Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

V případě baterií pro elektromobily se lithium-železo-fosfát stává důležitou komoditou

Vzhledem k tomu, že se automobilový průmysl snaží vyrábět cenově dostupnější elektromobily, jejichž nejdražšími součástmi jsou baterie, získává lithium-železo-fosfát jako materiál pro baterie elektromobilů stále větší oblibu.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
22 června, 2023
4 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Obliba chemické sloučeniny známé jako LFP je částečně způsobena obavami o životní prostředí a geopolitickými obavami. Díky technologickému pokroku se však také snížil rozdíl ve výkonnosti oproti více používaným materiálům, jako je nikl a kobalt.

Technologie LFP, kterou před dvěma lety přijal lídr v oboru elektromobilů Tesla (NASDAQ:TSLA), vyvolala nový zájem zejména v USA, kde řada domácích i zámořských výrobců přislíbila výstavbu nových výrobních závodů v hodnotě více než 14 miliard dolarů.

V zámoří dvě největší světové automobilky, Toyota Motor (NYSE:TM) a Hyundai Motor, v minulém týdnu oznámily plány na vybavení svých budoucích vozidel bateriemi LFP, ale plány pro USA nezveřejnily.

„LFP je levnější než kobalt a nikl a všechny minerály lze získat zde v Severní Americe, což znamená mnohem nižší náklady na dopravu a bezpečnější dodavatelský řetězec,“ řekl Stanley Whittingham, profesor na Binghamtonské univerzitě v New Yorku a nositel Nobelovy ceny za rok 2019 za práci na lithium-iontových bateriích.

Přidání manganu, který je základní složkou konkurenčních niklkobalt-manganových (NCM) bateriových článků, umožnilo lithium-železo-fosfátovým článkům pojmout více energie než dříve, což elektromobilům umožňuje větší dojezd – až 724 km na jedno nabití, uvedla nedávno Toyota.

Advertisement
Zdroj: Getty Images

Společnost Our Next Energy se sídlem v Michiganu, která staví ve Van Buren Township komplex na výrobu baterií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, je podle svého zakladatele a výkonného ředitele Mujeeba Ijaze zastáncem LFP, protože „materiály jsou hojnější a udržitelnější, s mnohem menším rizikem“ požáru.

„Ukázali jsme také, že se můžete vyrovnat kobaltovým článkům bez jakýchkoli kompromisů,“ řekl.

Tesla patří mezi automobilky, které se na trzích mimo Čínu snaží nabízet levnější elektromobily – v případě Tesly se základní cena pohybuje kolem 25 000 dolarů. Použití baterií LFP by podle odborníků mělo společnosti Tesla a jejím konkurentům pomoci tohoto cíle dosáhnout.

Společnost Ford Motor (NYSE:F) hodlá v západním Michiganu otevřít továrnu na výrobu článků LFP v hodnotě 3,5 miliardy dolarů, přičemž využije technologii licencovanou od čínské společnosti CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily. Cílem, jak v únoru uvedl generální ředitel společnosti Ford Jim Farley, je snížit náklady automobilky na články na méně než 70 dolarů za kilowatthodinu z více než 100 dolarů/kWh u současných článků NCM.

Podle odbornice na baterie Shirley Mengové, profesorky Chicagské univerzity a vedoucí Střediska pro spolupráci v oblasti skladování energie v Argonne National Laboratory, pochází více než 90 % materiálů a komponentů LFP stále z Číny.

Rychle rostoucí zavádění LFP výrobci elektromobilů, včetně společností Tesla a Hyundai, naznačuje, že tyto společnosti „nejsou připraveny oddělit se od Číny“, uvedl Meng.

Chcete využít této příležitosti?

„ATRAKTIVNÍ NABÍDKA“

Zdroj: Getty Images

Odborník na baterie Lukasz Bednarski, autor knihy „Lithium: „Globální závod o dominanci baterií a novou energetickou revoluci“, se domnívá, že zájem výrobců automobilů o výrobu levnějších elektromobilů by mohl být jedním z faktorů, které stojí za rostoucí popularitou lithia.

„LFP poskytuje dostatečně dobrý výkon při nižších nákladech, což z něj činí atraktivní nabídku pro elektromobily střední třídy,“ řekl.

Bednarski dodal, že americký zákon o snižování inflace (IRA) poskytuje pobídky „pro rozvoj celého řetězce baterií (bez) upřednostňování chemie LFP“.

Rostoucí investice do výrobních závodů na výrobu LFP ve Spojených státech přicházejí nejen od domácích společností, jako jsou Ford, ONE a General Motors (NYSE:GM).

Výrobci baterií z Norska, Izraele, Jižní Koreje a dokonce i z Číny se zavázali vybudovat v USA zařízení na výrobu materiálů, komponentů a baterií LFP, z nichž některé se nebudou používat ve vozidlech, ale ve velkých systémech pro skladování energie.

„Technologie LFP byla vynalezena v USA a zde také poprvé komercializována,“ řekl Whittingham. Podle něj se tak stalo ještě předtím, než čínské společnosti, jako jsou BYD a CATL, tuto technologii „rychle zdokonalily a nasadily“, především v elektromobilech.

Dodal, že vzhledem k přetrvávající cenové výhodě oproti NCM by se nyní LFP „měly používat ve všech systémech skladování v síti a v levnějších automobilech“.

Obliba chemické sloučeniny známé jako LFP je částečně způsobena obavami o životní prostředí a geopolitickými obavami. Díky technologickému pokroku se však také snížil rozdíl ve výkonnosti oproti více používaným materiálům, jako je nikl a kobalt.Technologie LFP, kterou před dvěma lety přijal lídr v oboru elektromobilů Tesla , vyvolala nový zájem zejména v USA, kde řada domácích i zámořských výrobců přislíbila výstavbu nových výrobních závodů v hodnotě více než 14 miliard dolarů.V zámoří dvě největší světové automobilky, Toyota Motor a Hyundai Motor, v minulém týdnu oznámily plány na vybavení svých budoucích vozidel bateriemi LFP, ale plány pro USA nezveřejnily.„LFP je levnější než kobalt a nikl a všechny minerály lze získat zde v Severní Americe, což znamená mnohem nižší náklady na dopravu a bezpečnější dodavatelský řetězec,“ řekl Stanley Whittingham, profesor na Binghamtonské univerzitě v New Yorku a nositel Nobelovy ceny za rok 2019 za práci na lithium-iontových bateriích.Přidání manganu, který je základní složkou konkurenčních niklkobalt-manganových bateriových článků, umožnilo lithium-železo-fosfátovým článkům pojmout více energie než dříve, což elektromobilům umožňuje větší dojezd – až 724 km na jedno nabití, uvedla nedávno Toyota.Společnost Our Next Energy se sídlem v Michiganu, která staví ve Van Buren Township komplex na výrobu baterií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, je podle svého zakladatele a výkonného ředitele Mujeeba Ijaze zastáncem LFP, protože „materiály jsou hojnější a udržitelnější, s mnohem menším rizikem“ požáru.„Ukázali jsme také, že se můžete vyrovnat kobaltovým článkům bez jakýchkoli kompromisů,“ řekl.Tesla patří mezi automobilky, které se na trzích mimo Čínu snaží nabízet levnější elektromobily – v případě Tesly se základní cena pohybuje kolem 25 000 dolarů. Použití baterií LFP by podle odborníků mělo společnosti Tesla a jejím konkurentům pomoci tohoto cíle dosáhnout.Společnost Ford Motor hodlá v západním Michiganu otevřít továrnu na výrobu článků LFP v hodnotě 3,5 miliardy dolarů, přičemž využije technologii licencovanou od čínské společnosti CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily. Cílem, jak v únoru uvedl generální ředitel společnosti Ford Jim Farley, je snížit náklady automobilky na články na méně než 70 dolarů za kilowatthodinu z více než 100 dolarů/kWh u současných článků NCM.Podle odbornice na baterie Shirley Mengové, profesorky Chicagské univerzity a vedoucí Střediska pro spolupráci v oblasti skladování energie v Argonne National Laboratory, pochází více než 90 % materiálů a komponentů LFP stále z Číny.Rychle rostoucí zavádění LFP výrobci elektromobilů, včetně společností Tesla a Hyundai, naznačuje, že tyto společnosti „nejsou připraveny oddělit se od Číny“, uvedl Meng.Chcete využít této příležitosti?„ATRAKTIVNÍ NABÍDKA“Odborník na baterie Lukasz Bednarski, autor knihy „Lithium: „Globální závod o dominanci baterií a novou energetickou revoluci“, se domnívá, že zájem výrobců automobilů o výrobu levnějších elektromobilů by mohl být jedním z faktorů, které stojí za rostoucí popularitou lithia.„LFP poskytuje dostatečně dobrý výkon při nižších nákladech, což z něj činí atraktivní nabídku pro elektromobily střední třídy,“ řekl.Bednarski dodal, že americký zákon o snižování inflace poskytuje pobídky „pro rozvoj celého řetězce baterií upřednostňování chemie LFP“.Rostoucí investice do výrobních závodů na výrobu LFP ve Spojených státech přicházejí nejen od domácích společností, jako jsou Ford, ONE a General Motors .Výrobci baterií z Norska, Izraele, Jižní Koreje a dokonce i z Číny se zavázali vybudovat v USA zařízení na výrobu materiálů, komponentů a baterií LFP, z nichž některé se nebudou používat ve vozidlech, ale ve velkých systémech pro skladování energie.„Technologie LFP byla vynalezena v USA a zde také poprvé komercializována,“ řekl Whittingham. Podle něj se tak stalo ještě předtím, než čínské společnosti, jako jsou BYD a CATL, tuto technologii „rychle zdokonalily a nasadily“, především v elektromobilech.Dodal, že vzhledem k přetrvávající cenové výhodě oproti NCM by se nyní LFP „měly používat ve všech systémech skladování v síti a v levnějších automobilech“.
Tagy: baterieelektromobilyfosfátkobaltKomodityLithiumniklželezo


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    13:13

    NBC 10 WJAR hlásí, že policie v Providence zadržela osobu podezřelou v souvislosti se střelbou na Brownově univerzitě.

    12:28

    Ruský zákaz herní platformy Roblox vyvolává neobvyklý protest.

    12:24

    Proč se americký železniční nákladní sektor stal více znečišťujícím než uhelné elektrárny

    11:54

    Mohl by se AI stát novou hlavní výzvou pro e-commerce a služby doručování jídla?

    11:13

    Zkoumání obrovské příležitosti v hodnotě 1 bilionu dolarů na trhu autonomních vozidel v USA

    10:58

    Japonská centrální banka: Očekávání roste před zvýšením úrokových sazeb tento týden.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025

    Investiční banka Citi se domnívá, že akcie společnosti Boeing vstupují do nového roku v mimořádně zajímavé pozici a mohou nabídnout...

    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Burzovnísvět

    IPO JST a Beta Technologies: emise potvrzují sílu závěru roku 2025

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    CSG získává mnohamiliardový kontrakt na munici a posiluje svou globální pozici

    10 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    Nvidia jako hlavní kandidát na první firmu s hodnotou 10 bilionů dolarů

    14 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.