Vzhledem k tomu, že starší výrobci automobilů stále více zvyšují výrobu plně elektrických vozidel, což je tlumeno zisky z modelů poháněných benzinem, snaží se hrstka začínajících výrobců elektromobilů ušetřit peníze a udržet se na trhu.
V posledních několika letech se na veřejných trzích objevila vlna začínajících elektromobilů, které doufaly, že se jim podaří zachytit část blesku, díky němuž prudce vzrostly akcie společnosti Tesla. Mnohé z nich skutečně na chvíli zaznamenaly prudký růst cen akcií, ale časy se změnily kvůli vyšším úrokovým sazbám a rostoucí skepsi investorů.
Nyní je pro aspirující obry v oblasti elektromobilů, kteří vstoupili na burzu s tolika fanfárami, hra chmurná: Mohou tyto společnosti dosáhnout ziskovosti dříve, než jim dojde hotovost?
Zde je stav po prvním čtvrtletí u prvních tří nejvýznamnějších společností.
Rivian (RIVN) Společnost Rivian je stále zdaleka nejlépe postavenou společností z této skupiny, která v roce 2021 získala téměř 12 miliard dolarů prostřednictvím dokonale načasovaného IPO a od té doby ještě více.
Zdroj: rivian.com
USD, které jí ke konci března zbývaly, by měly stačit na financování společnosti až do roku 2025, uvedla finanční ředitelka Claire McDonoughová během prezentace výsledků společnosti Rivian za první čtvrtletí 9. května.
Výdajové plány společnosti Rivian jsou stále ambiciózní. Výrobce elektromobilů vkládá hodně peněz a úsilí do své připravované platformy R2, která bude základem řady nových modelů s cenou výrazně nižší než pickup R1T, jehož cena v současnosti začíná na 73 000 dolarech.
Společnost plánuje novou velkosériovou továrnu v Georgii, kde bude vyrábět modely R2, ale plánovaný debut modelu R2 posunula o rok, z roku 2025 na rok 2026, aby pomohla utratit peníze.
Společnost Rivian podniká i další kroky, aby si zajistila co nejdelší hotovost. V únoru propustila přibližně 900 zaměstnanců, což představuje asi 6 % pracovní síly. Pracuje také na snížení nákladů na svá současná vozidla, a to díky novým elektromotorům Enduro vyráběným ve vlastní režii a levnějším lithium-železo-fosfátovým bateriím pro dodávky, které vyrábí pro Amazon. a brzy i pro nové levnější verze vozu R1T a souvisejícího SUV R1S.
Škrty již přinášejí ovoce. McDonough uvedl, že hrubá ztráta společnosti Rivian na jedno dodané vozidlo se v prvním čtvrtletí oproti čtvrtému čtvrtletí loňského roku „snížila téměř na polovinu“.
Společnost rovněž očekává nárůst cen. Rivian brzy dokončí dodávky objednávek zadaných před 1. březnem 2022, kdy zvýšil ceny modelů R1S i R1T o přibližně 12 000 USD.
Tyto kroky by mohly společnosti pomoci dosáhnout cíle vykázat kladný hrubý zisk někdy v roce 2024, uvedl McDonough. Pokud se jí to podaří, bude to pravděpodobně silně pozitivní katalyzátor pro akcie. Hrubý zisk společnosti Rivian, tedy to, co vydělá po započtení výrobních a prodejních nákladů, činil v prvním čtvrtletí záporných 535 milionů dolarů.
Reakce analytiků na zprávu společnosti Rivian za první čtvrtletí byly obecně optimistické.
„Domníváme se, že dosud zaznamenané zlepšení je povzbudivým důkazem toho, že společnost postupuje směrem ke svému cíli kladné hrubé marže v roce 2024,“ napsal 10. května Emmanuel Rosner z Deutsche Bank a poznamenal, že společnost se připravila na začlenění motorů Enduro a nových baterií rychleji, než se předpokládalo.
Rosner má na akcie Rivianu nákupní doporučení s cílovou cenou 20 USD. Akcie v úterý uzavřely na 14,20 USD.
Lucid Group, Inc. (LCID) Společnosti Lucid bezprostředně nehrozí, že by jí došla hotovost, ale analytici jsou stále znepokojenější. Společnost měla k 31. březnu stále 3,4 miliardy USD v hotovosti a dalších 700 milionů USD v dostupných úvěrových linkách, ale jen v prvním čtvrtletí ztratila téměř 780 milionů USD.
Zdroj: Lucidmotors
Finanční ředitelka Sherry Houseová během hovoru k výsledkům společnosti Lucid 8. května uvedla, že její hotovost by měla stačit na financování provozu nejméně do druhého čtvrtletí roku 2024. Co se ale stane potom?
