Vztah s finančním poradcem není jiný. Podle odborníků však existuje několik varovných signálů, že je pravděpodobně čas to zabalit.
„Když na to přijde, je to obchodní vztah,“ říká Micah Hauptman, ředitel ochrany investorů v organizaci Consumer Federation of America, která se zabývá ochranou spotřebitelů.
„Pokud poradci neposkytují klientovi služby tak, jak si zaslouží nebo jak očekává, je zcela na místě vztah ukončit,“ řekl.
Tatistiky se liší v tom, kolik lidí využívá služeb finančního poradce.
Podle jednoho z průzkumů CNBC z roku 2019 spravuje své peníze s pomocí poradce asi 17 % z nich. Průzkum, který loni provedla společnost Northwestern Mutual, zjistil, že tento podíl během pandemie Covid vyskočil na 35 %.
Ale pouze 6 % klientů někdy vyhodilo poradce – což naznačuje, že tak činí „relativně zřídka“, jak uvádí nová studie společnosti Morningstar.
1. Poradce se nezajímá o vaše cíle Podle společnosti Morningstar většina investorů, kteří vyhodili svého poradce, uvádí jako hlavní důvod rozchodu špatnou kvalitu finančního poradenství a služeb nebo špatnou kvalitu vztahu.
Skutečně, 53 % jednotlivců uvedlo, že tyto důvody stály za jejich rozhodnutím.
Jinými slovy, lidem z velké části nejde o nedostatečné finanční výnosy, uvedla Danielle Labotka, behaviorální vědkyně společnosti Morningstar a spoluautorka zprávy.
Problémy mohou naopak nastat, pokud poradce nevěnuje dostatek času tomu, aby pochopil, kdo je jeho klient jako osoba nebo jaké jsou jeho osobní finanční potřeby a cíle.
V konečném důsledku jsou peníze klienta – ať už jde o penzijní spoření nebo jiné – určeny k tomu, aby investorům pomohly žít co nejlépe.
„Chtělo by to spolupracovat s poradcem, který se v těchto cílech trochu vyzná,“ řekla Labotka. „Možná jste o tom jako investor příliš nepřemýšleli. Jaké jsou zde mé hluboké cíle?“
2. Poradce si účtuje hodně za to, co dělá Někteří investoři samozřejmě nemusí očekávat (nebo chtít) takovou úroveň služeb.
Mohou se honit za maximalizací investičních výnosů bez většího ohledu na široké finanční plánování, které zohledňuje například peněžní toky, daně, majetek a dlouhodobé plánování.
Zdroj: Getty Images
Náklady je však důležité zvážit bez ohledu na to, o jakou službu se jedná.
Náklady jsou třetím nejčastěji uváděným motivem pro propuštění poradce, hned za nedostatečnou kvalitou poradenství a vztahů, zjistila společnost Morningstar.
„Pokud si účtují 1 % [ročně] a jediné, co dělají, je správa portfolia, mělo by to vyvolat varování,“ řekl Hauptman.
Poplatky za poradenství jsou často (i když ne vždy) vyjádřeny jako roční procento z aktiv klienta. Například 1% poplatek ze 100 000 dolarů se rovná 1 000 dolarů ročně.
Tady je to poněkud složitější: poplatky jsou subjektivní.
I když je 1% roční poplatek za služby správy investic obecně vysoký, můžete mít pocit, že úsilí poradce za to stojí. Stejná logika platí pro celou škálu poradenských služeb.
„Rád to formuluji tak, že se dívám na náklady a kvalitu,“ řekl Hauptman.
Klienti by měli zjistit, jaké jsou jejich roční poplatky v dolarech (nikoliv v procentech), a rozhodnout se, zda jim to za to stojí. Nebo se mohou poradce zeptat, jaké jsou jeho dolarové poplatky – a je červenou vlajkou, pokud se zdráhá odpovědět, řekl Hauptman.
3. Poradce je mizerný komunikátor Přiznejme si, že finance mohou být matoucí – a podle Labotky je součástí práce poradce jednoduše vysvětlit klientům pojmy a strategie.
Zdroj: Getty Images
„Kdyby všichni věděli všechno, nepotřebovali bychom finanční poradce,“ řekla.
„Zajistit si někoho, kdo s vámi povede tyto rozhovory – kdo si najde čas, aby vás provedl změnami, které chce ve vašem [finančním] plánu provést, a proč, je důležitým zdrojem hodnoty,“ dodala Labotka.
Špatná komunikace může také narušit důvěru klienta ve svého poradce, řekl Hauptman.
Komunikují, když řeknou, že tak učiní? Jsou dlouho nekontaktní? Dělají věci, které slíbili, nebo které chcete a očekáváte? Doporučují vám věci, kterým nerozumíte, a nejsou schopni vám je jednoduše vysvětlit? ptá se nakonec Hauptman.
