Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

    NAVN 30 října, 2025

    Společnost specializující se na řízení služebních cest a firemních výdajů

    Zdroj: Burzovni Svet
    06687.HK 21 října, 2025

    Technologická společnost JST Group úspěšně vstoupila na burzu!

    ALEC 15 října, 2025

    Přední stavební společnost působící v regionu Perského zálivu

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Zásah proti „greenwashingu“ v Evropě se nesetkal s úspěchem. Co byste měli vědět

EU představila nová opatření, která mají zabránit společnostem v uvádění nepodložených ekologických tvrzení o svých výrobcích, a varovala firmy, že za "greenwashing" jim brzy hrozí sankce ve výši nejméně 4 % ročních příjmů.

Jan Golda Autor: Jan Golda
25 března, 2023
6 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

6 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Evropská komise, výkonný orgán EU, ve středu zveřejnila takzvanou „směrnici o ekologických tvrzeních“. Cílem tohoto velmi očekávaného návrhu je zavést metodiku platnou v celé EU, která pomůže vyčistit trh s environmentálními tvrzeními.

Aby mohla směrnice vstoupit v platnost, musí ji ještě schválit Evropský parlament a Rada.

EU tvrdí, že doufá, že spotřebitelům poskytne větší jasnost, aby mohli věřit, že když se výrobek nebo služba prodávají jako ekologické, jsou skutečně šetrné k životnímu prostředí.

Návrhy však vyvolaly smíšené reakce spotřebitelských a ekologických skupin.

Aktivisté v zásadě uvítali snahu omezit rostoucí trend „greenwashingu“, ale tvrdí, že několikaměsíční lobbistické úsilí „značně oslabilo“ směrnici do té míry, že opatření jsou nyní příliš vágní na to, aby tento problém dostatečně řešila.

Advertisement

Vyzvali Evropský parlament a Radu, aby návrhy vylepšily tak, aby byly pro spotřebitele a podniky „přínosné“.

Chcete využít této příležitosti?
Zdroj: Getty Images

Co je greenwashing?
Greenwashing označuje marketingové praktiky, při nichž se podniky snaží využít rostoucího hnutí za ekologicky šetrné výrobky tím, že prodávají zboží označené jako ekologické, které ve skutečnosti ekologické není.

V rámci EU se jedná o významný problém. Například studie komise zveřejněná v roce 2020 zjistila, že více než polovina (53 %) ekologických tvrzení na výrobcích a službách byla považována za nejasná, zavádějící nebo nepodložená, zatímco 40 % bylo nepodložených.

Mezi fráze, na které si spotřebitelé mohli při nákupu zboží zvyknout, patří „ekologický“, „etický“ nebo „udržitelný“.

Komise uvádí, že v celém bloku 27 zemí se používá přibližně 230 různých ekologických označení, a uvádí důkazy, že to vede ke zmatení a nedůvěře spotřebitelů.

Co obsahuje směrnice EU o ekologických tvrzeních?
Tento trend se snaží řešit směrnice EU o ekologických tvrzeních.

V návrhu se uvádí, že návrh zajistí, aby byla tvrzení jasně sdělována ku prospěchu spotřebitelů – a podniků s tím, že firmy, které se skutečně snaží zlepšit ekologickou udržitelnost svých výrobků, by měly být snáze rozpoznatelné, a tudíž by měly být schopny zvýšit svůj prodej.

Opatření se podle komise zaměřují na výslovná tvrzení, jako je „dodávka s kompenzací CO2“, „obal vyrobený z 30 % recyklovaného plastu“ nebo „opalovací krém šetrný k oceánům“.

Nevztahuje se však na výrazy, jako je „uhlíková neutralita“, uvedly skupiny na ochranu práv a poznamenaly, že jde o oblíbenou marketingovou strategii společností, které se snaží svým výrobkům dodat „zelenou podobu“.

Zdroj: Getty Images

„Tento návrh je obrovskou promarněnou příležitostí vyslat korporacím silný signál, že EU bere odpovědnost podniků za klima vážně,“ uvedla Lindsay Otisová, politická expertka na globální trhy s uhlíkem ve společnosti Carbon Market Watch.

„Zdá se, že Komise chápe problémy, které vznikly v důsledku greenwashingu, ale odmítá se jimi adekvátně zabývat,“ dodala Otisová. „Nyní je na Evropském parlamentu a Radě, aby uzákonily zákaz tvrzení o uhlíkové neutralitě, protože cokoli jiného nejenže neochrání spotřebitele, ale ani nedonutí společnosti ke skutečně udržitelným postupům.“

EU říká, že předtím, než společnosti sdělí některý ze zahrnutých typů ekologických tvrzení, musí je nejprve nechat nezávisle ověřit a prokázat vědeckými důkazy. Členské státy EU by měly kontrolu nad zavedením ověřovacího procesu, na který by dohlížely nezávislé orgány.

Firmy se sídlem mimo EU, které uvádějí ekologická tvrzení a zaměřují se na spotřebitele v rámci bloku, by rovněž musely směrnici dodržovat.

„Zelená tvrzení jsou všude: trička šetrná k oceánům, uhlíkově neutrální banány, džusy šetrné ke včelám, dodávky se 100% kompenzací CO2 a tak dále,“ řekl Frans Timmermans, výkonný místopředseda pro evropskou zelenou dohodu.

„Bohužel až příliš často jsou tato tvrzení uváděna bez jakýchkoli důkazů a odůvodnění,“ dodal. „Tímto návrhem dáváme spotřebitelům jistotu, že když se něco prodává jako ekologické, tak to skutečně ekologické je.“

Podle komise návrh vylučuje tvrzení, na která se vztahují stávající pravidla EU, jako je ekoznačka EU nebo logo pro biopotraviny.

Zdroj: Getty Images

Jaká byla reakce?
Margaux Le Gallouová, programová manažerka pro environmentální informace a hodnocení v neziskové organizaci Environmental Coalition on Standards, uvedla, že „boj proti zavádějícím zeleným tvrzením má zásadní význam pro zajištění toho, aby spotřebitelé dostávali spolehlivé informace a mohli se rozhodovat pro udržitelný rozvoj“.

„Bohužel, bez harmonizovaných metodik na úrovni EU nová směrnice spotřebitelům a podnikům poskytne jen málo jasných informací a pouze zkomplikuje práci orgánům dozoru nad trhem. V současné době je většina zelených tvrzení příliš dobrá na to, aby byla pravdivá, a návrh je daleko od skutečné (zelené) dohody,“ dodala Le Gallouová.

Jiní byli ohledně možného dopadu opatření předložených Komisí optimističtější.

Návrhy „pomohou zajistit jasnější jazyk, společná kritéria řízení a minimální požadavky na autentickou a důvěryhodnou komunikaci o úsilí podniků v oblasti klimatu,“ uvedla Isabel Hagbrinková, ředitelka globální komunikace společnosti South Pole, která se zabývá strategiemi a řešeními v oblasti klimatu.

„Doufáme, že to pomůže inspirovat větší a skutečnější ambice podniků v oblasti klimatu,“ uvedla Hagbrinková pro CNBC prostřednictvím e-mailu. „Vzhledem k tomu, že se nacházíme na začátku desetiletí, kdy musíme jednat, a klimatologové opět bijí na poplach, nemůžeme si prostě dovolit, aby kdokoli – zejména vedoucí představitelé velkých společností – „zeleně zamlčoval“ své úsilí v oblasti klimatu,“ dodala.

Evropská komise, výkonný orgán EU, ve středu zveřejnila takzvanou „směrnici o ekologických tvrzeních“. Cílem tohoto velmi očekávaného návrhu je zavést metodiku platnou v celé EU, která pomůže vyčistit trh s environmentálními tvrzeními.Aby mohla směrnice vstoupit v platnost, musí ji ještě schválit Evropský parlament a Rada.EU tvrdí, že doufá, že spotřebitelům poskytne větší jasnost, aby mohli věřit, že když se výrobek nebo služba prodávají jako ekologické, jsou skutečně šetrné k životnímu prostředí.Návrhy však vyvolaly smíšené reakce spotřebitelských a ekologických skupin.Aktivisté v zásadě uvítali snahu omezit rostoucí trend „greenwashingu“, ale tvrdí, že několikaměsíční lobbistické úsilí „značně oslabilo“ směrnici do té míry, že opatření jsou nyní příliš vágní na to, aby tento problém dostatečně řešila.Vyzvali Evropský parlament a Radu, aby návrhy vylepšily tak, aby byly pro spotřebitele a podniky „přínosné“.Chcete využít této příležitosti?Co je greenwashing?Greenwashing označuje marketingové praktiky, při nichž se podniky snaží využít rostoucího hnutí za ekologicky šetrné výrobky tím, že prodávají zboží označené jako ekologické, které ve skutečnosti ekologické není.V rámci EU se jedná o významný problém. Například studie komise zveřejněná v roce 2020 zjistila, že více než polovina ekologických tvrzení na výrobcích a službách byla považována za nejasná, zavádějící nebo nepodložená, zatímco 40 % bylo nepodložených.Mezi fráze, na které si spotřebitelé mohli při nákupu zboží zvyknout, patří „ekologický“, „etický“ nebo „udržitelný“.Komise uvádí, že v celém bloku 27 zemí se používá přibližně 230 různých ekologických označení, a uvádí důkazy, že to vede ke zmatení a nedůvěře spotřebitelů.Co obsahuje směrnice EU o ekologických tvrzeních?Tento trend se snaží řešit směrnice EU o ekologických tvrzeních.V návrhu se uvádí, že návrh zajistí, aby byla tvrzení jasně sdělována ku prospěchu spotřebitelů – a podniků s tím, že firmy, které se skutečně snaží zlepšit ekologickou udržitelnost svých výrobků, by měly být snáze rozpoznatelné, a tudíž by měly být schopny zvýšit svůj prodej.Opatření se podle komise zaměřují na výslovná tvrzení, jako je „dodávka s kompenzací CO2“, „obal vyrobený z 30 % recyklovaného plastu“ nebo „opalovací krém šetrný k oceánům“.Nevztahuje se však na výrazy, jako je „uhlíková neutralita“, uvedly skupiny na ochranu práv a poznamenaly, že jde o oblíbenou marketingovou strategii společností, které se snaží svým výrobkům dodat „zelenou podobu“.„Tento návrh je obrovskou promarněnou příležitostí vyslat korporacím silný signál, že EU bere odpovědnost podniků za klima vážně,“ uvedla Lindsay Otisová, politická expertka na globální trhy s uhlíkem ve společnosti Carbon Market Watch.„Zdá se, že Komise chápe problémy, které vznikly v důsledku greenwashingu, ale odmítá se jimi adekvátně zabývat,“ dodala Otisová. „Nyní je na Evropském parlamentu a Radě, aby uzákonily zákaz tvrzení o uhlíkové neutralitě, protože cokoli jiného nejenže neochrání spotřebitele, ale ani nedonutí společnosti ke skutečně udržitelným postupům.“EU říká, že předtím, než společnosti sdělí některý ze zahrnutých typů ekologických tvrzení, musí je nejprve nechat nezávisle ověřit a prokázat vědeckými důkazy. Členské státy EU by měly kontrolu nad zavedením ověřovacího procesu, na který by dohlížely nezávislé orgány.Firmy se sídlem mimo EU, které uvádějí ekologická tvrzení a zaměřují se na spotřebitele v rámci bloku, by rovněž musely směrnici dodržovat.„Zelená tvrzení jsou všude: trička šetrná k oceánům, uhlíkově neutrální banány, džusy šetrné ke včelám, dodávky se 100% kompenzací CO2 a tak dále,“ řekl Frans Timmermans, výkonný místopředseda pro evropskou zelenou dohodu.„Bohužel až příliš často jsou tato tvrzení uváděna bez jakýchkoli důkazů a odůvodnění,“ dodal. „Tímto návrhem dáváme spotřebitelům jistotu, že když se něco prodává jako ekologické, tak to skutečně ekologické je.“Podle komise návrh vylučuje tvrzení, na která se vztahují stávající pravidla EU, jako je ekoznačka EU nebo logo pro biopotraviny.Jaká byla reakce?Margaux Le Gallouová, programová manažerka pro environmentální informace a hodnocení v neziskové organizaci Environmental Coalition on Standards, uvedla, že „boj proti zavádějícím zeleným tvrzením má zásadní význam pro zajištění toho, aby spotřebitelé dostávali spolehlivé informace a mohli se rozhodovat pro udržitelný rozvoj“.„Bohužel, bez harmonizovaných metodik na úrovni EU nová směrnice spotřebitelům a podnikům poskytne jen málo jasných informací a pouze zkomplikuje práci orgánům dozoru nad trhem. V současné době je většina zelených tvrzení příliš dobrá na to, aby byla pravdivá, a návrh je daleko od skutečné dohody,“ dodala Le Gallouová.Jiní byli ohledně možného dopadu opatření předložených Komisí optimističtější.Návrhy „pomohou zajistit jasnější jazyk, společná kritéria řízení a minimální požadavky na autentickou a důvěryhodnou komunikaci o úsilí podniků v oblasti klimatu,“ uvedla Isabel Hagbrinková, ředitelka globální komunikace společnosti South Pole, která se zabývá strategiemi a řešeními v oblasti klimatu.„Doufáme, že to pomůže inspirovat větší a skutečnější ambice podniků v oblasti klimatu,“ uvedla Hagbrinková pro CNBC prostřednictvím e-mailu. „Vzhledem k tomu, že se nacházíme na začátku desetiletí, kdy musíme jednat, a klimatologové opět bijí na poplach, nemůžeme si prostě dovolit, aby kdokoli – zejména vedoucí představitelé velkých společností – „zeleně zamlčoval“ své úsilí v oblasti klimatu,“ dodala.
Tagy: ekologieeuevropaevropská komisegreenwashingopatření


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Související:

    1. Vlček v Bruselu jednal o notifikaci pro nové bloky Dukovan
    2. Odvolací soud umožnil komisařce FTC dočasně pokračovat ve funkci
    3. 20. srpna – Na světě se objevují první barevné televize, přichází revoluce
    4. Evropské obranné akcie klesají po mírové dohodě v Gaze a čínských omezeních
    5. Evropská komise navrhla zrušení cel na průmyslové zboží z USA
    6. Evropská komise se blíží k rozhodnutí o investici onsemi v Česku
    7. Které akcie mohou v nové výsledkové sezóně překvapit růstem?
    Advertisement

    Breaking.

    12:39

    USA čelí druhému po sobě jdoucímu dni omezení letů uprostřed probíhajícího uzavření.

    12:36

    V rozpočtovém patu prosazují fiskální konzervativci v americkém Kongresu stabilní úrovně výdajů.

    11:08

    Morgan Stanley vysvětluje dopady umělé inteligence a cel na ekonomiku USA.

    11:06

    Japonsko se snaží zvýšit investice prostřednictvím nadcházejících opatření ekonomické stimulace, uvádí Nikkei.

    10:55

    Morgan Stanley zkoumá souvislost mezi výkyvy měn a poptávkou po kryptoměnách.

    10:43

    Změní umělá inteligence ekonomiku nebo pouze zvýší produktivitu?

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Societe Generale upozorňuje na silný potenciál pro reshoring v roce 2026

    7 listopadu, 2025

    Podle analytiků ze Societe Generale může být příští rok příznivý pro společnosti, které těží z trendu reshoringu, tedy přesunu výrobních...

    Zdroj: Getty Images

    Stifel zvyšuje doporučení pro Scotts Miracle-Gro díky lepším maržím a výhledu

    7 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Nárůst hodnoty Amazonu o stovky miliard posiluje jeho postavení v AI sektoru

    6 listopadu, 2025

    Central Bancompany míří na Nasdaq: skrytý klenot roku 2025?

    6 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Bank of America vidí prostor pro další růst akcií společnosti Sandisk

    5 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    Central Bancompany, Inc.

    Datum IPO: 20 listopadu, 2025
    Potenciální ocenění: 5,7 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Akcie DraftKings klesají po slabších výsledcích a nejistém výhledu

    7 listopadu, 2025

    Palantir klesá navzdory rekordním výsledkům a silnému růstu v AI

    6 listopadu, 2025

    S&P 500 propadá, generální ředitelé varovali před oceněním trhu

    4 listopadu, 2025

    S&P 500 klesá, vlna propouštění vyvolává obavy o ekonomiku USA

    6 listopadu, 2025

    Vlivní představitelé Wall Street varují před rizikem poklesu na akciových trzích

    4 listopadu, 2025

    S&P 500 mírně posiluje díky naději na ukončení vládní krize

    7 listopadu, 2025

    Americká ekonomika se potýká s následky cel a zpomalujícím trhem práce

    8 listopadu, 2025

    S&P 500 ve středu posílil díky růstu technologických titulů

    5 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Shutterstock
    Bullionář Recap

    Nvidia a Amazon se stávají symbolem růstu technologických akcií

    3 listopadu, 2025

    Index S&P 500 v pondělí posílil, když akcie spojené s tématem umělé inteligence, vedené společností Nvidia, pokračovaly v růstu díky...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.