Na tuto otázku není snadná odpověď, vzhledem k tomu, jak obtížné je v současném prostředí získávat hotovost. Společnost Lucid v březnu snížila počet svých zaměstnanců o 18 %, tj. asi o 1 300, a stejně jako Rivian se snaží snížit náklady na svá vozidla, aby v nejbližší době zvýšila své hrubé ziskové marže. Společnost se také snaží restrukturalizovat některé své smlouvy o přepravě a snižuje své nadměrné zásoby dílů a surovin.
Největší výzvou však může být poptávka. Sedan Air společnosti Lucid získal skvělé recenze pro svůj styl, výkon a dojezd, ale neprodává se tak dobře, jak společnost očekávala.
Generální ředitel Peter Rawlinson uvedl, že Lucid zvýší reklamu ve snaze seznámit s modelem Air více potenciálních kupujících, ale počet kupujících, kteří jsou ochotni utratit šestimístnou částku za luxusní elektromobil od nové společnosti, může být v současném ekonomickém prostředí omezený.
Druhý Lucid, velké elektrické luxusní SUV s názvem Gravity, se očekává někdy v příštím roce.
John Murphy z Bank of America shrnul klady a zápory v poznámce z 9. května: „Považujeme LCID za jednoho z nejatraktivnějších mezi vesmírem začínajících výrobců elektromobilů, protože má špičkovou technologii pohonu spolu s dalšími klíčovými částmi skládačky.“
„Přesto očekáváme, že by mohlo trvat až do roku 2027 a více, než se LCID dostane na hranici rentability na základě provozních a peněžních toků (před rokem 2026), a předpokládáme, že bude potřebovat získat kapitál ve výši více než 10 miliard USD,“ dodal Murphy.
Murphy má na akcie společnosti Lucid neutrální rating s cílovou cenou 8 USD. Akcie v úterý uzavřely na 7,55 USD.
Fisker Inc. (FSR) Bývalý designér BMW a Aston Martin Henrik Fisker, jehož cílem bylo vydat se jinou cestou k výrobě elektromobilů, založil v roce 2016 společnost Fisker.
Na rozdíl od společností Rivian a Lucid Fisker nemá továrnu a ani ji neplánuje postavit. Místo toho využívá k výrobě svých vozů smluvní výrobce. První model společnosti Fisker, SUV Ocean, vyrábí globální dodavatel automobilového průmyslu Magna International. Tchajwanská společnost Foxconn bude vyrábět její druhý model, menší vůz s názvem Pear.
Zdroj: Fisker
To znamená, že Fisker nepálí zdaleka tolik peněz jako konkurenti Lucid nebo Rivian, i když se vzdá části zisku, aby zaplatil těmto dodavatelům – samozřejmě za předpokladu, že dosáhne ziskovosti.
Znamená to také, že částka 652,5 milionu dolarů, která společnosti Fisker zbývala na konci března, ještě není důvodem k obavám. Provozní náklady společnosti činily v prvním čtvrtletí 121,6 milionu dolarů, což však zahrnuje i některé jednorázové náklady související se zahájením výroby modelu Ocean v rakouském závodě Magna.
Fisker sice stále čeká na konečné schválení prodeje modelu Ocean v USA ze strany regulačních orgánů, dobrou zprávou však je, že se SUV po určitých odkladech konečně začalo vyrábět. Přesto společnost Fisker snížila svůj výhled výroby pro rok 2023 na 32 000 až 36 000 vozů z původních 42 400 vozů.
Za předpokladu, že Ocean splní sliby Fiskeru, by společnost neměla mít s prodejem těchto vozů příliš velké problémy. K 8. květnu měla na tento model, jehož cena začíná na 38 000 USD, asi 65 000 rezervací. Možná námitka: Ocean nebude mít nárok na nové americké vládní pobídky pro elektromobily, protože je vyráběn v Rakousku.
Fisker očekává v letošním roce kladnou hrubou marži ve výši 8 až 12 % díky modelu smluvní výroby. I když bude pravděpodobně v určitém okamžiku potřebovat více hotovosti, nemělo by být těžké ji získat za předpokladu, že výroba i prodej modelu Ocean budou v příštích několika měsících probíhat hladce.
Nebo jak napsal Doug Dutton, analytik společnosti Evercore ISI, před zveřejněním zprávy o výsledcích společnosti Fisker: „Fisker se začíná měnit v příběh binárních a ‚show me‘ výsledků.“
Dutton má na akcie Fiskeru rating outperform s cílovou cenou 15 USD. Akcie v úterý uzavřely na ceně 6,69 USD.
