Poslední incidenty zasáhly některé z nejprestižnějších světových obchodních domů a odhalily nedostatky v dohledu nad sklady napojenými na Londýnskou burzu kovů – světový referenční trh s futures na základní kovy.
Jaký je původ problému?
Rizika a podvody se táhnou celou historií obchodování s komoditami a existuje několik způsobů, jak se věci mohou pokazit. Závislost tohoto odvětví na papírování při přepravě a skladování drahých nákladů z něj činí snadný cíl pro protiprávní jednání. Obchodování s komoditami je obvykle velkoobjemový obchod s nízkou marží a obchodníci si berou úvěry kryté produktem, se kterým obchodují, aby financovali nákupy a optimalizovali peněžní toky. V případě kovů je toto zajištění často podloženo papírovými záznamy – skladovými stvrzenkami a přepravními doklady, které zaznamenávají podrobnosti, jako je množství, kvalita, vlastnictví a umístění zboží. Ty mohou být zfalšované, s použitím fiktivního materiálu, nebo může být jeden náklad zajištěn pro více úvěrů – často se tomu říká over-pledging. V jiných případech může protáhlý obchodník prodat zboží, na které mají věřitelé nárok, aniž by splatil půjčku. Někdy je kov jednoduše ukraden ze skladů zločineckými gangy při důmyslných loupežích – ale největší obavy obvykle vyvolává hrozba podvodu spáchaného osobami zasvěcenými do odvětví.
Co se stalo v posledních případech?

- V březnu byla LME upozorněna na pytle s kameny místo niklu, které byly základem několika jejích kontraktů ve skladu v Rotterdamu. Nikl patřil společnosti JPMorgan Chase & Co. a problém vyšel najevo, když obchodníci zjistili problémy s materiálem, který stáhli z burzy. Přestože šlo o malé objemy, incident vyvolal značné znepokojení, protože síť skladů LME byla dlouho považována za bezpečné útočiště před podvody a krádežemi, které se rozšířily v širším odvětví.
- V únoru se obchodník Trafigura Group ocitl ve ztrátě více než půl miliardy dolarů poté, co zjistil, že náklad, který nakoupil, neobsahuje nikl, který by měl obsahovat. Nikl je mezi podvodníky oblíbeným kovem kvůli své vysoké hodnotě, přičemž jeden kontejner může mít hodnotu 500 000 dolarů. Společnost Trafigura nakupovala kov, který byl již v kontejnerech na palubách lodí, a poté jej prodávala, když lodě dorazily na místo určení. Když vyšetřovatelé v prosinci zkontrolovali obsah kontejneru v Rotterdamu, zjistili, že je plný materiálů mnohem nižší hodnoty.
- Tentýž měsíc byli dva vedoucí pracovníci britské společnosti obchodující s ocelí shledáni vinnými z podvodu při financování obchodu v hodnotě 500 milionů dolarů.
- V srpnu 2022 skupina čínských obchodníků zjistila, že místní obchodník s mědí nedrží rudu v hodnotě téměř 500 milionů dolarů, která měla být jejich zástavou. Věřitelé se dozvěděli, že obchodní společnost Risun je ve finanční tísni, a když šli zkontrolovat svou zástavu, našli pouze třetinu zastavené částky. Zbytek byl již odeslán, čímž byl porušen nárok věřitelů na materiál.
- V červnu 2022 několik čínských obchodníků prohlásilo, že byli podvedeni a poskytli úvěr ve výši až 500 milionů jüanů
(74 milionů USD) na fiktivní množství hliníku. Trafigura a komoditní gigant Glencore Plc patřily k těm, které přispěchaly s auditem své expozice, a nejméně jeden věřitel zažaloval správce skladu a požadoval odškodnění. - V roce 2020 společnost Mercuria Energy Group Ltd. nakoupila měď od tureckého dodavatele, ale místo toho našla kontejnery s obarvenými kameny.
- Dva z největších případů se odehrály v roce 2017, kdy byly banky a makléřské společnosti podvedeny v souvislosti s nákladem niklu uskladněným v Singapuru, a v roce 2014, kdy byl v čínském přístavu Čching-tao odhalen rozsáhlý podvod v hodnotě několika miliard dolarů.
Co to způsobuje?
Na komoditních trzích je rozšířená závislost na papírové dokumentaci stálou příležitostí k podvodům. V posledních letech se také menší obchodní společnosti potýkaly se značným finančním napětím a některé z nich se mohly uchýlit k podvodům, aby pokryly své ztráty. V Číně se obchodníci, kteří hospodaří s nízkými ziskovými maržemi, potýkali se stále tvrdšími podmínkami financování, protože úvěrové toky slábly. To podnítilo obrat k alternativnímu a mírněji regulovanému financování – například k transakcím, při nichž menší soukromé firmy zastavují zboží velkým státním obchodníkům za hotovost.
Jaké jsou možné důsledky?

V nejhorším případě by mohlo dojít ke krizi důvěry v klíčové komoditní dodavatelské řetězce. Banky a větší obchodníci nebudou půjčovat menším hráčům, pokud nebudou mít jistotu, že jsou úvěry zajištěny platnými přepravními a skladovacími doklady. Více případů chybějících kovů by mohlo vyvolat hlubší pokles likvidity, který by zastavil obchodování s kovy nebo způsobil vážné potíže velkým obchodníkům.
Existuje řešení?
Jednou z odpovědí by mohl být přechod odvětví na digitalizaci, která by snížila rizika, snížila náklady a ušetřila čas. Stále však neexistuje žádný všeobecně uznávaný standard, který by mohl nahradit současný papírový přístup. LME již zavedla digitální systém pro evidenci kovů ve své skladové síti, který ji pomáhá posílit proti riziku podvodů s dokumenty. Přesto je burza stále závislá na soukromých skladovacích společnostech, které váží a kontrolují náklady při jejich vstupu do systému. Incident s niklem může přimět LME k posílení kontroly, aby zajistila dodržování svých pravidel.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























