Musíte, protože za tyto detaily jste zpravidla zodpovědní. To je jádro toho, že jste pracovník v první linii. Vykonáváte klíčové úkoly, které jsou pro práci vaší organizace stěžejní. Možná nemáte úplný přehled o tom, proč se práce dělá právě tak, jak se dělá, ale znáte spoustu podrobností o tom, co se děje.
Jak postupujete ve své kariéře, získáváte stále vyšší přehled o tom, co se v organizaci děje. Získáváte více informací o strategii, která řídí vaši firmu, a můžete mít i větší pravomoc přijímat klíčová rozhodnutí. Můžete také vidět, jak se různé úkoly prováděné v rámci firmy spojují, aby se tato strategie prosadila.
Cenou za tuto vyšší pozici je, že jste dále od detailů toho, jak se věci realizují. Nemáte stejný druh každodenní interakce s prací v první linii jako dříve ve své kariéře. V důsledku toho si nemusíte být vědomi důležitých prvků, které mohou být pro strategické rozhodování klíčové.
Abyste měli k dispozici podrobnosti, které potřebujete k tomu, abyste byli ve své vedoucí funkci efektivní, musíte vést pravidelné rozhovory s lidmi, kteří jsou zodpovědní za detaily, které neznáte, a musíte se stát opravdu dobrým tazatelem a posluchačem.
Abyste toho dosáhli, musíte si osvojit tři dovednosti:
NECHAT OSTATNÍ MLUVIT
Povýšení s sebou přináší další odpovědnost, ale také větší prestiž a postavení. Je lákavé využívat tyto role jako záminku k tomu, abyste na schůzkách, kterých se účastníte, dominovali tím, že budete brzy a často sdělovat své názory a přesvědčení.
Zdroj: Getty Images
Určitě je potřeba sdílet s ostatními své myšlenky o strategii, ale skvělí vedoucí nechávají mluvit ostatní – a to hodně.
Potřebujete si vyslechnout názory ostatních lidí, abyste získali širší pohled na dění v organizaci než jen to, co jste schopni vidět přímo. Často se stává, že lidé s úhlem pohledu, který se nejvíce liší od vašeho, jsou lidé, jejichž pracovní pozice je mnohem nižší než vaše. Jakkoli můžete být v pokušení trávit čas sdílením svých moudrostí, bude pro vás přínosné zajistit, abyste si vyslechli názory širokého spektra lidí.
Když mluvíte s lidmi, kteří jsou v hierarchii nad vámi, předpokládáte, co chtějí slyšet. Částečně se snažíte vykreslit růžový obrázek toho, jak se věci mají. Částečně se snažíte přijmout takové strategické myšlení, o kterém si myslíte, že ho mají.
Nezapomeňte, že jakmile postoupíte na vyšší pozici, začnou to lidé dělat i vám. To znamená, že nemůžete zůstat jen u toho, co se vám lidé rozhodnou říct. Musíte klást další otázky, abyste získali konkrétnější informace.
Začněte tím, že se lidí zeptáte na nejvýznamnější problémy, se kterými se potýkají. To jim umožní na chvíli odhodit růžové brýle a přiblížit vám některé problémy, které jim ztěžují dosažení jejich cílů.
Poté se pokuste proniknout do konkrétních informací, které vám sdělují. Zeptejte se, jak dosahují konkrétních cílů, kdo se na tom podílí a jaké zdroje používají. Využijte zkušeností lidí, s nimiž hovoříte, k tomu, abyste získali představu o tom, jak se úkoly realizují.
Zdroj: Getty Images
OPAKUJTE ZPĚTNĚ TO, CO SLYŠÍTE
Nestačí jen poslouchat, jak o věcech mluví jiní lidé. Když vám někdo podá dobré vysvětlení, můžete dojít k přesvědčení, že tomu rozumíte také. Jak však vyplývá z výzkumu „iluze hloubky vysvětlení“, můžete se domnívat, že tomu rozumíte, ale ve skutečnosti to sami vysvětlit nedokážete.
Nejlepší způsob, jak se ujistit, že jste si zapamatovali, co jste slyšeli od někoho jiného, je zopakovat mu to. Když zopakujete zpět to, co jste slyšeli, má to dvě výhody. Zaprvé zjistíte, které aspekty toho, co jste slyšeli od někoho jiného, jste si uchovali a které aspekty jste si neuložili. Zadruhé si můžete vyjasnit případné mylné představy o tom, co vám někdo řekl, dokud je ještě přítomen, aby vás opravil.
Dobré naslouchání je tak aktivním nasloucháním, protože při něm sloužíte rozvoji své schopnosti vysvětlovat a používat poznatky o tom, co jste od někoho jiného slyšeli.
Když se tomuto aktivnímu naslouchání věnujete pravidelně, výrazně si rozšíříte základnu znalostí. Protože dobré řešení problémů vyžaduje čerpání ze znalostí, čím více jich budete znát, tím lépe se vám bude dařit řešit problémy, které ostatní mystifikovaly.
Musíte, protože za tyto detaily jste zpravidla zodpovědní. To je jádro toho, že jste pracovník v první linii. Vykonáváte klíčové úkoly, které jsou pro práci vaší organizace stěžejní. Možná nemáte úplný přehled o tom, proč se práce dělá právě tak, jak se dělá, ale znáte spoustu podrobností o tom, co se děje.Jak postupujete ve své kariéře, získáváte stále vyšší přehled o tom, co se v organizaci děje. Získáváte více informací o strategii, která řídí vaši firmu, a můžete mít i větší pravomoc přijímat klíčová rozhodnutí. Můžete také vidět, jak se různé úkoly prováděné v rámci firmy spojují, aby se tato strategie prosadila.Cenou za tuto vyšší pozici je, že jste dále od detailů toho, jak se věci realizují. Nemáte stejný druh každodenní interakce s prací v první linii jako dříve ve své kariéře. V důsledku toho si nemusíte být vědomi důležitých prvků, které mohou být pro strategické rozhodování klíčové.Abyste měli k dispozici podrobnosti, které potřebujete k tomu, abyste byli ve své vedoucí funkci efektivní, musíte vést pravidelné rozhovory s lidmi, kteří jsou zodpovědní za detaily, které neznáte, a musíte se stát opravdu dobrým tazatelem a posluchačem.Abyste toho dosáhli, musíte si osvojit tři dovednosti:NECHAT OSTATNÍ MLUVITPovýšení s sebou přináší další odpovědnost, ale také větší prestiž a postavení. Je lákavé využívat tyto role jako záminku k tomu, abyste na schůzkách, kterých se účastníte, dominovali tím, že budete brzy a často sdělovat své názory a přesvědčení.Určitě je potřeba sdílet s ostatními své myšlenky o strategii, ale skvělí vedoucí nechávají mluvit ostatní – a to hodně.Potřebujete si vyslechnout názory ostatních lidí, abyste získali širší pohled na dění v organizaci než jen to, co jste schopni vidět přímo. Často se stává, že lidé s úhlem pohledu, který se nejvíce liší od vašeho, jsou lidé, jejichž pracovní pozice je mnohem nižší než vaše. Jakkoli můžete být v pokušení trávit čas sdílením svých moudrostí, bude pro vás přínosné zajistit, abyste si vyslechli názory širokého spektra lidí.Chcete využít této příležitosti?POKLÁDEJTE DOPLŇUJÍCÍ OTÁZKYKdyž mluvíte s lidmi, kteří jsou v hierarchii nad vámi, předpokládáte, co chtějí slyšet. Částečně se snažíte vykreslit růžový obrázek toho, jak se věci mají. Částečně se snažíte přijmout takové strategické myšlení, o kterém si myslíte, že ho mají.Nezapomeňte, že jakmile postoupíte na vyšší pozici, začnou to lidé dělat i vám. To znamená, že nemůžete zůstat jen u toho, co se vám lidé rozhodnou říct. Musíte klást další otázky, abyste získali konkrétnější informace.Začněte tím, že se lidí zeptáte na nejvýznamnější problémy, se kterými se potýkají. To jim umožní na chvíli odhodit růžové brýle a přiblížit vám některé problémy, které jim ztěžují dosažení jejich cílů.Poté se pokuste proniknout do konkrétních informací, které vám sdělují. Zeptejte se, jak dosahují konkrétních cílů, kdo se na tom podílí a jaké zdroje používají. Využijte zkušeností lidí, s nimiž hovoříte, k tomu, abyste získali představu o tom, jak se úkoly realizují.OPAKUJTE ZPĚTNĚ TO, CO SLYŠÍTENestačí jen poslouchat, jak o věcech mluví jiní lidé. Když vám někdo podá dobré vysvětlení, můžete dojít k přesvědčení, že tomu rozumíte také. Jak však vyplývá z výzkumu „iluze hloubky vysvětlení“, můžete se domnívat, že tomu rozumíte, ale ve skutečnosti to sami vysvětlit nedokážete.Nejlepší způsob, jak se ujistit, že jste si zapamatovali, co jste slyšeli od někoho jiného, je zopakovat mu to. Když zopakujete zpět to, co jste slyšeli, má to dvě výhody. Zaprvé zjistíte, které aspekty toho, co jste slyšeli od někoho jiného, jste si uchovali a které aspekty jste si neuložili. Zadruhé si můžete vyjasnit případné mylné představy o tom, co vám někdo řekl, dokud je ještě přítomen, aby vás opravil.Dobré naslouchání je tak aktivním nasloucháním, protože při něm sloužíte rozvoji své schopnosti vysvětlovat a používat poznatky o tom, co jste od někoho jiného slyšeli.Když se tomuto aktivnímu naslouchání věnujete pravidelně, výrazně si rozšíříte základnu znalostí. Protože dobré řešení problémů vyžaduje čerpání ze znalostí, čím více jich budete znát, tím lépe se vám bude dařit řešit problémy, které ostatní mystifikovaly.
Meta Platforms zažila ve čtvrtek výrazný nárůst pozornosti investorů poté, co agentura Bloomberg zveřejnila informaci, že vedení společnosti zvažuje razantní...
Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...