Čtyřicetiletá Maria Angelicoussisová stojí v čele společnosti Angelicoussis Shipping Group, jednoho z největších vlastníků lodí na světě. Společnost, která je již třetí generací, zdědila po svém otci Johnovi, který zemřel v roce 2021 ve věku 72 let.
Prudký nárůst přepravních sazeb vyvolaný souběhem pandemických faktorů způsobil, že ocenění lodního průmyslu v posledních dvou letech prudce vzrostlo. To pomohlo zvýšit čisté jmění Angelicoussisové na zhruba 5,3 miliardy dolarů, jak uvádí Bloomberg Billionaires Index, čímž se stala druhou nejbohatší osobou v Řecku po bankovní dědičce Vicky Safrové a jednou z nejbohatších žen na světě.
Angelicoussisová se prostřednictvím svého zástupce odmítla vyjádřit.
Patří k malému, ale rostoucímu kontingentu mocných žen v lodní dopravě, odvětví hluboce zakořeněném v řecké kultuře, kterému od jeho počátků dominují muži a které je prosyceno machismem. Výrazní a drzí magnáti jako Aristoteles Onassis a Stavros Niarchos byli prototypem národních miliardářů. Ženy tvoří jen asi třetinu zaměstnanců společností vlastnících lodě a pouhá 2 % námořních posádek.

„Lodní doprava byla vždy považována za mužské odvětví, ale když se dnes rozhlédnete kolem sebe, je zarážející, kolik žen je na velmi významných pozicích nebo se jimi může stát,“ řekl Nigel Lowry, aténský korespondent námořní zpravodajské společnosti Lloyd’s List.
Ženy nyní řídí dva největší řecké lodní dopravce: Angelicoussisová ve své stejnojmenné společnosti a Angeliki Frangouová, výkonná ředitelka společnosti Navios Maritime Holdings. Svaz řeckých rejdařů loni poprvé ve své stoleté historii zvolil do čela ženu, Melinu Travlosovou.
V této diverzifikaci sehrálo roli nástupnictví. Lodní doprava vyžaduje dlouhodobý horizont a velké kapitálové závazky, a proto je vhodná pro vícegenerační rodinné vlastnictví. Stále častěji přechází vedení na dcery.
Jako jediné dítě svých rodičů měla Maria vzestup jistější než většina ostatních, i když ne zaručený.
Vystudovala Cambridge a v roce 2008 pracovala jako mladší lékařka v britském národním zdravotnictví, když ji otec zlákal zpět do Řecka, aby se u něj vyučila. Odvětví, které už tak trpělo přebytkem plavidel, procházelo bolestivým útlumem, protože po pádu Lehman Brothers prudce klesl světový obchod. Řecká dluhová krize problémy ještě zhoršila.
Podle Lowryho byl Angelicoussisův otec „nejlepším učitelem“. Proslul svým tržním instinktem a loajalitou k některým bankám a loděnicím a pomohl společnosti vytrvat v období recese a rozšířit flotilu lodí pro přepravu suchého nákladu, tankerů a plavidel na přepravu zkapalněného zemního plynu.
Tato expanze pomohla za posledních sedm let zdvojnásobit rodinné jmění. Včetně objednaných lodí nyní flotila Angelicoussis zahrnuje 134 plavidel v hodnotě přibližně 14 miliard dolarů, jak uvádí poradenská společnost VesselsValue, která se zabývá námořními údaji.
„Náročná doba“

Když starší Angelicoussis dostal na začátku roku 2021 infarkt, byla Maria povýšena na generální ředitelku. Jeho smrt o tři týdny později byla šokem.
„Bylo to pro mě velmi náročné období,“ řekla loni na komoditním summitu. „Musela jsem se orientovat v osobním truchlení po otci, který mi byl velmi blízký,“ a také ve „velkých změnách pro společnost“.
Její první velká zkouška přišla rychle. Ruská invaze na Ukrajinu rozvrátila odvětví, které už tak bylo rozvráceno omezeními ze strany Covidu. Když vypukla válka, měla společnost Angelicoussis na Ukrajině lodě a dopad na celý trh byl okamžitý. Ruským lodím byl zakázán vstup do většiny západních přístavů, ropné trhy byly v chaosu a lodě i posádky čelily nové úrovni fyzického ohrožení. Dala jasně najevo, že společnost nebude manipulovat s žádným ruským nákladem, a uvedla „obrovskou etickou složku“, která do tohoto rozhodnutí vstoupila.
Její rozhodnost jí vynesla respekt ostatních lidí z oboru, z nichž někteří byli skeptičtí k její schopnosti nahradit otce.
„Zvládla to mimořádně rázně,“ řekl Lowry z Lloyd’s List. „Zdá se, že je velmi vyrovnaná.“
Maria Angelicoussisová

Maria Angelicoussisová je řecká podnikatelka a lodní magnátka. Je majitelkou a šéfkou společnosti Angelicoussis Shipping Group, jedné z největších nezávislých společností vlastnících a spravujících lodě na světě, která provozuje flotilu více než 90 lodí, včetně ropných tankerů, lodí na přepravu volně loženého zboží a kontejnerových lodí.
Maria Angelicoussisová je známá svými zkušenostmi a odbornými znalostmi v oblasti námořní dopravy, stejně jako svým silným obchodním talentem a strategickou vizí. Pod jejím vedením společnost Angelicoussis Shipping Group neustále roste a rozšiřuje se a získala vedoucí postavení v celosvětovém námořním průmyslu.
Kromě svých obchodních aktivit je Maria Angelicoussisová známá také svou filantropickou činností a svým závazkem vracet peníze komunitám, ve kterých působí. Podporovala řadu charitativních organizací a kauz, včetně vzdělávání, zdravotní péče a iniciativ zaměřených na udržitelnost životního prostředí.
Celkově je Maria Angelicoussisová všeobecně považována za jednu z nejúspěšnějších a nejvlivnějších podnikatelských osobností v odvětví námořní dopravy a je uznávána za svůj přínos tomuto odvětví a za svůj vliv na globální ekonomiku.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky