Dohoda Fordu se společností Tesla o nabíjení elektromobilů vytváří tlak na GM a další konkurenční automobilky
Překvapivá dohoda mezi společnostmi Ford Motor (F) a Tesla (TSLA) o technologii a infrastruktuře pro nabíjení elektromobilů by mohla vytvořit nový tlak na strategie ostatních výrobců automobilů.
Spojení mezi oběma rivaly umožní majitelům vozů Ford přístup k více než 12 000 dobíjecích stanic Tesla Superchargers po celých Spojených státech a Kanadě, a to od začátku příštího roku. A co je ještě důležitější, příští generace elektromobilů Ford – očekávaná v polovině tohoto desetiletí – bude používat nabíjecí zástrčku Tesla, což majitelům vozů Ford umožní nabíjet na nabíječkách Tesla Superchargers bez adaptéru.
Díky této dohodě se Ford stane jedním z prvních výrobců automobilů, kteří se výslovně připojí k této síti.
Generální ředitel společnosti Ford Jim Farley a generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk oznámili dohodu ve čtvrtek během živé audio diskuse na Twitteru Spaces. V pátek ráno Farley připustil, že toto propojení bude pro konkurenty Fordu znamenat výzvu.
„Myslím, že GM a další budou mít před sebou velkou volbu,“ řekl v pořadu „Squawk Box“ televize CNBC.
Farleyho komentáře se týkaly toho, jaká zástrčka by měla být standardem pro nabíjení elektromobilů v USA. Vozidla společnosti Tesla a její síť Supercharger používají tzv. NACS. Ostatní vozidla mohou používat obojí, ale potřebují k tomu adaptér.
Zdroj: Getty Images
„CCS je skvělý standard, ale byl do značné míry vytvořen jakousi komisí a myslím, že GM a další budou mít před sebou velkou volbu,“ řekl Farley pro CNBC. „Chtějí mít rychlé nabíjení pro zákazníky? Nebo se chtějí držet svého standardu a mít méně nabíjení?
Akcie společnosti Ford v pátek vzrostly o 6,2 % a uzavřely na hodnotě 12,09 USD za akcii. Akcie společnosti Tesla v pátek rovněž vzrostly o 4,7 % a týden zakončily na 193,17 USD.
Podle analytika společnosti RBC Capital Toma Narayana by dohoda mezi Fordem a Teslou mohla být v blízké budoucnosti negativní pro GM, Stellantis a další automobilky, které nemají přístup k tolika rychlonabíječkám, jež jsou považovány za klíčové pro rozšíření elektromobilů.
„Tato zpráva je dnes samozřejmě pozitivní pro akcie Fordu (a potenciálně krátkodobě negativní pro GM/STLA), ale v konečném důsledku si myslíme, že bychom to měli vnímat tak, že Tesla hraje dlouhodobou hru,“ uvedl Narayan v páteční zprávě pro investory.
Tesla uvádí, že má po celém světě zhruba 45 000 konektorů Supercharger ve 4 947 stanicích Supercharger. Společnost neuvádí, kolik jich je ve Spojených státech. podle údajů amerického ministerstva energetiky je v zemi pouze asi 5 300 rychlonabíječek CCS.
Společnost General Motors (GM), aniž by se konkrétně zabývala Farleyho připomínkami, v pátek uvedla, že „věří, že otevřené nabíjecí sítě a standardy jsou nejlepší cestou vpřed, která umožní přijetí elektrických vozidel v celém odvětví“. GM uvedla, že spolupracuje se skupinou společností a SAE International, dříve Society of Automotive Engineers, na vývoji a dalším zdokonalování otevřeného standardu konektorů pro CCS, který je podle ní důležitý pro „vybudování otevřené sítě rychlého nabíjení v celé Severní Americe“.
Detroitská automobilka oznámila několik partnerství s poskytovateli nabíjení elektromobilů a lobbovala za větší federální podporu této infrastruktury.
„Naprostý závazek“ Ford je „naprosto odhodlán“ k jednotnému americkému nabíjecímu protokolu, který zahrnuje i zásuvkový port Tesla, uvedl ve čtvrtek Farley.
Zdroj: Bloomberg
Musk při oznámení dohody s Farleym narážel na to, že ostatní výrobci automobilů budou moci využívat síť Superchargerů Tesla a nabíjecí porty společnosti.
„Spolupráce s Fordem a možná i s dalšími může být severoamerickým standardem, myslím, že spotřebitelé na tom budou o to lépe,“ řekl ve čtvrtek Musk.
Společnost Tesla již dříve diskutovala o otevření své soukromé sítě pro další elektromobily. Zástupci Bílého domu v únoru oznámili, že Tesla se zavázala zpřístupnit do konce roku 2024 7 500 svých dobíjecích stanic pro řidiče elektromobilů jiných značek než Tesla.
Veřejné nabíjení elektromobilů je pro potenciální kupce velkým problémem a žádná jiná automobilka než Tesla svou vlastní síť úspěšně nevybudovala. Místo toho oznámila partnerství se společnostmi třetích stran, které se často ukázaly jako nespolehlivé a pro majitele frustrující.
Většina amerických řidičů zaznamenává kilometry ujeté vozidlem z domova do míst v okolí. Ale kupci elektromobilů, kteří chtějí podnikat delší cesty nebo nemají přístup ke garáži s nabíječkou, se často obávají o přístup ke spolehlivému veřejnému nabíjení.
Tento problém se zhoršuje: podle studie o veřejném nabíjení, kterou loni zveřejnila společnost J.D. Power, selhal v loňském roce nejméně jeden z pěti pokusů řidičů o nabíjení.
Podle nové samostatné studie společnosti J.D. Power byly Superchargery společnosti Tesla vyhodnoceny jako nejlepší z hlediska celkové spokojenosti zákazníků.
Zdroj: Reuters
Wall Street je optimistická Analytik společnosti Wolfe Research Rod Lache označil dohodu za „výhodnou pro obě strany“, protože více než zdvojnásobuje přístup zákazníků Fordu k rychlonabíječkám a zvyšuje využití sítě Tesla.
„Přístup k síti Tesly pomáhá Fordu vyřešit hlavní bolestivý bod pro jeho zákazníky, kteří jinak musí využívat nabíjení od třetích stran,“ uvedl v páteční zprávě pro investory. „Pro Teslu zase přidání zákazníků Fordu pomůže zvýšit využití sítě, což je klíčový faktor ziskovosti.“
Podle Davida Whistona, analytika společnosti Morningstar, představuje dohoda pro Ford a jeho zákazníky významnou podporu v přístupu k rychlonabíječkám. Dodal, že to „vytváří určitý tlak na ostatní starší výrobce automobilů, ale pokud jste někdo jako GM, nemyslím si, že musíte panikařit“.
Whiston uvedl, že by se rád dozvěděl více informací o dohodě, jako jsou náklady, délka a další podrobnosti, které nebyly oznámeny.
Mluvčí Fordu uvedl, že více informací o dohodě bude oznámeno blíže k otevření nabíječek Tesla pro majitele vozů Ford na začátku příštího roku.
Spojení mezi oběma rivaly umožní majitelům vozů Ford přístup k více než 12 000 dobíjecích stanic Tesla Superchargers po celých Spojených státech a Kanadě, a to od začátku příštího roku. A co je ještě důležitější, příští generace elektromobilů Ford – očekávaná v polovině tohoto desetiletí – bude používat nabíjecí zástrčku Tesla, což majitelům vozů Ford umožní nabíjet na nabíječkách Tesla Superchargers bez adaptéru.Díky této dohodě se Ford stane jedním z prvních výrobců automobilů, kteří se výslovně připojí k této síti.Generální ředitel společnosti Ford Jim Farley a generální ředitel společnosti Tesla Elon Musk oznámili dohodu ve čtvrtek během živé audio diskuse na Twitteru Spaces. V pátek ráno Farley připustil, že toto propojení bude pro konkurenty Fordu znamenat výzvu.„Myslím, že GM a další budou mít před sebou velkou volbu,“ řekl v pořadu „Squawk Box“ televize CNBC.Farleyho komentáře se týkaly toho, jaká zástrčka by měla být standardem pro nabíjení elektromobilů v USA. Vozidla společnosti Tesla a její síť Supercharger používají tzv. NACS. Ostatní vozidla mohou používat obojí, ale potřebují k tomu adaptér.„CCS je skvělý standard, ale byl do značné míry vytvořen jakousi komisí a myslím, že GM a další budou mít před sebou velkou volbu,“ řekl Farley pro CNBC. „Chtějí mít rychlé nabíjení pro zákazníky? Nebo se chtějí držet svého standardu a mít méně nabíjení?Chcete využít této příležitosti?Akcie společnosti Ford v pátek vzrostly o 6,2 % a uzavřely na hodnotě 12,09 USD za akcii. Akcie společnosti Tesla v pátek rovněž vzrostly o 4,7 % a týden zakončily na 193,17 USD.Podle analytika společnosti RBC Capital Toma Narayana by dohoda mezi Fordem a Teslou mohla být v blízké budoucnosti negativní pro GM, Stellantis a další automobilky, které nemají přístup k tolika rychlonabíječkám, jež jsou považovány za klíčové pro rozšíření elektromobilů.