Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    02788.HK 24 listopadu, 2025

    Společnost působící v oblasti výroby elektrolytického hliníku

    PPHC 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    CBC 20 listopadu, 2025

    Americká bankovní společnost poskytující komplexní služby bankovnictví

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    Minulé IPO.

    02579.HK 17 listopadu, 2025

    Společnost specializující se na nové materiály pro baterie

    AERO 6 listopadu, 2025

    Mexický letecký dopravce, který poskytuje mezinárodní i vnitrostátní lety

    BLLN 6 listopadu, 2025

    Molekulárně diagnostická společnost vyvíjející prenatalní a onkologické testy

    BETA 4 listopadu, 2025

    Beta Technologies a její úspešný vstup na americkou burzu

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

V případě baterií pro elektromobily se lithium-železo-fosfát stává důležitou komoditou

Vzhledem k tomu, že se automobilový průmysl snaží vyrábět cenově dostupnější elektromobily, jejichž nejdražšími součástmi jsou baterie, získává lithium-železo-fosfát jako materiál pro baterie elektromobilů stále větší oblibu.

Andrej Krúpa Autor: Andrej Krúpa
22 června, 2023
4 min. čtení
Zdroj: Getty Images

Zdroj: Getty Images

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Obliba chemické sloučeniny známé jako LFP je částečně způsobena obavami o životní prostředí a geopolitickými obavami. Díky technologickému pokroku se však také snížil rozdíl ve výkonnosti oproti více používaným materiálům, jako je nikl a kobalt.

Technologie LFP, kterou před dvěma lety přijal lídr v oboru elektromobilů Tesla (NASDAQ:TSLA), vyvolala nový zájem zejména v USA, kde řada domácích i zámořských výrobců přislíbila výstavbu nových výrobních závodů v hodnotě více než 14 miliard dolarů.

V zámoří dvě největší světové automobilky, Toyota Motor (NYSE:TM) a Hyundai Motor, v minulém týdnu oznámily plány na vybavení svých budoucích vozidel bateriemi LFP, ale plány pro USA nezveřejnily.

„LFP je levnější než kobalt a nikl a všechny minerály lze získat zde v Severní Americe, což znamená mnohem nižší náklady na dopravu a bezpečnější dodavatelský řetězec,“ řekl Stanley Whittingham, profesor na Binghamtonské univerzitě v New Yorku a nositel Nobelovy ceny za rok 2019 za práci na lithium-iontových bateriích.

Přidání manganu, který je základní složkou konkurenčních niklkobalt-manganových (NCM) bateriových článků, umožnilo lithium-železo-fosfátovým článkům pojmout více energie než dříve, což elektromobilům umožňuje větší dojezd – až 724 km na jedno nabití, uvedla nedávno Toyota.

Advertisement
Zdroj: Getty Images

Společnost Our Next Energy se sídlem v Michiganu, která staví ve Van Buren Township komplex na výrobu baterií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, je podle svého zakladatele a výkonného ředitele Mujeeba Ijaze zastáncem LFP, protože „materiály jsou hojnější a udržitelnější, s mnohem menším rizikem“ požáru.

„Ukázali jsme také, že se můžete vyrovnat kobaltovým článkům bez jakýchkoli kompromisů,“ řekl.

Tesla patří mezi automobilky, které se na trzích mimo Čínu snaží nabízet levnější elektromobily – v případě Tesly se základní cena pohybuje kolem 25 000 dolarů. Použití baterií LFP by podle odborníků mělo společnosti Tesla a jejím konkurentům pomoci tohoto cíle dosáhnout.

Společnost Ford Motor (NYSE:F) hodlá v západním Michiganu otevřít továrnu na výrobu článků LFP v hodnotě 3,5 miliardy dolarů, přičemž využije technologii licencovanou od čínské společnosti CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily. Cílem, jak v únoru uvedl generální ředitel společnosti Ford Jim Farley, je snížit náklady automobilky na články na méně než 70 dolarů za kilowatthodinu z více než 100 dolarů/kWh u současných článků NCM.

Podle odbornice na baterie Shirley Mengové, profesorky Chicagské univerzity a vedoucí Střediska pro spolupráci v oblasti skladování energie v Argonne National Laboratory, pochází více než 90 % materiálů a komponentů LFP stále z Číny.

Rychle rostoucí zavádění LFP výrobci elektromobilů, včetně společností Tesla a Hyundai, naznačuje, že tyto společnosti „nejsou připraveny oddělit se od Číny“, uvedl Meng.

Chcete využít této příležitosti?

„ATRAKTIVNÍ NABÍDKA“

Zdroj: Getty Images

Odborník na baterie Lukasz Bednarski, autor knihy „Lithium: „Globální závod o dominanci baterií a novou energetickou revoluci“, se domnívá, že zájem výrobců automobilů o výrobu levnějších elektromobilů by mohl být jedním z faktorů, které stojí za rostoucí popularitou lithia.

„LFP poskytuje dostatečně dobrý výkon při nižších nákladech, což z něj činí atraktivní nabídku pro elektromobily střední třídy,“ řekl.

Bednarski dodal, že americký zákon o snižování inflace (IRA) poskytuje pobídky „pro rozvoj celého řetězce baterií (bez) upřednostňování chemie LFP“.

Rostoucí investice do výrobních závodů na výrobu LFP ve Spojených státech přicházejí nejen od domácích společností, jako jsou Ford, ONE a General Motors (NYSE:GM).

Výrobci baterií z Norska, Izraele, Jižní Koreje a dokonce i z Číny se zavázali vybudovat v USA zařízení na výrobu materiálů, komponentů a baterií LFP, z nichž některé se nebudou používat ve vozidlech, ale ve velkých systémech pro skladování energie.

„Technologie LFP byla vynalezena v USA a zde také poprvé komercializována,“ řekl Whittingham. Podle něj se tak stalo ještě předtím, než čínské společnosti, jako jsou BYD a CATL, tuto technologii „rychle zdokonalily a nasadily“, především v elektromobilech.

Dodal, že vzhledem k přetrvávající cenové výhodě oproti NCM by se nyní LFP „měly používat ve všech systémech skladování v síti a v levnějších automobilech“.

Obliba chemické sloučeniny známé jako LFP je částečně způsobena obavami o životní prostředí a geopolitickými obavami. Díky technologickému pokroku se však také snížil rozdíl ve výkonnosti oproti více používaným materiálům, jako je nikl a kobalt.Technologie LFP, kterou před dvěma lety přijal lídr v oboru elektromobilů Tesla , vyvolala nový zájem zejména v USA, kde řada domácích i zámořských výrobců přislíbila výstavbu nových výrobních závodů v hodnotě více než 14 miliard dolarů.V zámoří dvě největší světové automobilky, Toyota Motor a Hyundai Motor, v minulém týdnu oznámily plány na vybavení svých budoucích vozidel bateriemi LFP, ale plány pro USA nezveřejnily.„LFP je levnější než kobalt a nikl a všechny minerály lze získat zde v Severní Americe, což znamená mnohem nižší náklady na dopravu a bezpečnější dodavatelský řetězec,“ řekl Stanley Whittingham, profesor na Binghamtonské univerzitě v New Yorku a nositel Nobelovy ceny za rok 2019 za práci na lithium-iontových bateriích.Přidání manganu, který je základní složkou konkurenčních niklkobalt-manganových bateriových článků, umožnilo lithium-železo-fosfátovým článkům pojmout více energie než dříve, což elektromobilům umožňuje větší dojezd – až 724 km na jedno nabití, uvedla nedávno Toyota.Společnost Our Next Energy se sídlem v Michiganu, která staví ve Van Buren Township komplex na výrobu baterií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, je podle svého zakladatele a výkonného ředitele Mujeeba Ijaze zastáncem LFP, protože „materiály jsou hojnější a udržitelnější, s mnohem menším rizikem“ požáru.„Ukázali jsme také, že se můžete vyrovnat kobaltovým článkům bez jakýchkoli kompromisů,“ řekl.Tesla patří mezi automobilky, které se na trzích mimo Čínu snaží nabízet levnější elektromobily – v případě Tesly se základní cena pohybuje kolem 25 000 dolarů. Použití baterií LFP by podle odborníků mělo společnosti Tesla a jejím konkurentům pomoci tohoto cíle dosáhnout.Společnost Ford Motor hodlá v západním Michiganu otevřít továrnu na výrobu článků LFP v hodnotě 3,5 miliardy dolarů, přičemž využije technologii licencovanou od čínské společnosti CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily. Cílem, jak v únoru uvedl generální ředitel společnosti Ford Jim Farley, je snížit náklady automobilky na články na méně než 70 dolarů za kilowatthodinu z více než 100 dolarů/kWh u současných článků NCM.Podle odbornice na baterie Shirley Mengové, profesorky Chicagské univerzity a vedoucí Střediska pro spolupráci v oblasti skladování energie v Argonne National Laboratory, pochází více než 90 % materiálů a komponentů LFP stále z Číny.Rychle rostoucí zavádění LFP výrobci elektromobilů, včetně společností Tesla a Hyundai, naznačuje, že tyto společnosti „nejsou připraveny oddělit se od Číny“, uvedl Meng.Chcete využít této příležitosti?„ATRAKTIVNÍ NABÍDKA“Odborník na baterie Lukasz Bednarski, autor knihy „Lithium: „Globální závod o dominanci baterií a novou energetickou revoluci“, se domnívá, že zájem výrobců automobilů o výrobu levnějších elektromobilů by mohl být jedním z faktorů, které stojí za rostoucí popularitou lithia.„LFP poskytuje dostatečně dobrý výkon při nižších nákladech, což z něj činí atraktivní nabídku pro elektromobily střední třídy,“ řekl.Bednarski dodal, že americký zákon o snižování inflace poskytuje pobídky „pro rozvoj celého řetězce baterií upřednostňování chemie LFP“.Rostoucí investice do výrobních závodů na výrobu LFP ve Spojených státech přicházejí nejen od domácích společností, jako jsou Ford, ONE a General Motors .Výrobci baterií z Norska, Izraele, Jižní Koreje a dokonce i z Číny se zavázali vybudovat v USA zařízení na výrobu materiálů, komponentů a baterií LFP, z nichž některé se nebudou používat ve vozidlech, ale ve velkých systémech pro skladování energie.„Technologie LFP byla vynalezena v USA a zde také poprvé komercializována,“ řekl Whittingham. Podle něj se tak stalo ještě předtím, než čínské společnosti, jako jsou BYD a CATL, tuto technologii „rychle zdokonalily a nasadily“, především v elektromobilech.Dodal, že vzhledem k přetrvávající cenové výhodě oproti NCM by se nyní LFP „měly používat ve všech systémech skladování v síti a v levnějších automobilech“.
Tagy: baterieelektromobilyfosfátkobaltKomodityLithiumniklželezo


