Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • DIP
  • IPO Radar
    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost, která nabízí digitální bankovní služby

    TBA Bude oznámeno

    Finančně-technologická společnost nabízející širokou škálu finančních služeb

    TBA Bude oznámeno

    ​Komunikační platforma umožňující uživatelům komunikovat pomoci hlasu a textu

    TBA Bude oznámeno

    Britská digitální banka a první peer-to-peer (P2P) platforma na světě

    TBA Bude oznámeno

    Technologická společnost poskytující infrastrukturu pro online platby

    Zdroj: Shein
    TBA Bude oznámeno

    Čínska společnost pro globální online prodej rychlé módy za dostupné ceny

    TBA Bude oznámeno

    Společnost poskytující cloudovou platformu pro datovou analytiku

    TBA Bude oznámeno

    Švédská fintech společnost, která poskytuje služby „kup teď, zaplať později“

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Češi a Slováci vyrábějí více aut na obyvatele než kterákoli jiná země na světě

Za posledních 30 let přitáhl Dolný Kubín na Slovensku pozornost řady investorů, mezi nimi i rakouského výrobce automobilových dílů Miba AG.

Michal Kmeť Autor: Michal Kmeť
10 ledna, 2024
4 min. čtení
Zdroj: Škoda

Zdroj: Škoda

4 min.
čtení
Chcete využít této příležitosti? Přihlaste se k odběru newsletteru

Klíčové body

  • Přechod na elektromobily nyní ohrožuje rozsáhlý dodavatelský řetězec
  • Společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV
  • Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily
  • Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností

 

V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.

Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel (EV). Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.

Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.

Zdroj: VW

Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.

Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.

Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.

Advertisement

V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.

Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur (6,1 miliardy USD). Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.

Zdroj: Getty Images

Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.

Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.

Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.

Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.

V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel . Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur . Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.
Tagy: Českoelektromobilyškodaslovenskovolkswagenvolvozamestnanost

Chcete využít této příležitosti?

Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky

      Advertisement

      Breaking.

      00:05

      Carney představil zákon „One Canadian Economy“ na sjednocení obchodu a schvalovacích procesů

      23:48

      Fed jmenuje Michaela Horowitze novým generálním inspektorem

      23:36

      Americké akcie se blíží rekordům, pozornost se soustředí na údaje o inflaci a pokrok v politice

      23:24

      S&P Global Ratings snížila hodnocení Fortrea Holdings na „B-“ kvůli slabým úvěrovým ukazatelům

      23:12

      Vedoucí programu Optimus v Tesle odchází, jeho roli přebírá šéf autopilotu, uvádí Bloomberg

      23:12

      Akcie společnosti Opendoor Technologies klesají po návrhu na reverzní rozdělení akcií

      Advertisement

      Příležitosti.

      Zdroj: Getty Images
      Akcie

      Je Vici Properties tím nejlepším REITem na současném trhu?

      6 června, 2025

      Investice do nemovitostí zůstávají jedním z nejoblíbenějších způsobů, jak budovat pasivní příjem, a realitní investiční fondy (REIT) nabízejí ideální vstupní...

      Zdroj: Getty Images

      Bank of America doporučuje akcie malých firem s vysokými dividendami

      6 června, 2025
      Zdroj: Bloomberg

      IPO společnosti Circle: Akcie vzrostly téměř o 170 % v první den obchodování

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Dollar Tree si získává důvěru investorů – JPMorgan očekává růst až o 25 %

      6 června, 2025
      Zdroj: BurzovniSvet.cz

      Roblox podle BofA míří k dalším ziskům díky metaversu a strategické výhodě

      5 června, 2025

      Tip editora.

      Zdroj: BurzovníSvět.cz
      IPO

      Startup v digitálním bankovnictví Chime cílí při IPO na 11,2 miliardy dolarů

      5 června, 2025

      Společnost Chime Financial, působící v oblasti digitálního bankovnictví, ohlásila svůj záměr vstoupit na burzu prostřednictvím primární veřejné nabídky akcií (IPO)....

      Nejčtenější zprávy.

      MongoDB posiluje důvěru investorů. Výsledky překonaly očekávání

      5 června, 2025

      Je Costco nyní vhodná koupě? Kam směřuje tento řetězec v USA?

      4 června, 2025

      Nvidia překonává trh: Proč zůstává perspektivní investicí?

      2 června, 2025

      Index S&P 500 uzavřel beze změny, údaje z trhu práce vyvolaly obavy o ekonomiku

      4 června, 2025

      S&P 500 vstupuje do nového měsíce v zisku, investoři ignorují obchodní napětí

      2 června, 2025

      S&P 500 táhne dolů propad Tesly uprostřed sporu Trumpa a Muska

      5 června, 2025

      S&P 500 skokově roste díky nadějím na urovnání obchodního sporu mezi USA a Čínou

      6 června, 2025

      Kde budou akcie Uber Technologies za 5 let? Je načase investovat?

      3 června, 2025
      Advertisement

      IPO Radar.

      Chime Financial, Inc.

      Datum IPO: 2025
      Potenciální ocenění: 25 miliard dolarů

      Buďte u toho
      Advertisement

      Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

      Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

      • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
      • Reklama
      • Kontakt

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Burzovnisvet.cz © 2025

      Název nebo symbol
      Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
      • Burzy
        • Headlines
        • Breaking
        • Akcie
        • Hospodářské výsledky
        • ETF
        • Dividendy
        • IPO
        • Forex
        • Komodity
        • Kryptoměny
        • Ekonomika
      • Příležitost
      • DIP
      • IPO Radar
      • Nejčtenější
      • Bullionář Daily
      • Úspěch
        • Alternativní investice
        • Škola bullionáře
        • Miliardáři
        • Business
        • Bullionářova knihspirace
        • Bullionářův almanach
        • Bullionářův slovníček
      • AI
      • Česko
      • Invest mentoring
      • E-booky
      • Srovnávač brokerů
      • Kariéra
      Odebírat Ranního Bullionáře

      Retrieve your password

      Please enter your username or email address to reset your password.