Pomoc investorům
Invest mentoring
Odebírat Ranního Bullionáře
Podcast
Burzovnisvet Logo
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
  • Login
Burzovnisvet.cz - Akcie, kurzy, burza, forex, komodity, IPO, dluhopisy - zpravodajství
  • Headlines
    • Breaking
    • Bullionář Daily
    • Akcie
    • Hospodářské výsledky
    • ETF
    • Dividendy
    • IPO
    • Forex
    • Komodity
    • Kryptoměny
    • Ekonomika
  • Příležitost
  • IPO Radar

    Nadcházející IPO.

    MDLN 17 prosince, 2025

    Americký výrobce a distributor zdravotnických potřeb a zařízení

    471A 16 prosince, 2025

    Holdingová společnost poskytující služby záruky nájemného

    TBA Bude oznámeno

    Americká platforma pro nákup a prodej vstupenek na sportovní a kulturní akce

    TBA Bude oznámeno

    Komunikační platforma zaměřeá na hlasovou, video a textovou komunikaci

    Minulé IPO.

    CDNL 10 prosince, 2025

    Stavební společnost specializující se na infrastrukturní projekty

    PPHC.L 1 prosince, 2025

    Společnost specializující se na komunikaci v oblasti vládních vztahů

    UGAI 3 prosince, 2025

    UltraGreen.ai míří na burzu: vše podstatné o nadcházejícím IPO

    2685.HK 27 listopadu, 2025

    Digitální společnost zaměřená na e-commerce a využívající prvky AI

  • Úspěch
    • Alternativní investice
    • Škola bullionáře
    • Miliardáři
    • Business
    • Bullionářova knihspirace
    • Bullionářův almanach
    • Bullionářův slovníček
  • AI
  • Česko
  • E-booky
  • Srovnávač brokerů
  • Kariéra
    • Žádný výsledek
      Zobrazit všechny výsledky
BS Logo

Češi a Slováci vyrábějí více aut na obyvatele než kterákoli jiná země na světě

Za posledních 30 let přitáhl Dolný Kubín na Slovensku pozornost řady investorů, mezi nimi i rakouského výrobce automobilových dílů Miba AG.

Michal Kmeť Autor: Michal Kmeť
10 ledna, 2024
4 min. čtení
Zdroj: Škoda

Zdroj: Škoda

4 min.
čtení
Přihlaste se k odběru newsletteru
Chcete využít této příležitosti?

Klíčové body

  • Přechod na elektromobily nyní ohrožuje rozsáhlý dodavatelský řetězec
  • Společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV
  • Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily
  • Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností

 

V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.

Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel (EV). Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.

Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.

Zdroj: VW

Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.

Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.

Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.

Advertisement

V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.

Chcete využít této příležitosti?

Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur (6,1 miliardy USD). Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.

Zdroj: Getty Images

Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.

Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.

Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.

Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.

V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel . Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.Chcete využít této příležitosti?Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur . Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.
Tagy: Českoelektromobilyškodaslovenskovolkswagenvolvozamestnanost


    Chcete využít této příležitosti?


    Zanechte své kontaktní údaje, ozve se Vám licencovaný specialista a zároveň získáte:

    • Přístup k nejžhavějším IPO a investičním trendům.

    • Pravidelnou dávku aktuálních tipů pro Vaše portfolio v našem Newsletteru.

    • Investiční portfolio

    Máte zkušenosti s investováním?

    Jakou částku jste připraven použít na investování?



    Odesláním formuláře souhlasíte se zasíláním newsletteru Burzovní svět. Odhlásit se můžete kdykoli.

    Advertisement

    Breaking.

    13:13

    NBC 10 WJAR hlásí, že policie v Providence zadržela osobu podezřelou v souvislosti se střelbou na Brownově univerzitě.

    12:28

    Ruský zákaz herní platformy Roblox vyvolává neobvyklý protest.

    12:24

    Proč se americký železniční nákladní sektor stal více znečišťujícím než uhelné elektrárny

    11:54

    Mohl by se AI stát novou hlavní výzvou pro e-commerce a služby doručování jídla?

    11:13

    Zkoumání obrovské příležitosti v hodnotě 1 bilionu dolarů na trhu autonomních vozidel v USA

    10:58

    Japonská centrální banka: Očekávání roste před zvýšením úrokových sazeb tento týden.

    Advertisement

    Příležitosti.

    Zdroj: Getty Images
    Akcie

    Citi vidí v akciích Boeing atraktivní příležitost před novým rokem

    12 prosince, 2025

    Investiční banka Citi se domnívá, že akcie společnosti Boeing vstupují do nového roku v mimořádně zajímavé pozici a mohou nabídnout...

    Zdroj: Getty Images

    Akcie Meta Platforms mohou být tichým vítězem AI, býci radí kupovat

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Unsplash

    Akcie cestovních společností rostou díky sazbám Fedu a silné poptávce

    12 prosince, 2025
    Zdroj: Bloomberg

    Akcie Roku už letos posílily o více než 40 %, Jefferies očekává další růst

    11 prosince, 2025
    Zdroj: Burzovnísvět

    IPO JST a Beta Technologies: emise potvrzují sílu závěru roku 2025

    11 prosince, 2025

    IPO Radar.

    Medline Inc.

    Datum IPO: 17 prosince, 2025
    Potenciální ocenění: 55,3 miliardy USD

    Buďte u toho

    Nejčtenější zprávy.

    Rok 2026 rozhodne o budoucnosti realitního modelu Opendoor

    13 prosince, 2025

    S&P 500 klesá, akcie Broadcomu dostávají zabrat

    12 prosince, 2025

    S&P 500 končí výše, Fed snížil sazby již potřetí v tomto roce

    10 prosince, 2025

    Broadcom zajistil propad celého technologického sektoru

    12 prosince, 2025

    CSG získává mnohamiliardový kontrakt na munici a posiluje svou globální pozici

    10 prosince, 2025

    Dokáže Meta zopakovat „rok efektivity“ a znovu nastartovat růst akcií v roce 2026?

    13 prosince, 2025

    Nvidia jako hlavní kandidát na první firmu s hodnotou 10 bilionů dolarů

    14 prosince, 2025

    S&P 500 uzavřel na rekordním maximu navzdory poklesu Oracle a AI

    11 prosince, 2025
    Advertisement

    Tip editora.

    Zdroj: BurzovníSvět.cz
    Tip editora

    Bublina na trhu nezastavila boom umělé inteligence v Silicon Valley

    30 listopadu, 2025

    Během technologického boomu, který definoval druhou dekádu tohoto století, byla uniformou Silicon Valley obyčejná mikina s kapucí. Tento symbol ležérnosti...

    Advertisement

    Veškeré materiály a informace umístěné na internetových stránkách Burzovního Světa jsou čerpány z veřejně dostupných zdrojů, jako napriklad tyto a slouží výhradně pro informační účely. Při jejich tvorbě bylo postupováno s vynaložením maximální péče. Informace uveřejněné na internetových stránkách Burzovní Svět nemají charakter právních, daňových či jiného doporučení, analýz nebo návrhů a nabídek ke koupi či prodeji investičních nástrojů, jejichž realizací může dojít k poklesu či ztrátě investovaného majetku. Investiční doporučení, která jsou takto označena, jsou pouze informativní a nezávazná. Burzovní Svět neodpovídá za jakoukoli případnou škodu, která v souvislosti s nimi vznikne. Pro obchodování s investičními nástroji proto využívejte výhradně společnosti s udělenou licencí ČNB, popřípadě s platným povolením k činnosti na území České Republiky.

    Burzovní Svět zároveň prohlašuje, že neodpovídá za přímou i nepřímou škodu vzniklou v důsledku obchodování na kapitálových trzích všeobecně a příspěvky v diskusích vyjadřující názory čtenářů, nemusí být v souladu s postojem provozovatele a není možno je tím pádem považovat za jeho názory. Udělením souhlasu / přijetím podmínek zároveň souhlasíte s možností zasílání, či jiného kontaktování v rámci marketingových služeb obchodních partnerů Burzovního Světa. Více informací o cookies

    • Zásady ochrany osobních údajů a cookies
    • Reklama
    • Kontakt

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Burzovnisvet.cz © 2025

    Název nebo symbol
    Žádný výsledek
    Zobrazit všechny výsledky
    • Burzy
      • Headlines
      • Breaking
      • Akcie
      • ETF
      • Dividendy
      • IPO
      • Forex
      • Komodity
      • Kryptoměny
      • Ekonomika
      • Hospodářské výsledky
    • Příležitost
    • IPO Radar
    • Nejčtenější
    • Bullionář Daily
    • Úspěch
      • Alternativní investice
      • Škola bullionáře
      • Miliardáři
      • Business
      • Bullionářova knihspirace
      • Bullionářův almanach
      • Bullionářův slovníček
    • AI
    • Česko
    • Invest mentoring
    • E-booky
    • Srovnávač brokerů
    • Kariéra
    • Pomoc investorům
    Odebírat Ranního Bullionáře Podcast

    Retrieve your password

    Please enter your username or email address to reset your password.

    ·
    Poslední událost
    Poslední událost

      Používáme soubory cookie a podobné technologie, které jsou nezbytné pro provoz webových stránek. Další soubory cookie se používají k provádění analýzy používání webových stránek. Pokračováním v používání našich webových stránek vyjadřujete souhlas s používáním souborů cookie. Další informace naleznete v našich Zásadách ochrany osobních údajů.