Vzhledem k tomu, že se automobilový průmysl snaží vyrábět cenově dostupnější elektromobily, jejichž nejdražšími součástmi jsou baterie, získává lithium-železo-fosfát jako materiál pro baterie elektromobilů stále větší oblibu.
Obliba chemické sloučeniny známé jako LFP je částečně způsobena obavami o životní prostředí a geopolitickými obavami. Díky technologickému pokroku se však také snížil rozdíl ve výkonnosti oproti více používaným materiálům, jako je nikl a kobalt.
Technologie LFP, kterou před dvěma lety přijal lídr v oboru elektromobilů Tesla (NASDAQ:TSLA), vyvolala nový zájem zejména v USA, kde řada domácích i zámořských výrobců přislíbila výstavbu nových výrobních závodů v hodnotě více než 14 miliard dolarů.
V zámoří dvě největší světové automobilky, Toyota Motor (NYSE:TM) a Hyundai Motor, v minulém týdnu oznámily plány na vybavení svých budoucích vozidel bateriemi LFP, ale plány pro USA nezveřejnily.
„LFP je levnější než kobalt a nikl a všechny minerály lze získat zde v Severní Americe, což znamená mnohem nižší náklady na dopravu a bezpečnější dodavatelský řetězec,“ řekl Stanley Whittingham, profesor na Binghamtonské univerzitě v New Yorku a nositel Nobelovy ceny za rok 2019 za práci na lithium-iontových bateriích.
Přidání manganu, který je základní složkou konkurenčních niklkobalt-manganových (NCM) bateriových článků, umožnilo lithium-železo-fosfátovým článkům pojmout více energie než dříve, což elektromobilům umožňuje větší dojezd – až 724 km na jedno nabití, uvedla nedávno Toyota.
Společnost Our Next Energy se sídlem v Michiganu, která staví ve Van Buren Township komplex na výrobu baterií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, je podle svého zakladatele a výkonného ředitele Mujeeba Ijaze zastáncem LFP, protože „materiály jsou hojnější a udržitelnější, s mnohem menším rizikem“ požáru.
„Ukázali jsme také, že se můžete vyrovnat kobaltovým článkům bez jakýchkoli kompromisů,“ řekl.
Tesla patří mezi automobilky, které se na trzích mimo Čínu snaží nabízet levnější elektromobily – v případě Tesly se základní cena pohybuje kolem 25 000 dolarů. Použití baterií LFP by podle odborníků mělo společnosti Tesla a jejím konkurentům pomoci tohoto cíle dosáhnout.
Společnost Ford Motor (NYSE:F) hodlá v západním Michiganu otevřít továrnu na výrobu článků LFP v hodnotě 3,5 miliardy dolarů, přičemž využije technologii licencovanou od čínské společnosti CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily. Cílem, jak v únoru uvedl generální ředitel společnosti Ford Jim Farley, je snížit náklady automobilky na články na méně než 70 dolarů za kilowatthodinu z více než 100 dolarů/kWh u současných článků NCM.
Podle odbornice na baterie Shirley Mengové, profesorky Chicagské univerzity a vedoucí Střediska pro spolupráci v oblasti skladování energie v Argonne National Laboratory, pochází více než 90 % materiálů a komponentů LFP stále z Číny.
Rychle rostoucí zavádění LFP výrobci elektromobilů, včetně společností Tesla a Hyundai, naznačuje, že tyto společnosti „nejsou připraveny oddělit se od Číny“, uvedl Meng.
„ATRAKTIVNÍ NABÍDKA“
Odborník na baterie Lukasz Bednarski, autor knihy „Lithium: „Globální závod o dominanci baterií a novou energetickou revoluci“, se domnívá, že zájem výrobců automobilů o výrobu levnějších elektromobilů by mohl být jedním z faktorů, které stojí za rostoucí popularitou lithia.
„LFP poskytuje dostatečně dobrý výkon při nižších nákladech, což z něj činí atraktivní nabídku pro elektromobily střední třídy,“ řekl.
Bednarski dodal, že americký zákon o snižování inflace (IRA) poskytuje pobídky „pro rozvoj celého řetězce baterií (bez) upřednostňování chemie LFP“.
Rostoucí investice do výrobních závodů na výrobu LFP ve Spojených státech přicházejí nejen od domácích společností, jako jsou Ford, ONE a General Motors (NYSE:GM).
Výrobci baterií z Norska, Izraele, Jižní Koreje a dokonce i z Číny se zavázali vybudovat v USA zařízení na výrobu materiálů, komponentů a baterií LFP, z nichž některé se nebudou používat ve vozidlech, ale ve velkých systémech pro skladování energie.
„Technologie LFP byla vynalezena v USA a zde také poprvé komercializována,“ řekl Whittingham. Podle něj se tak stalo ještě předtím, než čínské společnosti, jako jsou BYD a CATL, tuto technologii „rychle zdokonalily a nasadily“, především v elektromobilech.
Dodal, že vzhledem k přetrvávající cenové výhodě oproti NCM by se nyní LFP „měly používat ve všech systémech skladování v síti a v levnějších automobilech“.
