Oblíbený výrobce sandálů s korkovou podrážkou zaznamenal ve středu pokles akcií o 12,6 %, což znamenalo nejhorší výsledek při debutu IPO v USA v hodnotě 1 miliardy USD a více za poslední dva roky. To dramaticky kontrastuje s konzervativní cenovou strategií společnosti, její velkou závislostí na kotevních investorech a nedávným nárůstem prodeje díky hollywoodskému filmu.
Bohužel se zdá, že neuspokojivý debut společnosti Birkenstock byl důsledkem špatného načasování, které zastínilo pozitivní faktory. Investorská roadshow společnosti byla omezena řadou destabilizujících mezinárodních událostí, včetně potenciálního uzavření americké vlády, státních svátků v Německu a Americe, odložených evropských kotací a vypuknutí konfliktu v Izraeli. K neuspokojivým výsledkům přispěly také neuspokojivé příjmy od LVMH, nepřímých sponzorů společnosti Birkenstock a společníků ovládající rodiny, které byly obdrženy jen několik hodin před zahájením obchodování v New Yorku.

Situaci dále komplikuje skutečnost, že celosvětové spotřebitelské výdaje údajně klesají, zejména v Evropě. Podle konglomerátu Bernarda Arnaulta to následuje po období hospodářského rozmachu po pandemii. Arnaultův konglomerát, který je významným partnerem společnosti L Catterton, vlastníka značky Birkenstock, je domovem luxusních značek, jako jsou Louis Vuitton a Christian Dior, a nedávno oznámil 9% nárůst tržeb ve třetím čtvrtletí, což je méně než očekávaných 11,9 %. Zpráva o tomto poklesu měla nepříznivý řetězový efekt na ostatní akcie luxusních společností a mohla negativně ovlivnit hodnocení společnosti Birkenstock některými investory.
Již počátkem října, ještě před IPO společnosti Birkenstock, začalo stále volatilnější prostředí na světových akciových trzích podkopávat důvěru. To vedlo k rozhodnutí společnosti Triton odložit plánovaný prodej akcií společnosti Renk AG. IPO společnosti Birkenstock bylo v úterý považováno za plně kryté více než osminásobkem horní hranice rozpětí. Ve srovnání s obdobnými společnostmi v odvětví však mohla být příliš drahá. Cena 46 USD, která společnost oceňuje na 4,9násobek forwardové ceny vůči tržbám, je více než dvojnásobkem odvětvové normy, která je u srovnatelné skupiny dvojnásobkem, poznamenává analytička agentury Bloomberg Intelligence Abigail Gilmartinová.
Naopak to, že společnost Birkenstock využila kotevních investorů ke stabilizaci nabídky, nezaručilo úspěšné IPO. Tuto strategii přijaly i další společnosti v podzimní třídě IPO. I přes podobné pokusy těchto společností však výsledek nebyl příliš slibný. Příklad: společnost Instacart, která přijala stejný přístup, se stále obchoduje o 15 % pod cenou IPO.
Vzhledem k tomu, že akcie ve čtvrtek a v pátek dále klesaly a celkově zaznamenaly téměř 21% sestup oproti ceně IPO, tržní hodnota společnosti se snížila na přibližně 6,8 miliardy USD. To ovlivnilo další společnosti, které uvažují o krátkodobém uvedení na burzu, aby přehodnotily své plány. Své plány na IPO zpomalily společnosti, jako je cloudový startup Rubrik Inc. a společnost Turo Inc. zabývající se sdílením automobilů, které podporuje Microsoft Corp. Harmonogramy těchto společností se však ještě mohou změnit.
A konečně, rozhodnutí společnosti Birkenstock přidělit 90 % svých akcií v rámci IPO dlouhodobým investorům vyvolává mezi pozorovateli trhu určité pozdvižení. Je třeba poznamenat, že společnosti Birkenstock a L Catterton od počátku jasně preferovaly tuto kategorii investorů a neprojevovaly zájem o krátkodobý kapitál, jako jsou hedgeové fondy. Toto zaměření by mohlo potenciálně vytvářet tlak na pokles akcií, protože tito dlouhodobí investoři plnili své požadavky během procesu IPO a nenakupovali akcie na volném trhu.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky