Měníte způsob, jakým lidé věří, že by se něco mělo dělat, takže posouvání hranic je nezbytným předpokladem. Znamená to také, že si vás lidé změří, zjistí, jestli na to máte, a ověří, jestli se pod tlakem neprohýbáte. Vaším úkolem je najít rovnováhu mezi nasloucháním lidem, kteří vaše nápady kontrolují, a tím, aby vás neúspěch nevyvedl z míry.
Zpětná vazba by neměla být demotivující. Pokud žádáte o radu nebo předkládáte nový nápad, technologii nebo produkt, připravte se na to, že budete často slyšet „ne“, a zintenzivněte svou hru. Někteří z nejodhodlanějších a nejúspěšnějších podnikatelů současnosti byli odmítnuti více než desetkrát. Nejznámějším příkladem je zesnulý Steve Jobs, kterého v 80. letech minulého století vyhodila společnost Apple, kterou založil. O více než deset let později byl znovu přijat a vybudoval z ní bezkonkurenčně nejúspěšnější firmu. Školní instruktoři Freda Smithe nedokázali pochopit jeho vizi společnosti FedEx a tento génius automatizace dostal za tento úkol trojku. Dokonce i spoluzakladatelé Airbnb Brian Chesky, Nathan Blecharczyk a Joe Gebbia měli svůj podnikatelský nápad odmítnutý významnými investory v Silicon Valley a nějakou dobu nemohli najít svůj rytmus. Ať už znovu vynalézáte kolo, nebo propagujete stávající produkty či služby, nasměrujte svého vnitřního medvědího jezevce, abyste vytrvali.
BUĎTE OPTIMISTIČTÍ, ALE REALISTIČTÍ
Místo toho, abyste se soustředili na výčitky, buďte zvědaví a naslouchejte důvodům, které následují po každém ne. Právě tyto smyčky zpětné vazby vám umožní znovu nastavit své cíle a neustále se zlepšovat. Právě zde můžete extrahovat a doladit svůj product-market fit
Neříkejte jednoduše děkuji a odejděte; zeptejte se proč, protože to může být z důvodů, které nemůžete ovlivnit. Pokud je odradilo něco, co jste řekli, můžete se právě zde dozvědět cennou lekci nebo být zasvěceni do klíčových ukazatelů, které jste přehlíželi. Zpětná vazba je odrazovým můstkem, který potřebujete k lepší klasifikaci toho, kdo jsou či nejsou vaši zákazníci a investoři, a k ospravedlnění investic do další fáze růstu. Takže si neúspěch neinternalizujte – poučte se z něj.
Možná si myslíte, že máte zmapované všechny aspekty svého nápadu, ale pohled zvenčí je dar, zejména pokud je zpětná vazba upřímná a osoba, která ji poskytuje, je profesionál ve vašem oboru. Místo toho, abyste byli kritičtí sami k sobě, přijměte radu a udělejte si další domácí úkoly. Odmítnutí není odrazem vaší osobní hodnoty – což je hranice, která se snadno rozostří, když zapomenete sledovat drobné úspěchy, kterých jste dosáhli, a dovednosti, které vás dostaly na současnou pozici.

ODDĚLIT PRAVDU OD ŠUMU
Když uslyšíte „ne“, neznamená to, že byste to měli vzdát. Právě naopak. Prostudujte všechna odmítnutí a oddělte pravdu od šumu. Zatímco pravdy jsou perly, ze kterých je důležité se poučit, hluk je bohužel to, co lidé zažívají nejčastěji.
Zpětná vazba od konkurence obvykle není přímá a může být zkreslená. Nepouštějte se do ní příliš hluboko, ale vždy si uvědomte, co konkurence dělá, co jí funguje a co ne. Co se týče investorů, zpětná vazba je součástí cesty, a jak říká klišé: „Každé další ne vás přiblíží k ano.“ V tomto případě je třeba si uvědomit, že zpětná vazba je součástí cesty. Upřímné názory není vždy nejjednodušší spolknout, zvláště když je dáváte sami sobě. Okamžiky seberealizace jsou silné, proto si pokládejte těžké otázky:
- Je pro to již trh, nebo bude trh v dohledné době připraven?
- Mám tým, který to dokáže realizovat?
- Pokud je odpověď na tyto otázky záporná, vyplňte mezery a odstraňte své nedostatky tím, že si položíte doplňující otázku: Co mohu udělat nyní, abych se tam dostal?
VŠIMNĚTE SI, KDO STOJÍ ZA ODPOVĚDÍ „NE“
Důvodů odmítnutí při prezentaci nápadu je celá řada a pochopení rozdílů mezi různými typy „ne“ by mohlo změnit způsob, jakým zpětnou vazbu zpracováváte. Pokud se velké „ne“ týká technologií, měl by zakladatel vědět, že s rozvojem technologií se často sbližují nesouvisející nápady, které si v ekosystému najdou své místo.

Negativní zpětnou vazbu může stále doprovázet zvědavost a zájem o váš nápad, chytré otázky a nejcennější zdroj ze všech – čas dotyčného. Právě tento druh ne vyplývá z odborných znalostí a empatie. Pak jsou tu ale lidé, kteří vašemu oboru nemusí nutně rozumět, protože jsou omezeni svými zkušenostmi nebo nemají zájem investovat svou energii, protože je pro ně špatné načasování. Mohou mít nedostatek rozhodovacích pravomocí, nebo jsou dokonce omezeni rozpočtem. Také nekonečný proud odmítnutí může naznačovat, že jste se dostali před nesprávné publikum, ale to se nikdy nedozvíte, pokud se nebudete ptát a nepoučíte se z této zkušenosti. Zeptáte-li se na důvod, umožní vám to vyhodnotit odmítnutí a pochopit, co je třeba z vaší strany udělat. Samozřejmě, jen málo investorů vás bude financovat 20 let a jen málo klientů přijme rané technologie. To vše tedy berte v úvahu, když se zamilujete do neživotaschopného produktu.
NENECHTE SE OMEZOVAT NEGATIVNÍ ZPĚTNOU VAZBOU
Překonat osten odmítnutí znamená rozloučit se s potřebou souhlasu všech, protože to bude vaše Achillova pata. Strach z neúspěchu pramení z hlubšího strachu z toho, že vás okolí odsoudí. Prvním krokem k jeho překonání je uvědomit si, že se nezavděčíte všem, a ani byste neměli. Je čas odložit pýchu stranou a překonat současná omezení. Buďte vytrvalí, ale zároveň realističtí.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky