Ministr letectva USA Frank Kendall se nevyhýbá komentářům ke kontroverzím – a to ani v souvislosti s nejbohatší osobou světa a klíčovým dodavatelem ministerstva obrany.
Kendall v úterý zvážněl poté, co generální ředitel společnosti SpaceX Elon Musk přiznal, že zadržel satelitní službu Starlink pro Ukrajinu, když loni plánovala překvapivý útok na ruské síly. Toto odhalení vyvolalo kritiku Muska a senátorka Elizabeth Warrenová vyzvala k prošetření společnosti SpaceX.
Letectvo se společností spolupracuje na různých misích, jako jsou například starty pro národní bezpečnost, ale v době Muskova rozhodnutí v září loňského roku nehrálo při využívání služby Starlink na Ukrajině žádnou roli.
„Společnost SpaceX tehdy učinila několik jednostranných rozhodnutí o tom, co udělat pro Ukrajinu. Nebyli ve smluvním vztahu s USA … Myslím, že v podstatě rozhodně darovali své služby, takže měli volnost v rozhodování,“ řekl Kendall v rozhovoru s Morganem Brennanem z CNBC z výroční konference Air, Space & Cyber pořádané Air Force Association.
Od té doby se dynamika změnila. Pentagon má nyní se společností SpaceX uzavřenou smlouvu na služby Starlink na Ukrajině.
„Naše smlouvy píšeme v podstatě tak, abychom zajistili, že od nich dostaneme potřebné služby, jak se od nich očekává, a jsou to vymahatelné smlouvy, ať už je obchodní uspořádání jakékoli – ať už jde o individuální vlastnictví nebo veřejně vlastněnou společnost. S těmito podniky sepisujeme smlouvy, které nám za rozumnou cenu zajistí to, co potřebujeme,“ řekl tajemník letectva.
Veřejné šílenství, které vyvolalo odhalení v novém životopise „Elon Musk“ od Waltera Isaacsona, přililo olej do ohně již tak doutnající debaty o tom, zda jsou americká vláda a spojenci příliš závislí na SpaceX – a zejména na jejím zakladateli a šéfovi – v otázkách národní bezpečnosti.
„SpaceX je důležitým dodavatelem vládních služeb pro vypouštění raket, nakupujeme některé komunikační služby a tak dále,“ řekl Kendall. „Ale děláme to prostřednictvím obchodních dohod, které můžeme prosadit.“
Role armády ve vesmíru roste
Pro letectvo a armádu v širším smyslu vrhá toto odhalení světlo na větší téma: stále kritičtější roli vesmíru jako sporné oblasti. Tento posun si vyžádal větší spolupráci mezi vládou a rozrůstajícím se komerčním vesmírným sektorem.
Vzdušné síly, vesmírné síly v působnosti tohoto odvětví a další agentury se snažily využít měnícího se prostředí. Usilují o nové družicové a startovací kapacity, prosazují větší financování iniciativ v oblasti vesmíru a někdy vytvářejí kreativnější smlouvy.
Toto úsilí se táhne již několik administrativ, bez ohledu na politickou příslušnost, protože armáda se snaží postupovat rychleji a levněji, kde je to možné.
„Vojenské služby, které státy, zejména velmoci, získávají z vesmíru, jsou pro jejich úspěch velmi důležité. To platí i pro nás. Platí to i pro potenciální protivníky,“ řekl Kendall.
Dodal, že vesmírné síly jsou navrhovány s ohledem na všechny tyto skutečnosti.
Napětí s Čínou roste Potenciálním protivníkem, na jehož potírání se Pentagon zaměřuje nejvíce – na Zemi a pravděpodobně i ve vesmíru – je Čína. Možný konflikt s Pekingem byl hlavním tématem přednášky ministra letectva na konferenci AFA tento týden.
Řekl, že Čína se připravuje na válku s USA, ale dodal, že to neznamená, že je takový konflikt nevyhnutelný.
Kendall studuje čínské úsilí o budování vojenských sil již více než deset let. Toto budování podle něj vyvolává obavy z čínské strategie, jejímž cílem je vytvořit síly, které by odrazovaly a porážely americkou intervenci v západním Pacifiku tím, že by využívaly domnělé slabiny USA.
Co by to znamenalo, kdyby Čína napadla Tchaj-wan, nebo možná pravděpodobnější možnost blokády? Je americká armáda v pozici, kdy by tomu mohla čelit, pokud by byla vyzvána?
„Jsme, ale existuje více operačních rizik, než bych si přál. … Myslím, že by bylo tragickou chybou, kdyby Čína dělala takové věci, které jste právě popsal, ale aktivně se snaží o schopnost být proti nám efektivní a pokud možno nás porazit, a to nemůžeme dopustit,“ řekl Kendall.
Letectvo hledí do budoucnosti Vedení letectva podniká kroky k odvrácení technologických hrozeb nové generace. Má seznam „operačních imperativů“, které zahrnují vše od modernizace vzdušné části jaderné triády s letounem B-21 Raider, který by měl uskutečnit svůj první let ještě letos, přes „vesmírný bojový řád“ až po vývoj stíhacího letounu šesté generace v rámci soutěže Next Generation Air Dominance.
Plán NGAD zahrnuje také to, co služba označuje jako Collaborative Combat Aircraft bez posádky neboli drony. Letectvo věnuje na autonomní schopnosti v příštích pěti letech miliardy dolarů, protože věří, že tato technologie je dostatečně vyspělá a nákladově efektivní.
Stejně jako jiné aspekty vlády a soukromého sektoru, i letectvo začleňuje aplikace umělé inteligence.
„Je to vlastně koš technologií, které nabízejí různou škálu schopností. Vojenské aplikace zahrnují autonomii, rozpoznávání vzorů, data, analytiku a tak dále, přičemž některé funkce, které by běžně vykonával člověk, je možné automatizovat a provádět mnohem přesněji a rychleji prostřednictvím umělé inteligence,“ řekl Kendall.
„Nemluvíme o předání kontroly nad smrtícími účinky strojům – to nemáme na mysli,“ dodal. „Lidé budou vždy v obraze a budou zodpovědní za všechna rozhodnutí, která budou učiněna ohledně smrtelnosti. Nemůžeme však tuto technologii ignorovat, poskytne nám obrovskou vojenskou výhodu.“
Tolik toho však závisí na budoucnosti obranné politiky a financování. Jak už se v posledních letech několikrát stalo, zdá se, že Kongres pravděpodobně neschválí rozpočet na fiskální rok 2024 před termínem, který vyprší na konci měsíce.
Analytici očekávají, že zákonodárci schválí pokračující rezoluci (CR), která dočasně zachová status quo v oblasti vládních výdajů. Roste však také riziko částečného uzavření vlády, nebo ještě více škodlivá pro modernizaci armády, rostoucí možnost prodloužení CR.
„To by bylo zničující,“ řekl Kendall. „Všechny CR mají velmi negativní dopad. Jsou velmi neefektivní. Zdržují modernizaci, která je velmi důležitá. Zpožďují například navýšení programů, které jdou do výroby, a pak nám velmi ztěžují plánování a postup vpřed.“
Ministr letectva USA Frank Kendall se nevyhýbá komentářům ke kontroverzím – a to ani v souvislosti s nejbohatší osobou světa a klíčovým dodavatelem ministerstva obrany. Kendall v úterý zvážněl poté, co generální ředitel společnosti SpaceX Elon Musk přiznal, že zadržel satelitní službu Starlink pro Ukrajinu, když loni plánovala překvapivý útok na ruské síly. Toto odhalení vyvolalo kritiku Muska a senátorka Elizabeth Warrenová vyzvala k prošetření společnosti SpaceX. Letectvo se společností spolupracuje na různých misích, jako jsou například starty pro národní bezpečnost, ale v době Muskova rozhodnutí v září loňského roku nehrálo při využívání služby Starlink na Ukrajině žádnou roli. „Společnost SpaceX tehdy učinila několik jednostranných rozhodnutí o tom, co udělat pro Ukrajinu. Nebyli ve smluvním vztahu s USA … Myslím, že v podstatě rozhodně darovali své služby, takže měli volnost v rozhodování,“ řekl Kendall v rozhovoru s Morganem Brennanem z CNBC z výroční konference Air, Space & Cyber pořádané Air Force Association. Od té doby se dynamika změnila. Pentagon má nyní se společností SpaceX uzavřenou smlouvu na služby Starlink na Ukrajině. „Naše smlouvy píšeme v podstatě tak, abychom zajistili, že od nich dostaneme potřebné služby, jak se od nich očekává, a jsou to vymahatelné smlouvy, ať už je obchodní uspořádání jakékoli – ať už jde o individuální vlastnictví nebo veřejně vlastněnou společnost. S těmito podniky sepisujeme smlouvy, které nám za rozumnou cenu zajistí to, co potřebujeme,“ řekl tajemník letectva. Veřejné šílenství, které vyvolalo odhalení v novém životopise „Elon Musk“ od Waltera Isaacsona, přililo olej do ohně již tak doutnající debaty o tom, zda jsou americká vláda a spojenci příliš závislí na SpaceX – a zejména na jejím zakladateli a šéfovi – v otázkách národní bezpečnosti. „SpaceX je důležitým dodavatelem vládních služeb pro vypouštění raket, nakupujeme některé komunikační služby a tak dále,“ řekl Kendall. „Ale děláme to prostřednictvím obchodních dohod, které můžeme prosadit.