Mexický nearshoring je reálný, ale investoři by si měli být vědomi některých úskalí.
Nearshoring – nazývaný také reshoring, onshoring, inshoring nebo backshoring – pomáhá letos mexickým akciím růst. ETF iShares MSCI Mexico (EWW) vzrostl o více než 25 %, což je více než index S&P 500, který je vyšší o 15 %, a ETF iShares MSCI Emerging Markets, který je vpředu jen o 4 %.
Pro americké společnosti má přesun provozů z Asie do Mexika přesvědčivé výhody, včetně geografické blízkosti a nízkých nákladů na pracovní sílu.
Někteří účastníci trhu však nabádají investory k opatrnosti a tvrdí, že existují problémy. Prezident Andrés Manuel López Obrador na začátku tohoto roku zabavil železnici provozovanou konglomerátem Grupo México, což některé investory přimělo k opatrnosti. Mexická vláda podle nich musí ještě vyřešit několik problémů.
„Nearshoring je skutečný. V tuto chvíli přispívá k tvorbě HDP, zejména na severu Mexika, kde zaznamenáváme nadprůměrný růst ve srovnání se zbytkem Mexika,“ uvedla Meagan Naceová, analytička týmu Artisan Partners Sustainable Emerging Markets. Naceová se v listopadu vydala na cestu do této země.
Některé hrozby však „skutečně zpochybňují, jak dlouho může toto tempo růstu nearshoringu trvat,“ dodala Naceová.
Zde jsou tři otázky, které by investoři měli zvážit:
Přístup k energii Podle červnové poznámky mexického akciového stratéga banky Morgan Stanley Nikolaje Lippmanna je „rizikem číslo jedna“, které ohrožuje nearshoring, elektřina. Nedostatek stabilních a spolehlivých zdrojů energie je problémem pro americké společnosti, které se snaží přiblížit své provozy k domovu.
Podle březnové poznámky, v níž Lippmann hovoří o potřebě obnovy elektrické infrastruktury v Mexiku, „bez elektřiny neexistuje žádná průmyslová revoluce v oblasti nearshoringu“.
„Průmyslový sever Mexika a Baja California se již nyní potýkají s problémy a zemi hrozí, že v roce 2025 bude čelit deficitu elektrické energie… pokud v příštích letech nedojde k navýšení kapacit,“ uvedl Lippman.
Tento potenciální deficit vede „některé společnosti k pochybnostem o návratnosti investic do přesunu celého dodavatelského řetězce, když ve vaší zemi neexistuje žádná motivace k budování obnovitelných zdrojů energie a nemusíte mít přístup k síti,“ řekla Naceová.
Potřeba „sekundárních měst“ Společnosti, které se snaží přesídlit své provozy do Mexika, hledají prostory v severní části země, v blízkosti hranic se Spojenými státy. Monterrey, město vybrané pro závod společnosti Tesla, je jedním z takových průmyslových center.
Podle Naceové z Artisan Partners je však velká část tohoto regionu zcela zastavěná, na rozdíl od jižního Mexika, které je obvykle cílem turistů. To firmám ztěžuje vybudování provozní základny.
„Není zde žádný prostor pro další budovy, pokud nezačnete hledat tato sekundární města,“ řekla Naceová. Dodala, že z doslechu slyšela, že problémem je také hledání pracovních sil v severním Mexiku, protože pracovníci se obávají žít v tomto regionu.
„Myslíte si, že je to vzkvétající oblast, a ono to tak je, a je to naplněné k prasknutí… nikdo tam vlastně nechce žít,“ řekla.
Nedostatek vody Problémem pro společnosti v Mexiku je také přístup k vodě. Prezident López Obrador totiž již dříve zakázal provozovat zařízení v oblasti Nuevo León, kde se nachází Monterrey, kvůli nedostatku vody. Uvedl, že společnost Tesla nabídla, že bude ve svém závodě používat recyklovanou vodu.
Společnosti se zavázaly, „že veškerá voda používaná při výrobě elektromobilů bude recyklovaná“, uvedl López Obrador.
Automobilky nejsou jediným průmyslovým odvětvím, které je náročné na spotřebu vody. Obrovské množství vody potřebují také výrobci polovodičů, kteří se rovněž snaží o přesun provozů.
„To je oblast, kterou se Mexiko skutečně nezabývalo,“ řekla Naceová.
Nace sice uznává, že akciový trh v Mexiku zůstává mělký „a poměrně úzký“, ale našel pro investory méně zřejmé tipy na akcie. Průmyslová realitní společnost Vesta Mexico, která nedávno debutovala na newyorské burze, podle ní těží z trendu nearshoringu, má nadnárodní operace a vynikající řízení společnosti.
Dalším tipem je pojišťovna automobilů Qualitas Controladora SAB de CV, kterou Naceová označila za méně známou příležitost. Podle Naceové je tato firma největší automobilovou pojišťovnou v Mexiku, „podobně jako Progressive ve Spojených státech. Významné je, že nabízí program přeshraniční nákladní dopravy a je připravena získat podíl na trhu.
„Mnohdy je americkým společnostem nepříjemné pojišťovat svůj vozový park v rámci Mexika, ale skutečnost je taková, že mexičtí řidiči kamionů raději volají mexické společnosti,“ řekla, „takže je výhodné mít mexickou společnost jako svého pojistitele v přeshraniční dopravě.“
Mexický nearshoring je reálný, ale investoři by si měli být vědomi některých úskalí. Nearshoring – nazývaný také reshoring, onshoring, inshoring nebo backshoring – pomáhá letos mexickým akciím růst. ETF iShares MSCI Mexico vzrostl o více než 25 %, což je více než index S&P 500, který je vyšší o 15 %, a ETF iShares MSCI Emerging Markets, který je vpředu jen o 4 %. Pro americké společnosti má přesun provozů z Asie do Mexika přesvědčivé výhody, včetně geografické blízkosti a nízkých nákladů na pracovní sílu. Někteří účastníci trhu však nabádají investory k opatrnosti a tvrdí, že existují problémy. Prezident Andrés Manuel López Obrador na začátku tohoto roku zabavil železnici provozovanou konglomerátem Grupo México, což některé investory přimělo k opatrnosti. Mexická vláda podle nich musí ještě vyřešit několik problémů. „Nearshoring je skutečný. V tuto chvíli přispívá k tvorbě HDP, zejména na severu Mexika, kde zaznamenáváme nadprůměrný růst ve srovnání se zbytkem Mexika,“ uvedla Meagan Naceová, analytička týmu Artisan Partners Sustainable Emerging Markets. Naceová se v listopadu vydala na cestu do této země. Některé hrozby však „skutečně zpochybňují, jak dlouho může toto tempo růstu nearshoringu trvat,“ dodala Naceová. Zde jsou tři otázky, které by investoři měli zvážit: Přístup k energiiPodle červnové poznámky mexického akciového stratéga banky Morgan Stanley Nikolaje Lippmanna je „rizikem číslo jedna“, které ohrožuje nearshoring, elektřina. Nedostatek stabilních a spolehlivých zdrojů energie je problémem pro americké společnosti, které se snaží přiblížit své provozy k domovu. Podle březnové poznámky, v níž Lippmann hovoří o potřebě obnovy elektrické infrastruktury v Mexiku, „bez elektřiny neexistuje žádná průmyslová revoluce v oblasti nearshoringu“. „Průmyslový sever Mexika a Baja California se již nyní potýkají s problémy a zemi hrozí, že v roce 2025 bude čelit deficitu elektrické energie… pokud v příštích letech nedojde k navýšení kapacit,“ uvedl Lippman. Tento potenciální deficit vede „některé společnosti k pochybnostem o návratnosti investic do přesunu celého dodavatelského řetězce, když ve vaší zemi neexistuje žádná motivace k budování obnovitelných zdrojů energie a nemusíte mít přístup k síti,“ řekla Naceová. Potřeba „sekundárních měst“Společnosti, které se snaží přesídlit své provozy do Mexika, hledají prostory v severní části země, v blízkosti hranic se Spojenými státy. Monterrey, město vybrané pro závod společnosti Tesla, je jedním z takových průmyslových center. Podle Naceové z Artisan Partners je však velká část tohoto regionu zcela zastavěná, na rozdíl od jižního Mexika, které je obvykle cílem turistů. To firmám ztěžuje vybudování provozní základny. „Není zde žádný prostor pro další budovy, pokud nezačnete hledat tato sekundární města,“ řekla Naceová. Dodala, že z doslechu slyšela, že problémem je také hledání pracovních sil v severním Mexiku, protože pracovníci se obávají žít v tomto regionu. „Myslíte si, že je to vzkvétající oblast, a ono to tak je, a je to naplněné k prasknutí… nikdo tam vlastně nechce žít,“ řekla. Nedostatek vodyProblémem pro společnosti v Mexiku je také přístup k vodě. Prezident López Obrador totiž již dříve zakázal provozovat zařízení v oblasti Nuevo León, kde se nachází Monterrey, kvůli nedostatku vody. Uvedl, že společnost Tesla nabídla, že bude ve svém závodě používat recyklovanou vodu. Společnosti se zavázaly, „že veškerá voda používaná při výrobě elektromobilů bude recyklovaná“, uvedl López Obrador. Automobilky nejsou jediným průmyslovým odvětvím, které je náročné na spotřebu vody. Obrovské množství vody potřebují také výrobci polovodičů, kteří se rovněž snaží o přesun provozů. „To je oblast, kterou se Mexiko skutečně nezabývalo,“ řekla Naceová. Nace sice uznává, že akciový trh v Mexiku zůstává mělký „a poměrně úzký“, ale našel pro investory méně zřejmé tipy na akcie. Průmyslová realitní společnost Vesta Mexico, která nedávno debutovala na newyorské burze, podle ní těží z trendu nearshoringu, má nadnárodní operace a vynikající řízení společnosti. Dalším tipem je pojišťovna automobilů Qualitas Controladora SAB de CV, kterou Naceová označila za méně známou příležitost. Podle Naceové je tato firma největší automobilovou pojišťovnou v Mexiku, „podobně jako Progressive ve Spojených státech. Významné je, že nabízí program přeshraniční nákladní dopravy a je připravena získat podíl na trhu. „Mnohdy je americkým společnostem nepříjemné pojišťovat svůj vozový park v rámci Mexika, ale skutečnost je taková, že mexičtí řidiči kamionů raději volají mexické společnosti,“ řekla, „takže je výhodné mít mexickou společnost jako svého pojistitele v přeshraniční dopravě.“