Probíhající spor mezi odborovým svazem UAW (United Auto Workers) a automobilkami Detroit-Three se vyostřil a UAW projevila záměr napadnout i zahraniční automobilky, které v USA působí bez odborů.
Další spornou otázkou v tomto boji jsou podnikové dividendy. Ponoření se do této třetí fronty poukazuje na odvážnou a možná nejistou strategii UAW.
Prezident UAW Shawn Fain nabídl během akce, která se konala minulý pátek, aktuální informace. Především se obrátil na své členy a potenciální investory ohledně jednání, která vedl s General Motors (ticker: GM), Ford Motor (F) a Stellantis (STLA). Zejména upřesnil některé ústupky, kterých bylo od těchto automobilek dosaženo a které zahrnují zvýšení mezd o více než 20 % po celou dobu trvání smlouvy. Fainovo přesvědčení, že lze získat další výhody, dokládal nedávnými kroky společnosti Ford.
Zdroj: AP Photo
Pochopení kontextu těchto tvrzení vyžaduje zvážení výroků výkonného předsedy společnosti Ford, Williama “Billa” Claye Forda mladšího. Během projevu na začátku týdne se zdálo, že kritizuje požadavky odborů, což si Fain vyložil jako povýšenost. Zajímavé je, že následujícího dne Ford mnohé šokoval oznámením plánu poskytnout v letošním roce akcionářům dodatečné dividendy ve výši 600 milionů dolarů. To se pro Faina stalo klíčovým bodem jednání, ačkoli je zapotřebí určité vysvětlení.
Na rozdíl od Fainových tvrzení nemusí být Ford junior nutně miliardářem, přestože jeho rodina ovládá klub Detroit Lions. Navíc osobně vlastní přibližně 20 milionů akcií společnosti Ford, což činí zhruba 230 milionů dolarů. Stejně zásadním vyvrácením je nepřesnost týkající se deklarovaných dalších 600 milionů dolarů na dividendách. Ford 17. října uvedl pravidelnou čtvrtletní dividendu ve výši 15 centů na akcii. Obvykle se tyto pravidelné dividendy vyplácejí z peněžního toku vytvořeného po pokrytí mezd zaměstnanců a dalších provozních nákladů.
Pro nevyhlášení pravidelné čtvrtletní dividendy neexistuje žádný zvláštní důvod. Ve skutečnosti může snížení nebo zanedbání dividendy znamenat pro akcie potenciální katastrofu. Investorům to ukazuje na možnou neschopnost budoucího cash flow pokrýt výplatu dividend. Veřejně obchodovaným firmám to také podstatně ztěžuje zajištění budoucího kapitálu. V důsledku toho manažeři a vlastníci společností vycházejí ze základního předpokladu, že pokud se do společnosti investuje, musí se v budoucnu očekávat vyšší výnosy.
Zdroj: Getty Images
Dividendy by neměly být zatracovány. Za posledních 100 let tvořily přibližně 40 % výnosů akciového trhu a společnosti je vyplácejí již po staletí. Tento systém dobře fungoval při financování podniků a přinášel prospěch naprosté většině amerických domácností – přibližně 72 milionům -, které vlastní akcie. Přibližně 80 % společností v indexu S&P 500 vyplácí dividendy, což znamená, že z 1,4 bilionu dolarů za předchozích 12 měsíců se majitelům vrátilo ve formě dividend přibližně 600 miliard dolarů z jejich volného peněžního toku.
Vzhledem k tomu je třeba ještě vyřešit spor o to, co představuje spravedlivou dohodu pro UAW v roce 2023. Fain předložil pádný argument, že za posledních deset a více let přinesli zaměstnanci značné oběti, aby se automobilky detroitské trojky staly konkurenceschopnějšími. Přičetl odborům velkou zásluhu na tom, že se Detroit-Three vzpamatoval z finanční krize. Barron’s odhaduje, že ústupky odborů přispěly v uplynulých deseti a více letech k ročnímu zisku ve výši přibližně 2 miliard dolarů.
Ford Jr. vyzval odbory, aby si uvědomily, že jejich boj by neměl být veden proti Fordu, ale proti zahraničním automobilkám, které získaly podíl na trhu bez účasti odborů. Fain na to reagoval slovy, že v pracovnících Toyota Motor (TM) a dalších vidí budoucí členy UAW. Strategie UAW zaměřená na ostatní automobilky se zdá být rozumná, a to i přes nepřesnosti týkající se otázky dividend.
Další spornou otázkou v tomto boji jsou podnikové dividendy. Ponoření se do této třetí fronty poukazuje na odvážnou a možná nejistou strategii UAW.Prezident UAW Shawn Fain nabídl během akce, která se konala minulý pátek, aktuální informace. Především se obrátil na své členy a potenciální investory ohledně jednání, která vedl s General Motors , Ford Motor a Stellantis . Zejména upřesnil některé ústupky, kterých bylo od těchto automobilek dosaženo a které zahrnují zvýšení mezd o více než 20 % po celou dobu trvání smlouvy. Fainovo přesvědčení, že lze získat další výhody, dokládal nedávnými kroky společnosti Ford.Pochopení kontextu těchto tvrzení vyžaduje zvážení výroků výkonného předsedy společnosti Ford, Williama “Billa” Claye Forda mladšího. Během projevu na začátku týdne se zdálo, že kritizuje požadavky odborů, což si Fain vyložil jako povýšenost. Zajímavé je, že následujícího dne Ford mnohé šokoval oznámením plánu poskytnout v letošním roce akcionářům dodatečné dividendy ve výši 600 milionů dolarů. To se pro Faina stalo klíčovým bodem jednání, ačkoli je zapotřebí určité vysvětlení.Na rozdíl od Fainových tvrzení nemusí být Ford junior nutně miliardářem, přestože jeho rodina ovládá klub Detroit Lions. Navíc osobně vlastní přibližně 20 milionů akcií společnosti Ford, což činí zhruba 230 milionů dolarů. Stejně zásadním vyvrácením je nepřesnost týkající se deklarovaných dalších 600 milionů dolarů na dividendách. Ford 17. října uvedl pravidelnou čtvrtletní dividendu ve výši 15 centů na akcii. Obvykle se tyto pravidelné dividendy vyplácejí z peněžního toku vytvořeného po pokrytí mezd zaměstnanců a dalších provozních nákladů.Pro nevyhlášení pravidelné čtvrtletní dividendy neexistuje žádný zvláštní důvod. Ve skutečnosti může snížení nebo zanedbání dividendy znamenat pro akcie potenciální katastrofu. Investorům to ukazuje na možnou neschopnost budoucího cash flow pokrýt výplatu dividend. Veřejně obchodovaným firmám to také podstatně ztěžuje zajištění budoucího kapitálu. V důsledku toho manažeři a vlastníci společností vycházejí ze základního předpokladu, že pokud se do společnosti investuje, musí se v budoucnu očekávat vyšší výnosy.Dividendy by neměly být zatracovány. Za posledních 100 let tvořily přibližně 40 % výnosů akciového trhu a společnosti je vyplácejí již po staletí. Tento systém dobře fungoval při financování podniků a přinášel prospěch naprosté většině amerických domácností – přibližně 72 milionům -, které vlastní akcie. Přibližně 80 % společností v indexu S&P 500 vyplácí dividendy, což znamená, že z 1,4 bilionu dolarů za předchozích 12 měsíců se majitelům vrátilo ve formě dividend přibližně 600 miliard dolarů z jejich volného peněžního toku.Vzhledem k tomu je třeba ještě vyřešit spor o to, co představuje spravedlivou dohodu pro UAW v roce 2023. Fain předložil pádný argument, že za posledních deset a více let přinesli zaměstnanci značné oběti, aby se automobilky detroitské trojky staly konkurenceschopnějšími. Přičetl odborům velkou zásluhu na tom, že se Detroit-Three vzpamatoval z finanční krize. Barron’s odhaduje, že ústupky odborů přispěly v uplynulých deseti a více letech k ročnímu zisku ve výši přibližně 2 miliard dolarů.Ford Jr. vyzval odbory, aby si uvědomily, že jejich boj by neměl být veden proti Fordu, ale proti zahraničním automobilkám, které získaly podíl na trhu bez účasti odborů. Fain na to reagoval slovy, že v pracovnících Toyota Motor a dalších vidí budoucí členy UAW. Strategie UAW zaměřená na ostatní automobilky se zdá být rozumná, a to i přes nepřesnosti týkající se otázky dividend.