Kniha Buffettologie (1997) přináší zasvěcený pohled na investiční techniky Warrena Buffetta a vůbec poprvé odhaluje některé strategie. Buffettology nabízí podrobné tipy a metody nejslavnějšího investora světa, od zjištění, kdy koupit akcie, až po vytipování nejvýnosnějších podniků.
O autorovi Mary Buffettová je autorkou bestsellerů, ekologickou aktivistkou, konzultantkou a mezinárodní řečnicí. Mezi její knihy patří Tao Warrena Buffetta, Tajemství managementu Warrena Buffetta a Pracovní sešit Buffettologie. Její díla byla přeložena do 17 různých jazyků, včetně hebrejštiny, čínštiny, arabštiny a ruštiny.
Úvod Co z toho budu mít? Naučte se investovat jako sám mistr. Warren Buffett je z dobrého důvodu znám jako „věštec z Omahy“. Pokud jde o výběr investic, zdá se, že má téměř nadpřirozené schopnosti. Již více než půl století vybírá mnoho nejúspěšnějších a nejtrvalejších amerických společností a často je kupuje, i když by to nikdo jiný neudělal.
Jak se však dozvíte v těchto řádcích, na Buffettově metodě není nic nadpřirozeného. Vše se odvíjí od pečlivé analýzy, znalosti společnosti a dlouhodobé perspektivy. Zde se dozvíte několik tipů od starého mistra – zjistíte, jak investovat „obchodně“, jak se vyznat ve výnosech a cenách akcií a jak si vybírat společnosti, jejichž produktům rozumíte. Možná – jen možná – to budete právě vy, kdo objeví dalšího velkého vítěze.
Zdroj: Getty Images
Měli byste investovat podnikatelsky Velkým mentorem Warrena Buffetta byl muž jménem Benjamin Graham. Graham byl Američan britského původu, který se proslavil knihou s názvem Analýza cenných papírů – pro generace investorů je to něco jako posvátný svazek.
Jednou z Grahamových hlavních myšlenek bylo, že investování je nejinteligentnější tehdy, když se chová maximálně obchodně. Tato myšlenka formovala filozofii mladého Warrena Buffetta a stala se podstatnou součástí jeho investiční strategie. Co přesně ale znamená „businesslike“?
V podstatě to znamená, že o akciích, které se chystáte koupit, přemýšlíte jako o podniku, a ne jako o spekulativním losu. Vzhledem k tomu, že nákup akcií společnosti znamená vlastnit část tohoto podniku, není to tak velký skok.
Zdroj: Getty Images
Kdybyste uvažovali o koupi podniku, na co byste se zaměřili? Pokud byste byli moudří, chtěli byste takový, který by vám mohl přinést vysoké, předvídatelné roční zisky s minimálním rizikem.
Představte si, že byste chtěli koupit místní lékárnu. Nejdříve byste prošli její účetní knihy a zjistili, zda je podnik trvale ziskový a zda se to může změnit. Podívali byste se, zda se na obzoru neobjevil velký konkurent nebo zda bude o její výrobky ještě nějakou dobu zájem. Pokud by vše stále vypadalo dobře, zeptali byste se na cenu.
Pak byste porovnali požadovanou cenu s ročním ziskem obchodu, abyste zjistili, jakou byste získali návratnost. Řekněme, že cena obchodu byla 100 000 USD a jeho roční výdělek v průměru 20 000 USD. To by znamenalo 20procentní roční výnos z vašich peněz. Dále byste se poohlédli po obchodech a zjistili, zda je 20procentní výnos nejlepší, jaký můžete najít. Pokud by tomu tak bylo, teprve pak byste měli provést nákup. O výběru akcií byste měli přemýšlet úplně stejně pečlivě, jako byste přistupovali k nákupu této drogerie.
Takové investování také znamená přemýšlet dlouhodobě, jako správný podnikatel. Na rozdíl od mnoha lidí na Wall Street dává Warren Buffett přednost dlouhodobému držení akcií. Mnoho spekulantů by raději dosáhlo například rychlého 35procentního výnosu než ročního, po několik desetiletí se skládajícího 20procentního výnosu. Předčasným prodejem akcií by však zaplatili daň z kapitálových výnosů, která by jejich 35procentní výnos snížila na pouhých 25 procent. Pak by museli znovu investovat, čímž by riskovali horší investice při přesunu svých peněz.
Zdroj: Getty Images
Investování podle Warrena Buffetta znamená vysoké a předvídatelné výnosy v dlouhodobém horizontu. A ve většině případů vyhrává způsob Warrena Buffetta.
Měli byste hledat společnosti, které jsou spotřebitelskými monopoly Warren Buffett během svého investičního života identifikoval výjimečné podniky a dlouhodobě se jich držel. Od Coca-Coly přes Hershey’s až po Bank of America – mnohokrát narazil na zlato. Ačkoli mnozí lidé mohou považovat investování do akcií za druh hazardní hry, štěstí má s Buffettovým úspěchem společného jen velmi málo. Místo toho si důsledně vybírá společnosti, které mají jedno společné. Jsou to takzvané spotřebitelské monopoly.
Co je to vlastně spotřebitelský monopol? Dobrým příkladem je zpoplatněný most. Pokud chcete přejít řeku a nechcete ji přeplavat nebo použít loď, musíte použít most. Ti, kdo vybírají mýtné, mají na přejezd řeky monopol. Pokud není v blízkosti podobný most, přiláká zpoplatněný most nejvíce zákazníků.
Aby Buffett zjistil, zda je podnik spotřebitelským monopolem, položí si otázku: Mohl by s daným podnikem soutěžit? Pokud by peníze nebyly překážkou, mohl by založit konkurenta, který by mu sebral podíl na trhu? Mohl by například založit konkurenta deníku Wall Street Journal nebo společnosti Coca-Cola? V obou případech je odpověď záporná. Investoři milují svůj WSJ, zatímco každá kavárna, restaurace nebo obchod na rohu musí bezpodmínečně mít na skladě Colu, pokud nechce přijít o tržby.
Zdroj: Getty Images
Lidé jsou k oběma produktům připoutáni díky něčemu, co student John Hopkins University Lawrence N. Bloomberg ve své disertační práci z roku 1938 nazval goodwill spotřebitelů. Tvrdil, že dobrá vůle spotřebitelů vzniká díky vynikajícímu výrobku, pohodlí, zdvořilým zaměstnancům, skvělé reklamě a někdy, jako v případě Coca-Coly, díky tajné přísadě. Jak Wall Street Journal, tak Coca-Cola jsou neprůstřelné spotřebitelské monopoly.
Spotřebitelské monopoly jsou také schopny vyrábět své výrobky nebo služby, aniž by se příliš spoléhaly na neustálé investice do pozemků, výrobních závodů nebo zařízení. Vyhnou se tak vysokým daním z nemovitostí a nákladům na údržbu a místo toho sklízejí větší zisky. Vezměme si například Coca-Colu nebo cigarety Marlboro. Jakmile jednou postaví své továrny, není třeba toho moc aktualizovat.
Na druhou stranu společnosti, které vyžadují neustálé velké investice do hmotného majetku – jako například General Motors -, mají velké náklady, které snižují jejich zisky. Aby mohly expandovat, musí neustále stavět nové výrobní závody a zařízení. To jim brání v tom, aby si zcela monopolizovaly svůj prostor.
Závěr? Pokud chcete investovat do velkých vítězů, vyberte si spotřebitelské monopoly.
Zdroj: Getty Images
Závěrečné shrnutí Klíčovým poselstvím těchto bloků je, že:
Nejlepší investice jsou spotřebitelské monopoly. Jedná se o podniky, které dominují svému odvětví a poskytují oblíbené a potřebné služby a produkty. Tyto společnosti není tak těžké objevit, jak si možná myslíte – některé z nich, jako například Coca-Colu a Procter & Gamble, můžete najít z výrobků ve své ledničce nebo koupelnové skříňce. Ve skutečnosti je vaší nejlepší investicí ta, které nejlépe rozumíte. Než však do nějaké společnosti investujete, měli byste si ověřit, zda je cena akcií odpovídající výnosům, které hledáte. Zvláštní pozornost byste měli věnovat také zisku na akcii, abyste se ujistili, že podnik je trvale ziskový. A konečně, vždy uvažujte jako podnikatel, ne jako spekulant z Wall Street.
Kniha Buffettologie přináší zasvěcený pohled na investiční techniky Warrena Buffetta a vůbec poprvé odhaluje některé strategie. Buffettology nabízí podrobné tipy a metody nejslavnějšího investora světa, od zjištění, kdy koupit akcie, až po vytipování nejvýnosnějších podniků.O autoroviMary Buffettová je autorkou bestsellerů, ekologickou aktivistkou, konzultantkou a mezinárodní řečnicí. Mezi její knihy patří Tao Warrena Buffetta, Tajemství managementu Warrena Buffetta a Pracovní sešit Buffettologie. Její díla byla přeložena do 17 různých jazyků, včetně hebrejštiny, čínštiny, arabštiny a ruštiny.ÚvodCo z toho budu mít? Naučte se investovat jako sám mistr.Warren Buffett je z dobrého důvodu znám jako „věštec z Omahy“. Pokud jde o výběr investic, zdá se, že má téměř nadpřirozené schopnosti. Již více než půl století vybírá mnoho nejúspěšnějších a nejtrvalejších amerických společností a často je kupuje, i když by to nikdo jiný neudělal.Jak se však dozvíte v těchto řádcích, na Buffettově metodě není nic nadpřirozeného. Vše se odvíjí od pečlivé analýzy, znalosti společnosti a dlouhodobé perspektivy. Zde se dozvíte několik tipů od starého mistra – zjistíte, jak investovat „obchodně“, jak se vyznat ve výnosech a cenách akcií a jak si vybírat společnosti, jejichž produktům rozumíte. Možná – jen možná – to budete právě vy, kdo objeví dalšího velkého vítěze.Měli byste investovat podnikatelskyVelkým mentorem Warrena Buffetta byl muž jménem Benjamin Graham. Graham byl Američan britského původu, který se proslavil knihou s názvem Analýza cenných papírů – pro generace investorů je to něco jako posvátný svazek.Jednou z Grahamových hlavních myšlenek bylo, že investování je nejinteligentnější tehdy, když se chová maximálně obchodně. Tato myšlenka formovala filozofii mladého Warrena Buffetta a stala se podstatnou součástí jeho investiční strategie. Co přesně ale znamená „businesslike“?V podstatě to znamená, že o akciích, které se chystáte koupit, přemýšlíte jako o podniku, a ne jako o spekulativním losu. Vzhledem k tomu, že nákup akcií společnosti znamená vlastnit část tohoto podniku, není to tak velký skok.Kdybyste uvažovali o koupi podniku, na co byste se zaměřili? Pokud byste byli moudří, chtěli byste takový, který by vám mohl přinést vysoké, předvídatelné roční zisky s minimálním rizikem.Představte si, že byste chtěli koupit místní lékárnu. Nejdříve byste prošli její účetní knihy a zjistili, zda je podnik trvale ziskový a zda se to může změnit. Podívali byste se, zda se na obzoru neobjevil velký konkurent nebo zda bude o její výrobky ještě nějakou dobu zájem. Pokud by vše stále vypadalo dobře, zeptali byste se na cenu.Pak byste porovnali požadovanou cenu s ročním ziskem obchodu, abyste zjistili, jakou byste získali návratnost. Řekněme, že cena obchodu byla 100 000 USD a jeho roční výdělek v průměru 20 000 USD. To by znamenalo 20procentní roční výnos z vašich peněz. Dále byste se poohlédli po obchodech a zjistili, zda je 20procentní výnos nejlepší, jaký můžete najít. Pokud by tomu tak bylo, teprve pak byste měli provést nákup. O výběru akcií byste měli přemýšlet úplně stejně pečlivě, jako byste přistupovali k nákupu této drogerie.Takové investování také znamená přemýšlet dlouhodobě, jako správný podnikatel. Na rozdíl od mnoha lidí na Wall Street dává Warren Buffett přednost dlouhodobému držení akcií. Mnoho spekulantů by raději dosáhlo například rychlého 35procentního výnosu než ročního, po několik desetiletí se skládajícího 20procentního výnosu. Předčasným prodejem akcií by však zaplatili daň z kapitálových výnosů, která by jejich 35procentní výnos snížila na pouhých 25 procent. Pak by museli znovu investovat, čímž by riskovali horší investice při přesunu svých peněz.Investování podle Warrena Buffetta znamená vysoké a předvídatelné výnosy v dlouhodobém horizontu. A ve většině případů vyhrává způsob Warrena Buffetta.Měli byste hledat společnosti, které jsou spotřebitelskými monopolyWarren Buffett během svého investičního života identifikoval výjimečné podniky a dlouhodobě se jich držel. Od Coca-Coly přes Hershey’s až po Bank of America – mnohokrát narazil na zlato. Ačkoli mnozí lidé mohou považovat investování do akcií za druh hazardní hry, štěstí má s Buffettovým úspěchem společného jen velmi málo. Místo toho si důsledně vybírá společnosti, které mají jedno společné. Jsou to takzvané spotřebitelské monopoly.Co je to vlastně spotřebitelský monopol? Dobrým příkladem je zpoplatněný most. Pokud chcete přejít řeku a nechcete ji přeplavat nebo použít loď, musíte použít most. Ti, kdo vybírají mýtné, mají na přejezd řeky monopol. Pokud není v blízkosti podobný most, přiláká zpoplatněný most nejvíce zákazníků.Aby Buffett zjistil, zda je podnik spotřebitelským monopolem, položí si otázku: Mohl by s daným podnikem soutěžit? Pokud by peníze nebyly překážkou, mohl by založit konkurenta, který by mu sebral podíl na trhu? Mohl by například založit konkurenta deníku Wall Street Journal nebo společnosti Coca-Cola? V obou případech je odpověď záporná. Investoři milují svůj WSJ, zatímco každá kavárna, restaurace nebo obchod na rohu musí bezpodmínečně mít na skladě Colu, pokud nechce přijít o tržby.Lidé jsou k oběma produktům připoutáni díky něčemu, co student John Hopkins University Lawrence N. Bloomberg ve své disertační práci z roku 1938 nazval goodwill spotřebitelů. Tvrdil, že dobrá vůle spotřebitelů vzniká díky vynikajícímu výrobku, pohodlí, zdvořilým zaměstnancům, skvělé reklamě a někdy, jako v případě Coca-Coly, díky tajné přísadě. Jak Wall Street Journal, tak Coca-Cola jsou neprůstřelné spotřebitelské monopoly.Spotřebitelské monopoly jsou také schopny vyrábět své výrobky nebo služby, aniž by se příliš spoléhaly na neustálé investice do pozemků, výrobních závodů nebo zařízení. Vyhnou se tak vysokým daním z nemovitostí a nákladům na údržbu a místo toho sklízejí větší zisky. Vezměme si například Coca-Colu nebo cigarety Marlboro. Jakmile jednou postaví své továrny, není třeba toho moc aktualizovat.Na druhou stranu společnosti, které vyžadují neustálé velké investice do hmotného majetku – jako například General Motors -, mají velké náklady, které snižují jejich zisky. Aby mohly expandovat, musí neustále stavět nové výrobní závody a zařízení. To jim brání v tom, aby si zcela monopolizovaly svůj prostor.Závěr? Pokud chcete investovat do velkých vítězů, vyberte si spotřebitelské monopoly.Závěrečné shrnutíKlíčovým poselstvím těchto bloků je, že:Nejlepší investice jsou spotřebitelské monopoly. Jedná se o podniky, které dominují svému odvětví a poskytují oblíbené a potřebné služby a produkty. Tyto společnosti není tak těžké objevit, jak si možná myslíte – některé z nich, jako například Coca-Colu a Procter & Gamble, můžete najít z výrobků ve své ledničce nebo koupelnové skříňce. Ve skutečnosti je vaší nejlepší investicí ta, které nejlépe rozumíte. Než však do nějaké společnosti investujete, měli byste si ověřit, zda je cena akcií odpovídající výnosům, které hledáte. Zvláštní pozornost byste měli věnovat také zisku na akcii, abyste se ujistili, že podnik je trvale ziskový. A konečně, vždy uvažujte jako podnikatel, ne jako spekulant z Wall Street.