Přechod na elektromobily nyní ohrožuje rozsáhlý dodavatelský řetězec
Společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV
Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily
Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností
V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.
Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel (EV). Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.
Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.
Zdroj: VW
Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.
Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.
Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.
V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.
Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur (6,1 miliardy USD). Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.
Zdroj: Getty Images
Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.
Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.
Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.
Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.
V době, kdy se bývalé Československo proměnilo z reliktu starého východního bloku v jednoho z největších světových výrobců automobilů, získal tento region přezdívku evropský Detroit. Rok 2024 však pro tento prosperující region předznamenal novou transformaci, neboť se urychlil přechod na elektromobily, který dále podpořila Evropská unie upřednostňující domácí výrobu.Na rozdíl od předchozích přechodů není cílem tohoto přechodu dohnat, ale zastavit nedostatek a zabránit hospodářské destabilizaci. Výrobci automobilů vynakládají značné investice do elektrických vozidel . Například společnost Volkswagen AG zahájí po roce 2025 na Slovensku výrobu elektrických modelů SUV, zatímco Volvo staví v Košicích nový výrobní závod, který má od roku 2026 vyrábět elektromobily. Vznikají však obavy z možného dopadu těchto změn na síť dodavatelů, která tvoří páteř průmyslu a pohání ekonomiku.Pokud by se s tímto přechodem na elektromobily nejednalo opatrně, mohl by na Slovensku potenciálně vést ke ztrátě až 85 000 pracovních míst, což představuje 4,5 % pracovní síly, jak předpovídá studie bratislavského think tanku GLOBSEC. Česká republika, která se rovněž podílí na vývoji a hostí značku Škoda společnosti Volkswagen, si uvědomuje potřebu strategických opatření na podporu místního automobilového průmyslu v tomto transformačním období. Obě země jednají s potenciálními investory o výstavbě závodů na výrobu baterií, ačkoli v tomto ohledu zaostávají za Maďarskem a Polskem.Nezvládnutí této transformace by však mohlo vyústit v problémy se zaměstnaností, varuje Alexander Matušek, prezident slovenské lobbistické skupiny automobilového průmyslu. Automobilový průmysl hraje v ekonomice Slovenska a České republiky klíčovou roli, v přepočtu na obyvatele více než kdekoli jinde na světě.Automobilové závody se podílejí na vývozu obou zemí nejméně jednou čtvrtinou. Díky exportnímu průmyslu dosáhl hospodářský růst na Slovensku a v České republice v posledních dvou desetiletích nadprůměrných hodnot, a to 3,5 %, resp. 2,4 %. Polovina průmyslové výroby na Slovensku připadá na výrobu a dodávky automobilů. Čtyři slovenské automobilky a 350 dodavatelů automobilového průmyslu zaměstnávají dohromady 260 000 lidí, zatímco obdobné odvětví v České republice zaměstnává téměř dvakrát tolik lidí.Miba spolu se závodem korejské automobilky Kia zaměstnává značný počet obyvatel Dolného Kubína, města v Žilinském kraji, které má přibližně 18 000 obyvatel. Během dvou desetiletí klesla míra nezaměstnanosti v Dolném Kubíně z 20 % na 4 %, mimo jiné díky investicím společnosti Miba. Přechod na elektromobily však vyvolal obavy ze zvratu v ekonomickém vývoji. Starosta Jan Prilepok vyjádřil své obavy.V České republice a na Slovensku se rozsáhlá síť podniků podporujících automobilky současně snaží udržet zakázky a pracovní místa. Automobilový sektor zažívá nejvýraznější otřesy od 90. let, kdy došlo k privatizaci státních automobilek a vzniku nových továren.Škoda, která má bohatou více než stoletou historii, navrhla do roku 2027 investovat do elektromobilů částku 5,6 miliardy eur . Toto investiční rozhodnutí přichází v předstihu před navrhovaným zákazem prodeje nových benzinových a naftových vozidel od roku 2035, jak sdělil generální ředitel Klaus Zellmer.Rychlé tempo tohoto přechodu diktované EU se setkalo s kritikou kvůli obavám, že ještě více zhorší konkurenceschopnost Evropy vůči Číně. V rozhovoru to zmínil Zdeněk Zajíček, šéf českého průmyslového svazu.Několik podniků, například Kongsberg Automotive a Švec Group, již začalo pociťovat dopady. V říjnu se společnost Kongsberg Automotive uchýlila k propuštění 192 zaměstnanců kvůli rostoucím nákladům. Skupina Svec Group vyjádřila své rozčarování nad tím, že čínští konkurenti nesplňují evropská ekologická kritéria.Rostou obavy z možného zaostávání České republiky a Slovenska při získávání investic do závodů na výrobu elektrických baterií ve srovnání s Maďarskem a Polskem. Pokud by se výrobci automobilů rozhodli expandovat, nová výroba by mohla směřovat do regionů s blízkými dodavateli baterií, vysvětluje Vazil Hudák, bývalý slovenský ministr hospodářství a v současnosti místopředseda společnosti GLOBSEC.Volkswagen v listopadu oznámil, že v současné době zřejmě nemá žádný obchodní důvod uvažovat o dalším závodě na výrobu baterií, protože již vybral lokality v Evropě a Kanadě. Mezitím si podniky jako Miba, významný zaměstnavatel v Dolném Kubíně, uvědomují hrozící problémy. Ředitel závodu Vladimir Toman uznává dramatické změny na trhu a připouští, že není jisté, zda se podaří udržet současný počet zaměstnanců, i kdyby se objevily nové příležitosti.
Evropské zbrojařské společnosti zažívají nebývalý růst, který je podpořen jak geopolitickým napětím, tak politickými rozhodnutími o výrazném posílení obranných rozpočtů....