Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    VSURE 8 října, 2025

    Bezpečnostní společnost poskytující monitorované bezpečnostní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

V případě baterií pro elektromobily se lithium-železo-fosfát stává důležitou komoditou

Vzhledem k tomu, že se automobilový průmysl snaží vyrábět cenově dostupnější elektromobily, jejichž nejdražšími součástmi jsou baterie, získává lithium-železo-fosfát jako materiál pro baterie elektromobilů stále větší oblibu.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
22 června, 2023
4 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Obliba chemické sloučeniny známé jako LFP je částečně způsobena obavami o životní prostředí a geopolitickými obavami. Díky technologickému pokroku se však také snížil rozdíl ve výkonnosti oproti více používaným materiálům, jako je nikl a kobalt.

Technologie LFP, kterou před dvěma lety přijal lídr v oboru elektromobilů Tesla (NASDAQ:TSLA), vyvolala nový zájem zejména v USA, kde řada domácích i zámořských výrobců přislíbila výstavbu nových výrobních závodů v hodnotě více než 14 miliard dolarů.

V zámoří dvě největší světové automobilky, Toyota Motor (NYSE:TM) a Hyundai Motor, v minulém týdnu oznámily plány na vybavení svých budoucích vozidel bateriemi LFP, ale plány pro USA nezveřejnily.

„LFP je levnější než kobalt a nikl a všechny minerály lze získat zde v Severní Americe, což znamená mnohem nižší náklady na dopravu a bezpečnější dodavatelský řetězec,“ řekl Stanley Whittingham, profesor na Binghamtonské univerzitě v New Yorku a nositel Nobelovy ceny za rok 2019 za práci na lithium-iontových bateriích.

Přidání manganu, který je základní složkou konkurenčních niklkobalt-manganových (NCM) bateriových článků, umožnilo lithium-železo-fosfátovým článkům pojmout více energie než dříve, což elektromobilům umožňuje větší dojezd – až 724 km na jedno nabití, uvedla nedávno Toyota.

Advertisement
Zdroj: Getty Images

Společnost Our Next Energy se sídlem v Michiganu, která staví ve Van Buren Township komplex na výrobu baterií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, je podle svého zakladatele a výkonného ředitele Mujeeba Ijaze zastáncem LFP, protože „materiály jsou hojnější a udržitelnější, s mnohem menším rizikem“ požáru.

„Ukázali jsme také, že se můžete vyrovnat kobaltovým článkům bez jakýchkoli kompromisů,“ řekl.

Tesla patří mezi automobilky, které se na trzích mimo Čínu snaží nabízet levnější elektromobily – v případě Tesly se základní cena pohybuje kolem 25 000 dolarů. Použití baterií LFP by podle odborníků mělo společnosti Tesla a jejím konkurentům pomoci tohoto cíle dosáhnout.

Společnost Ford Motor (NYSE:F) hodlá v západním Michiganu otevřít továrnu na výrobu článků LFP v hodnotě 3,5 miliardy dolarů, přičemž využije technologii licencovanou od čínské společnosti CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily. Cílem, jak v únoru uvedl generální ředitel společnosti Ford Jim Farley, je snížit náklady automobilky na články na méně než 70 dolarů za kilowatthodinu z více než 100 dolarů/kWh u současných článků NCM.

Podle odbornice na baterie Shirley Mengové, profesorky Chicagské univerzity a vedoucí Střediska pro spolupráci v oblasti skladování energie v Argonne National Laboratory, pochází více než 90 % materiálů a komponentů LFP stále z Číny.

Rychle rostoucí zavádění LFP výrobci elektromobilů, včetně společností Tesla a Hyundai, naznačuje, že tyto společnosti „nejsou připraveny oddělit se od Číny“, uvedl Meng.

Chcete využít této příležitosti?

„ATRAKTIVNÍ NABÍDKA“

Zdroj: Getty Images

Odborník na baterie Lukasz Bednarski, autor knihy „Lithium: „Globální závod o dominanci baterií a novou energetickou revoluci“, se domnívá, že zájem výrobců automobilů o výrobu levnějších elektromobilů by mohl být jedním z faktorů, které stojí za rostoucí popularitou lithia.

„LFP poskytuje dostatečně dobrý výkon při nižších nákladech, což z něj činí atraktivní nabídku pro elektromobily střední třídy,“ řekl.

Bednarski dodal, že americký zákon o snižování inflace (IRA) poskytuje pobídky „pro rozvoj celého řetězce baterií (bez) upřednostňování chemie LFP“.

Rostoucí investice do výrobních závodů na výrobu LFP ve Spojených státech přicházejí nejen od domácích společností, jako jsou Ford, ONE a General Motors (NYSE:GM).

