Cruise a Waymo získaly v San Franciscu povolení robotických taxíků
Kalifornské regulační úřady daly společnostem Cruise a Waymo zelenou, aby mohly nabízet komerční služby robotického taxi v San Franciscu 24 hodin denně a sedm dní v týdnu.
Kalifornská komise pro veřejné služby (CPUC) se vyslovila pro společnosti AV navzdory rostoucímu odporu obyvatel a městských úřadů, které vyzývaly k opatrnosti a postupnému rozšiřování. Od chvíle, kdy se AV dostaly do ulic San Francisca, se objevilo mnoho případů, kdy vozidla selhala a zastavila uprostřed ulice, což se označuje jako „bricking“, a zablokovala tak dopravu, veřejnou dopravu a záchranáře.
Cruise i Waymo nabízejí v San Franciscu omezené placené služby – Cruise zpoplatňuje jízdy bez řidiče v noci a Waymo zpoplatňuje své robotické taxi po celém městě kdykoli během dne, ale za přítomnosti lidského bezpečnostního operátora. Prodloužení povolení umožňuje společnostem výrazně rozšířit své služby, a to bez omezení počtu robotaxíků, které mohou nasadit na silnice.
Zdroj: Waymo
Cruise i Waymo sice uvedly, že budou expandovat postupně, a ne najednou, ale pro úspěch společností je zásadní rozsah. Vývoj, testování a nasazení AV technologií stálo Cruise a Waymo miliony dolarů. Společnost Waymo musela v letošním roce omezit provoz poté, co Alphabet v prvním čtvrtletí vydal řadu rozhodnutí o propouštění. V červenci společnost ukončila svůj program samořízených nákladních vozidel, aby všechny dostupné zdroje přesunula na poskytování jízd. Pokud mají společnosti Waymo a Cruise získat návratnost svých investic, musí v San Franciscu i mimo něj exponenciálně růst.
CPUC nakonec odhlasoval rozšíření povolení, protože nepředpokládal, že by služby robotaxi mohly způsobit významná bezpečnostní rizika. Hlavním úkolem agentury je podporovat veřejný zájem zajištěním bezpečných, spolehlivých a cenově dostupných služeb veřejných služeb. Pokud služby Cruise a Waymo tyto požadavky splňují, nemá CPUC pravomoc je omezovat.
Mnozí z těch, kteří vystoupili během veřejného slyšení, vytýkali společnostem, že nenasadily robotické osy, které by byly v souladu se zákonem o zdravotně postižených. Žádali, aby CPUC požadoval jasnější pokyny pro společnosti, aby byly v souladu s ADA.
„Mohou vozidla bez řidiče pomáhat cestujícím, kteří potřebují doprovod do vozidla a z vozidla?“, řekla Laura Massey, členka sanfranciské Koordinační rady pro paratransit. „Mohou naložit a upevnit pomůcky pro mobilitu, jako jsou invalidní vozíky a chodítka? Dokáže vůz bez řidiče rozpoznat čekajícího nevidomého cestujícího? Dokáže na nevidomého cestujícího zavolat, že pro něj přijelo?“
Zdroj: Getty Images
Jiní vyjádřili obavy, že Waymo a Cruise diskriminují lidi bez bankovního účtu a ty, kteří nejsou digitálně gramotní; že jen přidají tisíce dalších aut do ulic, které by se měly více zaměřit na mikromobilitu; a že berou pracovní místa ve městě, které trpí rostoucím počtem bezdomovců. Několik řidičů taxislužby a spolujízdy na slyšení promluvilo s tím, že se obávají ztráty zaměstnání a neschopnosti uživit své rodiny, pokud by robotická osa zvítězila.
Volající kritizující autonomní vozidla také uváděli, že komisař CPUC John Reynolds v minulosti působil jako „řídící poradce společnosti Cruise“, což představuje střet zájmů.
Mnoho připomínek veřejnosti, které podpořily žádosti o rozšíření AV jízd, pocházelo od osob zastupujících zájmy nevidomých.
„Když nastoupím do vozidla Waymo, mám pocit, že se nejen dostanu tam, kam potřebuji, podle svých vlastních podmínek, což je obrovské, ale mohu tak učinit beze strachu z obtěžování, osahávání, napadení nebo útoku,“ řekla Jessie Wollenskyová, která se označila za nevidomou ženu.
Další komentáře veřejnosti vyzývaly obyvatele, aby se nebáli technologického pokroku, a poukazovaly na to, že AV mohou učinit ulice bezpečnějšími a ekologičtějšími. Někteří lidé zastupující odbory, jako je Local87, uvedli, že věří, že Cruise a Waymo přinesou městu pracovní místa pro odboráře.
Zdroj: Cruise
Daniel Gregorski, 27 let, jeden z beta testerů Cruise, řekl serveru TechCrunch, že je rozšířením povolení nadšený. V noci pracuje jako asistent zdravotní sestry a jízdu v autonomním vozidle považuje za bezpečnější než jízdu v taxíku.
„Lidé jako já, kteří vystupují v jednu hodinu ráno a stále potřebují zachovat zvýšenou míru bezpečnosti, když jsou s lidským řidičem Uberu,“ řekl Gregorski. „Když jsem s robotickým řidičem, cítím se o něco bezpečněji. Mám pod kontrolou hudbu, teplotu, takže se během jízdy mohu cítit opravdu pohodlně.“
Společnosti o své vítězství tvrdě bojovaly. Zejména Cruise přešel v posledních měsících do ofenzivy. Společnost vydala celostránkové inzeráty ve velkých novinách po celých Spojených státech, v nichž tvrdila, že lidé jsou hrozní řidiči a robotické osy mohou zachránit životy. Cruise také tento týden zahájila petici, která naléhá na CPUC, aby jí povolil rozšíření povolení, a shromáždila 2 600 podpisů.
Kalifornská komise pro veřejné služby se vyslovila pro společnosti AV navzdory rostoucímu odporu obyvatel a městských úřadů, které vyzývaly k opatrnosti a postupnému rozšiřování. Od chvíle, kdy se AV dostaly do ulic San Francisca, se objevilo mnoho případů, kdy vozidla selhala a zastavila uprostřed ulice, což se označuje jako „bricking“, a zablokovala tak dopravu, veřejnou dopravu a záchranáře.Cruise i Waymo nabízejí v San Franciscu omezené placené služby – Cruise zpoplatňuje jízdy bez řidiče v noci a Waymo zpoplatňuje své robotické taxi po celém městě kdykoli během dne, ale za přítomnosti lidského bezpečnostního operátora. Prodloužení povolení umožňuje společnostem výrazně rozšířit své služby, a to bez omezení počtu robotaxíků, které mohou nasadit na silnice.Cruise i Waymo sice uvedly, že budou expandovat postupně, a ne najednou, ale pro úspěch společností je zásadní rozsah. Vývoj, testování a nasazení AV technologií stálo Cruise a Waymo miliony dolarů. Společnost Waymo musela v letošním roce omezit provoz poté, co Alphabet v prvním čtvrtletí vydal řadu rozhodnutí o propouštění. V červenci společnost ukončila svůj program samořízených nákladních vozidel, aby všechny dostupné zdroje přesunula na poskytování jízd. Pokud mají společnosti Waymo a Cruise získat návratnost svých investic, musí v San Franciscu i mimo něj exponenciálně růst.CPUC nakonec odhlasoval rozšíření povolení, protože nepředpokládal, že by služby robotaxi mohly způsobit významná bezpečnostní rizika. Hlavním úkolem agentury je podporovat veřejný zájem zajištěním bezpečných, spolehlivých a cenově dostupných služeb veřejných služeb. Pokud služby Cruise a Waymo tyto požadavky splňují, nemá CPUC pravomoc je omezovat.Mnozí z těch, kteří vystoupili během veřejného slyšení, vytýkali společnostem, že nenasadily robotické osy, které by byly v souladu se zákonem o zdravotně postižených. Žádali, aby CPUC požadoval jasnější pokyny pro společnosti, aby byly v souladu s ADA.„Mohou vozidla bez řidiče pomáhat cestujícím, kteří potřebují doprovod do vozidla a z vozidla?“, řekla Laura Massey, členka sanfranciské Koordinační rady pro paratransit. „Mohou naložit a upevnit pomůcky pro mobilitu, jako jsou invalidní vozíky a chodítka? Dokáže vůz bez řidiče rozpoznat čekajícího nevidomého cestujícího? Dokáže na nevidomého cestujícího zavolat, že pro něj přijelo?“Jiní vyjádřili obavy, že Waymo a Cruise diskriminují lidi bez bankovního účtu a ty, kteří nejsou digitálně gramotní; že jen přidají tisíce dalších aut do ulic, které by se měly více zaměřit na mikromobilitu; a že berou pracovní místa ve městě, které trpí rostoucím počtem bezdomovců. Několik řidičů taxislužby a spolujízdy na slyšení promluvilo s tím, že se obávají ztráty zaměstnání a neschopnosti uživit své rodiny, pokud by robotická osa zvítězila.Volající kritizující autonomní vozidla také uváděli, že komisař CPUC John Reynolds v minulosti působil jako „řídící poradce společnosti Cruise“, což představuje střet zájmů.Mnoho připomínek veřejnosti, které podpořily žádosti o rozšíření AV jízd, pocházelo od osob zastupujících zájmy nevidomých.„Když nastoupím do vozidla Waymo, mám pocit, že se nejen dostanu tam, kam potřebuji, podle svých vlastních podmínek, což je obrovské, ale mohu tak učinit beze strachu z obtěžování, osahávání, napadení nebo útoku,“ řekla Jessie Wollenskyová, která se označila za nevidomou ženu.Další komentáře veřejnosti vyzývaly obyvatele, aby se nebáli technologického pokroku, a poukazovaly na to, že AV mohou učinit ulice bezpečnějšími a ekologičtějšími. Někteří lidé zastupující odbory, jako je Local87, uvedli, že věří, že Cruise a Waymo přinesou městu pracovní místa pro odboráře.Daniel Gregorski, 27 let, jeden z beta testerů Cruise, řekl serveru TechCrunch, že je rozšířením povolení nadšený. V noci pracuje jako asistent zdravotní sestry a jízdu v autonomním vozidle považuje za bezpečnější než jízdu v taxíku.„Lidé jako já, kteří vystupují v jednu hodinu ráno a stále potřebují zachovat zvýšenou míru bezpečnosti, když jsou s lidským řidičem Uberu,“ řekl Gregorski. „Když jsem s robotickým řidičem, cítím se o něco bezpečněji. Mám pod kontrolou hudbu, teplotu, takže se během jízdy mohu cítit opravdu pohodlně.“Společnosti o své vítězství tvrdě bojovaly. Zejména Cruise přešel v posledních měsících do ofenzivy. Společnost vydala celostránkové inzeráty ve velkých novinách po celých Spojených státech, v nichž tvrdila, že lidé jsou hrozní řidiči a robotické osy mohou zachránit životy. Cruise také tento týden zahájila petici, která naléhá na CPUC, aby jí povolil rozšíření povolení, a shromáždila 2 600 podpisů.