Cena akcií výrobce elektrických nákladních automobilů uzavřela 9. června 2020 na rekordní hodnotě 79,73 USD, ale následně se propadla o 99 % na historické minimum 0,52 USD za akcii do 6. června 2023. Pomalá výroba a tempo dodávek, klesající likvidita a odsouzení bývalého generálního ředitele Trevora Miltona za podvody s cennými papíry a bankovní podvody, to vše z něj udělalo snadný cíl pro medvědí investory.
Po dosažení historického minima se však cena akcií společnosti Nikola za posledních šest týdnů více než zčtyřnásobila a nyní se obchoduje za zhruba 2 dolary. Tento růst byl původně způsoben aktualizací na začátku července, která odhalila, že společnost vyrobila 96 bateriových elektromobilů (BEV) a v první polovině roku 2023 dokončila 175 dodávek – což naznačuje, že by mohla dosáhnout svého celoročního cíle 250-300 dodávek.
Zdroj: Nikola
Společnost Nikola také plánuje ve třetím čtvrtletí uvést na trh svůj první elektromobil s vodíkovými palivovými články (FCEV) a kalifornská dopravní komise nedávno schválila grant ve výši 42 milionů dolarů na financování výstavby šesti vodíkových stanic v jižní Kalifornii ve spolupráci s partnerskou společností Voltera. Společnosti plánují otevřít 50 vodíkových stanic do konce roku 2028.
Tento pozitivní vývoj naznačuje, že Nikola ještě není na dně. S hodnotou podniku ve výši 1,84 miliardy dolarů však stále není levná – její hodnota je 13násobkem letošních tržeb. Podívejme se na další zelenou a červenou vlajku společnosti Nikola, abychom zjistili, zda se vyplatí ji koupit.
Zelená vlajka: Nová dohoda se společností BayoTech
Akcie společnosti Nikola vzrostly 13. července o 61 % poté, co oznámila, že společnost BayoTech, výrobce vodíkových paliv a dopravních zařízení, koupí během následujících pěti let až 50 jejích vozidel FCEV. Prvních 12 vozů bude dodáno v letech 2023 a 2024. Společnost Nikola rovněž zakoupí až 10 transportérů BayoTech HyFill, které budou dodávat vodík do jejích čerpacích stanic. Generální ředitel společnosti Nikola Michael Lohscheller uvedl, že obě společnosti „spojuje společný cíl zajistit spolehlivý přístup k vodíku“.
Zdroj: Pexels
Sama o sobě tato dohoda výrazně nezvýší krátkodobé tržby společnosti Nikola, protože v letech 2023 a 2024 by znamenala pouze šest prodaných vozů FCEV ročně. Přesto jde o jasné vyjádření důvěry v budoucnost podnikání společnosti Nikola v oblasti FCEV, které je do značné míry závislé na státních dotacích a výstavbě nových vodíkových stanic.
Býci se domnívají, že rozšíření aktivit společnosti Nikola v oblasti FCEV jí poskytne výhodu prvního hráče na trhu s vodíkovými návěsy a diverzifikuje její podnikání od BEV – které již čelí konkurenci ze strany nového modelu Semi společnosti Tesla (TSLA). Medvědí investoři se domnívají, že Nikola bude mít problémy s náběhem výroby FCEV a přesvědčit společnosti, aby přešly na vodíková vozidla. Prozatím však nové partnerství společnosti Nikola se společností BayoTech dává býkům o něco větší páku proti medvědům.
Červená vlajka: Neúspěšný pokus o zdvojnásobení akcií
Největším problémem společnosti Nikola je její likvidita. V prvním čtvrtletí roku 2023 skončila s neomezenou hotovostí a ekvivalenty ve výši pouhých 121 milionů dolarů, což je méně než 233 milionů dolarů na konci roku 2022. To je bezútěšná situace pro společnost, která by měla letos vykázat čistou ztrátu ve výši 656 milionů dolarů, přičemž dosáhne pouze 147 milionů dolarů příjmů.