Výrobci baterií z Norska, Izraele, Jižní Koreje a dokonce i z Číny se zavázali vybudovat v USA zařízení na výrobu materiálů, komponentů a baterií LFP, z nichž některé se nebudou používat ve vozidlech, ale ve velkých systémech pro skladování energie.

„Technologie LFP byla vynalezena v USA a zde také poprvé komercializována,“ řekl Whittingham. Podle něj se tak stalo ještě předtím, než čínské společnosti, jako jsou BYD a CATL, tuto technologii „rychle zdokonalily a nasadily“, především v elektromobilech.

Dodal, že vzhledem k přetrvávající cenové výhodě oproti NCM by se nyní LFP „měly používat ve všech systémech skladování v síti a v levnějších automobilech“.

Obliba chemické sloučeniny známé jako LFP je částečně způsobena obavami o životní prostředí a geopolitickými obavami. Díky technologickému pokroku se však také snížil rozdíl ve výkonnosti oproti více používaným materiálům, jako je nikl a kobalt.Technologie LFP, kterou před dvěma lety přijal lídr v oboru elektromobilů Tesla , vyvolala nový zájem zejména v USA, kde řada domácích i zámořských výrobců přislíbila výstavbu nových výrobních závodů v hodnotě více než 14 miliard dolarů.V zámoří dvě největší světové automobilky, Toyota Motor a Hyundai Motor, v minulém týdnu oznámily plány na vybavení svých budoucích vozidel bateriemi LFP, ale plány pro USA nezveřejnily.„LFP je levnější než kobalt a nikl a všechny minerály lze získat zde v Severní Americe, což znamená mnohem nižší náklady na dopravu a bezpečnější dodavatelský řetězec,“ řekl Stanley Whittingham, profesor na Binghamtonské univerzitě v New Yorku a nositel Nobelovy ceny za rok 2019 za práci na lithium-iontových bateriích.Přidání manganu, který je základní složkou konkurenčních niklkobalt-manganových bateriových článků, umožnilo lithium-železo-fosfátovým článkům pojmout více energie než dříve, což elektromobilům umožňuje větší dojezd – až 724 km na jedno nabití, uvedla nedávno Toyota.Společnost Our Next Energy se sídlem v Michiganu, která staví ve Van Buren Township komplex na výrobu baterií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, je podle svého zakladatele a výkonného ředitele Mujeeba Ijaze zastáncem LFP, protože „materiály jsou hojnější a udržitelnější, s mnohem menším rizikem“ požáru.„Ukázali jsme také, že se můžete vyrovnat kobaltovým článkům bez jakýchkoli kompromisů,“ řekl.Tesla patří mezi automobilky, které se na trzích mimo Čínu snaží nabízet levnější elektromobily – v případě Tesly se základní cena pohybuje kolem 25 000 dolarů. Použití baterií LFP by podle odborníků mělo společnosti Tesla a jejím konkurentům pomoci tohoto cíle dosáhnout.Společnost Ford Motor hodlá v západním Michiganu otevřít továrnu na výrobu článků LFP v hodnotě 3,5 miliardy dolarů, přičemž využije technologii licencovanou od čínské společnosti CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily. Cílem, jak v únoru uvedl generální ředitel společnosti Ford Jim Farley, je snížit náklady automobilky na články na méně než 70 dolarů za kilowatthodinu z více než 100 dolarů/kWh u současných článků NCM.Podle odbornice na baterie Shirley Mengové, profesorky Chicagské univerzity a vedoucí Střediska pro spolupráci v oblasti skladování energie v Argonne National Laboratory, pochází více než 90 % materiálů a komponentů LFP stále z Číny.Rychle rostoucí zavádění LFP výrobci elektromobilů, včetně společností Tesla a Hyundai, naznačuje, že tyto společnosti „nejsou připraveny oddělit se od Číny“, uvedl Meng.Chcete využít této příležitosti?„ATRAKTIVNÍ NABÍDKA“Odborník na baterie Lukasz Bednarski, autor knihy „Lithium: „Globální závod o dominanci baterií a novou energetickou revoluci“, se domnívá, že zájem výrobců automobilů o výrobu levnějších elektromobilů by mohl být jedním z faktorů, které stojí za rostoucí popularitou lithia.„LFP poskytuje dostatečně dobrý výkon při nižších nákladech, což z něj činí atraktivní nabídku pro elektromobily střední třídy,“ řekl.Bednarski dodal, že americký zákon o snižování inflace poskytuje pobídky „pro rozvoj celého řetězce baterií upřednostňování chemie LFP“.Rostoucí investice do výrobních závodů na výrobu LFP ve Spojených státech přicházejí nejen od domácích společností, jako jsou Ford, ONE a General Motors .Výrobci baterií z Norska, Izraele, Jižní Koreje a dokonce i z Číny se zavázali vybudovat v USA zařízení na výrobu materiálů, komponentů a baterií LFP, z nichž některé se nebudou používat ve vozidlech, ale ve velkých systémech pro skladování energie.„Technologie LFP byla vynalezena v USA a zde také poprvé komercializována,“ řekl Whittingham. Podle něj se tak stalo ještě předtím, než čínské společnosti, jako jsou BYD a CATL, tuto technologii „rychle zdokonalily a nasadily“, především v elektromobilech.Dodal, že vzhledem k přetrvávající cenové výhodě oproti NCM by se nyní LFP „měly používat ve všech systémech skladování v síti a v levnějších automobilech“.
Tagy: baterieelektromobilyfosfátkobaltKomodityLithiumniklželezo

