Na klimatické konferenci COP28 v Dubaji vyjadřují delegáti obavy z pomalého pokroku ve snižování spotřeby fosilních paliv v boji proti změně klimatu. Pozitivní je však rostoucí počet elektromobilů po celém světě, který významně snižuje poptávku po ropě.
Podle odborníků z oboru přiměl nárůst prodeje elektromobilů v posledních letech prognostiky, aby revidovali své prognózy celosvětové spotřeby ropy. Veřejné dotace a technologický pokrok pomohly spotřebitelům překonat vysoké ceny automobilů na baterie. Mezinárodní energetická agentura (IEA) se sídlem v Paříži nyní předpovídá, že světová spotřeba ropy dosáhne na konci tohoto desetiletí vrcholu 103 milionů barelů denně, což je úprava oproti prognóze z roku 2017, která předpokládala vrchol v roce 2040 na úrovni téměř 105 milionů barelů denně.
Doprava se na celosvětové poptávce po ropě podílí přibližně 60 %, přičemž samotné Spojené státy se na ní podílejí přibližně 10 %. IEA však odhaduje, že elektromobily do roku 2030 eliminují poptávku po ropě přibližně o 5 milionů barelů denně. V současné době tvoří celosvětový prodej elektromobilů přibližně 13 % všech prodaných vozidel a IEA očekává, že do konce desetiletí se tento podíl zvýší na 40-45 %.
Aby vlády po celém světě podpořily zavádění elektromobilů, zavedly po uzavření Pařížské dohody v roce 2015 dotace a normy účinnosti. Například ve Spojených státech nabízí zákon o snížení inflace daňovou úlevu ve výši 7 500 USD na nákup nového elektromobilu. IEA však upozorňuje, že aby byly splněny klimatické cíle Pařížské dohody, musel by prodej elektromobilů do roku 2030 tvořit přibližně 70 % trhu.
Budoucí rozšíření elektromobilů závisí do značné míry na cenách a dostupnosti dobíjecích stanic. V obou těchto aspektech v současné době vede Čína, která poskytuje dotace na elektromobily a disponuje velkým množstvím vzácných zemin, jež jsou pro výrobu elektromobilů nezbytné. Naproti tomu průměrná cena elektromobilu ve Spojených státech je více než 53 000 dolarů, což je výrazně více než u automobilu s benzinovým motorem. Kromě toho mají Spojené státy ve srovnání s Čínou a Evropou mnohem méně veřejných dobíjecích stanic, přestože se předpokládá, že do roku 2030 budou elektromobily tvořit až 50 % nově registrovaných automobilů v USA.
Přestože nás čekají problémy, klesající náklady na baterie pro elektromobily jsou z dlouhodobého hlediska optimistické. Přechod na elektromobily nabírá na obrátkách, ale nejistoty, jako jsou případné politické změny, mohou ovlivnit tempo jejich zavádění. Nicméně s tím, jak se zlepšuje elektrická technologie a klesají ceny, se přechod na elektromobily stává nevyhnutelnou realitou.

Na klimatické konferenci COP28 v Dubaji vyjadřují delegáti obavy z pomalého pokroku ve snižování spotřeby fosilních paliv v boji proti změně klimatu. Pozitivní je však rostoucí počet elektromobilů po celém světě, který významně snižuje poptávku po ropě.
Podle odborníků z oboru přiměl nárůst prodeje elektromobilů v posledních letech prognostiky, aby revidovali své prognózy celosvětové spotřeby ropy. Veřejné dotace a technologický pokrok pomohly spotřebitelům překonat vysoké ceny automobilů na baterie. Mezinárodní energetická agentura se sídlem v Paříži nyní předpovídá, že světová spotřeba ropy dosáhne na konci tohoto desetiletí vrcholu 103 milionů barelů denně, což je úprava oproti prognóze z roku 2017, která předpokládala vrchol v roce 2040 na úrovni téměř 105 milionů barelů denně.
Doprava se na celosvětové poptávce po ropě podílí přibližně 60 %, přičemž samotné Spojené státy se na ní podílejí přibližně 10 %. IEA však odhaduje, že elektromobily do roku 2030 eliminují poptávku po ropě přibližně o 5 milionů barelů denně. V současné době tvoří celosvětový prodej elektromobilů přibližně 13 % všech prodaných vozidel a IEA očekává, že do konce desetiletí se tento podíl zvýší na 40-45 %.
Aby vlády po celém světě podpořily zavádění elektromobilů, zavedly po uzavření Pařížské dohody v roce 2015 dotace a normy účinnosti. Například ve Spojených státech nabízí zákon o snížení inflace daňovou úlevu ve výši 7 500 USD na nákup nového elektromobilu. IEA však upozorňuje, že aby byly splněny klimatické cíle Pařížské dohody, musel by prodej elektromobilů do roku 2030 tvořit přibližně 70 % trhu.
Budoucí rozšíření elektromobilů závisí do značné míry na cenách a dostupnosti dobíjecích stanic. V obou těchto aspektech v současné době vede Čína, která poskytuje dotace na elektromobily a disponuje velkým množstvím vzácných zemin, jež jsou pro výrobu elektromobilů nezbytné. Naproti tomu průměrná cena elektromobilu ve Spojených státech je více než 53 000 dolarů, což je výrazně více než u automobilu s benzinovým motorem. Kromě toho mají Spojené státy ve srovnání s Čínou a Evropou mnohem méně veřejných dobíjecích stanic, přestože se předpokládá, že do roku 2030 budou elektromobily tvořit až 50 % nově registrovaných automobilů v USA.
Přestože nás čekají problémy, klesající náklady na baterie pro elektromobily jsou z dlouhodobého hlediska optimistické. Přechod na elektromobily nabírá na obrátkách, ale nejistoty, jako jsou případné politické změny, mohou ovlivnit tempo jejich zavádění. Nicméně s tím, jak se zlepšuje elektrická technologie a klesají ceny, se přechod na elektromobily stává nevyhnutelnou realitou.