Vzhledem k tomu, že starší výrobci automobilů stále více zvyšují výrobu plně elektrických vozidel, což je tlumeno zisky z modelů poháněných benzinem, snaží se hrstka začínajících výrobců elektromobilů ušetřit peníze a udržet se na trhu.V posledních několika letech se na veřejných trzích objevila vlna začínajících elektromobilů, které doufaly, že se jim podaří zachytit část blesku, díky němuž prudce vzrostly akcie společnosti Tesla. Mnohé z nich skutečně na chvíli zaznamenaly prudký růst cen akcií, ale časy se změnily kvůli vyšším úrokovým sazbám a rostoucí skepsi investorů.Nyní je pro aspirující obry v oblasti elektromobilů, kteří vstoupili na burzu s tolika fanfárami, hra chmurná: Mohou tyto společnosti dosáhnout ziskovosti dříve, než jim dojde hotovost?Zde je stav po prvním čtvrtletí u prvních tří nejvýznamnějších společností.Rivian Společnost Rivian je stále zdaleka nejlépe postavenou společností z této skupiny, která v roce 2021 získala téměř 12 miliard dolarů prostřednictvím dokonale načasovaného IPO a od té doby ještě více.USD, které jí ke konci března zbývaly, by měly stačit na financování společnosti až do roku 2025, uvedla finanční ředitelka Claire McDonoughová během prezentace výsledků společnosti Rivian za první čtvrtletí 9. května.Chcete využít této příležitosti?Výdajové plány společnosti Rivian jsou stále ambiciózní. Výrobce elektromobilů vkládá hodně peněz a úsilí do své připravované platformy R2, která bude základem řady nových modelů s cenou výrazně nižší než pickup R1T, jehož cena v současnosti začíná na 73 000 dolarech.Společnost plánuje novou velkosériovou továrnu v Georgii, kde bude vyrábět modely R2, ale plánovaný debut modelu R2 posunula o rok, z roku 2025 na rok 2026, aby pomohla utratit peníze.Společnost Rivian podniká i další kroky, aby si zajistila co nejdelší hotovost. V únoru propustila přibližně 900 zaměstnanců, což představuje asi 6 % pracovní síly. Pracuje také na snížení nákladů na svá současná vozidla, a to díky novým elektromotorům Enduro vyráběným ve vlastní režii a levnějším lithium-železo-fosfátovým bateriím pro dodávky, které vyrábí pro Amazon.a brzy i pro nové levnější verze vozu R1T a souvisejícího SUV R1S.Škrty již přinášejí ovoce. McDonough uvedl, že hrubá ztráta společnosti Rivian na jedno dodané vozidlo se v prvním čtvrtletí oproti čtvrtému čtvrtletí loňského roku „snížila téměř na polovinu“.Společnost rovněž očekává nárůst cen. Rivian brzy dokončí dodávky objednávek zadaných před 1. březnem 2022, kdy zvýšil ceny modelů R1S i R1T o přibližně 12 000 USD.Tyto kroky by mohly společnosti pomoci dosáhnout cíle vykázat kladný hrubý zisk někdy v roce 2024, uvedl McDonough. Pokud se jí to podaří, bude to pravděpodobně silně pozitivní katalyzátor pro akcie. Hrubý zisk společnosti Rivian, tedy to, co vydělá po započtení výrobních a prodejních nákladů, činil v prvním čtvrtletí záporných 535 milionů dolarů.Reakce analytiků na zprávu společnosti Rivian za první čtvrtletí byly obecně optimistické.„Domníváme se, že dosud zaznamenané zlepšení je povzbudivým důkazem toho, že společnost postupuje směrem ke svému cíli kladné hrubé marže v roce 2024,“ napsal 10. května Emmanuel Rosner z Deutsche Bank a poznamenal, že společnost se připravila na začlenění motorů Enduro a nových baterií rychleji, než se předpokládalo.Rosner má na akcie Rivianu nákupní doporučení s cílovou cenou 20 USD. Akcie v úterý uzavřely na 14,20 USD.Lucid Group, Inc. Společnosti Lucid bezprostředně nehrozí, že by jí došla hotovost, ale analytici jsou stále znepokojenější. Společnost měla k 31. březnu stále 3,4 miliardy USD v hotovosti a dalších 700 milionů USD v dostupných úvěrových linkách, ale jen v prvním čtvrtletí ztratila téměř 780 milionů USD.Finanční ředitelka Sherry Houseová během hovoru k výsledkům společnosti Lucid 8. května uvedla, že její hotovost by měla stačit na financování provozu nejméně do druhého