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Související:

      1. Tesla navrhuje Muskovu rekordní odměnu téměř 1 bilion dolarů
      2. Jak může společnost Tesla dosáhnout hodnoty 8,5 bilionu dolarů?
      3. Tesla ztrácí podíl na americkém trhu s elektromobily uprostřed boomu EV
      4. Tesla vs. Alphabet: Kdo má navrch v závodě o autonomní mobilitu?
      5. 18. srpna – Jak Elon Musk změnil hru se svou automobilkou Tesla
      6. 3. září — Tesla zase mění pravidla hry. A rozhodně ne naposledy
      7. 24. července – Tesla se pomalu stává mainstreamovou záležitostí
      8. Zbrusu nová Škoda Epiq na elektřinu dostane baterie typu LFP
      9. Čína zpřísňuje kontrolu nad technologiemi baterií pro elektromobily
      Advertisement

      Breaking.

      23:52

      Chevron přehodnotí provoz rafinerie: Kalifornie čelí palivové krizi

      23:48

      Stellantis chystá miliardové investice v USA: Nové modely a továrny

      23:43

      Ruské akcie na hraně: Investoři se obávají budoucnosti trhu

      19:12

      Ekvádor chrání přírodu: kanadský zlatý projekt zastaven

      19:03

      Čína posiluje ruskou strategii: Satelitní informace v akci

      18:22

      Andrej Babiš ovládá volby: ANO míří k vítězství!

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Shutterstock
      Akcie

      Tesla dosáhla rekordu, Musk si připisuje astronomické bohatství

      3 října, 2025

      Rekordní třetí čtvrtletí přepisuje histori. Má to ovšem svá ale... Společnost Tesla (TSLA) zaznamenala ve třetím čtvrtletí roku rekordní prodej...

      Zdroj: Getty Images

      Akcie těžařů zlata lámou rekordy, porážejí i boom akcií čipových firem

      3 října, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      Amazon má nový „korunní klenot“ a není to ani cloud, ani e-shop

      3 října, 2025
      Zdroj: Shutterstock

      JPMorgan vidí příležitost v Bloom Energy díky poptávce datových center

      3 října, 2025
      Zdroj: Getty Images

      Roku se znovu dostává nad hranici 100 dolarů. Tentokrát to může být jiné

      2 října, 2025

      IPO Radar.

      Verisure Plc.

      Datum IPO: 8 října, 2025
      Potenciální ocenění: 12,9 - 13,9 miliard eur (přibližně 16,3 miliard dolarů).

      Buďte u toho

      Nejčtenější zprávy.

      Tesla dosáhla rekordu, Musk si připisuje astronomické bohatství

      3 října, 2025

      Morgan Stanley označuje pokles DraftKings a Flutter za nákupní příležitost

      2 října, 2025

      Dow i přes pravděpodobné uzavření vlády dosahuje rekordního maxima

      30 září, 2025

      S&P 500 zaznamenal další rekordní uzavření navzdory pokračujícímu shutdownu

      2 října, 2025

      Odchod předsedy HSBC zanechává největší evropskou banku bez vedení

      30 září, 2025

      S&P 500 zaznamenal týdenní růst navzdory shutdownu vlády USA

      3 října, 2025

      Sektor služeb v USA slábne a zvyšuje tlak na snížení sazeb Fedu

      4 října, 2025

      S&P 500 uzavřel nad 6 700 body díky sázkám na omezený dopad shutdownu

      1 října, 2025
      Advertisement

      Tip editora.

      Zdroj: Getty Images
      AI

      Tyto akcie AI vynikají jako vítězové v dodavatelském řetězci

      30 září, 2025

      Umělá inteligence se stala jedním z největších motorů růstu polovodičového průmyslu a každá zpráva o dodavatelském řetězci přitahuje pozornost investorů.

      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
        • Hospodářské výsledky
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.