“ Role armády ve vesmíru roste Pro letectvo a armádu v širším smyslu vrhá toto odhalení světlo na větší téma: stále kritičtější roli vesmíru jako sporné oblasti. Tento posun si vyžádal větší spolupráci mezi vládou a rozrůstajícím se komerčním vesmírným sektorem. Vzdušné síly, vesmírné síly v působnosti tohoto odvětví a další agentury se snažily využít měnícího se prostředí. Usilují o nové družicové a startovací kapacity, prosazují větší financování iniciativ v oblasti vesmíru a někdy vytvářejí kreativnější smlouvy. Toto úsilí se táhne již několik administrativ, bez ohledu na politickou příslušnost, protože armáda se snaží postupovat rychleji a levněji, kde je to možné. „Vojenské služby, které státy, zejména velmoci, získávají z vesmíru, jsou pro jejich úspěch velmi důležité. To platí i pro nás. Platí to i pro potenciální protivníky,“ řekl Kendall. Dodal, že vesmírné síly jsou navrhovány s ohledem na všechny tyto skutečnosti. Napětí s Čínou rostePotenciálním protivníkem, na jehož potírání se Pentagon zaměřuje nejvíce – na Zemi a pravděpodobně i ve vesmíru – je Čína. Možný konflikt s Pekingem byl hlavním tématem přednášky ministra letectva na konferenci AFA tento týden. Řekl, že Čína se připravuje na válku s USA, ale dodal, že to neznamená, že je takový konflikt nevyhnutelný. Kendall studuje čínské úsilí o budování vojenských sil již více než deset let. Toto budování podle něj vyvolává obavy z čínské strategie, jejímž cílem je vytvořit síly, které by odrazovaly a porážely americkou intervenci v západním Pacifiku tím, že by využívaly domnělé slabiny USA. Co by to znamenalo, kdyby Čína napadla Tchaj-wan, nebo možná pravděpodobnější možnost blokády? Je americká armáda v pozici, kdy by tomu mohla čelit, pokud by byla vyzvána? „Jsme, ale existuje více operačních rizik, než bych si přál. … Myslím, že by bylo tragickou chybou, kdyby Čína dělala takové věci, které jste právě popsal, ale aktivně se snaží o schopnost být proti nám efektivní a pokud možno nás porazit, a to nemůžeme dopustit,“ řekl Kendall. Letectvo hledí do budoucnostiVedení letectva podniká kroky k odvrácení technologických hrozeb nové generace. Má seznam „operačních imperativů“, které zahrnují vše od modernizace vzdušné části jaderné triády s letounem B-21 Raider, který by měl uskutečnit svůj první let ještě letos, přes „vesmírný bojový řád“ až po vývoj stíhacího letounu šesté generace v rámci soutěže Next Generation Air Dominance. Plán NGAD zahrnuje také to, co služba označuje jako Collaborative Combat Aircraft bez posádky neboli drony. Letectvo věnuje na autonomní schopnosti v příštích pěti letech miliardy dolarů, protože věří, že tato technologie je dostatečně vyspělá a nákladově efektivní. Stejně jako jiné aspekty vlády a soukromého sektoru, i letectvo začleňuje aplikace umělé inteligence. „Je to vlastně koš technologií, které nabízejí různou škálu schopností. Vojenské aplikace zahrnují autonomii, rozpoznávání vzorů, data, analytiku a tak dále, přičemž některé funkce, které by běžně vykonával člověk, je možné automatizovat a provádět mnohem přesněji a rychleji prostřednictvím umělé inteligence,“ řekl Kendall. „Nemluvíme o předání kontroly nad smrtícími účinky strojům – to nemáme na mysli,“ dodal. „Lidé budou vždy v obraze a budou zodpovědní za všechna rozhodnutí, která budou učiněna ohledně smrtelnosti. Nemůžeme však tuto technologii ignorovat, poskytne nám obrovskou vojenskou výhodu.“ Tolik toho však závisí na budoucnosti obranné politiky a financování. Jak už se v posledních letech několikrát stalo, zdá se, že Kongres pravděpodobně neschválí rozpočet na fiskální rok 2024 před termínem, který vyprší na konci měsíce. Analytici očekávají, že zákonodárci schválí pokračující rezoluci , která dočasně zachová status quo v oblasti vládních výdajů. Roste však také riziko částečného uzavření vlády, nebo ještě více škodlivá pro modernizaci armády, rostoucí možnost prodloužení CR. „To by bylo zničující,“ řekl Kendall. „Všechny CR mají velmi negativní dopad. Jsou velmi neefektivní. Zdržují modernizaci, která je velmi důležitá. Zpožďují například navýšení programů, které jdou do výroby, a pak nám velmi ztěžují plánování a postup vpřed.“
Společnost Silvaco Group je poskytovatelem softwaru pro technologické počítačové navrhování (TCAD), elektronické navrhování automatizace (EDA) a polovodičového...