„Tato zpráva je dnes samozřejmě pozitivní pro akcie Fordu , ale v konečném důsledku si myslíme, že bychom to měli vnímat tak, že Tesla hraje dlouhodobou hru,“ uvedl Narayan v páteční zprávě pro investory.Tesla uvádí, že má po celém světě zhruba 45 000 konektorů Supercharger ve 4 947 stanicích Supercharger. Společnost neuvádí, kolik jich je ve Spojených státech. podle údajů amerického ministerstva energetiky je v zemi pouze asi 5 300 rychlonabíječek CCS.Společnost General Motors , aniž by se konkrétně zabývala Farleyho připomínkami, v pátek uvedla, že „věří, že otevřené nabíjecí sítě a standardy jsou nejlepší cestou vpřed, která umožní přijetí elektrických vozidel v celém odvětví“. GM uvedla, že spolupracuje se skupinou společností a SAE International, dříve Society of Automotive Engineers, na vývoji a dalším zdokonalování otevřeného standardu konektorů pro CCS, který je podle ní důležitý pro „vybudování otevřené sítě rychlého nabíjení v celé Severní Americe“.Detroitská automobilka oznámila několik partnerství s poskytovateli nabíjení elektromobilů a lobbovala za větší federální podporu této infrastruktury.„Naprostý závazek“Ford je „naprosto odhodlán“ k jednotnému americkému nabíjecímu protokolu, který zahrnuje i zásuvkový port Tesla, uvedl ve čtvrtek Farley.Musk při oznámení dohody s Farleym narážel na to, že ostatní výrobci automobilů budou moci využívat síť Superchargerů Tesla a nabíjecí porty společnosti.„Spolupráce s Fordem a možná i s dalšími může být severoamerickým standardem, myslím, že spotřebitelé na tom budou o to lépe,“ řekl ve čtvrtek Musk.Společnost Tesla již dříve diskutovala o otevření své soukromé sítě pro další elektromobily. Zástupci Bílého domu v únoru oznámili, že Tesla se zavázala zpřístupnit do konce roku 2024 7 500 svých dobíjecích stanic pro řidiče elektromobilů jiných značek než Tesla.Veřejné nabíjení elektromobilů je pro potenciální kupce velkým problémem a žádná jiná automobilka než Tesla svou vlastní síť úspěšně nevybudovala. Místo toho oznámila partnerství se společnostmi třetích stran, které se často ukázaly jako nespolehlivé a pro majitele frustrující.Většina amerických řidičů zaznamenává kilometry ujeté vozidlem z domova do míst v okolí. Ale kupci elektromobilů, kteří chtějí podnikat delší cesty nebo nemají přístup ke garáži s nabíječkou, se často obávají o přístup ke spolehlivému veřejnému nabíjení.Tento problém se zhoršuje: podle studie o veřejném nabíjení, kterou loni zveřejnila společnost J.D. Power, selhal v loňském roce nejméně jeden z pěti pokusů řidičů o nabíjení.Podle nové samostatné studie společnosti J.D. Power byly Superchargery společnosti Tesla vyhodnoceny jako nejlepší z hlediska celkové spokojenosti zákazníků.Wall Street je optimistickáAnalytik společnosti Wolfe Research Rod Lache označil dohodu za „výhodnou pro obě strany“, protože více než zdvojnásobuje přístup zákazníků Fordu k rychlonabíječkám a zvyšuje využití sítě Tesla.„Přístup k síti Tesly pomáhá Fordu vyřešit hlavní bolestivý bod pro jeho zákazníky, kteří jinak musí využívat nabíjení od třetích stran,“ uvedl v páteční zprávě pro investory. „Pro Teslu zase přidání zákazníků Fordu pomůže zvýšit využití sítě, což je klíčový faktor ziskovosti.“Podle Davida Whistona, analytika společnosti Morningstar, představuje dohoda pro Ford a jeho zákazníky významnou podporu v přístupu k rychlonabíječkám. Dodal, že to „vytváří určitý tlak na ostatní starší výrobce automobilů, ale pokud jste někdo jako GM, nemyslím si, že musíte panikařit“.Whiston uvedl, že by se rád dozvěděl více informací o dohodě, jako jsou náklady, délka a další podrobnosti, které nebyly oznámeny.Mluvčí Fordu uvedl, že více informací o dohodě bude oznámeno blíže k otevření nabíječek Tesla pro majitele vozů Ford na začátku příštího roku.