Vztah s finančním poradcem není jiný. Podle odborníků však existuje několik varovných signálů, že je pravděpodobně čas to zabalit.„Když na to přijde, je to obchodní vztah,“ říká Micah Hauptman, ředitel ochrany investorů v organizaci Consumer Federation of America, která se zabývá ochranou spotřebitelů.„Pokud poradci neposkytují klientovi služby tak, jak si zaslouží nebo jak očekává, je zcela na místě vztah ukončit,“ řekl.Tatistiky se liší v tom, kolik lidí využívá služeb finančního poradce.Podle jednoho z průzkumů CNBC z roku 2019 spravuje své peníze s pomocí poradce asi 17 % z nich. Průzkum, který loni provedla společnost Northwestern Mutual, zjistil, že tento podíl během pandemie Covid vyskočil na 35 %.Ale pouze 6 % klientů někdy vyhodilo poradce – což naznačuje, že tak činí „relativně zřídka“, jak uvádí nová studie společnosti Morningstar.Zde jsou tři situace, kdy může mít rozchod smysl.Chcete využít této příležitosti?1. Poradce se nezajímá o vaše cílePodle společnosti Morningstar většina investorů, kteří vyhodili svého poradce, uvádí jako hlavní důvod rozchodu špatnou kvalitu finančního poradenství a služeb nebo špatnou kvalitu vztahu.Skutečně, 53 % jednotlivců uvedlo, že tyto důvody stály za jejich rozhodnutím.Jinými slovy, lidem z velké části nejde o nedostatečné finanční výnosy, uvedla Danielle Labotka, behaviorální vědkyně společnosti Morningstar a spoluautorka zprávy.Problémy mohou naopak nastat, pokud poradce nevěnuje dostatek času tomu, aby pochopil, kdo je jeho klient jako osoba nebo jaké jsou jeho osobní finanční potřeby a cíle.V konečném důsledku jsou peníze klienta – ať už jde o penzijní spoření nebo jiné – určeny k tomu, aby investorům pomohly žít co nejlépe.„Chtělo by to spolupracovat s poradcem, který se v těchto cílech trochu vyzná,“ řekla Labotka. „Možná jste o tom jako investor příliš nepřemýšleli. Jaké jsou zde mé hluboké cíle?“2. Poradce si účtuje hodně za to, co děláNěkteří investoři samozřejmě nemusí očekávat takovou úroveň služeb.Mohou se honit za maximalizací investičních výnosů bez většího ohledu na široké finanční plánování, které zohledňuje například peněžní toky, daně, majetek a dlouhodobé plánování.Náklady je však důležité zvážit bez ohledu na to, o jakou službu se jedná.Náklady jsou třetím nejčastěji uváděným motivem pro propuštění poradce, hned za nedostatečnou kvalitou poradenství a vztahů, zjistila společnost Morningstar.„Pokud si účtují 1 % [ročně] a jediné, co dělají, je správa portfolia, mělo by to vyvolat varování,“ řekl Hauptman.Poplatky za poradenství jsou často vyjádřeny jako roční procento z aktiv klienta. Například 1% poplatek ze 100 000 dolarů se rovná 1 000 dolarů ročně.Tady je to poněkud složitější: poplatky jsou subjektivní.I když je 1% roční poplatek za služby správy investic obecně vysoký, můžete mít pocit, že úsilí poradce za to stojí. Stejná logika platí pro celou škálu poradenských služeb.„Rád to formuluji tak, že se dívám na náklady a kvalitu,“ řekl Hauptman.Klienti by měli zjistit, jaké jsou jejich roční poplatky v dolarech , a rozhodnout se, zda jim to za to stojí. Nebo se mohou poradce zeptat, jaké jsou jeho dolarové poplatky – a je červenou vlajkou, pokud se zdráhá odpovědět, řekl Hauptman.3. Poradce je mizerný komunikátorPřiznejme si, že finance mohou být matoucí – a podle Labotky je součástí práce poradce jednoduše vysvětlit klientům pojmy a strategie.„Kdyby všichni věděli všechno, nepotřebovali bychom finanční poradce,“ řekla.„Zajistit si někoho, kdo s vámi povede tyto rozhovory – kdo si najde čas, aby vás provedl změnami, které chce ve vašem [finančním] plánu provést, a proč, je důležitým zdrojem hodnoty,“ dodala Labotka.Špatná komunikace může také narušit důvěru klienta ve svého poradce, řekl Hauptman.Komunikují, když řeknou, že tak učiní? Jsou dlouho nekontaktní? Dělají věci, které slíbili, nebo které chcete a očekáváte? Doporučují vám věci, kterým nerozumíte, a nejsou schopni vám je jednoduše vysvětlit? ptá se nakonec Hauptman.