Kniha Eat That Frog! se zabývá překonáváním prokrastinace a učením se hospodařit s časem. Je normální, že se cítíte utopeni v práci, ale když se naučíte „jíst své žáby“ – tedy dělat nejdůležitější úkoly jako první – budete pracovat efektivněji a budete také spokojenější.
O autorovi
Brian Tracy je autorem více než 50 knižních bestsellerů. Je také veřejným řečníkem, který každoročně osloví více než 250 000 lidí na seminářích a konferencích.
Co z toho budu mít? Buďte produktivnější v každé oblasti svého života.
„Přál bych si mít více času na dokončení tohoto projektu.“
„Jak opravím stůl před návštěvou příbuzných?“
„Tohle všechno přece nemůžu stihnout.“
Zní vám to povědomě? Ať už je to doma nebo v kanceláři, neustále nás tlačí šílené množství věcí, které musíme udělat. Když už se s nimi vypořádáme, nemáme čas je udělat tak dobře, jak bychom měli, a tak jsme frustrovaní. Znáte ten pocit?

Naštěstí není potřeba překopat život ani podstoupit rozsáhlou operaci, abychom stihli více věcí. Stačí být jen o něco produktivnější a podávat výkony na vyšší úrovni.
Právě o tom jsou je tato kniha. Zjistěte, jak „sníst žábu“ – neboli jak se nejprve pustit do těch největších, nejtěžších a nejdůležitějších úkolů – a zároveň se stát disciplinovanějším a soustředěnějším. Staňte se šéfem svých seznamů úkolů a objevte sebe efektivnějšího.
Každý úspěšný cíl začíná dobrým plánem
Začněme úplně od začátku. Jste zavaleni prací, jako je vyřizování pochůzek a chození na schůzky; máte pocit, že nemáte žádný volný čas. Jak začít, když musíte všechno zvládnout?
Než podniknete jakoukoli akci, musíte si definovat své cíle. Jasnost je nezbytnou součástí produktivity: nemůžete pracovat, pokud nevíte, co máte udělat. Ujasněte si tedy, na jakých úkolech vám nejvíce záleží – to je první krok k překonání prokrastinace.
Je dobré si své cíle napsat, místo abyste se je snažili utřídit v hlavě. Zde je důležitý fakt, který si zapamatujte: pouze tři procenta dospělých lidí řídí svůj čas pomocí písemných cílů, a přitom dosáhnou pětkrát až desetkrát více než ostatní lidé. Dokonce i vysoce vzdělaní jedinci jsou méně produktivní než ti, kteří si své cíle zapisují.
Poté, co si nastíníte své cíle, naplánujte si svůj čas předem. Rozdělte si své cíle do řady kroků, které můžete řešit jeden po druhém.
A používejte kontrolní seznamy. Pomohou vám vizualizovat vaše cíle. Když se ohlédnete za splněnými úkoly, budete se cítit hrdí. Budete mít také větší motivaci pokračovat!

Věděli jste, že produktivita se zvyšuje o 25 %, když pracujete podle seznamu? Ušetříte spoustu času, když se nemusíte rozhodovat, co udělat.
A konečně, pracujte ještě efektivněji, když budete používat pravidlo 80/20, kterému se také říká Paretův princip. Pravidlo 80/20 říká, že každý seznam deseti úkolů by měl obsahovat dva, které jsou mnohem důležitější než ostatní. Zaměřte se na tyto dva.
Většina lidí se mylně soustředí nejprve na ty nejjednodušší věci – 80 procent – a odkládá těch 20 procent, které jsou opravdu důležité.
Stanovte si priority a soustřeďte se na ně
Až budete vědět, co chcete dělat, zaměřte se na to, abyste to dělali efektivně. Jak? No, musíte si stanovit priority.
Nejprve se zamyslete nad důsledky svého jednání. Čeho chcete dosáhnout? Lidé, kteří si představují, jak se budou v budoucnu cítit, budou s mnohem větší pravděpodobností činit ta nejlepší každodenní rozhodnutí.
Výzkumy to potvrzují. Studie z Harvardu totiž ukázala, že mít dlouhodobé cíle je nejvyšším ukazatelem sociální mobility. Je to dokonce větší ukazatel než úroveň vzdělání nebo sociální původ.
Metoda ABCDE je užitečným nástrojem, který vám pomůže držet se svých priorit. Při metodě ABCDE si napíšete seznam úkolů a každému z nich přiřadíte písmeno od A do E. Položky A mají nejvyšší prioritu, zatímco položky E můžete přeskočit, pokud nemáte čas.
Úkolem E může být například dokončení prohlížení části DVD s Hvězdnými válkami ze zákulisí. Úkolem A může být úprava vašeho životopisu a podávání žádostí o nové zaměstnání.
Když si procházíte svůj seznam úkolů, úkoly A

Klíčem k úspěchu je splnit úkoly A jako první. Nezastavujte se, dokud nebudete mít práci hotovou. Soustřeďte veškerou svou vůli na dokončení svých cílů.
Představte si například, že vaší nejvyšší prioritou – vaší žábou – je žádost o novou práci. To vyžaduje spoustu práce, například shromáždit doporučení, dopracovat životopis a projít svou síť, abyste našli všechny dobré kontakty.
Soustřeďte se tedy tak dlouho, dokud úkol nesplníte. Pokud začnete upravovat svůj životopis a pak se ztratíte na Facebooku, bude to trvat dvakrát déle a bude v něm více překlepů. Soustřeďte se na daný úkol.
Závěrečné shrnutí
Hlavní poselství této knihy:
Klíčová myšlenka: Poražte prokrastinaci tím, že si ujasníte, kdo jste a čeho chcete dosáhnout. Postavte se svým omezením, naplánujte si čas a snězte své žáby! Když nejdříve dokončíte své nejdůležitější úkoly, vycvičíte se k tomu, abyste zůstali na cestě k úspěchu.
Praktické rady: Veďte si seznamy úkolů
Lidé, kteří pracují podle seznamů, jsou efektivnější než ti, kteří je nemají. Seznam úkolů vás udrží na správné cestě – také vám poskytne uspokojení, když se na něj na konci dne podíváte.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky