Velké technologické firmy budou brzy podléhat novým předpisům Evropské unie (EU), jejichž cílem je zajistit transparentnost politické reklamy na jejich platformách. Pravidla, na kterých se dohodly země EU a zákonodárci Evropského parlamentu, budou vyžadovat, aby společnosti jako Google a Meta Platforms jasně označovaly politickou reklamu, zveřejňovaly částku za ni vynaloženou, určovaly, kdo ji zaplatil, a uváděly, na jaké volby je zaměřena. Porušení pravidel může vést k pokutám až do výše 6 % ročního obratu poskytovatele reklamy.
Součástí předpisů je také zákaz reklam, které profilují osoby na základě náboženství, etnického původu nebo sexuální orientace. Subjektům ze třetích zemí zabrání sponzorovat politickou reklamu v EU v období tří měsíců před volbami nebo referendem. Cílem je ztížit zahraničním subjektům šíření dezinformací a zasahování do demokratických procesů.
Všechny politické reklamy online budou přístupné v online úložišti reklam, což umožní lepší monitorování a odpovědnost. Pravidla budou provedena 18 měsíců po jejich vstupu v platnost, což by mělo být v roce 2025. Opatření zajišťující nediskriminační poskytování přeshraniční politické reklamy však budou platit již pro volby do Evropského parlamentu v roce 2024.
Nová nařízení přicházejí v době, kdy se země EU připravují na důležité volby, přičemž panují obavy z vměšování zahraničních subjektů a dezinformačních kampaní. Cílem pravidel je vytvořit příznivé prostředí pro nadnárodní kampaně a zajistit integritu volebních procesů.
Velké technologické firmy budou brzy podléhat novým předpisům Evropské unie , jejichž cílem je zajistit transparentnost politické reklamy na jejich platformách. Pravidla, na kterých se dohodly země EU a zákonodárci Evropského parlamentu, budou vyžadovat, aby společnosti jako Google a Meta Platforms jasně označovaly politickou reklamu, zveřejňovaly částku za ni vynaloženou, určovaly, kdo ji zaplatil, a uváděly, na jaké volby je zaměřena. Porušení pravidel může vést k pokutám až do výše 6 % ročního obratu poskytovatele reklamy.
Součástí předpisů je také zákaz reklam, které profilují osoby na základě náboženství, etnického původu nebo sexuální orientace. Subjektům ze třetích zemí zabrání sponzorovat politickou reklamu v EU v období tří měsíců před volbami nebo referendem. Cílem je ztížit zahraničním subjektům šíření dezinformací a zasahování do demokratických procesů.
Všechny politické reklamy online budou přístupné v online úložišti reklam, což umožní lepší monitorování a odpovědnost. Pravidla budou provedena 18 měsíců po jejich vstupu v platnost, což by mělo být v roce 2025. Opatření zajišťující nediskriminační poskytování přeshraniční politické reklamy však budou platit již pro volby do Evropského parlamentu v roce 2024.
Nová nařízení přicházejí v době, kdy se země EU připravují na důležité volby, přičemž panují obavy z vměšování zahraničních subjektů a dezinformačních kampaní. Cílem pravidel je vytvořit příznivé prostředí pro nadnárodní kampaně a zajistit integritu volebních procesů.