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Související:

    1. Tesla navrhuje Muskovu rekordní odměnu téměř 1 bilion dolarů
    2. Jak může společnost Tesla dosáhnout hodnoty 8,5 bilionu dolarů?
    3. Tesla ztrácí podíl na americkém trhu s elektromobily uprostřed boomu EV
    4. 3. září — Tesla zase mění pravidla hry. A rozhodně ne naposledy
    5. Zbrusu nová Škoda Epiq na elektřinu dostane baterie typu LFP
    Advertisement

    Breaking.

    16:35

    Marocké akcie klesly při uzavření trhu; index Moroccan All Shares se snížil o 1,56 %.

    16:34

    Kraken, burza kryptoměn, tajně podává žádost o IPO v USA

    16:32

    Akcie GT Biopharma rostou, protože fáze 1 klinické studie postupuje k vyššímu dávkování.

    16:31

    EU odkládá regulace AI s „vysokým rizikem“ na rok 2027 po odporu velkých technologických společností

    16:29

    Akcie Protara Therapeutics klesají i přes povzbudivé výsledky z klinické studie lymfatické malformace.

    16:27

    Akcie Venu Holding prudce vzrostly po oznámení zpětného odkupu za 10 milionů dolarů.

    Advertisement

    Příležitosti.

    IPO

    Výrazný růst Quantgroup – černý kůň hongkongského IPO boomu

    19 listopadu, 2025

    Hongkongské IPO žijí v roce 2025 svým vlastním životem. Investoři hladoví po nových příbězích, kapitál proudí do technologických i spotřebitelských...

    Zdroj: Getty Images

    Akcie s rychle rostoucími dividendami a silným cash flow lákají investory

    19 listopadu, 2025

    Hliníkový gigant Chuangxin míří na burzu s IPO za 5,5 miliardy HK$

    19 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Proč není příliš pozdě na nákup akcií společnosti Alphabet

    18 listopadu, 2025
    Zdroj: Getty Images

    Tesla může posílit o více než čtvrtinu díky růstu robotaxi a FSD

    18 listopadu, 2025

    IPO Radar.

    Chuangxin Industries

    Datum IPO: 24 listopadu, 2025
    Potenciální ocenění: 20,36 miliard HKD až 21,98 miliard HKD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Nvidia čelí největšímu testu roku, který může otřást celým AI trhem

    18 listopadu, 2025

    Americké akcie klesají; pozornost se soustředí na klíčová ekonomická data

    17 listopadu, 2025

    Newyorská pobočka Fedu svolala schůzku s firmami z Wall Street

    15 listopadu, 2025

    S&P 500 klesá, optimistické sázky na budoucnost AI oslabují

    17 listopadu, 2025

    USA uzavřely obchodní dohodu se Švýcarskem, tvrdí úředníci

    15 listopadu, 2025

    Proměnlivá pozice amerického dolaru těsně před koncem roku

    18 listopadu, 2025

    Proč technologie táhnou americké akcie dolů už čtvrtý den v řadě

    19 listopadu, 2025

    Dohoda Disney a YouTube TV potvrzuje rostoucí dominanci streamingu

    16 listopadu, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Akcie Alphabet rostou díky Buffettovi a trh čeká na klíčový AI katalyzátor

    18 listopadu, 2025

    Akcie společnosti Alphabet zažívají mimořádně silný rok a postupně se mění z technologického titulu, který byl ještě na začátku roku...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • DIP
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.