Za 78 let, kdy Saúdská Arábie zahájila provoz svého vlajkového dopravce Saudia s letadlem darovaným americkým prezidentem Franklinem D. Rooseveltem, sloužila tato letecká společnost převážně jako prostředek pro přepravu věřících do Mekky při dodržování přísných sociálních pravidel země. Nepodává se žádný alkohol. Ženy musí nosit oděv zakrývající nohy. Palubní personál může oddělit ženy od mužů, kteří nejsou členy rodiny. A některá letadla mají modlitební koutek s obrazovkou ukazující směr do Mekky, který se během letu mění.
Společnost Saudia je v ostrém kontrastu s regionálními konkurenty, kteří nově definovali luxusní cestování se sprchami, komorníky na palubě a bary, kde se cestující prémiové třídy mohou natáhnout na pohovku s pohárem Glenfiddichu v ruce. Emirates, Qatar Airways a nedávno Turkish Airlines vybudovaly megahuby pro cestující mezi Asií, Evropou, Afrikou a Severní Amerikou. A jejich domovské základny se stále častěji stávají spíše destinacemi než pouhými přestupními body, s plážemi, zábavními parky, luxusními obchody a přepychovými hotely na dosah od příletové brány.
Aby se Saúdská Arábie dostala do hry, přidává druhého leteckého dopravce, společnost Riyadh Air, s cílem ztrojnásobit počet příletů do království a odčerpat obchod a turisty od konkurence. Plán je sice stručný, ale dopravce hodlá začít létat v roce 2025 a jeho letadla budou vyvedena v modré a levandulové barvě. Společnost odmítá sdělit, zda bude v jejích letadlech k dispozici alkohol, a uvádí pouze, že bude provozována v rámci saúdských zákonů. Saudia se bude i nadále zaměřovat na náboženské poutníky na hadždž a umru.
Společnost Riyadh Air plánuje do roku 2030 dosáhnout 100 destinací a spojovat cestující prostřednictvím mezinárodního letiště krále Salmána, rozlehlého nového zařízení, které vyrůstá v poušti nedaleko hlavního města a které má do konce desetiletí odbavit 120 milionů cestujících ročně, což je o 30 % více než současná kapacita letiště v Dubaji. Cílem je přilákat je k pobytu na obchodní schůzky nebo k výletům za památkami, horami a plážemi v zemi.
Dopravce si objednal 39 letounů 787 Dreamliner společnosti Boeing Co. s opcí na další desítky letounů a na trhu je až 400 úzkoprofilových letounů. Pozorovatelé z oboru očekávají, že na pařížském leteckém veletrhu, kde plánuje slavnostní akci v pětihvězdičkovém hotelu de Crillon, který vlastní Saúdská Arábie, s výhledem na náměstí Place de la Concorde, představí další velkolepý obchod. „Rostoucí populace Saúdské Arábie potřebuje prvotřídní spojení,“ říká Tony Douglas, generální ředitel společnosti, letecký veterán, který donedávna řídil konkurenční Etihad Airways. „Vzhledem k velikosti království z hlediska rozlohy je nezbytné mít více než jednoho národního dopravce.“
Tyto kroky jsou součástí širšího úsilí korunního prince Mohammeda bin Salmána o diverzifikaci ekonomiky mimo oblast ropy, a to prostřednictvím investic do sportu, zábavy a cestovního ruchu. Ale přimět masy lidí k návštěvě horké, prašné země, kde se nepodává alkohol, je těžké, bez ohledu na to, jak luxusní jsou letadla. „I když Saúdská Arábie bezpochyby má prostředky a zdroje, které může vložit do budování svého turistického průmyslu, neznamená to, že to bude snadné,“ říká John Strickland, analytik společnosti JLS Consulting v Londýně. „Rijádská letecká společnost bude stát proti Kataru a Emirátům, které své obchodní modely budovaly léta.“
Saúdové plánují přidat nízkonákladovou leteckou společnost, která bude létat z Dammámu, centra ropného průmyslu, a další novou leteckou společnost se sídlem v Neomu, futuristickém městě ve výstavbě na pobřeží Rudého moře, která se zaměří na poutníky a cestující ve volném čase. Letecká doprava „přímo podporuje odvětví, která jsou zásadní pro program Vize 2030, včetně cestovního ruchu,“ říká Mohammed al-Khuraisi, viceprezident pro strategii Generálního úřadu civilního letectví království.
Emirates a Turkish Airlines se zásobují širokotrupými letadly pro další fázi růstu, čímž přeplňují již tak náročný trh. Společnost Riyadh Air se bude snažit získat vzletové a přistávací sloty na velkých letištích v zahraničí. Emirates každý den přivážejí na londýnské letiště Heathrow, kde je nedostatek slotů, půl tuctu superjumbů A380. A Dubaj se již dlouho etablovala jako okouzlující destinace pro světoběžníky, kteří milují večírky, se zábavními parky, nejvyšší budovou světa a uvolněnou společenskou etiketou, která povoluje alkohol, noční kluby a méně omezení pro ženy.
Ani hromady peněz nemusí nutně znamenat úspěch, jak může potvrdit Douglasův předchozí zaměstnavatel, společnost Etihad. Před několika lety tento vlajkový dopravce z Abú Zabí velkoryse utrácel za rozšíření flotily a za palubní výhody, jako jsou vícepokojová apartmá nazvaná „The Residence“ na palubě jeho letadel A380. Současně koupil velké podíly v churavějících dopravcích z půl tuctu zemí včetně Německa, Indie a Itálie, aby přes nové centrum přivedl více dopravy. Poté, co tato strategie ztroskotala a ztráty se začaly hromadit, byl Douglas povolán, aby vše vyčistil. Říká, že jeho působení v Rijádské letecké společnosti se promítne do jeho strategie v Rijádské letecké společnosti, kde se chce zaměřit na poskytování služeb místním obyvatelům stejně jako cizincům. „Z každé zkušenosti si vždy vezmeme důležité ponaučení,“ říká. „Naším cílem je přilákat do království návštěvníky a zároveň sloužit obrovskému počtu místních obyvatel Saúdské Arábie.“
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky