Softwarový gigant Microsoft (MSFT) si myslel, že našel „zabijáka Googlu“ ve svém těsném partnerství s OpenAI a systémem umělé inteligence ChatGPT. O šest měsíců později zprávy z trhu ukazují, že verze vyhledávače Bing s umělou inteligencí stále hraje druhé housle za Googlem (GOOG)(GOOGL) od společnosti Alphabet – a rozdíl se nezmenšuje.
To je hlavní závěr zprávy, kterou tento týden přinesl deník Wall Street Journal. Kromě prostého zkoumání údajů vedl list rozhovory s několika odborníky na vyhledávací trh. Jeden z nich, bývalý zaměstnanec Googlu a LinkedIn Daniel Tunkelang, označil přepracovanou verzi Bingu za „roztomilou, ale nikoliv převratnou“.
Tunkelangův vtip je účinným shrnutím situace. Zapracování ChatGPT do prostředí Bingu nepřineslo vyhledávacímu nástroji příliš velkou reálnou hodnotu a údaje z trhu ukazují, že Bing tímto způsobem také nepřidal mnoho nových uživatelů.
Tento vývoj událostí podtrhuje rozhodné postavení společnosti Google na trhu online vyhledávání. Ukazuje také, že nástroje umělé inteligence, které skutečně mění pravidla hry, jsou stále před námi. Na dlouhodobé vítěze v tomto sotva započatém závodě je ještě trochu brzy, ale připravit se na nadcházející změny je dobrý nápad.
Integrace umělé inteligence Bing: Ambice se potkávají s realitou
S odkazem na údaje analytických společností StatCounter a SimilarWeb deník uvedl, že Bing měl v lednu 3% podíl na celosvětovém trhu vyhledávání. Integrace služby ChatGPT byla spuštěna v únoru v naději, že poskytne lepší vyhledávání, které by mohlo ukrást podíl na trhu společnosti Google.
Podíl služby Bing na trhu se však nikdy nezvýšil. Po šesti měsících od zavedení služby ChatGPT pro Bing se podle údajů společnosti StatCounter nic výrazně nezměnilo a Bing má stále 3% podíl. Dominantní podíl Googlu na tomto koláči se za stejné období snížil z 93 % na 92 %.
Pokud se místo toho podíváte na podíly vyhledávání v USA, pokrok se příliš nezmění. Celkově se jedná o nejsilnější výsledek Bingu, a to již několik let, ale jeho podíl na trhu za posledních šest měsíců klesl z 6,7 % na 6,5 %. Google zde vzrostl z 88 % na 89 %. Opět se toho příliš nezměnilo.
Podobné výsledky ukazují i další studie. ChatGPT se nepodařilo zvýšit návštěvnost vyhledávače Bing.
Proč ChatGPT neshazuje Google z trůnu
Téměř zcela nezměněné údaje o podílu na trhu naznačují, že k sesazení Googlu z trůnu bude zapotřebí více než jen populární hračka s umělou inteligencí. Zejména ChatGPT není určen k vyhledávání faktů a existujících online zdrojů. Generuje text na základě vzorů nalezených ve velmi rozsáhlé sbírce textových vzorků. Pokud tento nástroj najde objektivně správnou odpověď na vaše otázky, nezískáte k ní citovatelný zdroj.
Začátkem tohoto týdne aktualizovala agentura Associated Press své pokyny pro používání generativní umělé inteligence ve zpravodajství. „AP má licenční smlouvu s OpenAI, výrobcem ChatGPT, a ačkoli zaměstnanci AP mohou s ChatGPT opatrně experimentovat, nepoužívají ji k vytváření publikovatelného obsahu,“ uvádí se v pokynech. „S jakýmkoli výstupem z generativního nástroje umělé inteligence by se mělo zacházet jako s neověřeným zdrojovým materiálem.“
A myslím, že právě proto se lidé do funkcí ChatGPT v Bingu příliš nehrnuli. Tyto nástroje umělé inteligence jsou známé tím, že si na místě vymýšlejí a výsledný nesmysl prezentují jako známý fakt. Jak ChatGPT, tak Google Bard k tomuto zlozvyku sklouzli během tiskových akcí v počátcích šílenství kolem ChatGPT.
To není kvalita informací, které chci, když hledám návod, jak přepojit elektroniku v myčce nádobí nebo jak upéct dort k narozeninám své dcery. I mírná „halucinace“ by mě mohla zasáhnout elektrickým proudem nebo by se dort stal nepoživatelným – nevím, co je horší.
Je tedy logické, že lidé nespoléhají na příspěvky ChatGPT k výsledkům online vyhledávání Bing – chatbot nebyl navržen k tomuto účelu a jeho nedostatky jsou dobře známé.
Co nás experiment s Bingem učí o umělé inteligenci v technologiích
Když se na toto období podíváme z roku 2030 a později, určitě nám to bude připadat jako samozřejmost. Umělá inteligence je tu s námi už desítky let, ale snaha vytvořit z ní nástroje pro spotřebitele je novější. Nemohu Microsoftu vyčítat, že se snaží získat výhodu, která by posunula trh, díky integraci chatbotů do Bingu. Zároveň mě nepřekvapuje, že tento pokus vyšuměl do ztracena.
Společnost Google si svůj dominantní podíl na trhu vybudovala tvrdou cestou, když v roce 1998 vytvořila lepší vyhledávač než AltaVista a WebCrawler. Časem ho možná nahradí jiné nástroje, ale veřejnost ještě není připravena opustit známé vyhledávání ve prospěch ukecaného chatbota.
Microsoft, Google a všichni technologičtí giganti, kteří za to stojí, usilovně pracují na dalších nápadech v oblasti umělé inteligence s vážným obchodním potenciálem. Nemám o těchto projektech zasvěcené informace, ale nemohu se dočkat, až se v příštích letech dostanou na internet. Cpát ChatGPT do Bingu nebyl v roce 2023 žádný hit a Google je stále lídrem v oblasti online vyhledávacích služeb.
Softwarový gigant Microsoft si myslel, že našel „zabijáka Googlu“ ve svém těsném partnerství s OpenAI a systémem umělé inteligence ChatGPT. O šest měsíců později zprávy z trhu ukazují, že verze vyhledávače Bing s umělou inteligencí stále hraje druhé housle za Googlem od společnosti Alphabet – a rozdíl se nezmenšuje. To je hlavní závěr zprávy, kterou tento týden přinesl deník Wall Street Journal. Kromě prostého zkoumání údajů vedl list rozhovory s několika odborníky na vyhledávací trh. Jeden z nich, bývalý zaměstnanec Googlu a LinkedIn Daniel Tunkelang, označil přepracovanou verzi Bingu za „roztomilou, ale nikoliv převratnou“. Tunkelangův vtip je účinným shrnutím situace. Zapracování ChatGPT do prostředí Bingu nepřineslo vyhledávacímu nástroji příliš velkou reálnou hodnotu a údaje z trhu ukazují, že Bing tímto způsobem také nepřidal mnoho nových uživatelů. Tento vývoj událostí podtrhuje rozhodné postavení společnosti Google na trhu online vyhledávání. Ukazuje také, že nástroje umělé inteligence, které skutečně mění pravidla hry, jsou stále před námi. Na dlouhodobé vítěze v tomto sotva započatém závodě je ještě trochu brzy, ale připravit se na nadcházející změny je dobrý nápad. S odkazem na údaje analytických společností StatCounter a SimilarWeb deník uvedl, že Bing měl v lednu 3% podíl na celosvětovém trhu vyhledávání. Integrace služby ChatGPT byla spuštěna v únoru v naději, že poskytne lepší vyhledávání, které by mohlo ukrást podíl na trhu společnosti Google. Podíl služby Bing na trhu se však nikdy nezvýšil. Po šesti měsících od zavedení služby ChatGPT pro Bing se podle údajů společnosti StatCounter nic výrazně nezměnilo a Bing má stále 3% podíl. Dominantní podíl Googlu na tomto koláči se za stejné období snížil z 93 % na 92 %. Pokud se místo toho podíváte na podíly vyhledávání v USA, pokrok se příliš nezmění. Celkově se jedná o nejsilnější výsledek Bingu, a to již několik let, ale jeho podíl na trhu za posledních šest měsíců klesl z 6,7 % na 6,5 %. Google zde vzrostl z 88 % na 89 %. Opět se toho příliš nezměnilo. Podobné výsledky ukazují i další studie. ChatGPT se nepodařilo zvýšit návštěvnost vyhledávače Bing. Téměř zcela nezměněné údaje o podílu na trhu naznačují, že k sesazení Googlu z trůnu bude zapotřebí více než jen populární hračka s umělou inteligencí. Zejména ChatGPT není určen k vyhledávání faktů a existujících online zdrojů. Generuje text na základě vzorů nalezených ve velmi rozsáhlé sbírce textových vzorků. Pokud tento nástroj najde objektivně správnou odpověď na vaše otázky, nezískáte k ní citovatelný zdroj. Začátkem tohoto týdne aktualizovala agentura Associated Press své pokyny pro používání generativní umělé inteligence ve zpravodajství. „AP má licenční smlouvu s OpenAI, výrobcem ChatGPT, a ačkoli zaměstnanci AP mohou s ChatGPT opatrně experimentovat, nepoužívají ji k vytváření publikovatelného obsahu,“ uvádí se v pokynech. „S jakýmkoli výstupem z generativního nástroje umělé inteligence by se mělo zacházet jako s neověřeným zdrojovým materiálem.“ A myslím, že právě proto se lidé do funkcí ChatGPT v Bingu příliš nehrnuli. Tyto nástroje umělé inteligence jsou známé tím, že si na místě vymýšlejí a výsledný nesmysl prezentují jako známý fakt. Jak ChatGPT, tak Google Bard k tomuto zlozvyku sklouzli během tiskových akcí v počátcích šílenství kolem ChatGPT. To není kvalita informací, které chci, když hledám návod, jak přepojit elektroniku v myčce nádobí nebo jak upéct dort k narozeninám své dcery. I mírná „halucinace“ by mě mohla zasáhnout elektrickým proudem nebo by se dort stal nepoživatelným – nevím, co je horší. Je tedy logické, že lidé nespoléhají na příspěvky ChatGPT k výsledkům online vyhledávání Bing – chatbot nebyl navržen k tomuto účelu a jeho nedostatky jsou dobře známé. Když se na toto období podíváme z roku 2030 a později, určitě nám to bude připadat jako samozřejmost. Umělá inteligence je tu s námi už desítky let, ale snaha vytvořit z ní nástroje pro spotřebitele je novější. Nemohu Microsoftu vyčítat, že se snaží získat výhodu, která by posunula trh, díky integraci chatbotů do Bingu. Zároveň mě nepřekvapuje, že tento pokus vyšuměl do ztracena. Společnost Google si svůj dominantní podíl na trhu vybudovala tvrdou cestou, když v roce 1998 vytvořila lepší vyhledávač než AltaVista a WebCrawler. Časem ho možná nahradí jiné nástroje, ale veřejnost ještě není připravena opustit známé vyhledávání ve prospěch ukecaného chatbota. Microsoft, Google a všichni technologičtí giganti, kteří za to stojí, usilovně pracují na dalších nápadech v oblasti umělé inteligence s vážným obchodním potenciálem. Nemám o těchto projektech zasvěcené informace, ale nemohu se dočkat, až se v příštích letech dostanou na internet. Cpát ChatGPT do Bingu nebyl v roce 2023 žádný hit a Google je stále lídrem v oblasti online vyhledávacích služeb.
Společnost Silvaco Group je poskytovatelem softwaru pro technologické počítačové navrhování (TCAD), elektronické navrhování automatizace (EDA) a polovodičového...