Středoasijská letecká doprava vidí v ukrajinské krizi příležitosti
Počet letů do regionu a z něj se prudce zvýšil, protože letecké společnosti, které dříve létaly přes Rusko, nyní prolétají nebo přelétají střední Asii, aby se dostaly do Asie a na Blízký východ.
Vznikly také nové letecké společnosti, které jsou podporovány vládou, aby využily novou dopravu.
„Mnoho lidí se přesunulo z oblasti konfliktu do Střední Asie… mají jazykovou příbuznost, takže vidíme více letů do této oblasti a vidíme dynamičtější ekonomiku,“ řekl Raphael Haddad, šéf společnosti Jetcraft Commercial, která prodává letadla po celém světě i v regionu.
Od počátku války je ruský vzdušný prostor uzavřen pro desítky západních zemí.
Podle údajů Eurocontrolu se tak počet letů mezi mnoha evropskými zeměmi a Uzbekistánem od roku 2019 zvýšil o 105,9 % a od ledna 2022 o 36 %.
Kazašský letecký úřad uvádí, že počet cestujících meziročně vzrostl o 16,5 %, zatímco kazašská společnost Air Astana oznámila, že rok 2022 byl jejím nejlepším rokem v historii a zisk po zdanění dosáhl 78,4 milionu dolarů.
Společnost Azerbaijan Airlines uvedla, že počet tranzitních letů ve vzdušném prostoru země vzrostl v roce 2022 o 134 % ve srovnání s rokem 2021.
V Uzbekistánu úřady pomohly založit novou leteckou společnost Silk Avia a další Air Samarkand, které doufají, že využijí nárůstu dopravy.
Společnost Air Samarkand, která zatím nezahájila komerční lety, uvedla, že od vlády získala administrativní podporu. Doufá, že se její lety zaměří na trhy v Turecku, Spojených arabských emirátech, Izraeli a Evropě.
Společnost Silk Avia na žádost agentury Reuters o komentář nereagovala.
Zdroj: Getty Images
„Některé z nich jsou podporovány místními samosprávami nebo místními podnikateli, kteří vidí příležitost vstoupit na trh, který se stává dynamičtějším,“ řekl Haddad.
Tato změna přichází v době, kdy se evropské letecké společnosti snaží najít nové trasy do Asie po uzavření ruského vzdušného prostoru, zatímco ruské aerolinky se potýkají s problémy při poskytování služeb místním cestujícím, kteří stále touží po dovolené v zahraničí.
Aeroflot se od poloviny roku 2010 snažil spolu s konkurenty, jako jsou British Airways, Lufthansa, Turkish Airlines a Emirates, stát hlavní tranzitní linkou mezi evropskými metropolemi a asijskými zeměmi přes Moskvu, včetně Thajska, Číny a Japonska.
V roce 2016 přepravila na linkách z Evropy do Asie 3,6 milionu osob a plánovala další expanzi.
Nyní je jim dosažení tohoto cíle ještě více ztíženo, protože se snaží fungovat jako obvykle.
„Samotné ruské letecké společnosti jsou značně omezeny v tom, co mohou dělat, protože mají nedostatek vybavení a nemohou udržovat letadla na dostatečné úrovni,“ řekl James Halstead, letecký analytik a řídící partner společnosti Aviation Strategy.
„Stále mají poptávku od těch, kteří chtějí jet na dovolenou, mají vazby na „stany“. To je příležitost pro ty, jako je Air Astana, aby provozovali linky do Ruska a prostřednictvím svých uzlů poskytovali služby, které jinak provozovat nelze.“
Očekává se, že s obnovením cestování z Číny a návratem celosvětové dopravy na úroveň roku 2019 bude tento region pokračovat ve vzestupné trajektorii.
„Růst není tak výrazný, jak by mohl být, protože v roce 2022 platila v Číně omezení COVID. Po zrušení omezení poroste,“ uvedl jeden ze zdrojů z odvětví ruských aerolinek.
Zdroj: Getty Images
Údaje letištní organizace ACI Europe ukazují, že ačkoli se provoz mezi Asií a Střední Asií od roku 2022 zvýšil, je stále přibližně o 20 % nižší než v roce 2019.
Pokud se válka na Ukrajině protáhne, mohly by se ve střední Asii objevit další příležitosti pro cestovní ruch, protože ruští turisté budou pro svou dovolenou hledat alternativy k Evropě.
Podle Asociace cestovních kanceláří Ruska (ATOR) uskutečnili ruští občané v loňském roce více než 23 milionů zahraničních cest do 142 zemí.
Hlavními turistickými destinacemi byly Turecko s 5,2 milionu cest, což je přibližně o 25 % méně než v roce 2019, Spojené arabské emiráty s 1,2 milionu cest, což je o 21,2 % více než v roce 2019, Egypt a Thajsko.
„Rusové, kteří mají peníze a rádi jezdí na pěkná místa a kupují si pěkné jachty, si budou muset najít způsob, jak to udělat,“ řekl Halstead.
Vznikly také nové letecké společnosti, které jsou podporovány vládou, aby využily novou dopravu.„Mnoho lidí se přesunulo z oblasti konfliktu do Střední Asie… mají jazykovou příbuznost, takže vidíme více letů do této oblasti a vidíme dynamičtější ekonomiku,“ řekl Raphael Haddad, šéf společnosti Jetcraft Commercial, která prodává letadla po celém světě i v regionu.Od počátku války je ruský vzdušný prostor uzavřen pro desítky západních zemí.Podle údajů Eurocontrolu se tak počet letů mezi mnoha evropskými zeměmi a Uzbekistánem od roku 2019 zvýšil o 105,9 % a od ledna 2022 o 36 %.Kazašský letecký úřad uvádí, že počet cestujících meziročně vzrostl o 16,5 %, zatímco kazašská společnost Air Astana oznámila, že rok 2022 byl jejím nejlepším rokem v historii a zisk po zdanění dosáhl 78,4 milionu dolarů.Společnost Azerbaijan Airlines uvedla, že počet tranzitních letů ve vzdušném prostoru země vzrostl v roce 2022 o 134 % ve srovnání s rokem 2021.V Uzbekistánu úřady pomohly založit novou leteckou společnost Silk Avia a další Air Samarkand, které doufají, že využijí nárůstu dopravy.Společnost Air Samarkand, která zatím nezahájila komerční lety, uvedla, že od vlády získala administrativní podporu. Doufá, že se její lety zaměří na trhy v Turecku, Spojených arabských emirátech, Izraeli a Evropě.Společnost Silk Avia na žádost agentury Reuters o komentář nereagovala.„Některé z nich jsou podporovány místními samosprávami nebo místními podnikateli, kteří vidí příležitost vstoupit na trh, který se stává dynamičtějším,“ řekl Haddad.Chcete využít této příležitosti?BOJ RUSKÝCH LETECKÝCH SPOLEČNOSTÍTato změna přichází v době, kdy se evropské letecké společnosti snaží najít nové trasy do Asie po uzavření ruského vzdušného prostoru, zatímco ruské aerolinky se potýkají s problémy při poskytování služeb místním cestujícím, kteří stále touží po dovolené v zahraničí.Aeroflot se od poloviny roku 2010 snažil spolu s konkurenty, jako jsou British Airways, Lufthansa, Turkish Airlines a Emirates, stát hlavní tranzitní linkou mezi evropskými metropolemi a asijskými zeměmi přes Moskvu, včetně Thajska, Číny a Japonska.V roce 2016 přepravila na linkách z Evropy do Asie 3,6 milionu osob a plánovala další expanzi.Nyní je jim dosažení tohoto cíle ještě více ztíženo, protože se snaží fungovat jako obvykle.„Samotné ruské letecké společnosti jsou značně omezeny v tom, co mohou dělat, protože mají nedostatek vybavení a nemohou udržovat letadla na dostatečné úrovni,“ řekl James Halstead, letecký analytik a řídící partner společnosti Aviation Strategy.„Stále mají poptávku od těch, kteří chtějí jet na dovolenou, mají vazby na „stany“. To je příležitost pro ty, jako je Air Astana, aby provozovali linky do Ruska a prostřednictvím svých uzlů poskytovali služby, které jinak provozovat nelze.“Očekává se, že s obnovením cestování z Číny a návratem celosvětové dopravy na úroveň roku 2019 bude tento region pokračovat ve vzestupné trajektorii.„Růst není tak výrazný, jak by mohl být, protože v roce 2022 platila v Číně omezení COVID. Po zrušení omezení poroste,“ uvedl jeden ze zdrojů z odvětví ruských aerolinek.Údaje letištní organizace ACI Europe ukazují, že ačkoli se provoz mezi Asií a Střední Asií od roku 2022 zvýšil, je stále přibližně o 20 % nižší než v roce 2019.Pokud se válka na Ukrajině protáhne, mohly by se ve střední Asii objevit další příležitosti pro cestovní ruch, protože ruští turisté budou pro svou dovolenou hledat alternativy k Evropě.Podle Asociace cestovních kanceláří Ruska uskutečnili ruští občané v loňském roce více než 23 milionů zahraničních cest do 142 zemí.Hlavními turistickými destinacemi byly Turecko s 5,2 milionu cest, což je přibližně o 25 % méně než v roce 2019, Spojené arabské emiráty s 1,2 milionu cest, což je o 21,2 % více než v roce 2019, Egypt a Thajsko.„Rusové, kteří mají peníze a rádi jezdí na pěkná místa a kupují si pěkné jachty, si budou muset najít způsob, jak to udělat,“ řekl Halstead.