Aby v tomto čtvrtletí získala další hotovost, prodala společnost Nikola v rámci nové veřejné nabídky 100 milionů dolarů svých akcií se slevou oproti ceně při obchodování, zlikvidovala společnost Romeo Power (výrobce baterií, kterého získala před necelým rokem), zbavila se svého podílu v evropském společném podniku se společností Iveco a propustila téměř čtvrtinu svých zaměstnanců. Přesný dopad těchto rozhodnutí se dozvíme až po zveřejnění celkových čísel za druhé čtvrtletí 4. srpna, ale je možné, že bude postupně spalovat o něco méně hotovosti.
Zdroj: engadget.com
To však nemusí stačit. V dubnu Nikola navrhla zdvojnásobit celkový počet akcií z 800 milionů na 1,6 miliardy, aby mohla získat více hotovosti prodejem nových akcií. Tento návrh, který vyžaduje souhlas majitelů nejméně poloviny jejích akcií v oběhu, byl v červnu zamítnut a na začátku července znovu odstřelen. Při posledním hlasování většina akcií, o kterých se hlasovalo, plán skutečně schválila – nepodařilo se však překročit hranici 50 % všech akcií v oběhu, protože příliš mnoho akcionářů se zdrželo hlasování.
Navrhovaná změna tohoto zákona v Delaware, kde je společnost Nikola registrována, by však mohla vyžadovat, aby společnost získala pro zvýšení počtu schválených akcií pouze prostou většinu hlasů. Tato změna by mohla vstoupit v platnost 1. srpna a dát společnosti Nikola další šanci na zdvojnásobení počtu akcií. Prozatím však toto poslední odmítnutí vyvolává červenou vlajku pro její rozvahu.
Nikola je stále spekulativní akcie
Společnost Nikola je na tom rozhodně lépe než jiní výrobci elektromobilů, kteří se potýkají s problémy, jako jsou Canoo a Faraday Future, ale stále má před sebou dlouhou cestu, než ji bude možné považovat za stabilní růstovou akcii. Možná by stálo za to ji okusit jako spekulativní hru, ale investoři by si měli být vědomi, že stále může snadno klesnout na nulu, pokud jí dojde hotovost.
Cena akcií výrobce elektrických nákladních automobilů uzavřela 9. června 2020 na rekordní hodnotě 79,73 USD, ale následně se propadla o 99 % na historické minimum 0,52 USD za akcii do 6. června 2023. Pomalá výroba a tempo dodávek, klesající likvidita a odsouzení bývalého generálního ředitele Trevora Miltona za podvody s cennými papíry a bankovní podvody, to vše z něj udělalo snadný cíl pro medvědí investory.Po dosažení historického minima se však cena akcií společnosti Nikola za posledních šest týdnů více než zčtyřnásobila a nyní se obchoduje za zhruba 2 dolary. Tento růst byl původně způsoben aktualizací na začátku července, která odhalila, že společnost vyrobila 96 bateriových elektromobilů a v první polovině roku 2023 dokončila 175 dodávek – což naznačuje, že by mohla dosáhnout svého celoročního cíle 250-300 dodávek.Společnost Nikola také plánuje ve třetím čtvrtletí uvést na trh svůj první elektromobil s vodíkovými palivovými články a kalifornská dopravní komise nedávno schválila grant ve výši 42 milionů dolarů na financování výstavby šesti vodíkových stanic v jižní Kalifornii ve spolupráci s partnerskou společností Voltera. Společnosti plánují otevřít 50 vodíkových stanic do konce roku 2028.Tento pozitivní vývoj naznačuje, že Nikola ještě není na dně. S hodnotou podniku ve výši 1,84 miliardy dolarů však stále není levná – její hodnota je 13násobkem letošních tržeb. Podívejme se na další zelenou a červenou vlajku společnosti Nikola, abychom zjistili, zda se vyplatí ji koupit.Akcie společnosti Nikola vzrostly 13. července o 61 % poté, co oznámila, že společnost BayoTech, výrobce vodíkových paliv a dopravních zařízení, koupí během následujících pěti let až 50 jejích vozidel FCEV. Prvních 12 vozů bude dodáno v letech 2023 a 2024. Společnost Nikola rovněž zakoupí až 10 transportérů BayoTech HyFill, které budou dodávat vodík do jejích čerpacích stanic. Generální ředitel společnosti Nikola Michael Lohscheller uvedl, že obě společnosti „spojuje společný cíl zajistit spolehlivý přístup k vodíku“.Sama o sobě tato dohoda výrazně nezvýší krátkodobé tržby společnosti Nikola, protože v letech 2023 a 2024 by znamenala pouze šest prodaných vozů FCEV ročně. Přesto jde o jasné vyjádření důvěry v budoucnost podnikání společnosti Nikola v oblasti FCEV, které je do značné míry závislé na státních dotacích a výstavbě nových vodíkových stanic.Býci se domnívají, že rozšíření aktivit společnosti Nikola v oblasti FCEV jí poskytne výhodu prvního hráče na trhu s vodíkovými návěsy a diverzifikuje její podnikání od BEV – které již čelí konkurenci ze strany nového modelu Semi společnosti Tesla . Medvědí investoři se domnívají, že Nikola bude mít problémy s náběhem výroby FCEV a přesvědčit společnosti, aby přešly na vodíková vozidla. Prozatím však nové partnerství společnosti Nikola se společností BayoTech dává býkům o něco větší páku proti medvědům.Největším problémem společnosti Nikola je její likvidita. V prvním čtvrtletí roku 2023 skončila s neomezenou hotovostí a ekvivalenty ve výši pouhých 121 milionů dolarů, což je méně než 233 milionů dolarů na konci roku 2022. To je bezútěšná situace pro společnost, která by měla letos vykázat čistou ztrátu ve výši 656 milionů dolarů, přičemž dosáhne pouze 147 milionů dolarů příjmů.Aby v tomto čtvrtletí získala další hotovost, prodala společnost Nikola v rámci nové veřejné nabídky 100 milionů dolarů svých akcií se slevou oproti ceně při obchodování, zlikvidovala společnost Romeo Power , zbavila se svého podílu v evropském společném podniku se společností Iveco a propustila téměř čtvrtinu svých zaměstnanců. Přesný dopad těchto rozhodnutí se dozvíme až po zveřejnění celkových čísel za druhé čtvrtletí 4. srpna, ale je možné, že bude postupně spalovat o něco méně hotovosti.To však nemusí stačit. V dubnu Nikola navrhla zdvojnásobit celkový počet akcií z 800 milionů na 1,6 miliardy, aby mohla získat více hotovosti prodejem nových akcií. Tento návrh, který vyžaduje souhlas majitelů nejméně poloviny jejích akcií v oběhu, byl v červnu zamítnut a na začátku července znovu odstřelen. Při posledním hlasování většina akcií, o kterých se hlasovalo, plán skutečně schválila – nepodařilo se však překročit hranici 50 % všech akcií v oběhu, protože příliš mnoho akcionářů se zdrželo hlasování.Navrhovaná změna tohoto zákona v Delaware, kde je společnost Nikola registrována, by však mohla vyžadovat, aby společnost získala pro zvýšení počtu schválených akcií pouze prostou většinu hlasů. Tato změna by mohla vstoupit v platnost 1. srpna a dát společnosti Nikola další šanci na zdvojnásobení počtu akcií. Prozatím však toto poslední odmítnutí vyvolává červenou vlajku pro její rozvahu.Společnost Nikola je na tom rozhodně lépe než jiní výrobci elektromobilů, kteří se potýkají s problémy, jako jsou Canoo a Faraday Future, ale stále má před sebou dlouhou cestu, než ji bude možné považovat za stabilní růstovou akcii. Možná by stálo za to ji okusit jako spekulativní hru, ale investoři by si měli být vědomi, že stále může snadno klesnout na nulu, pokud jí dojde hotovost.