Akbar Al Baker, uznávaný generální ředitel, který ze společnosti Qatar Airways vytvořil předního světového dopravce, oznámil, že po více než 25 letech transformačního vedení hodlá v listopadu odstoupit. Jak oznámila letecká společnost na svých oficiálních internetových stránkách, 61letého generálního ředitele od 5. listopadu nahradí Badr Mohammed Al Meer, současný provozní ředitel mezinárodního letiště Doha Hamad. Tuto administrativní změnu poprvé veřejnosti sdělil letecký analytik Alex Macheras na sociální síti X.
Al Baker nastoupil v roce 1997 do společnosti Qatar Airways, tehdy trvajícího regionálního dopravce, který fungoval třetím rokem. V té době spojovala východ a západ přes Dubaj konkurenční společnost Emirates Airline z Perského zálivu. Al Baker použil stejnou strategii a proměnil Dauhá v tranzitní cestu mezi Východem a Západem. Pod jeho vedením se z Qatar Airways stala významná světová letecká společnost, která z Dauhá létá do více než 150 mezinárodních destinací od Los Angeles až po Auckland na Novém Zélandu.
Al Bakerova neustálá snaha poskytovat zákazníkům špičkové služby si získala od patronů dopravce mnoho pochvalných reakcí. Renomovaná poradenská společnost Skytrax řadí Qatar Airways ve svých každoročních anketách o nejlepší leteckou společnost roku od roku 2011 trvale na první dvě místa. Al Bakerova neúnavná snaha o dokonalost nicméně vedla k občasným konfliktům s giganty ve výrobě letadel Airbus SE a Boeing Co.
John Strickland, konzultant v oblasti letectví ze společnosti JLS Consulting, se o Al Bakerovi vyjádřil pochvalně: “Je to člověk, který dostal Katar na světovou scénu, udělal z něj světového lídra, pokud jde o kvalitu služeb a pověst.” Al Baker si svým razantním a někdy kontroverzním prosazováním letecké společnosti vysloužil v oboru jak chválu, tak kritiku.
V roce 2021 se Al Baker dostal do sporu s Airbusem kvůli odlupujícímu se laku na letadlech A350. V důsledku toho byla řada z 53členné flotily A350 společnosti Qatar Airways uzemněna a dodávky nových letadel byly pozastaveny. Společnost Airbus reagovala zrušením některých objednávek, což přimělo Al Bakera, aby hledal letadla u společnosti Boeing.
Spor mezi Al Bakerem a Airbusem se vyostřil natolik, že nakonec přerostl i do politické oblasti a stal se předmětem jednání francouzského prezidenta Emmanuela Macrona a katarského emíra šejka Tamima bin Hamada al-Tháního během návštěvy Dauhá.
Kontroverze vyvolaly také Al Bakerovy výroky na jedné akci v roce 2018, kde se bezmyšlenkovitě vyjádřil, že žena nemůže vykonávat jeho práci kvůli její přísné povaze. Následovala omluva. Jeho vedení čelilo další kritice v roce 2020, kdy bylo několik žen vyvedeno z letadel společnosti Qatar Airways a prohledáno po opuštění dítěte na toaletě na letišti Hamad International. Letecká společnost tvrdila, že o provedení prohlídek rozhodla policie, nikoli personál letiště nebo letecké společnosti.
Ačkoli se o Al Bakerově odchodu do důchodu spekulovalo již řadu let, vždy tvrdil, že odstoupí pouze na požádání. V nedávné zprávě pro zaměstnance, o níž informovala agentura Bloomberg, Al Baker chválil přínos letecké společnosti pro mistrovství světa ve fotbale, které v roce 2022 hostil Katar. Za “výjimečné” označil také slibné tržby za první pololetí ve výši 1,03 miliardy dolarů a zisk před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací ve výši 2,96 miliardy dolarů, a to vzhledem k odrazu od pandemie.
Al Baker ke svému působení ve funkci uvedl: “Naše cesta se neobešla bez výjimečných výzev, z nichž žádná nebyla větší než finanční krize v roce 2008 a celosvětová pandemie v roce 2020. Společně jsme však těmto výzvám čelili s odvahou a houževnatostí.” Jeho odchod znamená konec jedné éry společnosti Qatar Airways a začátek nové kapitoly pod vedením Badra Mohammeda Al Meera.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky