Klíčové body
- Akcie společnosti Tesla Inc. se ve čtvrtek v ranním obchodování propadly o 8 %
- Navzdory výraznému snižování cen v průběhu roku 2023 společnost zdaleka nedosáhla svého plánovaného 50% meziročního růstu
- Tesla nyní čelí obrovské konkurenci čínských výrobců elektromobilů
Akcie americké společnosti Tesla Inc., která vyrábí elektromobily a čistou energii, se ve čtvrtek v ranním obchodování propadly o 8 % poté, co společnost zveřejnila neuspokojivou zprávu o výsledcích a varovala investory, že v roce 2024 bude tempo jejího růstu “výrazně nižší”. To je považováno za významný posun v příběhu společnosti, neboť ta strávila celý rok 2023 snižováním cen, aby podpořila prodeje, což Tesle ubíralo na zisku.
Elon Musk, generální ředitel společnosti, se nechal slyšet, že jeho návrh investorům, aby přehlédli zpomalení růstu prodejů, neuspěl. Vedení společnosti Tesla varovalo, že se blíží k hranici svých možností snižovat náklady na současnou modelovou řadu vozů. Seth Goldstein, analytik společnosti Morningstar Research, poznamenal: “Tesla signalizuje, že časy 50% nebo dokonce 30% až 40% meziročního růstu v roce 2024 nenastanou. V určitém bodě už nelze snižovat ceny.”
V rámci neobvyklé strategie se Tesla zdržela stanovení jasných cílů pro nadcházející rok. Navzdory výraznému snižování cen v průběhu roku 2023 společnost zdaleka nedosáhla svého plánovaného 50% meziročního růstu. Dodávky vozidel se zvýšily pouze o 38 %. Analytici pro letošní rok předpovídají další 20% růst. Společnost v minulém čtvrtletí dosáhla tržeb ve výši 25,2 miliardy USD, čímž zaostala za předpovědí Wall Street ve výši 25,9 miliardy USD. Zisk společnosti Tesla za poslední čtvrtletí ve výši 0,71 USD na akcii rovněž zaostal za očekáváním analytiků ve výši 0,73 USD na akcii.
Generální ředitel však trval na tom, že se jedná o dočasný neúspěch. Podle Muska má být v druhé polovině roku zahájena výroba levnějšího vozu nové generace v továrně společnosti v Austinu a poté v Mexiku. Nový model se bude vyrábět také na zatím nezveřejněném místě v Severní Americe. Tesla doufá, že se tímto způsobem zaměří na masovější publikum, z něhož si mnozí nemohou dovolit stávající řadu elektromobilů společnosti, jejichž cena v USA začíná na 39 000 dolarech.
Navzdory svému optimismu Musk připustil, že půjde o náročný náběh výroby. Nicméně generální ředitel nadšeně prohlásil: “Jakmile se to rozjede, bude to lepší než jakákoli jiná výrobní technologie, která existuje kdekoli na světě. Je to nová úroveň.” Do té doby bude společnost spoléhat na svou stávající modelovou řadu, aby přilákala nové zákazníky. Nejnovější vozidlo společnosti, Cybertruck, které bylo uvedeno na trh v listopadu, se postupně dostává mezi lidi. Společnost však upozorňuje, že náběh tohoto pick-upu s nerezovým pláštěm bude pomalejší než u jejich ostatních vozidel.
Uvádění nových produktů na trh má pro společnost Tesla zvláštní význam, protože tradičně udržuje omezenou nabídku vozidel. Ačkoli prodeje SUV Model Y a sedanu Model 3 prudce vzrostly, mají srovnatelně vysoké ceny, zejména v porovnání s elektromobily čínské společnosti BYD Co, nového lídra v tomto odvětví.
Agresivní zlevnění v roce 2023 dokázalo snížit ziskovost společnosti Tesla. Hrubá marže společnosti v automobilovém průmyslu, bez započtení příjmů z regulačních úvěrů, činila ve čtvrtletí 17,2 %, což představuje mírné zlepšení oproti čtyřletému minimu. Nižší ziskovost společnost přičítá snižování cen, vyšším výdajům na výzkum a vývoj, zvýšeným nákladům a nákladům vzniklým při náběhu projektu Cybertruck.
Tesla nyní čelí obrovské konkurenci čínských výrobců elektromobilů, které Musk označil za “nejkonkurenceschopnější automobilky na světě”. Musk předpokládá, že tyto čínské značky uspějí v celosvětovém vývozu, pokud nebudou existovat žádné obchodní bariéry nebo cla. Tato hrozba je zřejmá z nedávného úspěchu společnosti BYD Co., která uzurpovala Teslu a stala se v posledním čtvrtletí nejprodávanějším elektromobilem na světě.
Musk před čínským automobilovým průmyslem varoval: “Upřímně řečeno si myslím, že pokud nebudou zavedeny obchodní bariéry, do značné míry zničí většinu ostatních automobilových společností na světě.” Musk dále zdůraznil svou žádost o 25% podíl ve společnosti Tesla, aby posílil svůj vliv. Představenstvo společnosti Tesla však pravděpodobně nenavrhne nový plán odměn pro Muska, dokud soudce v Delaware nerozhodne o žalobě akcionářů týkající se Muskova masivního odměňování akciemi, které bylo schváleno v roce 2018.
Chcete využít této příležitosti?
Zanechte svůj telefon a email a budete kontaktováni licencovanými odborníky