Klíčové body
- Toyota by mohla získat výhodu na trhu s elektromobily, protože se očekává, že další růst bude soustředěn na zákazníky se středními příjmy.
- Společnost rozšiřuje svou infrastrukturu a inovuje technologie baterií, aby urychlila přechod na elektrický pohon.
- Dlouhodobá pověst Toyoty v oblasti kontroly kvality může být významnou výhodou při získávání zákazníků se středními příjmy.
- S rozsáhlou sítí dealerství a servisních středisek může Toyota lépe uspokojit potřeby širokého spektra zákazníků, což by mohlo podpořit její akcie.
Společnost Tesla
Navzdory náročným podmínkám v roce 2023 je sektor elektromobilů na vzestupu a podle reportéra TipRanks Michaela Marcuse by měl prodej elektromobilů do roku 2028 přesáhnout 17 milionů kusů ročně. Zatímco Tesla a další starší automobilky, které se agresivně posunuly směrem k elektrifikaci, dosud trhu dominovaly, Toyota se rozjížděla pomaleji.
To však neznamená, že by Toyota odmítala strategie mobility nové generace. Ve skutečnosti si automobilka již léta udržuje silnou pozici na trhu hybridních vozidel, zejména s modely, jako je Prius. Problémem pro Toyotu je posun celého odvětví směrem k elektrickým vozidlům s připojitelnými bateriemi, což je oblast, ve které automobilka nebyla tak dynamická. Nicméně s tím, jak se trh s elektrickými vozidly přesouvá od počátečních osvojitelů k hlavnímu proudu, který se zaměřuje na střední příjmovou skupinu spotřebitelů, se Toyota staví do pozice, kdy může účinně dohánět náskok.

Zprávy naznačují, že Toyota zintenzivňuje své úsilí o usnadnění přechodu na elektrický pohon. Společnost rozšiřuje svou infrastrukturu, aby urychlila výrobu, nasazuje samohybné linky a technologie rychlého lisování podvozků, aby urychlila cestu od výrobní linky k prodejní ploše. Kromě toho Toyota inovuje technologie baterií a snaží se výrazně prodloužit dojezd svých elektromobilů.
Dlouhodobá pověst Toyoty v oblasti kontroly kvality by mohla být další významnou výhodou, protože se společnost snaží zaujmout zákazníky se středními příjmy. Navzdory nedávné kontroverzi kolem zfalšovaných bezpečnostních testů Daihatsu, jednotky Toyoty vyrábějící malé vozy, je značka Toyota stále spojována především se spolehlivostí a hodnotou, zejména mezi americkými spotřebiteli.
Naproti tomu Tesla se stále potýká s problémy s kontrolou kvality, které sahají od estetických problémů až po závažnější poruchy vozidel. Tyto problémy vrhají stín na schopnost společnosti Tesla uspokojit zákazníky se středními příjmy, kteří mají obecně menší schopnost řešit problémy, jež mohou doprovázet vlastnictví vozidla, než jejich bohatí kolegové. Pro cílový trh Toyoty se středními příjmy jsou obavy tohoto druhu relativně nevýznamné.
Dominantní postavení společnosti Tesla v počáteční fázi zavádění elektromobilů je nezpochybnitelné, ale stejně jako byla tato společnost první, kdo uvedl pojem dopravy na elektrický pohon do obecného povědomí, Toyota by mohla být šampionem další fáze růstového cyklu elektromobilů. Vzhledem k tomu, že se trh začíná více zaměřovat na zákazníky s běžnými příjmy – existuje pouze tolik spotřebitelů s vysokými příjmy, kteří si mohou koupit elektromobily – zdá se, že se podmínky vyrovnávají ve prospěch Toyoty. Identita dvou značek Toyoty – luxusní vozy pod značkou Lexus a cenově dostupnější varianty pod značkou Toyota – ji staví do silné pozice, aby mohla konkurovat Tesle v celé řadě skupin spotřebitelů.
Další potenciální výhodou Toyoty je její rozsáhlá a zavedená síť. Tesla usilovně pracuje na rozšiřování svých dobíjecích stanic a servisních středisek, ale častou stížností majitelů je obtížné plánování servisních služeb. S tím, jak se k uživatelské základně Tesly připojuje stále více spotřebitelů, může mít rozvoj infrastruktury společnosti potíže udržet krok.
Pro Toyotu je tato překážka méně významná. Díky rozsáhlé síti dealerství a provozoven rozesetých po celých Spojených státech i po celém světě je lépe vybavena pro služby svým zákazníkům, ať už jezdí se spalovacími, hybridními nebo elektrickými vozidly. Robustní infrastruktura Toyoty spolu s možným pomalejším nástupem elektromobilů, než se očekává, by mohla vést k udržení poptávky v jejích hlavních odvětvích, což by z jejích akcií učinilo atraktivní volbu pro široké spektrum investorů.
A konečně, ocenění společnosti Toyota by mohlo být pro investory přesvědčivým argumentem. V současné době se akcie obchodují s násobkem ročního zisku 9,1x, což je pod průměrným násobkem zisku 10,8x u prodejců osobních a nákladních automobilů.
Podle Wall Street mají akcie Toyoty konsenzuální hodnocení “Mírně kupovat”, založené na dvou “Kupovat”, žádném “Držet” a žádném “Prodat”, nicméně analytici neuvedli žádnou cílovou cenu.
Souhrnně lze říci, že zatímco Tesla si možná připsala brzké vítězství v růstovém cyklu elektromobilů, posun směrem ke spotřebitelům se středními příjmy by mohl znamenat, že Toyota převezme vedení. Automobilka je díky své pověsti značky a rozsáhlé síti lépe připravena uspokojit potřeby střední třídy, což by mohlo vést k růstu akcií Toyoty.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky