Těžař lithia vidí 25% pokles ceny v přízni pro průmysl elektromobilů
Podle čínského dodavatele tohoto kovu pro baterie bude lithium v roce 2023 levnější, což může přinést úlevu výrobcům elektromobilů, kteří jsou tlačeni rostoucími náklady.
Ceny se již zmírnily po velkolepém dvouletém růstu, který Elon Musk označil za „šílený“ a čínská společnost BYD Co. za „nerozumný“. Wang Pingwei, předseda společnosti Sinomine Resource Group Co., v úterním rozhovoru uvedl, že ochlazování bude pokračovat, protože se objevuje větší nabídka, která snižuje abnormálně vysoké marže výrobců lithia.
„Domníváme se, že postupný klesající trend u lithia bude v příštím roce pokračovat,“ řekl Wang a předpověděl pokles o zhruba čtvrtinu oproti současným úrovním, což společnosti stále zanechá „dobré“ zisky. Ceny nebudou padat z útesu, protože trh zůstává napjatý, řekl Wang, jehož společnost provozuje doly v Zimbabwe a Kanadě.
Neustálý růst ceny lithia od roku 2020 poškodil kupující a přispěl k prvnímu ročnímu nárůstu nákladů na baterie od doby, kdy je agentura BloombergNEF začala před téměř deseti lety sledovat. Referenční ceny v Číně jsou stále přibližně dvakrát vyšší než na začátku roku 2022 – přestože tento měsíc klesly -, protože poptávka rychle se rozvíjejícího sektoru elektromobilů převyšuje nabídku.
Wang ze společnosti Sinomine uvedl, že vidí pokles cen uhličitanu lithného na přibližně 400 000 jüanů (57 443 USD) za tunu v roce 2023. Podle údajů společnosti Asian Metal Inc. dosáhly ceny v polovině listopadu rekordní hodnoty téměř 600 000 jüanů. Ve čtvrtek klesaly již pátý den, a to na 522 500 jüanů.
Zdroj: Unsplash
Wangovy komentáře odrážejí některé další prognózy. Podle výkonné viceprezidentky společnosti BYD Stelly Li se větší nabídka dolů dostane v příštím roce na trh do přebytku a pomůže zmírnit ceny. Výhled ovlivňuje také stažení úvěrů na elektromobily ze strany Číny a nejistota ohledně pandemie a globální ekonomiky.
„V příštích šesti měsících bude v diskusích o cenách lithia pravděpodobně dominovat oslabení poptávky, protože poptávka v Číně je ohrožena prudkým nárůstem případů Covid-19,“ uvedla e-mailem Alice Yu, analytička společnosti S&P Global Commodity Insights. „Spotřebitelé na Západě čelí rostoucím problémům s cenovou dostupností.“
Společnost Sinomine chce rozšířit výrobu po celém světě právě v době, kdy roste geopolitické napětí s USA, Kanadou a dalšími zeměmi, které se snaží omezit roli Číny v dodavatelském řetězci elektromobilů.
Wangova firma byla jednou ze tří čínských společností, kterým Ottawa nařídila odprodat podíly ve firmách kótovaných na kanadské burze v rámci přísnějších pravidel pro zahraniční investice. Samostatně stále vlastní důl Tanco v Kanadě a také lithiový závod Bikita v Zimbabwe.
Rozhlédněte se kolem
Zdroj: Unsplash
„Naše důvěra investovat do dalších dolů v Severní Americe je v současné době poměrně nízká,“ řekl Wang.
Společnost v současné době jedná o potenciálních projektech v Jižní Americe a bude pokračovat v hledání příležitostí v Africe, kde je rozvoj dolů snazší než v jiných jurisdikcích, uvedl. Další perspektivou je střední Asie – včetně Afghánistánu, jakmile se tam zlepší bezpečnostní situace, uvedl.
Společnost Sinomine má v současné době roční výrobní kapacitu 25 000 tun hydroxidu a uhličitanu lithného pro baterie. Společnost očekává, že v příštím roce se tato kapacita zvýší na 60 000 tun a do roku 2025 chce dosáhnout kapacity 100 000 tun, uvedl Wang.
Ceny se již zmírnily po velkolepém dvouletém růstu, který Elon Musk označil za „šílený“ a čínská společnost BYD Co. za „nerozumný“. Wang Pingwei, předseda společnosti Sinomine Resource Group Co., v úterním rozhovoru uvedl, že ochlazování bude pokračovat, protože se objevuje větší nabídka, která snižuje abnormálně vysoké marže výrobců lithia.„Domníváme se, že postupný klesající trend u lithia bude v příštím roce pokračovat,“ řekl Wang a předpověděl pokles o zhruba čtvrtinu oproti současným úrovním, což společnosti stále zanechá „dobré“ zisky. Ceny nebudou padat z útesu, protože trh zůstává napjatý, řekl Wang, jehož společnost provozuje doly v Zimbabwe a Kanadě.Neustálý růst ceny lithia od roku 2020 poškodil kupující a přispěl k prvnímu ročnímu nárůstu nákladů na baterie od doby, kdy je agentura BloombergNEF začala před téměř deseti lety sledovat. Referenční ceny v Číně jsou stále přibližně dvakrát vyšší než na začátku roku 2022 – přestože tento měsíc klesly -, protože poptávka rychle se rozvíjejícího sektoru elektromobilů převyšuje nabídku.Wang ze společnosti Sinomine uvedl, že vidí pokles cen uhličitanu lithného na přibližně 400 000 jüanů za tunu v roce 2023. Podle údajů společnosti Asian Metal Inc. dosáhly ceny v polovině listopadu rekordní hodnoty téměř 600 000 jüanů. Ve čtvrtek klesaly již pátý den, a to na 522 500 jüanů.Zdroj: UnsplashWangovy komentáře odrážejí některé další prognózy. Podle výkonné viceprezidentky společnosti BYD Stelly Li se větší nabídka dolů dostane v příštím roce na trh do přebytku a pomůže zmírnit ceny. Výhled ovlivňuje také stažení úvěrů na elektromobily ze strany Číny a nejistota ohledně pandemie a globální ekonomiky.„V příštích šesti měsících bude v diskusích o cenách lithia pravděpodobně dominovat oslabení poptávky, protože poptávka v Číně je ohrožena prudkým nárůstem případů Covid-19,“ uvedla e-mailem Alice Yu, analytička společnosti S&P Global Commodity Insights. „Spotřebitelé na Západě čelí rostoucím problémům s cenovou dostupností.“Společnost Sinomine chce rozšířit výrobu po celém světě právě v době, kdy roste geopolitické napětí s USA, Kanadou a dalšími zeměmi, které se snaží omezit roli Číny v dodavatelském řetězci elektromobilů.Wangova firma byla jednou ze tří čínských společností, kterým Ottawa nařídila odprodat podíly ve firmách kótovaných na kanadské burze v rámci přísnějších pravidel pro zahraniční investice. Samostatně stále vlastní důl Tanco v Kanadě a také lithiový závod Bikita v Zimbabwe.Rozhlédněte se kolemZdroj: Unsplash„Naše důvěra investovat do dalších dolů v Severní Americe je v současné době poměrně nízká,“ řekl Wang.Společnost v současné době jedná o potenciálních projektech v Jižní Americe a bude pokračovat v hledání příležitostí v Africe, kde je rozvoj dolů snazší než v jiných jurisdikcích, uvedl. Další perspektivou je střední Asie – včetně Afghánistánu, jakmile se tam zlepší bezpečnostní situace, uvedl.Společnost Sinomine má v současné době roční výrobní kapacitu 25 000 tun hydroxidu a uhličitanu lithného pro baterie. Společnost očekává, že v příštím roce se tato kapacita zvýší na 60 000 tun a do roku 2025 chce dosáhnout kapacity 100 000 tun, uvedl Wang.