozdílům buď slepý, nebo, což je pravděpodobnější, v poslední době jednoduše odepsal celý technologický sektor. Nedávná analýza společnosti IAC Inc, která vlastní 27 % společnosti Turo s warranty na nákup dalších 10 %, ukazuje, že investoři v současné době přisuzují svému podílu ve sdílení automobilů jen malou nebo žádnou hodnotu na základě současné tržní hodnoty společnosti IAC a součtu jejích částí. Společnost IAC Barryho Dillera investovala v roce 2019 do společnosti Turo 250 milionů dolarů a stala se jejím největším akcionářem.
Společnost Turo měla k 30. září v hotovosti a peněžních ekvivalentech něco málo přes 300 milionů dolarů, což podle společnosti stačí na financování potřeb provozního kapitálu minimálně po dobu následujících 12 měsíců. Pokud však chce kout železo, dokud je žhavé, nebude pravděpodobně chtít se vstupem na burzu příliš dlouho otálet. Skutečnost, že společnost nadále pravidelně aktualizuje své finanční údaje S-1, naznačuje, že se stále chystá brzy překlopit. Společnost Turo sice překonává svého konkurenta v oblasti sdílení automobilů, ale její růst nejvyššího obratu se ve srovnání s nejvyššími hodnotami Covidu zmírňuje. V loňském roce společnost Turo více než ztrojnásobila své tržby oproti předchozímu roku na více než 469 milionů USD.
Současné zisky společnosti Turo se přitom zdají být krátkodobé. Ve zveřejněných informacích v aktualizované zprávě S-1 se uvádí, že společnost neočekává, že bude v budoucnu trvale generovat čistý zisk, vzhledem k tomu, že v dohledné budoucnosti plánuje „podstatně“ zvýšit provozní náklady, aby podpořila růst.

Pokud je to špatná zpráva pro hospodářský výsledek společnosti Turo, pak je to ještě horší zpráva pro společnost Getaround, která již v letošním roce vydává neuvěřitelných 50 % svých příjmů na prodej a marketing, aby mohla konkurovat, a nemá z toho téměř nic. Společnost Getaround zase tvrdí, že letos na prodej a marketing vynaložila méně, než se předpokládalo, vzhledem k tomu, že fúze SPAC byla uzavřena později, než se očekávalo.
Investice do sdílení jízd budou příští rok vypadat mnohem zajímavěji. Jen si dejte pozor, za které kolo usednete.
Sdílení automobilů je dopravní služba, při níž si lidé mohou pronajmout automobil na krátkou dobu, obvykle na hodinu nebo den/týden. Často je považováno za pohodlnější a cenově výhodnější alternativu k tradičnímu pronájmu automobilu nebo vlastnictví osobního vozidla. Společnosti pro sdílení automobilů mají často flotilu vozidel umístěných v různých oblastech a zákazníci si mohou rezervovat a získat přístup k automobilu pomocí mobilní aplikace nebo online platformy. Sdílení automobilů může být užitečnou možností pro lidi, kteří potřebují auto jen příležitostně nebo kteří žijí ve městě a nechtějí se zabývat problémy a náklady spojenými s vlastnictvím osobního vozidla. Může to být také způsob, jak mohou lidé snížit svůj dopad na životní prostředí tím, že místo osobního automobilu používají sdílený vůz.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky