Velikonoce jsou pro alkohol v pohostinství 2. nejdůležitějším obdobím
Vyplývá to z dat společnosti Dotykačka ze zhruba 8000 podniků v ČR, které představil ředitel rozvoje produktu a služeb společnosti Vladimír Sirotek. O Velikonocích podle něj mohou podniky zvýšit tržby až o desítky procent. Tržby jim letos rostly také na Valentýna, takzvaný suchý únor se pak nejvíce projevil v poklesu prodeje tvrdého alkoholu na vesnicích a v menších městech, plyne z dat.
Loni data ukázala, že tržby začaly stoupat v úterý před Velikonocemi, kdy firma zaznamenala růst o 20 procent oproti běžnému úterku. Ve středu to bylo již 28 procent. Největší nárůst byl na Zelený čtvrtek, kdy podnikům tržby stouply o 51 procent. Ve tento den jsou podle dat velké rozdíly mezi regiony – loni na vesnicích tržby vzrostly o 98 procent, v menších městech o 82 procent. V Praze to bylo jen 11 procent.
V podnicích se často objevují tematické nabídky jako zelené pivo nebo velikonoční jídla. Nárůst tržeb zaznamenala loni firma také na Boží hod velikonoční, kdy tržby rostly o 26 procent. Velikonoční pondělí je naopak z hlediska tržeb spíše pod úrovní běžných pondělků, protože otevírá zpravidla 65 procent podniků, uvedla společnost.
Podle statistik Dotykačky mají vliv na tržby pohostinství speciální období obecně. Například takzvaný suchý únor měl letos největší vliv na tržby v menších městech a na vesnicích, kde kterých prodeje tvrdého alkoholu klesly o více než 15 procent. Naopak v Praze stouply o 2,2 procenta.
Na prodejích piva se podle dat společnosti suchý únor nijak neprojevil, naopak zaznamenala drobný nárůst. U vína byl růst větší, což podle Sirotka souvisí s rostoucí oblibou perlivých vín. Podotkl, že dlouhodobě klesá podíl tvrdého na alkoholu na tržbách podniků, což způsobuje růst cen alkoholu. Letos se v únoru tvořil tvrdý alkohol 6,9 procenta tržeb gastronomických podniků, loni v únoru to bylo 7,5 procenta, uvedl.
Na tržby má podle Sirotka vliv také rozdávání pololetního vysvědčení, kdy se letos oproti běžnému období tržby zvedly o 13 procent. O třetinu se zvedly v segmentu hospod. „Spíše to tak bylo spojeno s oslavami, než s návštěvami cukráren,“ poznamenal.
Na svátek svatého Valentýna letos v gastronomii tržby rostly o 28 procent. Na rozdíl od jiných podobných speciálních období stouply zhruba stejně v Praze i v ostatních městech a nejmenších obcích. Pro podniky jsou podle Sirotka příležitostí také svatomartinské hody.
Zájem Čechů o luxusní nemovitosti v zahraničí se zvyšuje

Zájem Čechů o luxusní nemovitosti v zahraničí se v poslední době zvyšuje. Lidé nemají zájem pouze o typicky české dovolenkové destinace jakými jsou Chorvatsko či Španělsko, ale čím dál více investují také do nemovitostí v Thajsku či Dubaji. Vyplývá to z tiskové zprávy realitní kanceláře Luxent, která se na luxusní nemovitosti specializuje.
„Zaznamenali jsme nárůst zájmu o nemovitosti v Thajsku, Dubaji, Španělsku či Chorvatsku. Tomu prospěl vstup do Schengenu a přijetí eura. Čeští zákazníci zjistili, že mají možnost za srovnatelné peníze trávit čas v Krkonoších, nebo v jižní Evropě,“ řekl výkonný ředitel Luxentu Jiří Kučera.
V portfoliu společnosti se aktuálně nachází například desítky chorvatských nemovitostí v cenách od pěti až do 60 milionů korun či vila v Thajsku za 17 milionů korun. Nemovitosti na Bali se pohybují od čtyř do 13 milionů korun.
Zrealizované obchody realitní kanceláře Luxent dosáhly za loňský rok 1,25 miliardy korun, což je zhruba dvakrát více než za rok 2021. Obrat společnosti narostl meziročně zhruba o 70 procent. Nejdražší prodanou nemovitostí se stal rodinný dům v Praze 6 s cenovkou 145 milionů korun. Obchodované byly ze 70 procent byty, z 25 procent domy a z pěti procent pozemky.
Trh s luxusními nemovitostmi se podle Kučery nezastavil, je ale možné v poslední době pozorovat zpomalení. „Klienti vidí co se kolem děje, čtou o tom, že se trh zastavuje, že je tady krize. Takže doufají, že nabídkové ceny půjdou dolů. Ale takhle jednoduché to není. Lidé nemají v tomto segmentu potřebu prodávat,“ vysvětlil možný rozdíl oproti trhu s běžnými nemovitostmi Kučera.
Zároveň dodal, že se zákazníci i z důvodu vyčkávání budou čím dál častěji ubírat cestou pronájmu. Trhu s prémiovými nemovitostmi se podle Kučery v poslední době daří lépe než s těmi běžnými, protože zákazníci ke koupi méně často využívají hypotéky.
Jinak aktuální situaci reflektuje realitní kancelář s luxusními nemovitostmi Svoboda & Williams. Z její nedávné analýzy vyplynulo, že prodej luxusních bytů v loňském roce v Česku klesl o 37 procent.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky



