Vzhledem k tomu, že se automobilový průmysl snaží vyrábět cenově dostupnější elektromobily, jejichž nejdražšími součástmi jsou baterie, získává lithium-železo-fosfát jako materiál pro baterie elektromobilů stále větší oblibu. Obliba chemické sloučeniny známé jako LFP je částečně způsobena obavami o životní prostředí a geopolitickými obavami. Díky technologickému pokroku se však také snížil rozdíl ve výkonnosti oproti více používaným materiálům, jako je nikl a kobalt. Technologie LFP, kterou před dvěma lety přijal lídr v oboru elektromobilů Tesla , vyvolala nový zájem zejména v USA, kde řada domácích i zámořských výrobců přislíbila výstavbu nových výrobních závodů v hodnotě více než 14 miliard dolarů. V zámoří dvě největší světové automobilky, Toyota Motor a Hyundai Motor, v minulém týdnu oznámily plány na vybavení svých budoucích vozidel bateriemi LFP, ale plány pro USA nezveřejnily. „LFP je levnější než kobalt a nikl a všechny minerály lze získat zde v Severní Americe, což znamená mnohem nižší náklady na dopravu a bezpečnější dodavatelský řetězec,“ řekl Stanley Whittingham, profesor na Binghamtonské univerzitě v New Yorku a nositel Nobelovy ceny za rok 2019 za práci na lithium-iontových bateriích. Přidání manganu, který je základní složkou konkurenčních niklkobalt-manganových bateriových článků, umožnilo lithium-železo-fosfátovým článkům pojmout více energie než dříve, což elektromobilům umožňuje větší dojezd – až 724 km na jedno nabití, uvedla nedávno Toyota. Společnost Our Next Energy se sídlem v Michiganu, která staví ve Van Buren Township komplex na výrobu baterií v hodnotě 1,6 miliardy dolarů, je podle svého zakladatele a výkonného ředitele Mujeeba Ijaze zastáncem LFP, protože „materiály jsou hojnější a udržitelnější, s mnohem menším rizikem“ požáru. „Ukázali jsme také, že se můžete vyrovnat kobaltovým článkům bez jakýchkoli kompromisů,“ řekl. Tesla patří mezi automobilky, které se na trzích mimo Čínu snaží nabízet levnější elektromobily – v případě Tesly se základní cena pohybuje kolem 25 000 dolarů. Použití baterií LFP by podle odborníků mělo společnosti Tesla a jejím konkurentům pomoci tohoto cíle dosáhnout. Společnost Ford Motor hodlá v západním Michiganu otevřít továrnu na výrobu článků LFP v hodnotě 3,5 miliardy dolarů, přičemž využije technologii licencovanou od čínské společnosti CATL, největšího světového výrobce baterií pro elektromobily. Cílem, jak v únoru uvedl generální ředitel společnosti Ford Jim Farley, je snížit náklady automobilky na články na méně než 70 dolarů za kilowatthodinu z více než 100 dolarů/kWh u současných článků NCM. Podle odbornice na baterie Shirley Mengové, profesorky Chicagské univerzity a vedoucí Střediska pro spolupráci v oblasti skladování energie v Argonne National Laboratory, pochází více než 90 % materiálů a komponentů LFP stále z Číny. Rychle rostoucí zavádění LFP výrobci elektromobilů, včetně společností Tesla a Hyundai, naznačuje, že tyto společnosti „nejsou připraveny oddělit se od Číny“, uvedl Meng. „ATRAKTIVNÍ NABÍDKA“ Odborník na baterie Lukasz Bednarski, autor knihy „Lithium: „Globální závod o dominanci baterií a novou energetickou revoluci“, se domnívá, že zájem výrobců automobilů o výrobu levnějších elektromobilů by mohl být jedním z faktorů, které stojí za rostoucí popularitou lithia. „LFP poskytuje dostatečně dobrý výkon při nižších nákladech, což z něj činí atraktivní nabídku pro elektromobily střední třídy,“ řekl. Bednarski dodal, že americký zákon o snižování inflace poskytuje pobídky „pro rozvoj celého řetězce baterií upřednostňování chemie LFP“. Rostoucí investice do výrobních závodů na výrobu LFP ve Spojených státech přicházejí nejen od domácích společností, jako jsou Ford, ONE a General Motors . Výrobci baterií z Norska, Izraele, Jižní Koreje a dokonce i z Číny se zavázali vybudovat v USA zařízení na výrobu materiálů, komponentů a baterií LFP, z nichž některé se nebudou používat ve vozidlech, ale ve velkých systémech pro skladování energie. „Technologie LFP byla vynalezena v USA a zde také poprvé komercializována,“ řekl Whittingham. Podle něj se tak stalo ještě předtím, než čínské společnosti, jako jsou BYD a CATL, tuto technologii „rychle zdokonalily a nasadily“, především v elektromobilech. Dodal, že vzhledem k přetrvávající cenové výhodě oproti NCM by se nyní LFP „měly používat ve všech systémech skladování v síti a v levnějších automobilech“.