čtvrtletí roku 2024. Co se ale stane potom?Na tuto otázku není snadná odpověď, vzhledem k tomu, jak obtížné je v současném prostředí získávat hotovost. Společnost Lucid v březnu snížila počet svých zaměstnanců o 18 %, tj. asi o 1 300, a stejně jako Rivian se snaží snížit náklady na svá vozidla, aby v nejbližší době zvýšila své hrubé ziskové marže. Společnost se také snaží restrukturalizovat některé své smlouvy o přepravě a snižuje své nadměrné zásoby dílů a surovin.Největší výzvou však může být poptávka. Sedan Air společnosti Lucid získal skvělé recenze pro svůj styl, výkon a dojezd, ale neprodává se tak dobře, jak společnost očekávala.Generální ředitel Peter Rawlinson uvedl, že Lucid zvýší reklamu ve snaze seznámit s modelem Air více potenciálních kupujících, ale počet kupujících, kteří jsou ochotni utratit šestimístnou částku za luxusní elektromobil od nové společnosti, může být v současném ekonomickém prostředí omezený.Druhý Lucid, velké elektrické luxusní SUV s názvem Gravity, se očekává někdy v příštím roce.John Murphy z Bank of America shrnul klady a zápory v poznámce z 9. května: „Považujeme LCID za jednoho z nejatraktivnějších mezi vesmírem začínajících výrobců elektromobilů, protože má špičkovou technologii pohonu spolu s dalšími klíčovými částmi skládačky.“„Přesto očekáváme, že by mohlo trvat až do roku 2027 a více, než se LCID dostane na hranici rentability na základě provozních a peněžních toků , a předpokládáme, že bude potřebovat získat kapitál ve výši více než 10 miliard USD,“ dodal Murphy.Murphy má na akcie společnosti Lucid neutrální rating s cílovou cenou 8 USD. Akcie v úterý uzavřely na 7,55 USD.Fisker Inc. Bývalý designér BMW a Aston Martin Henrik Fisker, jehož cílem bylo vydat se jinou cestou k výrobě elektromobilů, založil v roce 2016 společnost Fisker.Na rozdíl od společností Rivian a Lucid Fisker nemá továrnu a ani ji neplánuje postavit. Místo toho využívá k výrobě svých vozů smluvní výrobce. První model společnosti Fisker, SUV Ocean, vyrábí globální dodavatel automobilového průmyslu Magna International. Tchajwanská společnost Foxconn bude vyrábět její druhý model, menší vůz s názvem Pear.To znamená, že Fisker nepálí zdaleka tolik peněz jako konkurenti Lucid nebo Rivian, i když se vzdá části zisku, aby zaplatil těmto dodavatelům – samozřejmě za předpokladu, že dosáhne ziskovosti.Znamená to také, že částka 652,5 milionu dolarů, která společnosti Fisker zbývala na konci března, ještě není důvodem k obavám. Provozní náklady společnosti činily v prvním čtvrtletí 121,6 milionu dolarů, což však zahrnuje i některé jednorázové náklady související se zahájením výroby modelu Ocean v rakouském závodě Magna.Fisker sice stále čeká na konečné schválení prodeje modelu Ocean v USA ze strany regulačních orgánů, dobrou zprávou však je, že se SUV po určitých odkladech konečně začalo vyrábět. Přesto společnost Fisker snížila svůj výhled výroby pro rok 2023 na 32 000 až 36 000 vozů z původních 42 400 vozů.Za předpokladu, že Ocean splní sliby Fiskeru, by společnost neměla mít s prodejem těchto vozů příliš velké problémy. K 8. květnu měla na tento model, jehož cena začíná na 38 000 USD, asi 65 000 rezervací. Možná námitka: Ocean nebude mít nárok na nové americké vládní pobídky pro elektromobily, protože je vyráběn v Rakousku.Fisker očekává v letošním roce kladnou hrubou marži ve výši 8 až 12 % díky modelu smluvní výroby. I když bude pravděpodobně v určitém okamžiku potřebovat více hotovosti, nemělo by být těžké ji získat za předpokladu, že výroba i prodej modelu Ocean budou v příštích několika měsících probíhat hladce.Nebo jak napsal Doug Dutton, analytik společnosti Evercore ISI, před zveřejněním zprávy o výsledcích společnosti Fisker: „Fisker se začíná měnit v příběh binárních a ‚show me‘ výsledků.“Dutton má na akcie Fiskeru rating outperform s cílovou cenou 15 USD. Akcie v úterý uzavřely na ceně 6,69 USD.