Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    06082.HK 31 prosince, 2025

    Technologická společnost, která vyvíjí vysokovýkonná GPU pro AI

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    Minulé IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    06082.HK 31 prosince, 2025

    Technologická společnost, která vyvíjí vysokovýkonná GPU pro AI

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    BTGO Bude oznámeno

    Americká společnost specializující se na bezpečné úschovy kryptoměn

    Minulé IPO.

    02691.HK 22 prosince, 2025

    Finanční společnost zaměřená na obchodování s futures a deriváty

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Zásah proti „greenwashingu“ v Evropě se nesetkal s úspěchem. Co byste měli vědět

EU představila nová opatření, která mají zabránit společnostem v uvádění nepodložených ekologických tvrzení o svých výrobcích, a varovala firmy, že za "greenwashing" jim brzy hrozí sankce ve výši nejméně 4 % ročních příjmů.

Jan Golda Autor: Jan Golda
25 března, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Evropská komise, výkonný orgán EU, ve středu zveřejnila takzvanou „směrnici o ekologických tvrzeních“. Cílem tohoto velmi očekávaného návrhu je zavést metodiku platnou v celé EU, která pomůže vyčistit trh s environmentálními tvrzeními.

Aby mohla směrnice vstoupit v platnost, musí ji ještě schválit Evropský parlament a Rada.

EU tvrdí, že doufá, že spotřebitelům poskytne větší jasnost, aby mohli věřit, že když se výrobek nebo služba prodávají jako ekologické, jsou skutečně šetrné k životnímu prostředí.

Návrhy však vyvolaly smíšené reakce spotřebitelských a ekologických skupin.

Aktivisté v zásadě uvítali snahu omezit rostoucí trend „greenwashingu“, ale tvrdí, že několikaměsíční lobbistické úsilí „značně oslabilo“ směrnici do té míry, že opatření jsou nyní příliš vágní na to, aby tento problém dostatečně řešila.

Advertisement

Vyzvali Evropský parlament a Radu, aby návrhy vylepšily tak, aby byly pro spotřebitele a podniky „přínosné“.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Getty Images

Co je greenwashing?
Greenwashing označuje marketingové praktiky, při nichž se podniky snaží využít rostoucího hnutí za ekologicky šetrné výrobky tím, že prodávají zboží označené jako ekologické, které ve skutečnosti ekologické není.

V rámci EU se jedná o významný problém. Například studie komise zveřejněná v roce 2020 zjistila, že více než polovina (53 %) ekologických tvrzení na výrobcích a službách byla považována za nejasná, zavádějící nebo nepodložená, zatímco 40 % bylo nepodložených.

Mezi fráze, na které si spotřebitelé mohli při nákupu zboží zvyknout, patří „ekologický“, „etický“ nebo „udržitelný“.

Komise uvádí, že v celém bloku 27 zemí se používá přibližně 230 různých ekologických označení, a uvádí důkazy, že to vede ke zmatení a nedůvěře spotřebitelů.

Co obsahuje směrnice EU o ekologických tvrzeních?
Tento trend se snaží řešit směrnice EU o ekologických tvrzeních.

V návrhu se uvádí, že návrh zajistí, aby byla tvrzení jasně sdělována ku prospěchu spotřebitelů – a podniků s tím, že firmy, které se skutečně snaží zlepšit ekologickou udržitelnost svých výrobků, by měly být snáze rozpoznatelné, a tudíž by měly být schopny zvýšit svůj prodej.

Opatření se podle komise zaměřují na výslovná tvrzení, jako je „dodávka s kompenzací CO2“, „obal vyrobený z 30 % recyklovaného plastu“ nebo „opalovací krém šetrný k oceánům“.

Nevztahuje se však na výrazy, jako je „uhlíková neutralita“, uvedly skupiny na ochranu práv a poznamenaly, že jde o oblíbenou marketingovou strategii společností, které se snaží svým výrobkům dodat „zelenou podobu“.

Zdroj: Getty Images

„Tento návrh je obrovskou promarněnou příležitostí vyslat korporacím silný signál, že EU bere odpovědnost podniků za klima vážně,“ uvedla Lindsay Otisová, politická expertka na globální trhy s uhlíkem ve společnosti Carbon Market Watch.

„Zdá se, že Komise chápe problémy, které vznikly v důsledku greenwashingu, ale odmítá se jimi adekvátně zabývat,“ dodala Otisová. „Nyní je na Evropském parlamentu a Radě, aby uzákonily zákaz tvrzení o uhlíkové neutralitě, protože cokoli jiného nejenže neochrání spotřebitele, ale ani nedonutí společnosti ke skutečně udržitelným postupům.“

EU říká, že předtím, než společnosti sdělí některý ze zahrnutých typů ekologických tvrzení, musí je nejprve nechat nezávisle ověřit a prokázat vědeckými důkazy. Členské státy EU by měly kontrolu nad zavedením ověřovacího procesu, na který by dohlížely nezávislé orgány.

Firmy se sídlem mimo EU, které uvádějí ekologická tvrzení a zaměřují se na spotřebitele v rámci bloku, by rovněž musely směrnici dodržovat.

„Zelená tvrzení jsou všude: trička šetrná k oceánům, uhlíkově neutrální banány, džusy šetrné ke včelám, dodávky se 100% kompenzací CO2 a tak dále,“ řekl Frans Timmermans, výkonný místopředseda pro evropskou zelenou dohodu.

„Bohužel až příliš často jsou tato tvrzení uváděna bez jakýchkoli důkazů a odůvodnění,“ dodal. „Tímto návrhem dáváme spotřebitelům jistotu, že když se něco prodává jako ekologické, tak to skutečně ekologické je.“

Podle komise návrh vylučuje tvrzení, na která se vztahují stávající pravidla EU, jako je ekoznačka EU nebo logo pro biopotraviny.

Zdroj: Getty Images

Jaká byla reakce?
Margaux Le Gallouová, programová manažerka pro environmentální informace a hodnocení v neziskové organizaci Environmental Coalition on Standards, uvedla, že „boj proti zavádějícím zeleným tvrzením má zásadní význam pro zajištění toho, aby spotřebitelé dostávali spolehlivé informace a mohli se rozhodovat pro udržitelný rozvoj“.

„Bohužel, bez harmonizovaných metodik na úrovni EU nová směrnice spotřebitelům a podnikům poskytne jen málo jasných informací a pouze zkomplikuje práci orgánům dozoru nad trhem. V současné době je většina zelených tvrzení příliš dobrá na to, aby byla pravdivá, a návrh je daleko od skutečné (zelené) dohody,“ dodala Le Gallouová.

Jiní byli ohledně možného dopadu opatření předložených Komisí optimističtější.

Návrhy „pomohou zajistit jasnější jazyk, společná kritéria řízení a minimální požadavky na autentickou a důvěryhodnou komunikaci o úsilí podniků v oblasti klimatu,“ uvedla Isabel Hagbrinková, ředitelka globální komunikace společnosti South Pole, která se zabývá strategiemi a řešeními v oblasti klimatu.

„Doufáme, že to pomůže inspirovat větší a skutečnější ambice podniků v oblasti klimatu,“ uvedla Hagbrinková pro CNBC prostřednictvím e-mailu. „Vzhledem k tomu, že se nacházíme na začátku desetiletí, kdy musíme jednat, a klimatologové opět bijí na poplach, nemůžeme si prostě dovolit, aby kdokoli – zejména vedoucí představitelé velkých společností – „zeleně zamlčoval“ své úsilí v oblasti klimatu,“ dodala.

Evropská komise, výkonný orgán EU, ve středu zveřejnila takzvanou „směrnici o ekologických tvrzeních“. Cílem tohoto velmi očekávaného návrhu je zavést metodiku platnou v celé EU, která pomůže vyčistit trh s environmentálními tvrzeními.Aby mohla směrnice vstoupit v platnost, musí ji ještě schválit Evropský parlament a Rada.EU tvrdí, že doufá, že spotřebitelům poskytne větší jasnost, aby mohli věřit, že když se výrobek nebo služba prodávají jako ekologické, jsou skutečně šetrné k životnímu prostředí.Návrhy však vyvolaly smíšené reakce spotřebitelských a ekologických skupin.Aktivisté v zásadě uvítali snahu omezit rostoucí trend „greenwashingu“, ale tvrdí, že několikaměsíční lobbistické úsilí „značně oslabilo“ směrnici do té míry, že opatření jsou nyní příliš vágní na to, aby tento problém dostatečně řešila.Vyzvali Evropský parlament a Radu, aby návrhy vylepšily tak, aby byly pro spotřebitele a podniky „přínosné“.Chcete využít této příležitosti?Co je greenwashing?Greenwashing označuje marketingové praktiky, při nichž se podniky snaží využít rostoucího hnutí za ekologicky šetrné výrobky tím, že prodávají zboží označené jako ekologické, které ve skutečnosti ekologické není.V rámci EU se jedná o významný problém. Například studie komise zveřejněná v roce 2020 zjistila, že více než polovina ekologických tvrzení na výrobcích a službách byla považována za nejasná, zavádějící nebo nepodložená, zatímco 40 % bylo nepodložených.Mezi fráze, na které si spotřebitelé mohli při nákupu zboží zvyknout, patří „ekologický“, „etický“ nebo „udržitelný“.Komise uvádí, že v celém bloku 27 zemí se používá přibližně 230 různých ekologických označení, a uvádí důkazy, že to vede ke zmatení a nedůvěře spotřebitelů.Co obsahuje směrnice EU o ekologických tvrzeních?Tento trend se snaží řešit směrnice EU o ekologických tvrzeních.V návrhu se uvádí, že návrh zajistí, aby byla tvrzení jasně sdělována ku prospěchu spotřebitelů – a podniků s tím, že firmy, které se skutečně snaží zlepšit ekologickou udržitelnost svých výrobků, by měly být snáze rozpoznatelné, a tudíž by měly být schopny zvýšit svůj prodej.Opatření se podle komise zaměřují na výslovná tvrzení, jako je „dodávka s kompenzací CO2“, „obal vyrobený z 30 % recyklovaného plastu“ nebo „opalovací krém šetrný k oceánům“.Nevztahuje se však na výrazy, jako je „uhlíková neutralita“, uvedly skupiny na ochranu práv a poznamenaly, že jde o oblíbenou marketingovou strategii společností, které se snaží svým výrobkům dodat „zelenou podobu“.„Tento návrh je obrovskou promarněnou příležitostí vyslat korporacím silný signál, že EU bere odpovědnost podniků za klima vážně,“ uvedla Lindsay Otisová, politická expertka na globální trhy s uhlíkem ve společnosti Carbon Market Watch.„Zdá se, že Komise chápe problémy, které vznikly v důsledku greenwashingu, ale odmítá se jimi adekvátně zabývat,“ dodala Otisová. „Nyní je na Evropském parlamentu a Radě, aby uzákonily zákaz tvrzení o uhlíkové neutralitě, protože cokoli jiného nejenže neochrání spotřebitele, ale ani nedonutí společnosti ke skutečně udržitelným postupům.“EU říká, že předtím, než společnosti sdělí některý ze zahrnutých typů ekologických tvrzení, musí je nejprve nechat nezávisle ověřit a prokázat vědeckými důkazy. Členské státy EU by měly kontrolu nad zavedením ověřovacího procesu, na který by dohlížely nezávislé orgány.Firmy se sídlem mimo EU, které uvádějí ekologická tvrzení a zaměřují se na spotřebitele v rámci bloku, by rovněž musely směrnici dodržovat.„Zelená tvrzení jsou všude: trička šetrná k oceánům, uhlíkově neutrální banány, džusy šetrné ke včelám, dodávky se 100% kompenzací CO2 a tak dále,“ řekl Frans Timmermans, výkonný místopředseda pro evropskou zelenou dohodu.„Bohužel až příliš často jsou tato tvrzení uváděna bez jakýchkoli důkazů a odůvodnění,“ dodal. „Tímto návrhem dáváme spotřebitelům jistotu, že když se něco prodává jako ekologické, tak to skutečně ekologické je.“Podle komise návrh vylučuje tvrzení, na která se vztahují stávající pravidla EU, jako je ekoznačka EU nebo logo pro biopotraviny.Jaká byla reakce?Margaux Le Gallouová, programová manažerka pro environmentální informace a hodnocení v neziskové organizaci Environmental Coalition on Standards, uvedla, že „boj proti zavádějícím zeleným tvrzením má zásadní význam pro zajištění toho, aby spotřebitelé dostávali spolehlivé informace a mohli se rozhodovat pro udržitelný rozvoj“.„Bohužel, bez harmonizovaných metodik na úrovni EU nová směrnice spotřebitelům a podnikům poskytne jen málo jasných informací a pouze zkomplikuje práci orgánům dozoru nad trhem. V současné době je většina zelených tvrzení příliš dobrá na to, aby byla pravdivá, a návrh je daleko od skutečné dohody,“ dodala Le Gallouová.Jiní byli ohledně možného dopadu opatření předložených Komisí optimističtější.Návrhy „pomohou zajistit jasnější jazyk, společná kritéria řízení a minimální požadavky na autentickou a důvěryhodnou komunikaci o úsilí podniků v oblasti klimatu,“ uvedla Isabel Hagbrinková, ředitelka globální komunikace společnosti South Pole, která se zabývá strategiemi a řešeními v oblasti klimatu.„Doufáme, že to pomůže inspirovat větší a skutečnější ambice podniků v oblasti klimatu,“ uvedla Hagbrinková pro CNBC prostřednictvím e-mailu. „Vzhledem k tomu, že se nacházíme na začátku desetiletí, kdy musíme jednat, a klimatologové opět bijí na poplach, nemůžeme si prostě dovolit, aby kdokoli – zejména vedoucí představitelé velkých společností – „zeleně zamlčoval“ své úsilí v oblasti klimatu,“ dodala.
Tagy: ekologieeuevropaevropská komisegreenwashingopatření


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    08:33

    Čínské ministerstvo financí oznamuje více ‚proaktivní‘ fiskální strategie pro rok 2026.

    07:33

    Hongkong očekává letos růst o 3,2 % a snaží se udržet tento trend.

    01:08

    Akcie Target rostou, když aktivistický investor údajně získává významný podíl.

    01:03

    Analýza jedinečné dohody Nvidie s Groq v hodnotě 20 miliard dolarů

    22:43

    Bývalý brazilský prezident Bolsonaro podstoupil operaci kvůli škytavce, uvedla jeho manželka.

    22:34

    Ruské akcie klesají na konci obchodování; index MOEX Russia zůstává stabilní.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Investiční banka UBS vybrala nejlepší akcie pro následující rok 2026

    28 prosince, 2025

    Investiční banka UBS zveřejnila svůj aktuální výběr nejzajímavějších amerických akcií pro rok 2026 a vyslala investorům jasný signál, že příští...

    Zdroj: Getty Images

    Nejlepší akcie pro rok 2026 podle analytiků společnosti Raymond James

    27 prosince, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Výdaje na AI mají zůstat silné i v roce 2026. Barclays sází na tyto akcie

    26 prosince, 2025
    Zdroj: Shutterstock

    CRISPR Therapeutics nese vysoký potenciál, ale i výrazné riziko pro rok 2026

    26 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    S blížícím se novým rokem sledujte tyto „padlé anděly“ v oblasti technologií

    26 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Biren Technology Co., Ltd.

    Datum IPO: 31 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: Poslední financování v červnu 2025 naznačovalo valuaci přibližně 16 miliard RMB (zhruba 2,3 miliardy USD)

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Umělá inteligence dál urychluje koncentraci bohatství v technologickém sektoru

    27 prosince, 2025

    Index S&P 500 uzavřel mírně níže, technologické akcie tlumily širší pokles

    26 prosince, 2025

    USD/JPY: Zvýšení sazeb Bank of Japan dodalo jenu sílu

    24 prosince, 2025

    Globální objem transakcí dosáhl 4,5 bilionu dolarů, jedná se o nový rekord

    26 prosince, 2025

    Americký dolar testuje klíčovou podporu, trh vyčkává na odhalení rozporů ve Fedu

    24 prosince, 2025

    Vedení startupu Groq míří do Nvidie v rámci licenční dohody o AI čipech

    27 prosince, 2025

    Hra pokračuje, nebo je konec? Ohlédnutí za rokem 2025 v odvětví videoher

    28 prosince, 2025

    GBP/USD si drží zisky: Opatrnost BoE a sázky na Fed hrají ve prospěch libry

    25 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Getty images
    Akcie

    Po dvou slabých letech dává vánoční rally investorům nový důvod k optimismu

    27 prosince, 2025

    Takzvaná Santa Claus rally, tedy tradičně silné období na akciových trzích na přelomu roku, letos vstoupila do hry s výrazně...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost
      Kontaktujte nás

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.