Akcie čínského výrobce automobilů BYD kótovaného v Číně vyskočily v úterý o více než 5 %, den poté, co vykázaly hvězdný skok zisku za první pololetí.
Díky rekordním dodávkám čínský výrobce elektromobilů v pondělí vykázal 204,68% skok čistého zisku za první pololetí – to je čistý zisk 10,95 miliardy jüanů
Akcie automobilky kótované v Hongkongu vzrostly o 5,6 %, zatímco akcie v Šen-čenu v úterý vzrostly až o 4,75 %.
Silná čísla byla způsobena především rychlým růstem v oblasti výroby nových energetických vozidel, uvedla firma ve zprávě o cenných papírech.
Tržby za prvních šest měsíců vzrostly o 72,72 % ve srovnání s prvním pololetím roku 2022, uvádí se v akciovém hlášení.
„Pokud se podíváte na čísla společnosti BYD, je zřejmé, že růst horní linie byl velmi silný, ale ještě větší dojem na nás udělaly její marže. Hrubá marže společnosti BYD v prvním pololetí činila 18 %. To je hrubá marže společnosti Tesla,“ tvrdí Jiong Shao, analytik čínské technologické společnosti Barclays.
Nejprodávanější čínská značka automobilů vykázala nejlepší čtvrtletní prodejní výsledky v historii. Prodeje osobních vozů na novou energii ve druhém čtvrtletí dosáhly 700 244 kusů, což je podle společnosti meziroční nárůst o přibližně 98 %.
Pro srovnání, americký konkurent Tesla vykázal za druhé čtvrtletí celosvětově dodávky 466 140 vozidel.
Čína je největším automobilovým trhem na světě z hlediska prodeje a výroby. Je také největším trhem s elektromobily na světě a je klíčovým motorem v prosazování elektromobilů.
„BYD se zaměřuje na masový trh, kam Tesla nedosáhne,“ řekl Vivek Vaidya, přidružený partner společnosti Frost & Sullivan, v úterním pořadu CNBC „Street Signs Asia“.
„Uvidíte vozy vyrobené v Číně, které nabídnou značnou cenovou výhodu oproti Tesle s podobnými vlastnostmi, úžasně vypadajícími vozy,“ řekl Vaidya.
Cenová válka
Společnost BYD je pod tlakem cenové konkurence mezi domácími konkurenty i společností Tesla.
Výrobce elektromobilů Elona Muska v srpnu snížil ceny svých modelů S a X, protože se společnost snaží získat podíl na trhu v souvislosti s rostoucí konkurencí v Číně. Další snížení přišlo ve stejném měsíci, kdy Tesla snížila ceny svých modelů Model Y a Model 3.
Začátkem letošního roku snížila ceny také společnost BYD a její domácí konkurenti, jako jsou Nio a Xpeng.
„Nižší cena, která má vytlačit slabší hráče, je pro zdraví odvětví opravdu dobrá věc,“ řekl Shao z Barclays v úterý v pořadu „Squawk Box Asia“ na CNBC.
„Provozní marže společnosti BYD činila 5 %, což je docela zdravá provozní marže a mnoho hráčů na čínském trhu s elektromobily má dokonce zápornou hrubou marži, natož provozní marži,“ řekl Shao.
Snížení cen přichází v době, kdy spotřebitelé zůstávají opatrní při utrácení v souvislosti se slabším než očekávaným hospodářským oživením v Číně po zrušení přísných omezení Covid.
Vaidya ze společnosti Frost & Sullivan uvedl, že značky snižují ceny, aby na trh dostaly co nejvíce svých výrobků.
„Elektromobily jsou trochu jiné než vozidla se spalovacími motory. Elektromobily také vydělávají peníze výrobcům originálního vybavení, kteří je prodávají,“ řekl Vaidya, přičemž v tomto případě měl na mysli výrobce originálního vybavení, jako je Tesla.
„Když jezdí, například Tesla má nabíjecí místa, a proto každý kilometr, který je ujetý na Teslu, Tesla dostane nějaké peníze zpět. Takže zlevňování nebo cenová válka, ke které dochází, je proto, aby se produkt dostal na trh,“ řekl Vaidya.
„Poté začne vydělávat peníze.“
Konkurenční prostředí
Společnost BYD rozšiřuje své podnikání i mimo oblast automobilů. V pondělí společnost BYD oznámila, že její elektronická část kupuje za přibližně 2,2 miliardy dolarů podnik americké společnosti Jabil, který se zabývá výrobou mobilní elektroniky v Číně.
Společnost BYD Electronics vyrábí řadu produktů včetně chytrých telefonů, tabletů, vozidel na novou energii, robotů a komunikačních zařízení.
Domácí konkurent Xpeng v pondělí oznámil, že kupuje společnost Didi, která se zabývá vývojem chytrých elektromobilů, a to výměnou akcií v hodnotě 744 milionů dolarů. Společnost Xpeng uvedla, že plánuje vyvinout elektromobil, který by měl být uveden na trh v příštím roce pod novou značkou pro masový trh.
Společnost Xpeng také společně s Volkswagenem vyvíjí dva nové elektromobily, které budou obsahovat pokročilý software společnosti Xpeng pro asistenci řidiče na čínském trhu s plánovaným uvedením na trh v roce 2026.
Volkswagen v červenci oznámil, že do společnosti Xpeng investuje 700 milionů dolarů a získá v ní 4,99% podíl.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky