Nejnovější průzkum Japonské organizace pro zahraniční obchod odhalil, že počet japonských firem, které plánují rozšířit své aktivity v Číně, poprvé klesl na méně než 30 %. Klesající zájem lze přičíst hospodářskému zpomalení, rostoucí konkurenci a geopolitickému napětí mezi oběma zeměmi. Ze 710 dotázaných společností vyjádřilo záměr expandovat v Číně v příštím roce až dvou letech pouze 27,7 %, což představuje pokles oproti 33,4 % v předchozím roce a 40,9 % v roce 2021.
Více než 30 společností uvedlo jako důvod snižování počtu zaměstnanců ekonomickou nejistotu a pomalý trh, zatímco 15 firem poukázalo na pokles prodeje japonských automobilů v Číně. Japonské automobilky, stejně jako ostatní zahraniční značky, čelí výzvám ze strany domácích hráčů, nástupu elektromobilů a zvýšené cenové konkurenci na největším automobilovém trhu na světě.
Dalším faktorem ovlivňujícím japonské firmy byla geopolitická rizika, k nimž přispěly napjaté bilaterální vztahy a nedávné incidenty. Nedávno Čína zatkla japonského manažera pro podezření ze špionáže a rozhodnutí Japonska vypustit do oceánu upravenou radioaktivní vodu vedlo k zákazu prodeje japonských mořských plodů.
Čínský prezident Si Ťin-pching a japonský premiér Fumio Kišida se na svém prvním osobním setkání po roce zavázali, že budou pokračovat ve vzájemně prospěšných vztazích. Výsledky průzkumu nicméně naznačují, že japonské podniky jsou v otázce expanze v Číně stále opatrné.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky


























